- 1 Podszedł zabrał kartę i ją zniszczył. "Takie są procedury" (317 opinii)
- 2 Ograniczenie do 50 km/h nie ma sensu (284 opinie)
- 3 Wpadli, gdy wyłudzali kody BLIK (62 opinie)
- 4 Znów pies pogryzł dziecko (206 opinii)
- 5 Wyburzenia w UCK. Będą utrudnienia (95 opinii)
- 6 Marsz życia przeszedł przez Gdańsk (647 opinii)
Ludzie z Trójmiasta szefują budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego
Trzy z czterech najważniejszych osób odpowiedzialnych za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego są związane z Trójmiastem.
- Radosław Kantak - inwestycje kolejowe
- Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR
- Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK
- Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska
- CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku
- Kolejowa szprycha nr 1
- Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk
- Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł
Poza Mikołajem Wildem zasiadają w nim:
- Radosław Kantak, który odpowiedzialny jest za część kolejową inwestycji,
- Patryk Felmet, który odpowiedzialny jest za zarządzaniem nieruchomościami, relacje zewnętrzne, komunikację i marketing.
Obaj są związani z Trójmiastem. Radosław Kantak pochodzi z Gdańska, Patryk Felmet z Gdyni.
Radosław Kantak - inwestycje kolejowe
Radosław Kantak jest odpowiedzialny za realizowane przez CPK inwestycji kolejowych. Jest absolwentem Politechniki Gdańskiej, gdzie ukończył budownictwo oraz Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, gdzie ukończył wiertnictwo.
Do CPK przyszedł w marcu 2020 r. Początkowo zarządzał 50-osobowym zespołem, odpowiedzialnym za przygotowanie lotniskowej części inwestycji.
Wcześniej pracował w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jako dyrektor oddziału najpierw w Gdańsku, a potem także w Bydgoszczy.
Podczas pracy w GDDKiA odpowiadał za tak inwestycje jak:
- budowę drogi ekspresowej S7 z Gdańska przez Nowy Dwór Gdański do Elbląga,
- budowę Trasy Kaszubskiej,
- budowę obwodnicy Kościerzyny,
- budowę drogi ekspresowej S5,
- drugi etap obwodnicy Inowrocławia.
Jeszcze wcześniej pracował przy budowie dróg w Polsce, Wielkiej Brytanii i Australii.
Patryk Felmet - nieruchomości, marketing, PR
Patryk Felmet odpowiada w CPK za relacje z otoczeniem, działania wizerunkowe, nieruchomości oraz marketing. Jest absolwentem międzynarodowego programu The Chartered Institute of Marketing oraz London School of Public Relations. Zdobył dyplom Executive MBA, na studiach prowadzonych przez Instytut Nauk Ekonomicznych PAN.
Do CPK trafił z Grupy Lotos, gdzie przez niespełna rok pracował jako szef marketingu. Odpowiadał tam za realizację budżetów na reklamę i sponsoring, wsparcie sprzedaży na stacjach paliw w okresie pandemii oraz działania z zakresu CSR, czyli społecznej odpowiedzialności biznesu.
Bezpośrednio przed przejściem do Lotosu pracował w agencji marketingowej High5 Studio. Wcześniej przez dwa lata w dziale marketingu Portu Gdańsk odpowiadał za promowanie wizerunku Portu oraz jego kontrahentów na arenie międzynarodowej. Otworzył m.in. biuro handlowe gdańskiego portu w Azji.
W 2014 r. Patryk Felmet został na jedną kadencję miejskim radnym w Gdyni z ramienia PiS. Od 2015 r. był też asystentem Marcina Horały, gdyńskiego posła PiS i jednego z liderów tej partii na Pomorzu.
Marcin Horała - polityczny nadzór nad realizacją inwestycji CPK
Marcin Horała jest dziś sekretarzem stanu w ministerstwie infrastruktury oraz pełnomocnikiem rządu ds. budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. I to on uzupełnia, choć właściwszym słowem byłoby "otwiera", listę osób z Trójmiasta odpowiedzialnych za budowę portu lotniczego w Baranowie.
Piotr Malepszak - z CPK do Gdańska
Warto też krótko przypomnieć, że jednym z byłych członków zarządu CPK, odpowiedzialnym w latach 2018-2020 za rozwój części kolejowej projektu, który pełnił także funkcję p.o. prezesa zarządu, był Piotr Malepszak. Od marca tego roku pełni on stanowisko pełnomocnika ds. kolejowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Czy taka mnogość postaci z Trójmiasta zaangażowanych w projekt CPK sprawi, że nasza aglomeracja będzie w nim w jakiś sposób uprzywilejowana?
Raczej trudno to zakładać.
CPK nie będzie konkurencją dla lotniska w Gdańsku
Wydaje się, że samo lotnisko w Baranowie nie powinno stać się poważną konkurencją dla lotniska w Gdańsku.
Jeśli po powstaniu przejmie ono rolę dzisiejszego Okęcia (którego przyszłość nie jest jeszcze rozstrzygnięta), po prostu LOT, dla którego CPK ma stać się głównym hubem, zacznie dowozić swoich pasażerów z Gdańska do Baranowa (lub do Baranowa i Warszawy).
Być może jednak, by zwiększyć ruch w Baranowie, linia zrezygnuje z bezpośredniej obsługi takich tras jak Gdańsk-Lublin czy Gdańsk-Rzeszów, które pojawiają się co jakiś czas w jej ofercie, na rzecz połączeń przesiadkowych. Dla pasażerów nie będzie to wygodne, ale te trasy nie należą do bardzo obleganych.
- Nie traktuję CPK jako konkurencji dla naszego portu lotniczego. Jesteśmy zbyt daleko od Baranowa, by się go obawiać - podkreśla Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. - Na budowie tego portu stracą lotniska w Radomiu, Modlinie i Łodzi, ale nie my. Mieszkaniec Trójmiasta, który chciałby z niego skorzystać, zacznie procedury lotniskowe najwcześniej trzy godziny od wyjścia z domu. A jeśli skorzysta z naszego lotniska, po trzech godzinach będzie już lądował na swoim lotnisku docelowym lub w innym porcie przesiadkowym w Europie.
Kolejowa szprycha nr 1
Jedyną formą wyróżnienia Trójmiasta, a szerzej Pomorza, w projekcie CPK, jest cyfra "1", jaką przypisano linii kolejowej łączącej Baranów z naszą aglomeracją, czyli tzw. szprysze.
Przypomnijmy: CPK to nie tylko nowy port lotniczy w Baranowie, ale także, a może nawet przede wszystkim, inwestycje kolejowe. W ramach przedsięwzięcia ma powstać łącznie 1789 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku.
Wśród 12 budowanych tras kolejowych, jest 10 odcinków głównych, zwanych "szprychami", prowadzących w różne części polski i skupiających się przy lotnisku w Baranowie.
"Szprycha" nr 1 połączy Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie z Płockiem, Grudziądzem, Trójmiastem i Słupskiem. Między Grudziądzem i Gdańskiem powstanie zupełnie nowa linia kolejowa.
Budowa nowej linii ma sprawić, że:
- z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz. (obecnie najkrótszy czas to 2 godz. 45 min.)
- Z Gdyni do CPK dojedziemy w 2 godz. 10 min., a do Warszawy w 2 godz. 25 min. (zamiast 3 godz. 15 min.).
Zakładany harmonogram prac na połączeniu CPK - Gdańsk
2021-2024 przygotowanie do budowy odcinka CPK - Grudziądz
2022-2024 przygotowanie do budowy odcinka Grudziądz - Gdańsk
2025 rozpoczęcie budowy odcinka CPK - Włocławek
2026 rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Grudziądz
2029 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
rozpoczęcie budowy odcinka Włocławek - Gdańsk
2030 gotowy odcinek CPK - Grudziądz
2032 gotowy odcinek Grudziądz - Gdańsk, czyli cała trasa z lotniska w Baranowie.
Koszty projektu Centralny Port Komunikacyjny: 35 mld zł
W 2023 roku ma rozpocząć się budowa portu lotniczego w Baranowie oraz 531 km linii kolejowych.
Koszty realizacji programu CPK tylko w pierwszy etapie, obejmującym lata 2020-2023, określa się na poziomie 12,8 mld zł.
Koszty całej inwestycji są praktycznie niemożliwe do dokładnego oszacowania, ale zakłada się, że budowa portu lotniczego i wszystkich zaplanowanych połączeń kolejowych mogą pochłonąć do 35 mld zł, w tym 16-19 mld zł na realizację części lotniskowej, 8-9 mld zł na koleje i 7 mld zł na drogi.
Opinie (557) ponad 20 zablokowanych
-
2021-07-08 08:59
(2)
Sluzba zdowia emerytury? Po co ? Lepiej lotniska i stadiony muzea
- 17 4
-
2021-07-08 12:54
(1)
I pałace obajtkowe.
- 3 1
-
2021-07-08 15:37
moze jeszcze misiewiczowe?
- 1 0
-
2021-07-08 09:05
Jeszcze mierzejki
Nie skończyli a już nowe przekopy chcą robić a ulice w środku miasta dziurawe chodniki pamiętają czasy PRL
- 10 4
-
2021-07-08 09:06
A ja wiem po co ten miś
Napchanie kieszeni póki jest się u koryta to jedno ale prawdziwy cel jest prostszy. Odkryłem to w samolocie do Chicago z W-wy ... pełno opisialych Januszy nie zna języków. To oszołomskie bezczelne prostakiem, które pogubią się za granicą. Nie jeżdżą za granicę bo coś tam czasem pytajo na granicy, obsługa wszędzie o cus pyto, na autostradach trzeba wybrać bramki wg napisów a na lotnisku czasem zmienić terminal . Zawał gotowy i po wyprawie. Słyszał ktoś by prezes zwiedzał Azję, Amerykę lub balkany? Wsiowe dziwaki pojadą do cpk , popija bimbru, pokrzyczą że on z partii i się może nie pogubią w okolicy
- 17 3
-
2021-07-08 09:13
Złodziejstwo w majestacie prawa.
- 10 4
-
2021-07-08 09:15
Komuna wróciła. PRL wita!
Nie mające końca mega budowle surrealistyczne pod partyjnym nadzorem. W każdym zakładzie pracy od teraz będzie partyjny sekretarz.
- 13 4
-
2021-07-08 09:17
Nadzór polityczny? To wraca? (1)
Coś chyba musi być na rzeczy, bo pewnej gdańskiej firmie technologicznej mają już też radnego z PiS.
- 16 3
-
2021-07-08 14:30
Już dawno wrócił
A Suski w KPRM to kim niby jest, jeśli nie politrukiem?
- 1 1
-
2021-07-08 09:21
Bajki dla naiwnych. Porozmawiamy jak powstanie i zostanie oddany do użytku.
Łącznie z pociągami osiągającymi 200km/h (te mrzonki były już przy Pendolino a wyszło jak zwykle).
- 10 4
-
2021-07-08 09:23
Pan Radosław Kantak (2)
Odpowiadał za budowe obwodnicy Koscierzyny....ciekawe kto ten bubel odebral że ze szpitala nie idzie wyjechac na Gdynie odrazu...brak wyjazdu zenua
- 12 3
-
2021-07-08 09:34
"nie jedzie wyjechachać"
a nie "nie idzie"
- 1 5
-
2021-07-08 16:46
Żeby być precyzyjnym : dokańczał !!! Projekty i wybór wykonawcy był za czasów Marszałka ...
- 1 0
-
2021-07-08 09:24
Powstanie na pewno ! (7)
A obok powstanie eletrownia węglowa i postawią stępkę promu.
- 14 4
-
2021-07-08 09:26
O zapomniałem. (4)
Nad tym kompleksem będzie krążył Kondor.
- 4 0
-
2021-07-08 12:56
(1)
I szwadron helikopterów
- 3 0
-
2021-07-08 14:32
Tych, co to je zbudujemy wespół z Ukrainą
Jak chciał świr Antoni.
- 0 2
-
2021-07-08 13:46
Tylko sępy...
- 0 1
-
2021-07-08 16:03
Dobre!
Przyszła mi do głowy taka fraza, inspirowana piosenką ludową:
"Hej, przeleciał Kondor! ..... kozła rogatego!"
Pytanie tylko kto będzie tym kozłem, oczywiście ofiarnym. Typuję że podatnik.- 0 1
-
2021-07-08 13:46
Ano racja. Elektrownia zasili cpk i 800 nowych samolotów elektrycznych , które Motousz za chwilę wymyśli przed wyborami. A , i 200 fregat elektrycznych , które dopłyną do cpk nowym przekopem wzdłuż A1
- 2 1
-
2021-07-08 16:02
Stępki będą na sztorc, niczym onegdaj kosy, i damy popalić wszystkim wrogom naszego socjalizmu!
- 2 1
-
2021-07-08 09:28
Mąki
W zssr nie takie rzeczy budowano . W końcu socjalizm to najwygodniejszy ustrój dla rządzącego .Co , my nie potrafimy ?
- 18 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.