• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centra handlowe. Mniej klientów, mało nowych inwestycji

Ewa Budnik
4 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po oddaniu Forum Gdańsk Trójmiasto wzbogaciło się o 62 tys. m kw. powierzchni. Badania pokazują jednak, że liczba klientów w takich obiektach nieznacznie spada. Po oddaniu Forum Gdańsk Trójmiasto wzbogaciło się o 62 tys. m kw. powierzchni. Badania pokazują jednak, że liczba klientów w takich obiektach nieznacznie spada.

Czy w Trójmieście jest miejsce na kolejne galerie i centra handlowe? Statystyki wskazują, że nasz rynek jest już nasycony takimi obiektami, a na dodatek zakaz handlu w niedzielę powoduje, że mają one mniej klientów.



Jak często odwiedzasz duże centra lub galerie handlowe (nawet jeśli głównym celem są duże zakupy spożywcze)??

W maju tego roku na mapie Trójmiasta pojawiała się nowa duża galeria handlowa - Forum Gdańsk. To jedyna tak duża inwestycja tego rodzaju, jaka pojawiła się w aglomeracji od czasu otwarcia Galerii Metropolia we Wrzeszczu w październiku 2016 roku oraz gdyńskiej Riviery w 2013 roku.

Katalog firm: lista galerii i centrum handlowym w Trójmieście

Dane agencji Colliers International za pierwszy kwartał 2018 roku pokazują, że w Trójmieście przypada 774 m kw. powierzchni centrów handlowych na 1000 mieszkańców, co obecnie czyni naszą aglomerację trzecią najbardziej nasyconą takimi powierzchniami w Polsce (po Wrocławiu i Poznaniu). Na takiej pozycji Trójmiasto znalazło się w związku z uruchomieniem Forum Gdańsk, które ma powierzchnię 62 tys. kw.

- Aglomeracja Trójmiasta to milion mieszkańców o sile nabywczej około 16 procent wyższej od średniej krajowej. W sumie na rynku trójmiejskim mamy prawie milion metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Jednak nasycenie taką powierzchnią przekracza o kilkanaście procent średnie nasycenia powierzchnią handlową w Polsce. Właśnie z tego względu obecnie na tym rynku nie są planowane żadne duże inwestycje handlowe. Jedynie będący w trakcie rozbudowy Morski Park Handlowy oraz rozbudowa Galerii Bałtyckiej stanowią najbliższe w czasie projekty handlowe Trójmiasta - mówi Magdalena Sadal, dyrektor Działu Badań i Doradztwa Branży Handlowej w firmie Cresa Polska.

Zakaz handlu w niedzielę



Nowe centra nie będą powstawać jak grzyby po deszczu, a na dodatek badania rynku pokazują, że wprowadzenie 5 marca tego roku częściowego zakazu handlu w niedzielę wpływa na zmniejszenie liczby klientów odwiedzających te placówki. Z danych jakie opublikował zajmujący się badaniem i śledzeniem branży handlowej Retail Insitute wynika, że od początku roku do połowy października tego roku centra odwiedziło o 3,07 proc. klientów mniej niż w analogicznym okresie 2017 roku (tj. o 9,16 mln klientów mniej). W badaniu brało udział 120 centrów handlowych w całym kraju.

Największe spadki odnotowały do tej pory centra znajdujące się na obrzeżach miast (spadek o 4,3 proc.) oraz mające dominującą rolę najemcy spożywczego (mniej o 3,8 proc.). Z analizy wynika, że od momentu wejścia w życie zakazu, centra handlowe straciły ponad 15,7 mln klientów, którzy do tej pory robili zakupy w niedziele, przy czym tylko 7,3 mln klientów zmieniło swoje nawyki zakupowe i do galerii wybiera się między poniedziałkiem a sobotą.

- Spadek ogólnej ilości klientów w Galerii Bałtyckiej jest zauważalny. Zakaz handlu w niedzielę zdecydowanie ma na to wpływ, ale jeszcze za wcześnie jest na wiążące wnioski. Warto wziąć pod uwagę, że mamy za sobą kilka miesięcy doskonałej pogody, a to zawsze powoduje, że w galeriach handlowych jest mniej klientów. Szczególnie ma to znaczenie w Trójmieście - kiedy porównuję gdańskie statystyki ze statystykami galerii w innych polskich miastach, gdzie mamy swoje obiekty, to widać że dobra pogoda w Trójmieście bardziej odciąga od zakupów - ocenia sytuację Marcin Łukasiewicz, dyrektor Galerii Bałtyckiej. - W naszym przypadku nie bez znaczenia jest także pojawienie się w Gdańsku konkurencji, czyli Forum Gdańsk.

Plany inwestycyjne się zmieniają



Już od kilku lat, w obliczu statystyk, ale też poczucia samych mieszkańców Trójmiasta, że galerii i centrów handlowych, gdzie można zrobić duże i małe zakupy nie brakuje, zmieniają się plany inwestycyjne kolejnych deweloperów. Na Szadółkach, przy ulicy Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska miało powstać ogromne centrum handlowo-rozrywkowe. Jednak teren ten został odsprzedany i obecnie budowane jest tam centrum logistyczne na potrzeby LPP.

Budowy wstępnie zapowiadanej galerii handlowej raczej nie należy się także spodziewać na terenie Młodego Miasta (obok Bastionu Wałowa zobacz na mapie Gdańska). Spółka Atrium, która specjalizuje się w budowie dużych obiektów handlowych nieoficjalnie przyznaje, że budowa tak dużego obiektu w Gdańsku nie ma sensu. Zamiast tego wstępnie planowana jest realizacja zabudowy o mieszanej funkcji.

Miejsce na galerię handlową o powierzchni 50 tys. m kw. brutto przewidziane jest także w planach miejscowych na pasie startowym na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Dziś trudno sobie wyobrazić, że taki obiekt w tym miejscu powstanie. 27 września miasto przystąpiło do zmiany planu miejscowego dla tej działki.

Czytaj także: centra handlowe przyjazne czworonogom

Inwestycje handlowe nie są oczywiście w Trójmieście w całkowitej defensywie. Na Szadółkach trwa rozbudowa Morskiego Parku Handlowego. Od lat planowana jest rozbudowa Galerii Bałtyckiej, a w ramach przygotowania do inwestycji, właściciel działek wyburzył niedawno biurowiec Hydrobudowy. Budowa dużego centrum handlowego w sąsiedztwie dworca w Gdyni zobacz na mapie Gdyni została także ukonstytuowana w przyjętym przez radę miasta w trybie nadzwyczajnym planie zagospodarowania przestrzennego dla Międzytorza.

Galeria Madison została wyremontowana w tym roku. Wnętrze zostało odmienione, przybyło stref gastronomicznych. Galeria Madison została wyremontowana w tym roku. Wnętrze zostało odmienione, przybyło stref gastronomicznych.
Dla galerii, które na naszym rynku funkcjonują od lat sposobem na przyciągnięcie klientów jest odświeżenie wnętrz i zmiana oferty. Swoją ofertę zmieniło CH Manhattan we Wrzeszczu, w tym roku zakończył się remont w Madisonie, w gdyńskim Batorym powstaje hala restauracyjna. Warto też nadmienić, że będąca miejscem zakupów dla części gdynian Galeria Rumia niedawno zmieniła się w Pomerania Outlet Rumia.

Jakie są oczekiwania klientów?



Trendy na rynku handlowym wskazują, że nie mamy już tak wielkiej potrzeby oszczędzania na artykułach spożywczych i kupowania ich po niższych cenach w dużych supermarketach. Chociaż sieci handlujące takimi produktami nadal odnotowują największe obroty, to jednak według cytowanego raportu Retail Insitute centra handlowe, w których dominującym najemcą jest operator spożywczy zanotowały spadek odwiedzalności o 3,8 proc. Wolimy mniejsze sklepy, bliżej domu.

Chociaż wydawałoby się, że we wszystkich dzielnicach dostępne są już markety o średniej powierzchni (Biedronka, Lidl, Tesco, Carrefour), to jednak nadal jest na nie miejsce. Lubimy robić zakupy szybko, blisko, w znanych nam miejscach.

Czytaj także: nowe centrum handlowe na Oruni

Jeśli chodzi o duże centra handlowe, to analitycy Colliers International wskazują, że popularnością cieszyć się będą obiekty o mieszanej funkcji. Słynnym przykładem takie obiektu jest warszawska (przebudowana i rozbudowana) Hala Koszyki łącząca biura, handel, usługi, rozrywkę-rekreację, gastronomię oraz powierzchnie wystawienniczo-konferencyjne. Od kilku lat wiadomo także, że nie wystarczy, by w centrum handlowym były sklepy. Klientów przyciąga rozrywka i gastronomia. Niemal w każdym nowym centrum jest więc kino, siłownia, restauracje, a pomysłów na rozrywkowe przestrzenie będzie przybywało - takich jak tor kartingowy w Galerii Morena.

Opinie (315) 9 zablokowanych

  • (2)

    Niedzielę wolne nie zmiękczają obrotów miesięcznych. To kłamstwo powielane przez Trójmiasto.pl

    • 10 4

    • W tygodniu kto ma kupić ten kupi.

      • 5 0

    • Nie zmiejszaja ,. Słownik poprawił na nieprawidłowo.

      • 4 0

  • W zależności od wyznania. Kupować, kupować kupować być niewolnikiem, być niewolnikiem, być niewolnikiem, polecieć po kredyt do banku i być niewolnikiem, być niewolnikiem, zasuwać na darmozjadów, być niewolnikiem

    • 15 2

  • Katastrofa :) (4)

    może nie wiecie, ale zakaz handlu w niedziele to poprostu skierowanie "ruchu" w inne rejony gospodarki :) Mały handel to wiecej pieniedzy dla zwykłych obywateli, bo zarobi Pani Helena z warzywniaka, która poźniej kupi cos u Pana Henka 4 ulice dalej, kupi wiecej i cześciej i Pan Henio bedzie mógł kupić tez wiecej itd itp... kupowanie w wielkich centarch, w sieciówkach to mniej pieniedzy dla zwyklych ludzi, mniej kasy z podatków(bo wielkie sieci wiedza jak to omijac) itd itp :)
    Nie rozumiem jak można tego nie rozumieć :) Zreszta zakupy robione lokalnie, są wygodniejsze, towary moga byc lepszej jakości... U mnie na osiedlu jest oczywiscie Biedra i 3 male warzywaniaki - warzywka w tych malych sa nieco droższe, ale 3 x lepszej jakości... do tego konkuruja miedzy sobą i to jest zdrowe :) Moge np poprosic Pani Jadzie o cos czego dzisiaj nie ma,a le na jutro bedzie miala, świeżutkie i w dobrej cenie. Ja zadowolony, ona zarobione. Sklepy wielkopowierzchniowe to zakupy bez duszy,

    • 28 6

    • nie robie zakupow wsklepach osiedlowych, unikam tego jak ognia (1)

      drogo, towary nies wieze. dzieki.

      • 5 3

      • To sie na szczeście zmienia, bo mali handlowcy rozumieja że czymś musza wygrac, a jedynie czym mogą wygrac to jakościa towarów lub obsługi. Ci, którzy tego nie pojma pójda najzwyczajniej w świecie z torbami... tak jak pisałem u mnie są trzy warzywniaki i biedra... wole te 3 male warzywniaki bo obsluga jest super i o lewym towarze nie ma mowy :) Co w biedrze jest normą albo czegoś nie ma.... nie mówiac np o pieczywie

        • 2 2

    • (1)

      Niestety po przyjściu do domu okazuje się,że pani Jadzia włożyła do torby jedno nadgniłe jabłko co jak sobie sam nakładasz się nie zdarza.

      • 5 2

      • czyli co? lepsza biedroneczka gdzie jak chcesz reklamowac towar to starcisz 30 minut ...nie mowiac juz o innych wiekszych "spożywczakach" gdzie trzeba dojechać, zuzyc paliwo i mase czasu... Jeśli mam starcic godzine na dojazd i paliwo ... to zdecydowanei wole maly sklep (oczywiscie taki gdzie własciciel ma glowe na karku i odpowiedni asortyment)

        • 0 4

  • bardzo bym chciała poznać statystyki sprzedaży sieciówek przed niedzielami i po wolnych niedzielach. Moga być anonimowe. To jest gadanie o niczym, bo nie znamy prawdziwych wyników, opinii właścicieli sieciówek.

    • 9 0

  • Brakuje jeszcze jednego

    Halo a kiedy kaufland ????

    • 2 4

  • Spadek liczby klientów? A co z obrotem?

    Jak 3 klientów kupi każdy po 2 bułki a następnego dnia jeden klient kupi 40 bułek to trzeba się cieszyć, że więcej się sprzedało czy martwić, że liczba klientów spadła? Teraz każda nowa galeria zabiera klientów już istniejącym bo sklepy w nich są praktycznie takie same a każdy człowiek ma jeden grzbiet do ubrania i jeden żołądek do napełnienia. Czy jak pod bokiem otworzą ci trzy restauracje to zjesz trzy obiady? Ludzie, litości!

    • 12 0

  • Straszna tragedia!

    W niedzielę Polska stała się pustynią bez grama żywności! Ludzie nam powymierają! Przecież my mamy kupować, kupować, kupować! Po to żyjemy, aby być klientami. A ci sami Niemcy, którzy są właścicielami sieci sklepów i galerii w Polsce i tak narzekają na wolne od handlu niedziele we własnym kraju mają sklepy i galerie zamknięte!

    • 16 2

  • Chcemy centrów sportowych i muzycznych... (2)

    Dosyć już tych frytkarni, chińszczyzn itp...

    • 10 2

    • Smacznego (1)

      Tak, tak, wiemy. Chcecie suszi i zasmażane koniki polne.

      • 0 2

      • Nie chodzi tu o konsumpcjonizm ale o rozwój kultury i sportu..

        retauracji i sklepów już wystarczy..

        • 3 0

  • Bardziej rzetelnie proszę

    Riviera 2013?! Przecież to bzdura jakich mało! Ech, przestaje mi się chcieć czytać, te naciągane artykuły!

    • 7 1

  • Dlaczego ludzie nie są zainteresowani ofertą w galeriach handlowych??

    Dlatego że w dużych galeriach handlowych znajdują sie sieciówki różnych marek od biżuterii po ubrania. Przez ostatnie dwa lata zawuażyłem że w tych sklepach jest wszystko to samo. Jak widze te spodnie np. W forum pojade do galerii bałtyckiej widze te same spodnie. I tak w każdym sklepie do jakiego bym nie wszedł. I to nie jest wina samej galerii że ludzie nie chcą ich odwiedzać. To oferta powinna kusić i zapraszać, jeżeli mam coś innego w asortymencie niż inni coś co przyciąga wzrok kusi kształtem coś czego nigdzie indziej nie kupią. To gdzie ludzie przyjdą??.

    • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane