• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • Z całym szacunkiem dla urzędników ale tylko zakaz wjazdu samochodów do forum rozwiąże problem (1)

    1. Parking w Forum zaprojektowany jest fatalnie. Są tam tylko jedne bramki wjazdowe /wyjazdowe na wjeździe. Aby wyjechać z parkingu trzeba stać gęsiego mierzy wszystkimi pojazdami które chcą opuścić parking, szukają miejsca itd. W każdej galerii jeslibsa szlabany dotyczą konkretnego poziomu. W tej zaprojektowane jedne szlabany zbiorcze, które są odpowiedzialne za potężne generowanie korków. Trzeba dużo czasu na opuszczenie parkingu, a tym samym rotacyjnoec jest bardzo mała, i tworzą się korki na ulicach dojazdowych. 2. Kierowcy którzy dojeżdżają do oczekujących na wjazd do forum nie widzą co się dzieje na wjeździe, albo nawet nie mają pojęcia że jest brak miejsc. Zmienność opłat to tylko dodatkowy dochód dla galerii, i nie będzie miał przełożenia na efektywniejsze wykorzystanie miejsc postojowych.
    3. Natura ludzka jest taka że i tak Ci co założyli że do galerii przyjadą będą czekać w korku.
    4. Podsumowując, uważam że problem należy rozwiązać najpierw w zmianie organizacji wjazdów i wyjazdów wewnątrz galerii (montaż szlabanów na każdym piętrze, tak aby móc rozproszyć ruch i sprawić że auta szybciej opuszcza parking.

    • 41 6

    • Całe forum nie przemyślane. Fatalny projekt. Od wyglądu po ulokowanie. W sensie jakie marnotrawstwo terenu. Powinno byc trochę mniejsze i inaczej porobione wjazd/wyjazd.

      • 19 2

  • (2)

    Forum Gdańsk od początku było chorym pomysłem.
    Proponuję zaorać i zrobić tam park. Kosztami obciążyć personalnie decydentów, którzy zgodzili się na budowę tego koszmarka.

    • 80 9

    • Dokładnie, kto pozwolił takiego kloca wstawić w miejscu, gdzie powinny być arterie komunikacyjne, (1)

      w ten sposób odciążony by został Gdańsk ściśle Główny (przy dworcu) i Hucisko! Ale nie, bo po co - lepiej za mamoną lecieć. Inny tego typu błąd popełniono pozwalając na CH Manhattan we Wrzeszczu - zamiast mega ronda czy jakiegoś fajnego rozplanowania z parkingiem podziemnym, to postawili kloca - powinien stać w miejscu wieżowców, które stoją obok.

      • 18 3

      • Akurat Manhattan we Wrzeszczu powstał jak jeszcze takich korków nie było. Wszak to jedna z najstarszych galerii w Gdańsku.

        Ale forum? Ten kloc to wrzód na gdańskim organizmie.

        • 14 1

  • Potrzebne przemyślane działanie wieloetapowe (11)

    Wszystkie te rozwiązania mogą dać chwilowy oddech... A potem wróci do normy - czyli korków. Moim zdaniem są potrzebne kompleksowe rozwiązania:
    1. Strefa czystego ruchu - zakaz wjazdu do Śródmieścia starych pojazdów. Usunie to problem słynnych VW z lat 90 głównie gka., gwe itp.
    2. Wysokie ceny za parkowanie - ludziom powinno nie opłacać się wjeżdżać do Śródmieścia.
    3. Przemyślana i skuteczna komunikacja miejska - temat rzeka, począwszy od biletów, tras, zatłoczenia, braku synchronizacji, niewykorzystania potencjału PKM i SKM, etc, etc. Lista jest długa. Ludziom powinno opłacać się korzystać z komunikacji. Nie tylko finansowo ale też komunikacja powinna konkurować skutecznie czasem i komfortem przejazdu.
    4. Czy w Forum powinien być w ogóle taki parking??? No właśnie, koncepcja zagospodarowania tego terenu jest źle przemyślana. Mamy grzech pierworodny: budowa wielkiego centrum handlowego dla samochodziarzy. Bez sensu, gdy dookoła jest ogromny potencjał komunikacji miejskiej! Auta powinno wyrzucić się z centrum, nawet z centrów (Wrzeszcz, Oliwa etc) na obrzeża - parkingi P&R.
    5. Ograniczyć wjazd do centrum dla nie-mieszkańców. Nie mieszkasz w Śródmieściu - nie wjeżdżasz autem.
    To tak na gorąco. Może w końcu ktoś władny pomyśli kompleksowo a nie tylko krótkoterminowo i nieskutecznie?

