• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Centra handlowe. Mniej klientów, mało nowych inwestycji

Ewa Budnik
4 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po oddaniu Forum Gdańsk Trójmiasto wzbogaciło się o 62 tys. m kw. powierzchni. Badania pokazują jednak, że liczba klientów w takich obiektach nieznacznie spada. Po oddaniu Forum Gdańsk Trójmiasto wzbogaciło się o 62 tys. m kw. powierzchni. Badania pokazują jednak, że liczba klientów w takich obiektach nieznacznie spada.

Czy w Trójmieście jest miejsce na kolejne galerie i centra handlowe? Statystyki wskazują, że nasz rynek jest już nasycony takimi obiektami, a na dodatek zakaz handlu w niedzielę powoduje, że mają one mniej klientów.



Jak często odwiedzasz duże centra lub galerie handlowe (nawet jeśli głównym celem są duże zakupy spożywcze)??

W maju tego roku na mapie Trójmiasta pojawiała się nowa duża galeria handlowa - Forum Gdańsk. To jedyna tak duża inwestycja tego rodzaju, jaka pojawiła się w aglomeracji od czasu otwarcia Galerii Metropolia we Wrzeszczu w październiku 2016 roku oraz gdyńskiej Riviery w 2013 roku.

Katalog firm: lista galerii i centrum handlowym w Trójmieście

Dane agencji Colliers International za pierwszy kwartał 2018 roku pokazują, że w Trójmieście przypada 774 m kw. powierzchni centrów handlowych na 1000 mieszkańców, co obecnie czyni naszą aglomerację trzecią najbardziej nasyconą takimi powierzchniami w Polsce (po Wrocławiu i Poznaniu). Na takiej pozycji Trójmiasto znalazło się w związku z uruchomieniem Forum Gdańsk, które ma powierzchnię 62 tys. kw.

- Aglomeracja Trójmiasta to milion mieszkańców o sile nabywczej około 16 procent wyższej od średniej krajowej. W sumie na rynku trójmiejskim mamy prawie milion metrów kwadratowych powierzchni handlowej. Jednak nasycenie taką powierzchnią przekracza o kilkanaście procent średnie nasycenia powierzchnią handlową w Polsce. Właśnie z tego względu obecnie na tym rynku nie są planowane żadne duże inwestycje handlowe. Jedynie będący w trakcie rozbudowy Morski Park Handlowy oraz rozbudowa Galerii Bałtyckiej stanowią najbliższe w czasie projekty handlowe Trójmiasta - mówi Magdalena Sadal, dyrektor Działu Badań i Doradztwa Branży Handlowej w firmie Cresa Polska.

Zakaz handlu w niedzielę



Nowe centra nie będą powstawać jak grzyby po deszczu, a na dodatek badania rynku pokazują, że wprowadzenie 5 marca tego roku częściowego zakazu handlu w niedzielę wpływa na zmniejszenie liczby klientów odwiedzających te placówki. Z danych jakie opublikował zajmujący się badaniem i śledzeniem branży handlowej Retail Insitute wynika, że od początku roku do połowy października tego roku centra odwiedziło o 3,07 proc. klientów mniej niż w analogicznym okresie 2017 roku (tj. o 9,16 mln klientów mniej). W badaniu brało udział 120 centrów handlowych w całym kraju.

Największe spadki odnotowały do tej pory centra znajdujące się na obrzeżach miast (spadek o 4,3 proc.) oraz mające dominującą rolę najemcy spożywczego (mniej o 3,8 proc.). Z analizy wynika, że od momentu wejścia w życie zakazu, centra handlowe straciły ponad 15,7 mln klientów, którzy do tej pory robili zakupy w niedziele, przy czym tylko 7,3 mln klientów zmieniło swoje nawyki zakupowe i do galerii wybiera się między poniedziałkiem a sobotą.

- Spadek ogólnej ilości klientów w Galerii Bałtyckiej jest zauważalny. Zakaz handlu w niedzielę zdecydowanie ma na to wpływ, ale jeszcze za wcześnie jest na wiążące wnioski. Warto wziąć pod uwagę, że mamy za sobą kilka miesięcy doskonałej pogody, a to zawsze powoduje, że w galeriach handlowych jest mniej klientów. Szczególnie ma to znaczenie w Trójmieście - kiedy porównuję gdańskie statystyki ze statystykami galerii w innych polskich miastach, gdzie mamy swoje obiekty, to widać że dobra pogoda w Trójmieście bardziej odciąga od zakupów - ocenia sytuację Marcin Łukasiewicz, dyrektor Galerii Bałtyckiej. - W naszym przypadku nie bez znaczenia jest także pojawienie się w Gdańsku konkurencji, czyli Forum Gdańsk.

Plany inwestycyjne się zmieniają



Już od kilku lat, w obliczu statystyk, ale też poczucia samych mieszkańców Trójmiasta, że galerii i centrów handlowych, gdzie można zrobić duże i małe zakupy nie brakuje, zmieniają się plany inwestycyjne kolejnych deweloperów. Na Szadółkach, przy ulicy Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska miało powstać ogromne centrum handlowo-rozrywkowe. Jednak teren ten został odsprzedany i obecnie budowane jest tam centrum logistyczne na potrzeby LPP.

Budowy wstępnie zapowiadanej galerii handlowej raczej nie należy się także spodziewać na terenie Młodego Miasta (obok Bastionu Wałowa zobacz na mapie Gdańska). Spółka Atrium, która specjalizuje się w budowie dużych obiektów handlowych nieoficjalnie przyznaje, że budowa tak dużego obiektu w Gdańsku nie ma sensu. Zamiast tego wstępnie planowana jest realizacja zabudowy o mieszanej funkcji.

Miejsce na galerię handlową o powierzchni 50 tys. m kw. brutto przewidziane jest także w planach miejscowych na pasie startowym na Zaspie zobacz na mapie Gdańska. Dziś trudno sobie wyobrazić, że taki obiekt w tym miejscu powstanie. 27 września miasto przystąpiło do zmiany planu miejscowego dla tej działki.

Czytaj także: centra handlowe przyjazne czworonogom

Inwestycje handlowe nie są oczywiście w Trójmieście w całkowitej defensywie. Na Szadółkach trwa rozbudowa Morskiego Parku Handlowego. Od lat planowana jest rozbudowa Galerii Bałtyckiej, a w ramach przygotowania do inwestycji, właściciel działek wyburzył niedawno biurowiec Hydrobudowy. Budowa dużego centrum handlowego w sąsiedztwie dworca w Gdyni zobacz na mapie Gdyni została także ukonstytuowana w przyjętym przez radę miasta w trybie nadzwyczajnym planie zagospodarowania przestrzennego dla Międzytorza.

Galeria Madison została wyremontowana w tym roku. Wnętrze zostało odmienione, przybyło stref gastronomicznych. Galeria Madison została wyremontowana w tym roku. Wnętrze zostało odmienione, przybyło stref gastronomicznych.
Dla galerii, które na naszym rynku funkcjonują od lat sposobem na przyciągnięcie klientów jest odświeżenie wnętrz i zmiana oferty. Swoją ofertę zmieniło CH Manhattan we Wrzeszczu, w tym roku zakończył się remont w Madisonie, w gdyńskim Batorym powstaje hala restauracyjna. Warto też nadmienić, że będąca miejscem zakupów dla części gdynian Galeria Rumia niedawno zmieniła się w Pomerania Outlet Rumia.

Jakie są oczekiwania klientów?



Trendy na rynku handlowym wskazują, że nie mamy już tak wielkiej potrzeby oszczędzania na artykułach spożywczych i kupowania ich po niższych cenach w dużych supermarketach. Chociaż sieci handlujące takimi produktami nadal odnotowują największe obroty, to jednak według cytowanego raportu Retail Insitute centra handlowe, w których dominującym najemcą jest operator spożywczy zanotowały spadek odwiedzalności o 3,8 proc. Wolimy mniejsze sklepy, bliżej domu.

Chociaż wydawałoby się, że we wszystkich dzielnicach dostępne są już markety o średniej powierzchni (Biedronka, Lidl, Tesco, Carrefour), to jednak nadal jest na nie miejsce. Lubimy robić zakupy szybko, blisko, w znanych nam miejscach.

Czytaj także: nowe centrum handlowe na Oruni

Jeśli chodzi o duże centra handlowe, to analitycy Colliers International wskazują, że popularnością cieszyć się będą obiekty o mieszanej funkcji. Słynnym przykładem takie obiektu jest warszawska (przebudowana i rozbudowana) Hala Koszyki łącząca biura, handel, usługi, rozrywkę-rekreację, gastronomię oraz powierzchnie wystawienniczo-konferencyjne. Od kilku lat wiadomo także, że nie wystarczy, by w centrum handlowym były sklepy. Klientów przyciąga rozrywka i gastronomia. Niemal w każdym nowym centrum jest więc kino, siłownia, restauracje, a pomysłów na rozrywkowe przestrzenie będzie przybywało - takich jak tor kartingowy w Galerii Morena.

Opinie (315) 9 zablokowanych

  • bardzo bym chciała poznać statystyki sprzedaży sieciówek przed niedzielami i po wolnych niedzielach. Moga być anonimowe. To jest gadanie o niczym, bo nie znamy prawdziwych wyników, opinii właścicieli sieciówek.

    • 9 0

  • Tak to męczące (1)

    W kazdym sklepie puszczają inną rebajke sluchac tego nie mozna poza tym ciagle to samo.Metropolia jest nawet cicha ale brakuje w niej drogerii i obuwniczego

    • 19 2

    • Po co chodzić do Metropolii, w niej brakuje wszystkiego. tam nic nie ma.

      • 1 0

  • Tylko osiedlowy ryneczek (2)

    • 23 13

    • nie stać mnie już na osiedlowy ryneczek.

      • 2 1

    • i sławojka najlepiej przed blokiem z gazetą na gwoździu - zero waste

      • 4 3

  • Podziękujcie pisaikom (6)

    PKB wkrótce spadnie i sielanka się zakończy. Będzie bida i protesty. Nieudolne rządy prowadza do kryzysów.

    • 52 50

    • może sprzedaz maleje, bo życie drożeje, no i paliwo, z a które trzeba tam dojechać. Przez durny rząd.

      • 2 2

    • (4)

      Nie opowiadaj bzdur jak się nie znasz, PKB nadal rośnie i nic się nie zapowiada żeby spadł.

      • 8 19

      • Pkb rośnie, ceny e sklepach jeszcze szybciej!

        • 7 2

      • Normalną rzeczą w gospodarce kapitalistycznej są cykle koniunktury. Skoro był okres prosrerity na pocz. XXI wieku, to po nim musiał przyjść kryzys. Po kryzysie zaś- okres wzrostu, którego obecnie mamy chyba apogeum. Zaś po wzroście... No sam dokończ.

        • 5 2

      • (1)

        Oglądaj inne stacje poza tvpis. już nie wymagam od Ciebie czytania, czy oglądania fachowych programów poświęconych biznesowi.

        • 11 8

        • Jeśli chodzi o media to oglądam większości niemieckie bo mieszkam i pracuje w Niemczech,do Polski przyjeżdżam od czasu do czasu dlatego wydaje mi się że jestem bardziej obiektywny.

          • 3 3

  • W Gdańsku może i wystarczy, (2)

    ale zdecydowanie za mało w Gdyni. Może zamiast Galeria Handlowa budując przy Dworcu Gdynia Głowna Osobowa nazwać, Galeria Przesiadkowa, Logistyczna,......? Kto wie, może nawet szydercza nazwa pójdzie wkrótce w zapomnienie, a powstaną Centra ......? Po okresie tworzenia biurowych enklaw, gigantycznych galerii handlowych czy dzielnic sypialni dziś coraz większego znaczenia nabierają inwestycje komplementarna, wielofunkcyjne i „miastotwórcze". Gdynia chwaląc się, że jest nowoczesna i modernistyczna powinna mieć pomiędzy Dworcem PKP a Międzytorzem centrum wyznaczające nowe trendy w tworzeniu przestrzeni i zapatrzenia i usług wszelakich.
    Warto to od razu zaplanować z głową, aby stąd można dostać się nie tylko po kraniec naszego miasta, województwa, np. skm, ....autobusem, busem,....ale i promami do Skandynawii, czy pociągiem po Europie Polskie Koleje Państwowe, korzystając z metody współpracy przy przygotowywaniu projektu deweloperskiego powinny szeroko włączyć się w rozbudowę takiego nowoczesnego centrum, co dałoby dobry przykład, jak można stworzyć koncepcję zagospodarowania olbrzymiego terenu we współpracy z lokalnymi mieszkańcami, władzami, architektami i urbanistami dla dobra nas wszystkich co zapewne przyniosłoby pozytywny efekt gospodarczy. Co więcej, taki standard mógłby być stosowany przy innych nieruchomościowych projektach grupy PKP/pks,..... warto, by takimi śladami poszli inni i takie centrum otwarte byłoby 24 h/dobę , 7 dni w tygodniu z drobnymi przerwami na sprzątanie .
    Co prawda z każdym rokiem ilość powierzchni handlowej istotnie się zwiększa. Inwestorzy muszą być więc bardzo ostrożni przy podejmowaniu decyzji dotyczących nowych projektów, a przecież powtarzanych projektów. Trudność w planowaniu nowych centrów handlowych wynika nie tylko z konieczności odpowiedzi na pytanie, czy w danym mieście jest jeszcze miejsce na nową inwestycję. Gdańsk ma tych galerii multum, Gdynia na tak duże miasto średnio, więc pora na odpowiednie destynacje. Trzeba więc określić, jaki obiekt przyjmie się na naszym rynku: czy ma to być centrum z ofertą konkurencyjną w stosunku do istniejących już obiektów, czy też może centrum handlowo-usługowe z ofertą komplementarną? Trudno również jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy miejsce na kolejne centra handlowe jest w dużych, czy w małych miastach. Mnie osobiście brakuje takiego Centrum, gdzie zawsze zastanę otwarty spożywczak, gzie będę miał ochotę pograć sobie w grę iść po długiej podróżny do sauny, obejrzeć film, poczytać książkę i pojechać autobusem np. do Jastrzębiej Góry, wypożyczyć rower lub samochód, zostawić swój samochód w podziemnym parkingu itd, itp. Każda inwestycja to osobny przypadek. Decyzja o jej rozpoczęciu powinna być poprzedzona indywidualną i dogłębną analizą gdyńskiego rynku, ale i ofertą turystyczną w kontekście spędzenia tu czasu wolnego. Współczesna galeria handlowa to obiekt, który oprócz oferty handlowej i usługowej ma także szeroką ofertę rozrywkową, restauracyjną i logistyczną. To nie tylko miejsce zakupów i załatwiania codziennych spraw, lecz także spędzania w sposób aktywny wolnego czasu, a nawet obcowania z kulturą. Trudno w jednym zdaniu wymienić sklepy, usługi i punkty rozrywkowe, które muszą się znaleźć w takim obiekcie. Powinien być on przede wszystkim dostosowany do potrzeb klientów, podróżnych, turystów, i innych jeszcze niewykreowanych.

    • 6 4

    • (1)

      Flaneur - szacunek, że tak Ci się chce - przyznam jednak, że dość ciekawie.

      • 2 0

      • Każdemu powinno się chcieć, bo w końcu jest to nasz wspólny interes

        Czym przyciągnąć podróżnego/klienta/... gdyni Centrum? Na Świętojańskiej trudno przez sklep zrobić festyn, .... natomiast przestrzeń w takim Centrum Przesiadkowym mogłoby wiele razy zmieniać się w pokaz/wybieg, na którym młodzi, początkujący i utalentowani projektanci mogli zaprezentować swoje modowe pomysły, startapo-owcy swoje itd. Artyści dostaliby taką możliwość dzięki współpracy miasta z designerami itd.. Gdynia zainwestowała ogromne pieniądze w film, sport, naukę,... czas zacząć spijać śmietankę, a najlepiej własnie w dobrze skomunikowanym miejscu jakim powinno być takie centrum.
        Będziemy mieli Mistrzostwa U 20 przed rozpoczęciem rozgrywek Mistrzostw Świata w Piłce Nożnej, dlaczego nie wykorzystać i zamienić się w interaktywny udział, na którym można by zaprezentować drużyny. Widzowie mieliby możliwość porozmawiać z zawodnikami, a także wziąć udział w interaktywnych zmaganiach. Sesjach zdjęciowych, zakupów stroi sportowych itd.
        Trzeba w końcu korzystać z włożonych pieniędzy i inwestycji. Dlaczego z zadymionego Krakowa , Rybnika,.... nie mogą do nas przyjeżdżać na spotkania a przy okazji zaczerpnąć morskiego wiatru i zrobić zakupy.

        • 2 0

  • W zależności od wyznania. Kupować, kupować kupować być niewolnikiem, być niewolnikiem, być niewolnikiem, polecieć po kredyt do banku i być niewolnikiem, być niewolnikiem, zasuwać na darmozjadów, być niewolnikiem

    • 15 2

  • (2)

    Niedzielę wolne nie zmiękczają obrotów miesięcznych. To kłamstwo powielane przez Trójmiasto.pl

    • 10 4

    • Nie zmiejszaja ,. Słownik poprawił na nieprawidłowo.

      • 4 0

    • W tygodniu kto ma kupić ten kupi.

      • 5 0

  • Czepili się wolnych niedziel że przez nie mniejsze utargi a zapomnieli że ilość galerii

    przesycila rynek poza tym ludzie wcale więcej nie zarabiają bo ceny idą w górę a produkty coraz gorszej jakości. Ludzie w necie kupują.

    • 11 2

  • "Wolimy mniejsze sklepy bliżej domu"? (3)

    Co to za wierutna bzdura. Jesteśmy zmuszani do korzystania z usług tych sklepików gdzie za wszystko musimy przepłacać , czasem kilkadziesiąt procent i gdzie nader często towar jest stary i zleżały. Chodzę tam jeżeli nie mam, innego wyjścia.

    • 33 14

    • Ja nie jestem (2)

      Chętnie robię zakupy trochę drożej, ale pod domem, nie muszę wsiadać do auta i stać w korku. Mój czas z dzieciakami jest cenniejszy niż te pare złotych.

      • 9 8

      • (1)

        Ale w skali rocznej to może być kilkaset złotych które można wydać na pożyteczne rzeczy.

        • 4 3

        • Straconego czasu za pieniądze nie kupisz

          • 6 4

  • "ilość ludzi"

    Jak taki człowiek został dyrektorem galerii, jeśli nawet języka polskiego nie zna. Chyba, że tych ludzi liczy na kilogramy...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane