• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Chaos w gdańskiej komunikacji: brak rozkładów i nieoznakowane autobusy

Krzysztof Koprowski
2 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom. Nowy standard gdańskiej komunikacji - od pierwszego stycznia obsługę kilkunastu linii powierzono prywatnym przewoźnikom.

Gigantyczny chaos w gdańskiej komunikacji po zniknięciu elektronicznych rozkładów jazdy w Internecie. Zawinił ZTM, który od 1 stycznia odpowiada za obsługę rozkładów jazdy w mieście. Nowi przewoźnicy wysłali na ulice Gdańska nieoznakowane autobusy i nieprzygotowanych kierowców.



Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu. Który rozkład obowiązuje? - takie pytanie zadają sobie od 1 stycznia mieszkańcy Gdańska i Sopotu.
Pierwsze oznaki nowego (nie)porządku w komunikacji, gdańszczanie odczuli w pierwszych chwilach Nowego Roku, kiedy ze strony ZKM Gdańsk zniknęły wszystkie rozkłady autobusów i tramwajów. Zakład Komunikacji Miejskiej od kilku tygodni zapowiadał, że tak się stanie. Zarząd Transportu Miejskiego miał kilka miesięcy na przygotowanie własnych rozkładów. Najwyraźniej za mało. Na stronie ZTM-u nadal widnieją odnośniki do niedziałających już stron ZKM.

- Problemem jest brak odpowiednich osób, które pomogłyby w stworzeniu nowych rozkładów. Problem ten sygnalizowałem już kilka miesięcy temu, nalegałem by przydzielono ZTM-owi dodatkowe fundusze na ten cel. Niestety bez skutku. Obecnie odpowiadają za to dwie osoby, podczas gdy planowano zatrudnić 8 osób - mówi Włodzimierz Popiołek, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.

Czy zauważyłeś zmiany w komunikacji miejskiej od 1 stycznia?

Na pytanie czy nie warto by porozumieć się z Zakładem Komunikacji Miejskiej, by ten choć na kilka dni przywrócił swoje rozkłady na stronach internetowych, dyrektor ZTM-u odpowiada, że "nie warto angażować w to ZKM-u, który już nie ma obowiązku publikacji takich informacji".

Jednak nawet działające rozkłady kilku linii (w tym tramwajowe) zawierają błędy. Według rozkładu linia 4 ma przystanek na terenie zajezdni, który nie funkcjonuje od kilku dobrych lat. Tramwaj ten kursuje też błędna trasą.

Rozkłady nie informują już o czasie przejazdu między przystankami, choć w Gdańsku przecież obowiązuje taryfa czasowa.

Nie działa także rozkład WAP, dostępny przez komórkę. Na stronie wap.zkm.gda.pl widnieje zaproszenie do skorzystania z rozkładów na stronie www ZTM-u.

Rozkładów nie ma także na stronie MZKZG, który ma przejąć zarządzanie komunikacji miejskiej w Trójmieście i okolicznych gminach. Linki, podobnie jak na stronie ZTM-u, prowadzą do strony Zakładu Komunikacji Miejskiej.

W efekcie Gdańszczanie zostali niemal całkowicie pozbawieni elektronicznej wersji rozkładów.

Pierwszego stycznia w Gdańsku pojawili się nowi przewoźnicy - Warbus i PKS Gdańsk - którzy wciąż nie są przygotowani do wożenia pasażerów. Na trasy wyjechały nieoznakowane autobusy, czasem z przyklejoną do szyby papierową kartką z numerem obsługiwanej linii. Wszystkie niemiłosiernie ubłocone i w zupełnie dowolnych barwach - białe, srebrne, biało-niebieskie (przewoźnicy mają aż pół roku na przemalowanie taboru).

- Obecnie jestem poza Gdańskiem, więc trudno mi się wypowiedzieć czy rzeczywiście sytuacja wyglądała tak tragicznie. Niemniej jednak, w poniedziałek sprawdzę wszystkie sygnały docierające do nas od pasażerów i wyciągnę odpowiednie konsekwencje od nowych przewoźników - zapewnia Popiołek.

W pierwszym dniu nowego roku nie obyło się bez opóźnień. Jednak trudno się nie dziwić, skoro nie wszyscy kierowcy dostali informacje o czasie przyjazdu na każdy przystanek.

Niektórzy z nich mieli w ogóle problem z ustaleniem swojej trasy przejazdu, część dopytywała się o nią pasażerów. Linia 117 nadal kursowała przez ul. Kościuszki w Sopocie, choć powinna przez al. Niepodległości. Co więcej, autobus miał na wyświetlaczu błędnie ustawioną linię 171.

Także kasowniki nie zostały ustawione odpowiednio dla gdańskiej taryfy. Drukowały jedynie godzinę skasowania. Ciekawe czy taki bilet będzie też ważny za kilka dni o tej samej godzinie?

W autobusach zabrakło informacji o gdańskich biletach i regulaminu przewozów. Można za to było poznać ceny biletów w Murowanej Goślinie, Bydgoszczy czy Gdyni - informacje o nich były w pojazdach.

- W tej sprawie ewidentnie zawinili przewoźnicy, którzy dostali od nas odpowiednie materiały do rozwieszenia wewnątrz wozów. - zapewnia dyrektor ZTM-u.

Na linie obsługiwane przez Warbus wyjechały białoruskie MAZ-y, choć kilka tygodni temu zapowiadano, że będą kursować wyłącznie na rezerwach.

Wieczorem opóźnienia wynosiły niemal 30 minut. Kierowcy spóźnienia tłumaczyli złymi warunkami pogodowymi, chociaż na ulice spadło zaledwie kilka centymetrów śniegu.

Do późnych godzin nocnych na przystankach rozklejano także nowe rozkłady. Niestety bardzo nieudolnie, nie zdejmując jednocześnie starych tablic. Pasażerowie mogą nie wiedzieć, który z rozkładów obowiązuje. Podpowiadamy - ten oznaczony logo ZTM.

Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska odpowiedzialny za gospodarkę komunalną

Będziemy analizować sytuację i wyciągniemy odpowiednie konsekwencje. Dzisiaj udam się osobiście "na miasto" sprawdzić jak funkcjonują nowi przewoźnicy. Należy jednak mieć na uwadze, że są to pierwsze dni, w których komunikacja miejska działa na nowych zasadach, a więc można się spodziewać pewnych utrudnień. Mam nadzieję, że sytuacja wkrótce ulegnie znacznej poprawie.
not. kk

Miejsca

Opinie (520) ponad 20 zablokowanych

  • zapytanie?

    Jaki w końcu jest poprawny rozkład jazdy autobusów nr 117,122 i 143? Na niektórych przystankach n p, w Sopocie przy ul, Reja nie ma żadnych nowych rozkładów. Dzisiaj na autobus 117 czekałam od 6.16 i wogóle do 6.35 sie nie pojawił. Skąd mam wziąć nowy rozkład? Jak długo mam sie jeszcze spoxniać do pracy?. Po jaką cholere wymysliliscie bilet jeden dla całego Trójmiasta skoro za niego tylko płace a autobusy - szczególnie gdańskie jeśdża jak chcą. Często zasuwam na piechotę od ul. Reja w Sopocie do żabianki bo autobus albo własciwie jego kierowca jest taki bezczelny ze zanim ludzie przesiądą się z autobusu 181 ( o godz.6.18) to on odjżdzą szybko zamykając drzwi. Zawsze odjeżdż przed czasem - tzn o godz.6.16.

    • 0 0

  • to przez "Renome"

    jak zwykle

    • 0 0

  • Spokojnie, już Renoma wie co zrobić z takim chaosem.

    Kulturalni panowie z Renomy na pewno znają wszystkie rozkłady i czasy przejazdów pomiędzy przystankami i z właściwym dla siebie spokojem udowodnią Wam Waszą niewiedzę:)

    • 0 0

  • Kogo byście widzieli na stanowisku dyrektora ZTM? (2)

    • 0 0

    • OLgierda Wyszomirskiego czy tego z 4 pazernych i psa?

      • 0 0

    • Na pewno nikogo z teoria profesora Olgierda W.

      • 0 0

  • Team Popiołka (4)

    Szefowi ZTM potrzeba 8 ludzi do strony internetowej z rozkładami ma 4 i dlatego nie działa. Zapytałem w ZKM ilu u nich to robi. I co - 1 człowiek (słownie: jeden) i co - strona działa !!!!!!!!!!!!!!! To jest reforma "made in Poland"

    • 0 0

    • Z ZTM stronę to tak naprawdę sprzątaczka robi pomiedzy jednym piętrem a drugim

      • 0 0

    • Prawda z ZTM to grzanie stołków

      • 0 0

    • (1)

      1 człowiek w KM robi tylko www.
      W ZTM 3 osoby robią wszystko.
      Starczy za odpowiedź?

      • 0 0

      • Niestety, nie wystarczy!

        Co znaczy wszystko? Kawę Popiołkowi też? A na poważnie - cóż za niesamowita infrastruktura informatyczna funkcjonuje w ztm?

        • 0 0

  • ŻENADA (1)

    Dziś autobus linii 143 spóźnił się 12 minut,miał być o 7.26 był o 7.38.Autobus miał numer ,którego nie było widać,w środku ubłocony niemiłosiernie,i do tego koszmarnie zimno.Pan kierowca za to w swojej budzie miał cieplutko.Wiem, bo kupowałam bilet i przez okienko czułam ciepło.Autobus trzeszczał niemiłosiernie i faktycznie są tam informacje wypisane cyrylicą.Jeśli to ma być poprawa jakości usług to gratuluję.Może jeszcze podnieść ceny biletów?!

    • 0 0

    • pewnie jechałas MAZem białoruskim :)

      • 0 0

  • Panie Lisicki, proszę nie oddawać komunikacji ludziom z Gdyni. Poradzimy sobie sami z tym burdelem. Napewno mamy fachowców :)

    • 0 0

  • (2)

    oo tak Adamowicz.....Bajka......nic dodac niz ując....

    • 0 0

    • (1)

      Pan Adamowicz nic nie robi dla Gdańska.

      • 0 0

      • Jutro będzie miał okazję wykazania się.

        • 0 0

  • Skąd ich biorą ?

    Zastanawiam się skąd biorą tych ludzi na tak eksponowane stanowiska. Z łapanki? Ten facet dosłownia osłabia . Facet oświadcza że wybierze się na miasto i sprawdzi . On łaskawca , no wyjątkowo wybierze się do miasta , wysiądzie z samochodziku , czy może tylko zza jego szyb i zobaczy jak sytuacja wygląda. Cóż za poświęcenie . Jego z****nym obowiązkiem jest sprawdzić jak wygląda sytuacja . I nie wymaga się od niego żeby robił to osobiśćie . Od tego ma dobrze opłacanych piesków którzy to mają robić w miarę ciągle. A on pierwsze co robi nia znając sytuacji to broni winowajcy . Tak samo jak to było w przypadku Renomy.

    • 0 0

  • Ale syf z tym ZTM. Powinni zmienić slogan 'zmień wóz na bus' na 'zmień bus na wóz'

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane