• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Michał Stąporek
8 lipca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects. Jedna z kilku koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Baranowie, opracowana przez biuro Zaha Hadid Architects.

Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.




Czy wierzysz w powstanie CPK i zapowiedzianych połączeń kolejowych?

Wraz z końcem czerwca z zarządu Centralnego Portu Komunikacyjnego sp. z o.o. odszedł Michał Wrona, odpowiedzialny za sprawy finansowe. Jego obowiązki przejął prezes Mikołaj Wild, dlatego obecnie zarząd spółki pozostaje trzyosobowy.

Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
  • Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
  • Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.

Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.

Radosław Kantak - inwestycje kolejowe



Radosław Kantak Radosław Kantak
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.

Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.

Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.

Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:

  • budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
  • budowę Trasy Kaszubskiej,
  • budowę obwodnicy Kościerzyny,
  • budowę drogi ekspresowej S5,
  • drugi etap obwodnicy Inowrocławia.

Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.

Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR



Patryk Felmet Patryk Felmet
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.

Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.

Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.

Marcin Horała Marcin Horała
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.

Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK



Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.

Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska



Piotr Malepszak Piotr Malepszak
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.

Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?

Raczej trudno to zakładać.

CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku



Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.

Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).

Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.

Tomasz Kloskowski Tomasz Kloskowski
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.

Kolejowa szprycha nr 1



Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.

Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.

Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.  Z założeń wynik, że podróż nową trasą kolejową z Gdańska do Baranowa ma potrwać 1 godz. 45 minut. Kolejny kwadrans ma potrwać podróż do Warszawy.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.

"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.

Budowa nowej linii ma sprawić, że:

  • z Gdańska do CPK dojedziemy w  1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
  • Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).

Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk



  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zakładane przez inwestora terminy przygotowywania inwestycji, prowadzenia prac budowlanych oraz oddawania do użytku linii kolejowych, które mają powstać w ramach projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego.

2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.

Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł



W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.

Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.

Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.

Opinie (557) ponad 20 zablokowanych

  • Ciekawe na ile to jest poważne Pewnie ciągnąć się to będzie jak smród po gaciach A później będzie latanie i jakoś to będzie

    • 5 5

  • Jako Pomorzanie mamy cieszyć się z CPK (20)

    Budowanego za pieniądze ukradzione pomorskim firmom? Energa sponsoruje górników, Lotos wyprzedaje srebra rodowe zagranicznym firmom a to co pozostanie będzie wcielone do płockiego Orlenu zarządzanego z Warszawy, Pomorze jest drenowane i z inwestycji i z bieżących pieniędzy.

    • 171 59

    • Ale za to gościliśmy sołtysa ze Wschodu

      Który niezwykle rzetelnie wspierał lokalny biznes monopolowy i wytwórnię kiełbasy. Tudzież zareklamował na cały świat Actimelka :D

      • 24 2

    • (12)

      Alyernatywa bylaby pewnie sprzedaz Niemcom jak GPEC czy innym krajom jak SNG.

      • 8 9

      • no właśnie - wszystko z Lotosu co nie produkcyjne trafi do spółek niemiecko-rosyjskich (11)

        ale to ci nie przeszkadza, że sprzedają russkim i niemcom - bo to twój PiS niszczy!

        • 18 6

        • Nieprawda (5)

          przecież to nieprawda orlen jest większościowym akcjonariuszem i jest klauzula by nie sprzedawać na wschodzie akcji częściowych lotosu. A wszedzie na Swiecie robi sie takie fuzje czemu mamy mysleć zasciankowo ciepła woda w kranie się na szczęście skończyła.

          • 1 7

          • "ciepła woda w kranie się na szczęście skończyła" dla brudasów i pisokatoli to może i szczęście (4)

            ja jednak wolę mieć ciepłą wodę w kranie

            • 7 7

            • co to jest pisokatol ? (3)

              w takim razie możemy mówić o tęczowych platformerskich ateistach ? PS ślub pewnie w synagodze brałeś ?

              • 5 10

              • To jest najśmieszniejsze. PiS jest tak mocno na usługach rydzyka i kościoła januszowokatolickiego (2)

                Że PO przy nich wygląda na kochających LGBT, chociaż to też prawica :D

                • 6 3

              • Sam jesteś na usługach aberracji

                • 2 1

              • A od kiedy PiS to prawica?

                • 1 1

        • czyli co ? (4)

          wyjaśnij bo nie wiesz o czym piszesz nawet. Lotos ma ok 500 stacji z własnym logo, 10 % należy do firmy reszta to prywatne z logo Lotos działające pod wymuszonym standardem firmowym i ciągłymi kontrolami co opiewa w umowie (znam osobę która ma 4 stacje w pomorskim i wiem jak to wygląda).

          O sprzedaży Lotosu słyszałem dwa razy - raz gdy ministrem przekształceń własnościowych był Lewandowski (który ostatnio skomlał z Pomaską pod Lotosem - co samo w sobie świadczy tylko o tym że fuzja jest dobrą opcją) a drugi raz gdy mówił wprost o tym Tfusk...resztę sobie dopowiedz

          • 4 8

          • Ja tam słyszę o sprzedaży Lotosu teraz. (3)

            I jak widzisz, nawet Tusk rozkradający Polskę na zlecenie Merkel nie był tak bezczelny jak PiS.

            • 8 4

            • A ja słyszałem że Tusk sprzeda Lotos, Orlen, Lasy Państwowe.. (1)

              Sprzedać nie sprzedał, sprzedaje za to PiS.

              • 6 2

              • Nie wiesz co piszesz Pis nic nie sprzedał w przeciwieństwie do PO która na szczęscie dzieki mieszkańcom Gdańska nie udało się sprzedać Lotosu . Następuje globalizacja i Lotos nie stety jest za mały by byc konkurencją dlatego połączy się z orlenem pod wspólną marką dzieki temu np zakup paliwa możliwy jest tańszy bo do tej pory te dwie firmy kupowały oddzielnie ale tak to jest gdy od rana do wieczora ogląda się fakty tvn

                • 1 1

            • bo gdyby to zrobił z Lotosem co zrobił z Ciechem

              to wyjechał by na taczce z tego kraju razem z kumplami...

              • 1 0

    • Jeśli wybierzesz ignoranckich populistów, dostaniesz złe wyniki, niespodzianka. Głosuj na PiS, a może dostaniesz komunistyczną nagrodę. HAHA

      • 7 5

    • szkoda twój post nawet komentować

      dla twojej informacji pionku, skąd Energa ma energię ? Z 99% elektrowni wodnych albo wiatraków lub atomu ? Masz odpowiedź - bez węgla nie ma tej grupy kapitałowej, bo to wungiel jest głównym paliwem. Piszesz o Lotosie a nawet nie wiesz jak wygląda jego struktura własnościowa, o tym że 90% z ok 500 stacji które ma Lotos to franczyza długoterminowa też pewnie nie słyszałeś (o ile wiesz co to znaczy). Olren wydaje teraz prawie 2x tyle na budowę nowej linii produkcyjnej ile Lotos wydał w ciągu 10 lat na modernizację całej rafinerii, ale o tym też pewnie nie wiesz...Nie mówiąc już nawet o skali produkcji Lotosu do grupy Orlen, która ma pod sobą jeszcze 4 inne rafinerie poza tą w Płocku (tego też pewnie nie wiesz...). Zapamiętaj, że to nie jest firma należąca do Gdańska a tym bardziej do niedojd z UM, oni tylko odcinają kupony, bo kiedyś ją tu wybudowali...podobnie jak port. Gdyby nie te firmy (Lotos, Port Gdańsk, Stocznie) Gdańsk był by drugim Władysławowem albo Ustką...

      • 6 7

    • Tak realnie, pewnie gdyby (3)

      trójmiejscy włodarze zajmowali się swoimi zadaniami, zamiast opozycyjną działalnością ogólnopolską, podejście do naszego regionu z Warszawy byłoby inne...

      • 3 6

      • Zanim trójmiejscy włodarze zaczęli się zajmować działalnością ogólnopolską, PiS między innymi zdążył: (2)

        - Zająć Westerplatte
        - Zmienić nazwy ulic wbrew protestom mieszkańców
        - Wyprowadzić 1/3 miejskich budżetów do budżetu centralnego

        Ale wiadomo, samorząd ma siedzieć cicho...

        • 6 2

        • W Gdańsku jest ulica komunistycznego przodownika pracy Wincentego Pstrowskiego,pr9stopadla do Chrobrego

          w pobliżu Cmentarza-Sanktuarium,miała być zmieniona na stoczniowca, twórcę Pomnika 3 Krzyży Henryka Lenarciaka i włodarze Gdańska,miasta Solidarności nie wyrazili na tą zmianę zgody. Piszesz nieprawdę.

          • 1 1

        • samorząd ma sprawdzać czy krawężniki są proste i sprzątać

          a nie brać się za politykę Polską czy międzynarodową

          • 3 3

  • Znam Felmet'a osobiscie zawsze był ślisim rętaczem bez wiekszych kompetencji, ale dobrze uprawiał lizusostwo (1)

    więc wchodzenie w przyjaźnie Horale popłaciło załatwieniem posadki po znajomości

    • 28 5

    • No wiadomo, że jedyną komeptencją Patryka jest poparcie Horały.

      I nie przykryją tego wszelkie podpyplomówki czy inne MBA, bo zrobił je już po uzyskaniu przez PIS władzy i po uzasadzeniu Patryka na stanowiskach intratnych w Spółkach Skarbu Państwa.

      • 3 0

  • CPK-Centralny Punkt Kurtyzan rządowych

    • 23 5

  • Kto z powyższych wymienionych zatrudnionych nie jest związany politycznie i towarzysko z PIS?

    Nikt?
    No to kurtyna. CPK to punkt dojenia kasy dla swoich partyjnych kolegów. Ma być drogo, długo i nigdy nie powstać. A pracować i kraść mają tam tylko sami swoi.

    • 30 5

  • To są PiSowskie Szklane Domy

    po utracie kilkust milionów złotych rozkradzionych na utrzymanie Horały i jego ludzi, poza długami i stratami nic z tego megalomańskiego projektu nie zostanie

    • 23 5

  • Po co nam lotnisko pod Warszawą jak mamy w Berlinie? (5)

    Tak mówi lider PO Trzaskoski: nie potrzebujemy dużego lotniska w Polsce bo mamy w Berlinie.
    To zdrada interesów Polski. Sprzedawczyki z peło.

    • 11 33

    • Będziesz za to swoje 500+ latał co tydzień do południowej Afryki?

      • 15 1

    • Nowy program PiS

      Milion samochodów elektrycznych - połowa stoi przed moim blokiem - czytaj jeden i to importowany!!!
      100 tysięcy mieszkań - słyszałem o kilkudziesięciu zrealizowanych :) I o setkach tysięcy budowanych przez developerów. Szczególnie u nas - w Gdańsku.
      A teraz perełka - porto lotniczy w każdej gminie. Choć z Radomia i tak bliżej do ciepłych krajów!
      Dziękujemy wam bolszewicy z tzw. prawicy, że nas doicie bezwstydnie i namolnie... Rozliczymy was!

      • 12 2

    • Partyjny oszołom

      Tak , źle mówi bo Berlin od lat leży i przynosi wielkie straty. Huby są od lat w innych miastach np Kopenhadze czy Frankfurcie. Naklepano tepakom guano do bani i krzyczą partyjne bzdety o Berlinie. Budowa nowego huba jest obecnie finansowo wielkim i**otyzmem i decyzją zależy od myślenia . A tego u opisialych brak...

      • 12 2

    • Nic takiego nie mówił, oszuście (1)

      • 1 3

      • Trzaslowski to slup z Berlina chyba?

        • 2 2

  • Ludzie z Pomorza biorą udział w inwestycjach na całym świecie, o tym cichosza.Ten artykuł jest ,,sponsorowany".

    • 14 3

  • kabaret polega na tym, że to lotnisko Baranów ma się nazywać Solidarność (2)

    podczas gdy od dawna w Szczecinie funkcjonuje por lotniczy im Solidarność. Oto pisowska twórczość.

    • 25 5

    • Oni mają własną ekonomię, własną historię. Najjaśniejszy prezes Polski wzoruje się na najlepszych.

      • 12 0

    • Szczecin leży, Radom gnije ale oni nagle ściągną tysiące samolotów a ludzie z Szczecina i Radomia z radością pojadą kilka godzin do CPK.... Co to są za oszolomy..

      • 10 0

  • (2)

    Polityczny nadzór Horały - co to za dziwoląg, zupełnie jak w komunizmie, rozumiem, że bez nadzoru tego znawcy budowa zawaliłaby się

    • 27 5

    • Żeby trafili tylko swoi

      Politycznie poprawni i sprawdzeni. Boją się bolszewicy recydywy syndromu Kryształowego Mariana :)

      • 12 0

    • Bo pisizm jest jak komunizm.

      • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane