- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (213 opinii)
- 2 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (101 opinii)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (142 opinie)
- 4 Do czerwca skażona ziemia zniknie z Gdańska (94 opinie)
- 5 Zarzuty znęcania się nad 66 psami (56 opinii)
- 6 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (294 opinie)
Busem bez kierowcy można dojechać do zoo
Autonomiczny bus kursuje do zoo w Gdańsku.
Od piątku do końca września goście odwiedzający ogród zoologiczny w Gdańsku mogą dojechać do niego bezpłatnie autonomicznym busem. Pojazd bez kierowcy może zabrać na pokład od dziewięciu do 12 osób. Wewnątrz towarzyszy im operator, który czuwa nad bezpieczeństwem podróżnych. Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.
W połowie trasy zatrzymują się przy parkingu, gdzie następuje wymiana pasażerów. Na pokład może wejść jednocześnie maksymalnie 12 osób. Wewnątrz nie ma pasów bezpieczeństwa, więc trzeba trzymać się uchwytów, ale prędkość pojazdu jest ograniczona do 11 km/h.
Przejazd całego odcinka zajmuje ok. 4-5 min. W klimatyzowanym busie oprócz pasażerów jest też operator, który czuwa nad ich bezpieczeństwem.
Do jego obowiązków należy otwieranie i zamykanie drzwi, reagowanie w razie nieprzewidzianych sytuacji, np. pojawienia się na drodze pieszego, auta czy zwierzęcia. Czuwa też, by busem nie jechała większa od dopuszczonej liczba pasażerów, a po zakończonych kursach - już za pomocą specjalnego steru - parkuje pojazd w specjalnym garażu.
Bus porusza się po zaprogramowanej trasie i nieustannie skanuje otoczenie, by zareagować na ewentualnie pojawiającą się przeszkodę. O tym, jak czułe są kamery odpowiadające za rozpoznanie otoczenia świadczy choćby fakt, że przez cały czas trwania testów wysokość trawy wzdłuż trasy musi być regularnie utrzymywana na tym samym poziomie, by system nie "pomyślał", że jedzie zmienioną trasą.
W Gdańsku pojawiły się dwa tego typu pojazdy. Oba są elektryczne i powstały w 2016 r. Jedno ładowanie pozwala im na pokonanie około 60 km.
- Miasto ogłosiło zapotrzebowanie na prezentację z wykorzystaniem jednego pojazdu, jednak wykonawca, tj. firma Easymile przywiozła do Gdańska dwa pojazdy EZ10, przy czym jeden będzie pojazdem zastępczym na wypadek awarii - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Usługa w 85 proc. jest finansowana z programu Interreg Regionu Morza Bałtyckiego, a 15 proc. stanowi wkład własny Gminy Miasta Gdańsk. Przejazdy busem po trasie pokazowej w Gdańsku są nieodpłatne. Gdańsk zapłacił za to niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.
Autonomiczne busy pojawią się w Gdańsku na stałe?
- Takie rekomendacje zostaną zawarte w finalnej publikacji projektu Sohjoa Baltic, która powstanie do września 2021. Jeśli chodzi o lokalizacje, duże znaczenie będą miały dla nas sugestie mieszkańców, o które pytamy w ankietach przeznaczonych dla pasażerów autonomicznego busa. Generalnie takie rozwiązanie sprawdza się np. na przedmieściach i w innych obszarach gorzej skomunikowanych, gdzie dowozi pasażerów do węzłów przesiadkowych. Plany wdrożenia takich rozwiązań w innych częściach miasta będą zależały także od powodzenia bieżącej prezentacji. Poza tym obserwujemy rynek, ponieważ technologia jest nowa i liczymy, że większa konkurencja w przyszłości sprawi, że ceny takich pojazdów lub ich udostępniania staną się bardziej przystępne.
Projekt Sohjoa Baltic jest pierwszym doświadczeniem Gdańska, ale także polskiego miasta z wykorzystaniem autonomicznych pojazdów na potrzeby transportu publicznego. Miasto będzie się starało pozyskać dofinansowanie np. ze środków europejskich na realizację podobnych projektów na większą skalę w przyszłości - dodaje Sieliwończyk.
Miejsca
Opinie (223) ponad 10 zablokowanych
-
2019-09-07 07:41
Już sobie wyobrażam taki autobus o 16 w korkach (1)
- 11 9
-
2019-09-07 08:13
Operator moze się wnerwić
- 7 0
-
2019-09-06 14:34
napędzany brudną energią, po wyłaczeniu z użytku akumulatory będą truły środowisko (7)
- 135 38
-
2019-09-07 07:39
Samochód spalinowy i w użytku i zaraz po nim truje bardziej środowisko. Myślisz, że olej silnikowy, przekładniowy, adblue to samo magicznie znika?
- 4 5
-
2019-09-06 15:48
(1)
Akumulatory sie w 100% recyklinguje. W przeciwieństwie do merca czy pasiora
- 9 12
-
2019-09-06 23:08
tak, tak, na pewno się recyklinguje
zwłaszcza na wysypiskach gdzie wszystko płonie
- 11 2
-
2019-09-06 16:13
Prąd z węgla prosto od Putina - ekologia po Polsku
- 13 7
-
2019-09-06 14:41
(1)
Dej mu dizla
- 17 11
-
2019-09-06 15:11
kocioł na węgiel
- 15 2
-
2019-09-06 14:56
też brudzisz
wyłącz się na stałe i będzie czyściej.
- 10 7
-
2019-09-07 07:27
Ehh
Już widzę tych ludzi co jeżdżą sobie to w jedną to w drugą stronę blokując dostęp innym. Kto co za geniusz wpadł na taki pomysł by dawać komuś kasę w zamian za reklamowanie go? śmieszne miasto śmieszni ludzie śmieszna władza
- 17 6
-
2019-09-07 06:59
Gdańsk za testy nowoczesnej maszyny zapłacił niemieckiej firmie EasyMile 342 tys. zł.
No po prostu oszaleli w tym Gdansku
- 13 12
-
2019-09-07 06:09
Uwaga
Lepiej do tego nie wsiadać
- 10 7
-
2019-09-07 04:18
rozrzutność (2)
my mieszkańcy tego miasta za tą fanaberię płacimy !!!!!!!
tylko 420 tysięcy !
za łańcuch ok. 30 tysięcy !
za wywiad dla niemców ok. 49 tysięcy !
no, ale jak się ma taką światłą prezydent to co tam te kilka groszy !!!!!!!!!!!!- 19 6
-
2019-09-07 05:07
Za parę chwil dowiesz się jaki jesteś nienowoczesny, ksenofobiczny, rasistowski, antyspołeczny a zaraz potem że jesteś faszystą.
Te typy tak już mają nakładzione w tych pustych łbach.- 7 0
-
2019-09-07 04:20
rozrzutność
no i jeszcze ten spot....... Gdańsk bez plastiku....... zrobiony przez ..........znajomych !!!!
30 tysięcy !
ale co tam ! stać nas na to w końcu .... wolne miasto !!!- 7 0
-
2019-09-07 01:00
Pieszo albo rowerem. Bo to zdrowo.
A nie wozić tyłki. Zwłaszcza na takich krótkich dystansach.
- 9 5
-
2019-09-06 14:45
Sens żaden (4)
Normalnym busem jedzie kierowca, który prowadzi pojazd, sprzedaje bilety i pilnuje porządku. Tu jedzie koleś, który nie prowadzi pojazdu tylko 90 procent czasu się gapi przed siebie nie robiąc nic uzytecznego. Ale pensje trzeba mu zapłacić. Miasto nie dość że płaci kupę kasy za dziwnego busa, to jeszcze płaci człowiekowi za robienie niczego.
- 91 10
-
2019-09-06 17:04
(2)
Kierowca nie powinien sprzedawac biletow.
- 2 6
-
2019-09-06 20:15
Bo? (1)
- 1 5
-
2019-09-06 23:50
Bo jest kierowcą a nie sprzedawcą.
- 0 8
-
2019-09-06 14:49
nie, najlepiej niech w swoim wolnym czasie za darmo jeździ.
Albo niech samo jeździ, a potem larum że był wypadek.- 4 8
-
2019-09-06 23:48
Elektryczny rydwan
- 19 6
-
2019-09-06 23:31
No nie
my mieszkańcy płacimy prywatnej firmie taką kasę za testy???!!! Chyba oni nam powinni zapłacić za to, że mogą sobie na ,,żywym'' organizmie przetestować swój wynalazek.
- 11 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.