    • 20 54

    • ???

      Czego wszyscy się czepiacie starych gratów!!!!one są bardziej Ełk niż te nowe.Przyklad???
      Seicento 4 litry na 100 silnik 1,1
      BMW. Super hiper najnowsze..12 l silnik 4 litry.Bo co???Spełnia normy ekoświrow????!!!!!!!jest nowe

      • 18 1

    • (1)

      Z chęcią posłucham o "ekologicznym koszcie" wyprodukowania samochodu elektrycznego. Począwszy od wydobycia litu i zatruwania ujęć wody w pobliżu, przez produkcję i sztuczne podbijanie cen aut przez producentów oraz problem z serwisowaniem, po krótki okres eksploatacji i konieczność utylizacji (na chwilę obecną w polskich warunkach niewykonalną).

      • 18 0

      • Według niektórych badań zapotrzebowanie na nikiel wzrośnie do 2050 roku o około 140%. Głównie przez zapotrzebowanie na nikiel do samochodów elektrycznych.
        Kto odpowiada za większość światowych dostaw niklu? Chiny.

        Gratuluję "ekolodzy". Wasza "ekologia" wspiera totalitarny komunistyczny reżim, który to na dodatek w nosie ma tą całą "ekologię" i jest największym trucicielem na tej planecie.

        • 19 1

    • Heh

      Dobry troll z ciebie

      • 3 7

    • to akurat są nie przemyślane i krótkowzroczne działania

      proszę iść spać.

      • 5 2

    • Ludzie jadą do pracy, potem do szkoły po dzieci, gdzieś zakupy "po drodze" (3)

      Często niemożliwe jest to zrealizować jadąc komunikacją miejską, zwłaszcza, że i praca i szkoła/żłobek/przedszkole funkcjonują w tych samych godzinach.

      Potrzebujemy różnych środków transportu niekoniecznie zamykając się na samochody w mieście.

      • 6 2

      • (2)

        Single zaczytujący się GW na pewno mają jakieś rozwiązanie typu pomyślcie o planecie, nie róbcie dzieci albo płaćcie macie przecież 800+ :)

        • 5 1

        • (1)

          No tak, ludzi po wpadkach czytających Super Express przerasta pomyślenie też o komunikacji przy zakupie mieszkania.

          A potem płacz "dej drogi za darmo, bo ja muszę"

          • 1 5

          • Za komunikację w Gdańsku placisz 1/4 ceny

            Więc prawie darmo masz . Bo 3/4 też od kierowców.

            • 0 0

    • Najbardziej się mi podoba ten ostatni pomysł - nie mieszkasz w śródmieściu to nie wjeżdżasz autem. No po prostu boki zrywać. Czyli co, jak mieszkasz w śródmieściu to zamiast podejść to możesz podjechać? :D

      • 8 1

    • Proponuje zmiane nicka

      Na Nieustający Szerzyciel Głupoty i Propagandy

      • 3 1

  • Ja mam inne rozwiązanie (1)

    Zburzyć Forum

    • 56 4

    • ciebie zburzymy

      • 1 9

  • Urzędniczka martwi się nośnością masztów (1)

    Widać jak oni myślą o nas, mieszkańcach Gdańska. Pani urzędniczka martwi się, że trzeba wydać parę tys. zł na nową rurę do sygnalizatorów, a my to co jesteśmy, psy? Nasz stracony czas nie ma wartości? To są dziesiątki minut dziennie tysięcy osób, które mogą ten czas poświęcić na pracę lub pobyt z rodziną.

    • 82 3

    • Nowe sygnalizatory.

      Ona się martwi tym, że na takim rozwiązaniu nie da się zarobić, bo jaka może być prowizja od kwoty kilku tys?

      • 8 0

  • Hahaha wyższe ceny jako pomysł urzędników... nieźle...

    proponuję zrobić przejścia naziemne co 50 metrów : ) na pewno super będzie odkorkowane wszystko. Jednak urzędnictwo to stan umysłu...

    • 56 5

  • Regionalne na węzeł Śródmieście a nie blokują przystanek

    • 19 2

  • nieśmiało zaproponuję może dodać jeszcze jedno przejscie naziemne ze światłami (2)

    bo nowego dużego centrum handlowego z niewydolnym układem drogowym to już się chyba nie da nigdzie tam wcisnąć.
    Do tego jeszcze jakieś ze dwie wysepki na skrzyżowaniu ze światłami nieskoordynowanymi z niczym lub zielonym swiatłem na 3 sekundy.
    Ja wiem, że niektórzy ostrzegali co się może dziać po wybudowaniu forum ale urzędnicy wiedzieli swoje a Budyń został obwieszczony wizjonerem.
    Na szczęście można liczyć na naszych urzędników, oni zawsze maja dobre rady np. podwyższyć opłaty za parkowanie czyli typowo urzędnicza lina najmniejsszego oporu.

    • 66 8

    • Jeszcze jedna galeria wejdzie. (1)

      Jest przecież Targ Węglowy i LOT.

      • 7 0

      • faktycznie zapomniałem że lot do wyburzenia a targ do zabetonowania kilkanaście metrów w góre i w głąb

        no i chyba jeszcze jakiś dodatkowy wjazd ze światłami się przyda chyba że wszystko pchną przez targ drzewny, on wszystko przyjmie

        • 6 0

  • Rządzący tym miastem myśleli, że jak natrzepią osiedli przy obwodnicy, to centrum nie potrzebuje żadnych zmian (2)

    (tylko i**otyczne przejścia naziemne)... przecież tam na górze chyba nikt nie ma pojęcia o planowaniu! Już mamona im oczy zasłania, że masakra.

    • 46 4

    • oni dobrze wiedzą co robią, po prostu oni nas traktują tak jak się traktuje domowe zwięrzątka.

      • 7 0

    • Na wiosnę są wybory - możesz w taki sposób wyrazić co myślisz o tej POlityce...

      • 4 0

  • Skoro w Gdańsku jest więcej aut w przeliczeniu na mieszkańca niż w Berlinie to czego my oczekujemy? (6)

    Lepiej nie będzie, bo aut na ulicach jest coraz więcej. Dodatkowo wszechobecny konsumpcjonizm, portfele Polaków wypchane rozdawanymi na lewo i prawo zasiłkami, tarczami, plusami 13, 14 emeryturami...Ludzie bojąc się inflacji wydają ponad stan i mamy tego efekty...a gdy dołożyć do tego fakt że infrastruktura drogowa wokół Forum w zasadzie nie zmieniła się od 40 lat, to jest jak jest, a będzie tylko gorzej, i żadne podnoszenie cen za parking nic nie da...Chyba, że wielopasmowe gigantyczne rondo wokół Forum kosztem dzisiejszych ulic wkoło wymuszające ruch okrężny w jednym kierunku...Wiem niektórzy by musieli trochę nadrabiać, by przynajmniej nie stali jak dzisiaj w korkach...bez rewolucyjnych zmian się nie obejdzie...choć na takie żadna władza się nie zdecyduje...

    • 31 11

    • Spokojnie, zaraz z CEPiKa wyrejestrujemy martwe dusze (1)

      i okaże się, ile naprawdę samochodów jest w Polsce. Bo ja już dawno nie widziałem wartburga czy trabanta, a wg CEPiKa wciąż są one bardzo popularne.

      • 11 1

      • Ja mam w m-obywatelu jeszcze Poloneza 1,5 z 1946.

        • 4 0

    • a obiecywano koniec rozdawnictwa !!!Dlaczego ja mam utrzymywać czyjeś bombelki. Decydujesz się na potomstwo utrzymuj je sam .Składka na ZUS z działalności to już 2 tysiące,no ale beneficjenci 800 plus czekają..

      • 2 0

    • Zapewnij zbliżoną komunikację jak tam to pogadamy (1)

      • 2 1

      • Akurat forum jest skomunikowane idealnie.

        Cztery przystanki tramwajowe po obwodzie (piąte jeszcze Hucisko), jeden z najważniejszych przystanków autobusowych w mieście (Brama Wyżynna). I do tego stacja SKM śródmieście. Nigdy tam nie jadę samochodem, bo to strata czasu i paliwa, komunikacją jest zwyczajnie sprawniej i taniej.

        • 0 2

    • A z czego to wynika czopku?

      Nie ma żadnej sensownej alternatywy dla samochodu w Gdańsku

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane