• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspas, miejsca postojowe i drogi rowerowe kosztem zbędnych pasów

Maciej Korolczuk
26 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (873)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
  • Przykładem udanego zwężenia w celu odzyskania przestrzeni i uspokojenia ruchu jest przebudowana al. Hallera w kierunku Brzeźna.
  • Podobnie - po planowanej przebudowie - ma wyglądać także jezdnia w kierunku Opery Bałtyckiej.

Kilometrowy buspas, nowa droga rowerowa albo więcej miejsc postojowych to efekty planowanych zwężeń kilkupasmowych dróg w Trójmieście. W najbliższym czasie zmiany czekają kierowców m.in. na Trakcie św. WojciechaMapka, Armii KrajowejMapkaal. HalleraMapka.



Zwężanie dróg, by odzyskane miejsce służyło np. pieszym czy rowerzystom, to:

O zwężaniu zbyt szerokich dróg po raz pierwszy głośno zrobiło się w czasie pandemii, gdy pojawiła się potrzeba zwiększania dystansu między pieszymi, odzyskiwania przestrzeni na rzecz rowerzystów czy zwiększania w mieście powierzchni terenów zieleni.

W ten sposób od 2020 r. zwężono w Oliwie odcinek al. GrunwaldzkiejMapka w kierunku centrum. Na odzyskanym pasie wytyczono miejsca postojowe, co z kolei uwolniło od samochodów zastawione dotąd chodniki.

Jedną ze zmian było też odwrócenie ruchu na ul. PiramowiczaMapka, co spotkało się już z mniejszym zrozumieniem kierowców. Z kolei na 3 Maja kosztem jednej z jezdni wyznaczono dodatkowe pasy rowerowe.

  • Droga rowerowa kosztem szerokiej jezdni powstała m.in. na 3 Maja w Gdańsku.
  • Puste chodniki, auta zaparkowane na jednym z trzech pasów - tak od 2020 r. wygląda odcinek al. Grunwaldzkiej w Oliwie.
  • Odwrócenie ruchu na Piramowicza wzbudziło dużo emocji u kierowców.
Rozwiązanie powodujące wzrost bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów przy jednoczesnym zachowaniu płynności ruchu dla kierowców na tyle sprawdziło się w praktyce, że podobne działania gdańscy drogowcy wcielali w życie w kolejnych latach.

Tak było na Marynarki PolskiejMapka, gdzie kosztem jednego z dwóch pasów w sezonie letnim wytyczano miejsca postojowe dla działkowców, dotąd rozjeżdżających zieleń na poboczach. W tym roku - ze względu na konieczność zapewnienia buforu dla ciężarówek oczekujących na wjazd do portu - dodatkowych miejsc postojowych już nie będzie.

Nowością będzie za to węższa ul. Jana z Kolna.Mapka Na prawym pasie w kierunku węzła Kliniczna niemal na całej długości wytyczono tam drogę rowerową. Obecnie trwają przy niej ostatnie prace wykończeniowe, a pierwsi rowerzyści skorzystają z trasy wiosną. Kierowcy zamiast dwóch będą mieli do dyspozycji jeden pas, co nie powinno negatywnie wpłynąć na płynność ruchu w tym miejscu.

Niedawno zmieniła się także organizacja ruchu na al. Hallera w kierunku Brzeźna. Remont nawierzchni wykorzystano tam do zmiany układu i geometrii jezdni. I tutaj też kierowcy zamiast dwoma pasami jadą teraz jednym pasem, a na drugim pojawiły się miejsca postojowe.

  • Nowa droga rowerowa na Jana z Kolna ma być otwarta wiosną.
  • Pomysł na przebieg drogi rowerowej w ciągu zwężonej Armii Krajowej zgłoszono do Budżetu Obywatelskiego.

Planowane zmiany na Hallera, Trakcie św. Wojciecha i Armii Krajowej



Podobne rozwiązania mające na celu uspokojenie ruchu i bardziej efektywne wykorzystanie przestrzeni planowane są także na jezdni w kierunku Wrzeszcza. Po modernizacji odcinka między Czarnym Dworem a Kościuszki kierowcy pojadą tam także po jednym pasie. W zamian zyskają nową nawierzchnię i dodatkowe miejsca postojowe. Z kolei uspokojenie ruchu poprawi na tym odcinku bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmiany czekają też Trakt św. Wojciecha. Do zwężenia przewidziany jest dwupasmowy odcinek między Gościnną a Sandomierską, gdzie powstanie wydzielony buspas. Po realizacji tego zadania pasażerowie komunikacji miejskiej dojeżdżający do Gdańska z Oruni czy Pruszcza pojadą tam dedykowanym pasem na odcinku 1 km.

W planach gdańskich drogowców jest też zwężenie Armii Krajowej w kierunku Chełmu. Trasa W-Z z trzech pasów zostanie zwężona do dwóch, a z odzyskanej przestrzeni użytek zrobią - podobnie jak na Jana z Kolna - rowerzyści.

Zmiany także w Gdyni



Podobne zmiany wprowadzają w życie także drogowcy w Gdyni. Jesienią reorganizację ruchu przeprowadzono na al. LegionówMapka, gdzie szerokość jezdni pozwoliła na podzielenie się przestrzenią z rowerzystami.

Drogę rowerową kosztem jednego z pasów - choć nie bez kontrowersji - otwarto jesienią także na ul. Jana z KolnaMapka przy hali targowej.

16:48 26 STYCZNIA 23

Miasta zmieniają się na rzecz pieszych (25 opinii)

Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy.
Tak się bardzo mieszkańcy burzą odnośnie artykułu o zwężaniu dróg. A nikt wam nie mówił przez ostatnie kilka lat i nic nie wiecie o nowoczesnych miastach? O planach rozwoju na rzecz ruchu pieszego i rowerowego, który jest wciskany ludziom na siłę. Miasta 15minutowe i tym podobne brednie. Problem że nikt nie podejmie tego tematu bo się boi, a władza miasta(i miast w PL i EU) jest sterowana zza dalekiej granicy. Zobacz więcej

Opinie (873) ponad 20 zablokowanych

  • A myślałam że szczyt głupoty został już w tym mieście osiągnięty. Niespodzianka! - zdobądźmy kolejne szczyty. Na pewno zapamiętam to przy wyborach.

    • 2 0

  • To się nie dzieje naprawdę (1)

    To są chorzy ludzie !
    Podziękujemy na wyborach!

    • 2 1

    • chorzy są wtedy, gdy myślą wyłącznie o potrzebach ludzi decydujących się na jazdę samochodem

      i nie wiedzą, że w mieście wiele przejazdów samochodem nie jest potrzebna. Warto poznać pojęcie "niepotrzebnych przejazdów samochodem" - wiele z nich jest po prostu bezsensowna, łatwa do zastąpienia przejazdami przy pomocy mniej terenochłonnych, szybszych i wygodniejszych środków transportu

      • 0 2

  • azs (1)

    zbedne pasy no prosze to po co budują nowe , aaaa

    • 1 1

    • nie po co ale dlaczego

      dlatego, że myślą, że to umożliwi łatwiejszą/szybszą jazdę samochodem. Tymczasem tzw. ruch indukowany spowoduje, że poszerzanie ulic nie przynosi skrócenia czasu jazdy.

      • 0 1

  • A jak przejadą abramsy?

    I znowu będzie problem.

    • 0 1

  • (2)

    I co jeszcze ? Zaorać wszystko i zrobić klepisko. Dobrze że wybory blisko. Ola z ekipą szykuj się na ustąpienie z koryta

    • 102 5

    • 64 kciuki w górę dla ciebie mają coś zmienić przy urnach naiwniaku ? Nie ośmieszaj się. (1)

      • 1 5

      • 99 o 21:48

        • 0 0

  • Masakra (13)

    Wszędzie lewackie pomysły. Nie będziesz mieć niczego i będziesz szczęśliwy. Czas na zmianę prezydenta bo całkiem znoszczy to miasto.

    • 285 40

    • A co w budowie ścieżek rowerowych (5)

      czy bus-pasów jest....lewackiego? Nadużywacie wszyscy tego słowa nie rozumiejąc jego znaczeniaa. To tak jak bym napisał, ze wszyscy kierowcy to ...lewacy, oprócz tych (.....) co przyklejają sobie rybke na samochodzie a jeżdża jak idioci, bo uzurpują sobie prawo do wszystkich terenów w mieście i sa najbardziej roszczeniową grupą.

      • 20 13

      • Chiny były krajem lewackim

        Amnezję masz? Wszyscy chodzili tak samo ubrani i jeździli na rowerach i zbiorową komunikacją.

        • 0 0

      • Co jest? (3)

        Usilne wprowadzanie rozwiązań preferowanych przez mniejszość kosztem dyskomfortu większości.

        • 27 12

        • Jkaiej większości ? Przyszedłeś do mnie do domu zapytać się mnie czy doskwiera mi jako kierowcy polityka władz miasta (1)

          pieniaczu ? Nowe drogi w Gdańsku nie powstały ? Tunel czy Adamowicza to g... ?

          • 4 3

          • Adamowicza to G. mialo miec przekroj 2+2 nawet za czasow panowania S. P. Budynia ale przyszla Pani z za duzym ego na stolek i zrobila autostrade dla rowerow ktora 7 mies w roku pusta stoi a ludzie sie od bulonskiej tlocza jak tlokli w godzinie szczytu. Tunel powstal na euro wtedy nie bylo tej choroby w urzedzie.

            • 12 4

        • To chyba opisałeś prawaków.

          • 5 6

    • Jaki urzędnik wymyślił "prostowanie" ścieżki rowerowej przy sądzie w Gdańsku (1)

      Przecież to kpina cały czas Gdańsk tłumaczy się że nie ma pieniędzy na inwestycje a na takie bzdury wydaje pieniądze

      • 14 3

      • to działanie ma poprawić komfort i bezpieczeństwo pieszych

        i jest zgodne z oczekiwaniami mieszkańców.

        • 1 0

    • ani lewackie, ani prawackie

      tylko głupie

      • 13 2

    • Zgoda. Tylko alternatywy brak. Daj sensowną! (1)

      Kacperek? Brunatny?
      Wybór między dżumą, cholerą a tyfusem.

      • 15 17

      • Wybierz Tytusa, małpa ma 50% dobrych decyzji, a nie same złe.

        • 8 0

    • Rosja i Białoruś czekają

      W celu delektowania się rozsądnym konserwatyzmem zapraszam do ruskiego miru

      • 20 26

    • Ludzie to lewaki, więc się zgadza.

      • 4 14

  • Podpowiedź dla urzędników (2)

    Może jeszcze zrobicie bus pas na Słowackiego? Tam też non stop korki, więc jak już zakorkowujecie wszystkie możliwe drogi to możecie tą zakorkować jeszcze bardziej?

    Albo może po prostu zmieńcie pracę, bo do niczego się nie nadajecie..

    • 7 2

    • Chcemy buspas na Słowackiego (1)

      Tam ciągle korki i powinni cierpieć tylko kierowcy blachosmrodów...

      • 2 1

      • napraw samochod albo kup nowy to przestanie smierdziec

        • 0 0

  • (1)

    A może dla rowerów ścieżka na obwodnicy na lewym pasie?

    • 2 1

    • suchar, Anno

      • 0 1

  • Jestem kierowcą i rowerzystą (1)

    I jadąc rowerem zawsze sobie poradzę , wszedzie się wcisne i nigdzie nie muszę zwalniać , nikt mi w tym nie musi w żaden sposób pomagać . Gdy jadę autem nie mam takiej możliwości , potrzebuje szerokiej , wygodnej i przepustowej drogi

    • 8 3

    • myślę, że jednak zauważasz, że to inni kierowcy ci utrudniają zajmując pas drogowy przed tobą?

      • 0 0

  • ....panie Macieju niech pan wreszcie napisze że kiedyś jakiś urzędnik coś zmienił po naszych opiniach... (1)

    ...jak w temacie ,niech pan napisze że ZdiZ jednak po usłyszeniu opinii o tych i**otycznych zwężeniach odstąpił od tego pomysłu.No niech się chociaż raz w historii to stanie .

    • 8 4

    • urzędnicy zmieniają wiele rzeczy po rzetelnie prowadzonych konsultacjach

      sondy na tym portalu nie są miarodajne

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane