• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Buspasy w Gdyni: zyskują pasażerowie, kierowcy narzekają

Patsz
31 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Oddam drzewa na Spacerowej bez żalu
Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy. Władze Gdyni deklarują, że w mieście będą powstawały kolejne buspasy.

W ostatnich miesiącach w Gdyni powstały kolejne buspasy. Dodatkowo uruchomiono kontrabuspas na ul. Chwarznieńskiej. Pasażerowie chwalą te rozwiązania, ale kierowcy narzekają, że wydzielone pasy dla komunikacji miejskiej spotęgowały korki.



Czy dodatkowe buspasy usprawniły komunikację miejską?

Kilka dni temu uruchomiono blisko 500-metrowy buspas na ul. Rolniczej. Ucieszyli się pasażerowie zmierzający na Witomino oraz Chwarzno i Wiczlino, ale sporo kierowców zaczęło krytykować wprowadzone rozwiązanie w opiniach pod artykułami i na Facebooku. Zarzuty dotyczyły dodatkowych korków z powodu buspasa i utrudnień dla zmotoryzowanych, tracących szeroki do tej pory pas ruchu.

Sprawdziliśmy, co po otwarciu buspasów zmieniło się dla kierowców i pasażerów.

Buspasy na ul. Morskiej



W marcu 2019 roku na ul. Morskiej powstało pięć odcinków buspasów - trzy w kierunku Gdyni i dwa w kierunku Rumi. Buspasy zostały wyznaczone na pasach do prawoskrętu, bez ingerencji w te prowadzące na wprost.

Władze miasta zawczasu przyznawały, że nie chcą zabierać miejsc parkingowych, budując dodatkowe pasy, co spotkało się ze zrozumieniem kierowców, ale także krytyką części mieszkańców oczekujących dłuższych buspasów na Morskiej niż "poszatkowane" odcinki o łącznej długości 2 km.

Cały projekt "Utworzenie buspasów na wybranych odcinkach ul. Morskiej w Gdyni" łącznie kosztował 22,5 mln zł brutto. Blisko połowę pokryło unijne dofinansowanie.

Dodatkowe odcinki buspasa na Estakadzie Kwiatkowskiego



Jesienią wydłużono buspas na Estakadzie Kwiatkowskiego. Do tego czasu kończył się przed zjazdem na ul. Unruga. W listopadzie został wydłużony o 195 metrów do łącznicy z ul. Kontenerową. W związku z tym kierowcy mogą zjeżdżać z Estakady Kwiatkowskiego w kierunku ul. Unruga tylko jednym pasem ruchu.

- Dla dużej grupy pasażerów czas podróży jest najważniejszym czynnikiem wyboru konkretnego środka transportu. Inwestujemy ogromne środki w zakup nowoczesnych autobusów i trolejbusów nie po to, by grzęzły one wraz z pasażerami w zatorach drogowych - podkreślał Marcin Wołek, kierujący zespołem ds. strategii rozwoju sieci buspasów w Gdyni.
Autobusy przyspieszyły, ale kierowcy zaczęli zwracać uwagę, że spowodowały wydłużenie korków.

- Korki w efekcie i tak dopadną pasażerów autobusów. Zwężony zjazd na Unruga wydłuży korki na Wiśniewskiego i w efekcie wszyscy postoją odpowiednio dłużej zanim dojadą do estakady, autobusy też - zauważali czytelnicy.

Kontabuspas na ul. Chwarznieńskiej



W grudniu na Chwarznieńskiej udostępniony został kilometrowy buspas "pod prąd". Inwestycja warta 4 mln zł dofinansowana w połowie przez Fundusz Dróg Samorządowych ma zniwelować opóźnienia autobusów dotkliwe dla pasażerów szczególnie rano.

W praktyce kontrabuspas polega na tym, że autobusy zamiast stać w korku na dwupasmowej w obu kierunkach Chwarznieńskiej, mogą leśnym odcinku wjechać na przeciwną niezakorkowaną stronę i wykorzystać pas ruchu przeznaczony dla samochodów, jadąc nim pod "prąd".

Niestety, szczególnie na początku funkcjonowania niektórzy kierowcy ignorowali kontrabuspas, co mogło doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Buspas na ul. Wielkopolskiej



W styczniu został wyznaczony buspas na odcinku od rozwidlenia ul. Wielkopolskiej na jezdnię serwisową przed przystankiem Lidzka do przystanku Racławicka. Zyskali pasażerowie, kierowcy nie stracili - nadal mają do dyspozycji dwa pasy.

Wyznaczenie 700-metrowego odcinka kosztowało 1,1 mln zł.

Buspas na ul. Rolniczej



Pod koniec stycznia wyznaczono 470-metrowy buspas na ulicy Rolniczej. Powstał jako kontynuacja funkcjonującego od kilku lat buspasa na ulicy Kieleckiej poprzez wyznaczenie go na jezdni. Obejmuje odcinek od końca ul. Kieleckiej poprzez ul. Rolniczą do początku pasa prawoskrętu w ul. Chwarznieńską. Kosztował 157 tys. zł.

Autobusy jadą swoim pasem obok samochodów. Problem pojawia się na początku buspasa, gdy jadący od ul. Witomińskiej starają się wjechać na ul. rolniczą i na końcu, gdy kierowy skręcający w kierunku Chwarznieńskiej muszą zmienić pas przecinając często drogę pojazdom komunikacji miejskiej.
Patsz

Miejsca

Opinie (222) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • buspas (1)

    Czytam, że nie za wiele pomogły kierowcom. Niech kierowcy przesiądą się na miejską komunikację to odczują. Najbardziej chyba narzekają lalunie w wypasionym SUWIE z komurą przy uchu. Ale to jest taki stan umysłu.

    • 0 0

    • Nie dziękuję

      Probowałem kilka razy i odpuszczę sobie, smród hałas i stracony czas...
      Komfort i wolność ponad wszystko.

      • 0 0

  • za malo (1)

    dla mnie buspasów jest za mało Gdynia powinna zrobić ich o wiele więcej

    • 1 2

    • Chyba nie

      Wystsrczy mam korków

      • 0 0

  • Bus pas = większe korki

    Gdyby zlikwidować bus pasy ruch byłby plynniejszy...

    • 0 1

  • Gdynia (2)

    Buspasy,zamykanie ulic,robienie jednokierunkowych ulic,wszystko przecież kierowcom.Tylko czemu Szczurek pozwala na budowę mieszkań w centrum?Kto zrozumie ten i**otyzm włodarzy Gdyni?Mafia deweloperska?

    • 5 3

    • budowanie mieszkań w centrum ma większy sens niż kupowanie mieszkania na peryferiach

      Mając mieszkanie w dobrze zarządzanym centrum, w bliskiej odległości od stacji SKM, można myśleć o rezygnacji z posiadania samochodu. Policentryczne aglomeracje składające się z dzielnic względnie gęsto zabudowanych, połączonych dobrą komunikacją szynową to przyszłość miast o dobrej jakości życia (por. np. Kopenhaga).

      • 0 0

    • Raczej pytanie po co ludzie uparcie kupują tyle samochodów.

      • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Bałagan (14)

    Z buspasami w polsce jest jeden zasadniczy problem. Nie ma sensownego przepisu odnosnie korzystania z nich przez pojazdy inne niż autobusy.
    Premier wygaduje jakies populistyczne glupoty a w miedzyczasie my kierowcy np nie mamy zielonego pojecia kto i na jakich zasadach moze sie buzpasem poruszac.

    Jestem kierowcą taksówki czyli defakto komunikacji miejskiej. Za kazdym razem powinnem czytac litanie wyłączeń z zakazau pod każdym znakiem a powinno być na odwrót.
    Buspas z samej zasady powinien być dla wszystkich uprawnionych typu taxi bus służby itp a ewentualnie gdy jest inaczej mozna umiescic znak nie dotyczy.

    W gdyni jest totalny bajzel bo sam nie wiem ktorym buzpasem moge jechac ktorym nie.

    • 58 49

    • a ja uwazam ze taxówki nie powinny miec tego przywileju, to prywatny biznes. (3)

      • 16 6

      • (2)

        W cslym normalnym swiecie oprocz autobusow buspasrm jezdza tez wszystkie auta pod warunkiem ze jedzie min.3 osoby.Sa miasta chyba tez Warszawa,ze w godz.6-9 i 14.30-17 tylko autobusy a w pozostalych godzinach wszystkie pojazdy.

        • 1 8

        • to że wydaje ci się, że znasz rozwiązania z całego świata to tylko złudzenie

          W wielu miastach świata po buspasach jeżdżą legalnie rowerzyści, są też buspasy tzw. BRT (Bus Rapid Transit) - por. np. Kurytyba czy Bogota - po których jeżdżą tylko autobusy.

          • 0 0

        • Ale polacy to oszuści, nie sprawdzi się

          • 7 1

    • taxi to nie zbiorkom (5)

      Ale masz rację, ze w Gdyni jest bajzel. Ze wszystkim. Z taksami macie jeszcze o tyle dobrze, że możecie się ładować wszędzie, gdzie normalna osobówka nie może. Raz byłem świadkiem jak jeden geniusz zastawił autem cały wjazd do przychodni. Nikt nie mógł wejść ani wyjść z budynku, literalnie nie dało się przecisnąć między autem a barierkami. A szofer sobie spokojnie wysadzał jakąś starowinkę. Dramat.

      • 15 8

      • A gdzie miał zaparkować? (3)

        Wszędzie słupki, doniczki, delfinki, zasieki... Taki jest efekt likwidacji miejsc parkingowych.

        • 8 23

        • taki jest efekt nadmiaru samochodów w mieście

          ściślej: nadmiaru skłonności do korzystania z samochodów prywatnych nawet na krótkie odległości. Brak także konsekwentnej, jasno komunikowanej, restrykcyjnej polityki parkingowej.

          • 0 0

        • W najbliższym miejscu, w którym zatrzymanie było zgodne z przepisami (1)

          Nie rozumiem tego dziwnego przeświadczenia, że taxi musi móc podjechać wszędzie pod same drzwi, a osobówka może parkować 200m dalej. Prywatnymi osobówkami tak samo podróżują starsi, schorowani ludzie, kobiety w zaawansowanej ciąży, ważni turyści z zagranicy itp itd. Dlatego uważam, że nie powinno być żadnych uprzywilejowanych postojów pod dworcami, lotniskami, hotelami, tylko normalne parkingi kiss and fly na takich samych zasadach dla wszystkich.

          • 23 3

          • Powiedz to p.Lucykowi

            • 3 1

      • Poczekamy jak bedziesz starcem.To zrozumiesz

        • 11 10

    • Taksówkarzy

      To tylko prądem. Bez litości i tłumaczeń.

      • 2 3

    • pfff

      po 1) po to zdaje sie licencje taksowkarska zeby taka podstawowa rzecz wiedziec i nie jezdzic na gps
      po 2) buspasy powinny byc domyslnie przeznaczone jedynie dla transportu zbiorowego a nie grupowego.

      • 14 1

    • nie ma bałaganu

      Kto może jechać buspasem? Bus. Koniec tematu.

      To, że w niektórych miejscowościach warunkowo dopuścili inne pojazdy (np. taksówki) nijak nie oznacza, że to domyślna opcja.

      • 15 4

    • Słabo

      Nie chciałbym trafić na takiego kierowcę taxi co nie wie z których bus pasów może korzystać a z których nie i to na dodatek w mieście w którym świadczy usługi. Byłaby to skrajnie niebezpieczna sytuacja dla nieświadomego klienta. Ja nie jestem taksówkarzem a mimo to wiem którymi bus pasami taxi mogą jeździć a którymi nie.

      • 15 5

  • czyli jak typowe narzekajace Polacy :D

    po 1 chcieliscie pis?? to macie pis :D
    druga sprawa . slyszalem ze to autobusy korki tworza......... 3 -4 autobusy jada estakada obok buspasem i jakos korku nie ma. za to obok jezdzie okolo 300samochodow ... ale oni korku juz nie tworza :D dla Pani co tutaj napisala zglaszam nagrode roku dla i**otki roku :D
    milego dnia wszystkim :)

    • 2 0

  • Buspas na estakadzie to największe nieporozumienie roku. (1)

    Korki ogromne, sięgające Urzędu Skarbowego (wcześniej Hali). Szkoda, że żaden urzędnik tedy nie jeździ, może ktoś by dostrzegł jaka to jest głupota.

    • 4 1

    • jestem kierowca autobusu

      i pisze pan glupote roku. jakby tego buspasa nie bylo mialbym za kazdym kolkiem w plecy jakies 40 miniut. tak? przejezdzam obok stojacych samochodow i dopiero korkuje sie juz prawie na samym centrum obluza.
      glupota prosze pana to jest jezdzic samochodem jak niektorzy kierowcy od pl kaszubskiego do obluza tylko dlatego ze sie ma samochod

      • 1 1

  • Inwestycje drogowe w Gdyni (1)

    najlepiej obrazuje rondo na Puckiej i Unruga......

    • 19 0

    • pseudo rondo....

      i pseudo inwestycje.......mamy plany......mamy pomysły.......już za 3lata..........

      • 1 0

  • Oby tak dalej

    Nie sądziłem że przesiądę się na Autobus po tylu latach jeżdżenia samochodem. Kiedy tylko skończyłem liceum w 2007 i odebrałem prawo jazdy poruszałem się wyłącznie samochodem bo wygodniej bo szybciej bo tak wypada. Od połowy roku 2019 przesiadłem się na busa bo korki są ogromne i parkowanie w centrum jest tragedią. I tak dojeżdżam do Gdyni centrum z Wiczlina i z powrotem w około 25 minut nie ważne czy są korki czy nie. W drodze czytam sobie książkę lub przygotowuję listę zadań do pracy. Mamy plan w rodzinie (6 osobowej)zrezygnować z samochodu w połowie roku 2020 jeśli te rozwiązania się sprawdzą. Trzeba pamiętać, że samochód to jednak zobowiązanie i to nie małe, duża losowość jeśli chodzi o awarie i spadek wartości pojazdu. Po za tym jest teraz city bee, traficar, i inne opcje carsharingu gdzie wchodzisz używasz pojazdu i puf niema zobowiązania. Niestety nie wszystkie osoby mogą skorzystać z takiego rozwiązania ale tym które mogą gorąco odradzam bo będzie ciaśniej w autobusie :P

    • 4 1

  • Na Małokackiej budowa powinien zaczynać się od Olimpijskiej (1)

    • 0 0

    • Oczywiście buspas

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane