• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasa nie będzie, ale są inne pomysły na odkorkowanie centrum Gdańska

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2024, godz. 07:00 
Opinie (518)
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska. Wydłużenie buspasa z Huciska do zatoki przy Forum Gdańsk miało usprawnić ruch autobusów, ale pomysł na razie zarzucono. Są jednak inne propozycje, które po wdrożeniu mają zmniejszyć korki w centrum Gdańska.

Zmiana organizacji ruchu na parkingu Forum GdańskMapka, znaki informujące o wolnych miejscach postojowych na dojeździe do galerii i wyższe ceny za postój w chwili dużego natężenia ruchu to pomysły urzędników i zarządcy centrum na zmniejszenie korków w centrum Gdańska. Czy usprawni to funkcjonowanie komunikacji miejskiej? Obecnie autobusy najpierw tkwią w korkach, a potem nie mieszczą się w zatoce przy Bramie WyżynnejMapka. Sytuację miało poprawić wydłużenie buspasa z Huciska do Bramy Wyżynnej, ale z planów nic nie wyszło.



Jak zmniejszyć korki wokół Forum Gdańsk?

Gdy wiosną 2022 r. urzędnicy wydłużyli o 100 m buspasPodwala Grodzkiego do HuciskaMapka, słychać było głosy, że choć kierunek działania jest słuszny, to niewystarczający, a pas dla autobusów komunikacji miejskiej powinien sięgać dalej - aż do zatoki autobusowej przy Forum Gdańsk.

Sceptycy nie pomylili się.

Autobusy szybciej dojeżdżały do Huciska, ale tylko tam. Dalej turlały się (i nadal tak jest) w korku, który zwłaszcza w piątkowe popołudnia i soboty kompletnie paraliżuje ruch między Huciskiem a węzłem Groddecka.

Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie Kamera w autobusie sprawdzi, kto jeździ po buspasie

Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie. Buspas z Podwala Grodzkiego do Huciska został wydłużony o 100 m wiosną 2022 r. Na razie dłuższy nie będzie.

Duże opóźnienia autobusów



W korkach nerwy, czas i pieniądze tracą nie tylko kierowcy, ale też pasażerowie oczekujący przy Forum Gdańsk na autobusy jadące w kierunku Traktu św. Wojciecha. Choć widzą swój autobus, to często muszą czekać na niego od kilku do nawet kilkunastu minut, o czym napisał ostatnio nasz czytelnik pan Dawid.

- Czekamy na autobus 189 na przystanku Brama Wyżynna. Autobus widoczny z daleka w rejonie Huciska, do przystanku 500 m jedzie 16 minut! Po wjechaniu na przystanek kolejne 9 minut czekania, aby wyjechać z przystanku Brama Wyżynna w stronę Oruni. To jakiś dramat. Problem jest od lat, ale teraz coraz bardziej się nasila. Przez jedno centrum handlowe stoi pół miasta. Według mnie powinien zostać wydzielony specjalny pas dla komunikacji miejskiej. To choć trochę by pomogło zmniejszyć uciążliwości dla osób korzystających z komunikacji miejskiej w Gdańsku.


I choć takie plany były, to póki co skończyły one w urzędniczej zamrażarce. Dlaczego?

- Faktycznie powstał projekt na wydłużenie buspasa na odcinku od skrzyżowania Hucisko do przystanku Brama Wyżynna, został on jednak wstrzymany z uwagi na poważne ryzyko blokowania węzła Hucisko w tym ruchu tramwajów - tłumaczy nam Agata Lewandowska, miejski inżynier ruchu. - Niewykluczone, że wrócimy do tego rozwiązania, możliwe, że w zakresie tymczasowej organizacji ruchu. Należy mieć na uwadze, że obszar skrzyżowań w ścisłym centrum jest bardzo wrażliwy na wszelkie zmiany, a ich konwencje powodują bardzo duże utrudnienia.
18:49 2 GRUDNIA 23

Autobus 132 nie zatrzymał się na przystanku (51 opinii)

Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Bardzo nie pozdrawiamy kierowcy autobusu linii ,,132,, BP TOUR,
Który nie zatrzymał się na przystanku ,, Brama Wyżynna,, ludzie czekają na opóźniony autobus, kierowca stwierdził że stanie na pasie zieleni, ten kto zdąży dobiec z wózkami do drzwi to wsiądzie, inni niech idą z buta, mam nadzieję że utną panu świąteczną pensje za Pana życzliwość.
Zobacz więcej


Są pomysły na usprawnienie ruchu wokół Forum Gdańsk



Mimo to urzędnicy mają nadzieję, że problem korków wokół Forum Gdańsk uda się wkrótce choć trochę zmniejszyć.

Pierwszym działaniem były zmiany wprowadzone na samym parkingu centrum handlowego, polegające na usprawnieniu organizacji parkowania. Jednak, jak przyznaje Lewandowska, z obserwacji w terenie wynika, że kierowcy ignorują komunikaty wyświetlane na tablicach parkingowych, co powoduje blokowanie przejazdów na kolejne poziomy.



- Zapobiegać temu będą szlabany zamykające wjazd na zapełniony poziom parkingu. Zaproponowaliśmy też zarządowi galerii podwyższenie cen za parkowanie, szczególnie w okresach dużego natężenia, co pozwoliłoby na zachowanie większej wydajności parkingu przez zwiększenie rotacji i zmniejszenie zajętością miejsc - mówi Lewandowska. - Kolejnym krokiem omówionym z zarządem galerii jest zmiana w organizacji ruchu na czas zapełniania się parkingu. Ma to być dynamicznie zmieniająca się tymczasowa organizacja ruchu, odcinająca dopływ pojazdów do zapełnionego parkingu, co udrożni sąsiednie skrzyżowania na węźle Groddecka i na ul. Okopowej. Liczę, że zajmiemy się tym projektem jeszcze w styczniu. Rozbudowany ma być także system informacji parkingowej w postaci aktywnych znaków drogowych na dojeździe do Forum.
Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście. Nasze dwie propozycje to umożliwienie kierowcom jazdę w lewo z Huciska w 3 Maja i poprowadzenie ruchu autobusów górą, a nie dołem przez węzeł Śródmieście.

Dwie zmiany można zrobić od ręki



W zanadrzu pozostają jeszcze dwie zmiany, które urzędnicy mogą wprowadzić niskim kosztem i w zasadzie od ręki.

Pierwsza to umożliwienie kierowcom skrętu w lewo z Huciska w ul. 3 Maja. Obecnie to niemożliwe, przez co kierowcy jadący w kierunku Forum Gdańsk z Podwala Grodzkiego albo Huciska muszą objechać centrum, przez co dociążają węzeł Groddecka i wydłużają korki na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.

Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich. Zakaz skrętu w lewo z Huciska w 3 Maja niepotrzebnie dociąża węzeł Groddecka i wydłuża korek na Okopowej i Wałach Jagiellońskich.
Co na to urzędnicy?

- Dopuszczenie skrętu w lewo na skrzyżowaniu Hucisko - 3 Maja wymaga przebudowy sygnalizacji świetlnej - rozkłada ręce Lewandowska. - Relacja skrętu w lewo może w tym miejscu odbywać się jedynie na sygnale kierunkowym. Wymagałoby to wydzielenia pasów lewych wyłącznie dla tej relacji, co spowoduje zmniejszenie przepustowości na relacji głównej w kierunku ul. Kartuskiej. Wiąże się to także z przebudową sygnalizacji, bo obecne maszty nie mają dostatecznej nośności dla kolejnego sygnalizatora.


To może drugie rozwiązanie? Polegałoby ono na przyspieszeniu autobusów wyjeżdżających z zatoki przy Forum Gdańsk w kierunku Traktu św. Wojciecha. Zamiast wciskać się w korek na Okopowej, autobusy buspasem poprowadzonym po jednym z dwóch pasów łącznicy wjeżdżałyby płynnie na węzeł Śródmieście, a następnie pokonywałyby go górą, a nie - tak jak teraz - dołem. Do pełni szczęścia brakuje tylko usunięcia z węzła betonowego wygrodzenia.

Niestety do tego pomysłu urzędnicy również odnoszą się z dystansem. W tym przypadku kłopotliwa miałaby być przeplotka buspasa ze zwykłym prawoskrętem z Okopowej w ul. 3 Maja.

  • Na wjeździe na węzeł Śródmieście jest nawet wytyczony buspas, którym - po usunięciu barier - można by przejechać skrzyżowanie na wprost i pokonać zakorkowaną Okopową górą, a nie dołem.
  • Obecnie uniemożliwiają to betonowe bariery na węźle Śródmieście.

Miejsca

Opinie (518) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysły już były w latach 70

    Droga Różowa i Droga Zielona miały puszczać tranzyt poza centrum jako drogi alternatywne. Wtedy można bylo to realizować, dzisiaj byłoby trudno ze względu na zabudowę. Bo centrum nie ma objazdow. I to jest problem. Buduje się coraz więcej, a dróg alternatywnych nie ma. W wiekszości miast na Zachodzie, w ktorych byłem istnieją takie drogi. Takze w formie estakad albo w tunelach. Elektromobilność też tego nie zmieni. Bo jaka jest różnica między drogą zapchaną autami spalinowymi czy elaktrycznymi? Dla naszych płuc owszem jest, dla ruchu żadna. Chyba, że utrzymają się ceny elektryków. Wtedy na auto stać będzie co dziesiątą rodzinę.

    • 20 3

  • ja mam propozycje która usprawni ruch wiecej wiecej przejsc dla pieszyc rownolegle z przejsciami podziemnymi

    • 22 1

  • (2)

    Dynamiczne zmiany cen parkingu forum? Kto na to zwróci uwagę. Ci co muszą tam jechać i tak pojadą. Lewoskręt w 3 Mają ograniczon przepustowość i płynność ruchu? Przecież w przeciwnym kierunku tak to działa od lat

    • 63 8

    • Podbijanie cen parkingów

      w godzinach szczytu jest bez sensu. Jak nazwa wskazuje godziny szczytu to godziny, w których jest największy RUCH samochodowy a nie ich postój.. Problem jest jeden od zakończenia II Wojny Światowej - Gdańsk ma tylko jedną główną arterię przez całe miasto. Ten system nie może być wydolny.

      • 3 5

    • Lol

      Ci co "muszą". Musze to jest g. na ścianie.

      • 4 1

  • BUS pas od Huciska do Bramy Wyżnej

    Już dawno powinien być znów ważne że kierowcy aut mają pierwszeństwo niż komunikacja miejska to jest chore w tym Gdańsku hyba tylko tu jest tak że komunikacja miejska jest na 2 miescu

    • 14 6

  • Odkorkwać

    to można flaszeczkie z winkiem. A poza tym ludziska lubią przebywać w tłoku, w kupie, w smrodzie i w spalinach.

    • 8 4

  • Planowanie przestrzenne w nowej Polsce w pigułce (1)

    Zabudujmy szczelnie każdy plac i potem zdziwienie że korki.

    • 30 0

    • Socjaliści dzielnie walczą z problemami, które sami stworzyli.

      • 4 0

  • Ale jak to przecież przy budowie tego betonowego grobowca urzędnicy moli że nie będzie on miał wpływu na ruch w centrum

    • 33 0

  • Dlaczego Forum powstało w tym miejscu? (2)

    Nie dość, że brzydkie i z dezorientującym rozkładem wnętrza, to jest tylko kolejnym niepotrzebnym generatorem ruchu.

    Dlaczego przystanek SKM nie powstał bezpośrednio pod centrum? Dlaczego tramwaj został w trakcie projektowania odsunięty od wejścia do centrum?

    Dlaczego nie zbudowano centrum handlowo-usługowego z powierzchnią biurową np w Kowalach? Żeby tam zatrzymywał się ruch a nie korkował Gdańsk?

    Dlaczego wymyśla się kolejne metody na utrudnianie życia obywateli w ruchu zamiast sprawić, by komunikacja zbiorowa była prawdziwie konkurencyjną ofertą względem prywatnego transportu?

    • 40 6

    • Bo ktoś pozwolił. Bo ktoś pewnie coś dostał...

      • 10 0

    • Ale to bardzo dobre miejsce

      • 3 2

  • Żeby był jasność (3)

    Najdroższy chyba parking w mieście (jeżeli chodzi o centra handlowe) ma być jeszcze droższy i to nie wiadomo w jakim zakresie, bo cennik będzie zmieniał się dynamicznie.
    Problemem nie do przeskoczenia jest wymiana masztu pod sygnalizator czy przesunięcie betonowych barier? Nie wspomnę o problemie relacji na wprost i w lewo z jednego pasa, która istnieje i funkcjonuje na tym skrzyżowaniu, tylko z odwrotnego kierunku.
    Skoro nasz wspaniały urząd wydał pozwolenie na budowę pod zespół budynków o takim przeznaczeniu, to trzeba było się chociaż przez 10 minut zastanowić, z czym to się może wiązać, w już i tak przeciążonym Śródmieściu - dzielnicy, w której brakuje przecież parkingów. Może gdyby mieszkańcy Gdańska mieli jakąkolwiek alternatywę, np. w postaci parkingu kubaturowego, to Forum nie byłoby tak oblegane?
    Hejterom - za wylewanie swoich kompleksów - dziękuję.

    • 41 1

    • No i całkiem niedawno mieliśmy wielomiesięczną przebudowę skrzyżowania przy 3 Maja - nie można było tego wtedy ogarnąć?

      • 6 0

    • Może gdyby mieszkańcy Gdańska mieli jakąkolwiek alternatywę, np. w postaci parkingu kubaturowego (1)

      A co stoi przy Urzędzie Wojewódzkim? Wesołe miasteczko czy fabryka gwoździ?

      • 3 3

      • I od kiedy powstał to właśnie z niego zawsze korzystam. Nie zmienia to faktu, że parę lat temu rozpatrywano jeszcze dodatkowe dwie lokalizacje. Rozumiem też, że na lenistwo ludzi nic nie poradzę :\

        • 2 0

  • Przebudowa 3 maja

    Na bezkolizyjny przejazd z Oruni do placu zebrań. Wyprowadzenie głównego ruchu z przed dworca. Wiadukt nad Kartuską przy UM . Ale to trzeba było inaczej zaprojektować wiadukty przy Urzedze Marszałkowskim

    • 12 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane