• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co najmniej 4,5 mln zł za studium dla PKM Południe

bra
15 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Nad pomysłem stworzenia PKM Południe zaświeciło pierwsze słońce. Nad pomysłem stworzenia PKM Południe zaświeciło pierwsze słońce.

Dwie z pięciu ofert mieszczą się w budżecie PKM na przygotowanie ważnego dokumentu, niezbędnego dla budowy nowego połączenia kolejowego do południowych dzielnic Gdańska. Wykonawca będzie miał czas do końca września 2023 roku na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Pierwszy odcinek PKM Południe ma powstać w latach 2030-2035.



Będziesz korzystał(a) z PKM Południe?

Oferty na studium dla PKM Południe:

  • TPF z Warszawy - 4 452 600 zł,
  • Ośrodek Badawczy Ekonomiki Transportu z Warszawy - 4 772 400 zł,
  • Highway z Gdańska - 5 370 029,94 zł,
  • BBF z Poznania - 7 232 400 zł,
  • Transprojekt Gdański - 8 179 500 zł.


Spółka PKM ma zarezerwowane na ten cel w budżecie 4,92 mln zł. Jedynym kryterium wyboru w przetargu jest cena.

- Obecnie komisja przetargowa sprawdzi wszystkie oferty pod kątem formalnym i dopiero po tej ocenie wybrany zostanie wykonawca - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik PKM.

Pierwszy etap w latach 2030-2035



Na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego dla PKM Południe wykonawca będzie miał czas do 30 września 2023 r.

STEŚ ma za zadanie potwierdzić możliwości realizacji tego projektu, wskazać niezbędne rezerwy terenowe oraz optymalne etapowania całej inwestycji.

Punktem wyjścia dla tego projektu są rekomendowane wcześniej przez Biuro Rozwoju Gdańska warianty nowych tras kolejowych na południu Trójmiasta.

Warto jednak zaznaczyć, że budowa poszczególnych odcinków PKM na południe to melodia przyszłości. Pierwszy etap ma zostać zrealizowany w latach 2030-2035. Obejmie on prawdopodobnie odcinek miejski o długości 3,7 km.

Rekomendowany przebieg PKM Południe będzie teraz analizowany przez wykonawcę STEŚ.


Rekomendowany przebieg PKM Południe będzie teraz analizowany przez wykonawcę STEŚ.

Możliwy przebieg trasy PKM Południe



  • Odcinek 1. - budowa/przedłużenie linii kolejowej o długości ok. 4 km od przystanku SKM Gdańsk-Śródmieście w kierunku południowych dzielnic Gdańska do pętli Łostowice - Świętokrzyska, wraz z rozbudową funkcji przesiadkowych istniejącego tam węzła integracyjnego.
  • Odcinek 2. - budowa (przedłużenie odcinka 1.) nowej linii kolejowej o długości ok. 3,5 km od węzła integracyjnego Gdańsk Łostowice-Świętokrzyska w kierunku zachodniej obwodnicy Trójmiasta do węzła integracyjnego Kowale wraz z budową tego węzła.
  • Odcinek 3. - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 6-7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w istniejącą linię kolejową nr 229 pomiędzy Straszynem i Goszynem.
  • Odcinek 4. - modernizacja istniejącej linii kolejowej nr 229 na odcinku Stara Piła - Pruszcz Gdański o długości ok. 25 km.
  • Odcinek 5. - budowa nowej linii kolejowej o długości ok. 7 km (zależnie od ostatecznego przebiegu i trasowania linii kolejowej) od węzła integracyjnego Kowale do włączenia w linię kolejową nr 248 (PKM) pomiędzy przystankami Gdańsk-Jasień i Gdańsk-Kiełpinek.
bra

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Drogi (2)

    A może by tak najpierw porządne drogi na południe a nie wspaniałe odległe plany PKM?

    • 11 10

    • No przecież jest Nowa Świętokrzyska!

      Od 20 lat na papierze.

      • 8 0

    • a co, mało ci korków w śródmieściu?

      • 0 0

  • Czy będziesz korzystał z PKM Południe. (8)

    Serio pytacie co mam w planach za 15 lat? :)

    • 47 4

    • tu nie tylko o Ciebie chodzi. (5)

      Budowa kolei ma służyć nie TU i TERAZ ale na przyszłość, na kolejne pokolenia.
      Tak jak budowano kolej w latach 50-tych XX wieku i własnie teraz korzystamy z tego tak i to ma temu służyć.
      Myślę, że warto patrzeć dalej w przyszłość i zastanowić się nad rozwiązaniami dla nszych dzieci i tego z czego będziemy korzystać na naszej emeryturze.
      Dokładnie nie wiem co będę robić za 15 lat ale wiem, że gdyby były udogodnienia lepsze wykorzystam je, jeśli pojawią się w innym miejscu pójdę tam.
      A to ma znaczenie dla naszego regionu aby był bardziej rozwinięty niż obecnie jest.
      Tak się buduje miasta / regiony przyszłości.

      • 9 0

      • ja będę korzystać, o ile dalej będę mieszkać na tym końcu świata jakim jest południe. A w 15 lat wszystko się może zmienić.

        • 10 0

      • "budowano kolej w latach 50-tych XX wieku" (1)

        a w 90 na potęgę likwidowano - i własnie dlatego teraz z niej nie korzystamy.

        Dzięki "światłym" działaniom pomorskiego samorządu...

        A poza tym, w całym okresie Polski niepodległej zbudowano niewiele nowych linii kolejowych. Widać to na mapie torowisk, gdzie wyraźnie i dosadnie widać różnice pomiędzy obszarami zaborów. Zabór pruski i tereny wcielone do Niemiec, to gęsta sieć połączeń szynowych zbudowanych w XIXw ...

        • 7 1

        • Już nie widać, zlikwidowano na tyle dużo linii w zachodniej części kraju, że gęstość z grubsza się wyrównała.

          • 2 0

      • "nie TU i TERAZ ale na przyszłość" (1)

        Przypomina mi to bój komunistów "o lepsze jutro". Super, czyli II etapu PKM w okolicach Borkowa doczekam się (jak dobrze pójdzie) już za 20 lat, gdy będę dobijał do 70-tki. W sumie jak znalazł. A przez te 20 (minimum) lat hasło, które zapodałeś, będzie wprost doskonałą wymówką dla miejskich urzędasów, żeby nie robić absolutnie nic w kierunku poprawy obecnej sytuacji, która z roku na rok wraz z powstawaniem kolejnych osiedli będzie się tylko pogarszać.

        • 7 2

        • Tylko że zamiast drogiej PKM można zbudować dwie linie tramwajowe które rozwiążą problem.

          • 0 1

    • (1)

      Tak, bo niektórzy mają wyobraźnię i zdolność planowania dłuższą niż jeden dzień...

      • 5 1

      • Chcesz rozśmieszyć Pana Boga?

        Opowiedz Mu o swoich planach...

        • 5 2

  • każdy sposób na wyciągnięcie naszych pieniędzy w hurtowej ilości jest dobry - ciekawe jakie są kryteria stanowiące o kwocie... szkoda, że nie np 10mln dla zaokrąglenia rachunku

    • 6 2

  • 2035?

    Do tego czasu to się wszystko zdarzyć może.
    Gdańsk chyba zaczyna snuć wizje na miarę gdyni.

    • 14 4

  • W tym kraju? Może za jakieś 20 lat.

    • 3 0

  • Tak się składa, że mój przyjaciel ze studiów był urzędnikiem wysoko postawionym, który miał być konsumentem tego typów studii. Bez żednady opowiadał, że w tym chodzi tylko o wyciąganie kasy, bo żadnych pożytecznych merytorycznych informacji w takich studiach nie ma, i o wiele lepszą merytoryczną analize potrzebną do podjęcia rzeczywistych pożytecznych zadań robi mu zięć za 700 zł.

    • 12 4

  • Nowa Świętokrzyska (1)

    Kiedy? Pytam się, kiedy? Kiedy mają zamiar zbudować NŚ? Bo plany i zapowiedzi krążą już ponad 10 lat! Niedługo cała rezerwa pod tę nieszczęsną ulicę zostanie zabudowana blokami. I pewnie o to chodzi - nie ma miejsca=nie ma ulicy. Kilkadziesiąt milionów zaoszczędzone. Za to linia PKM w całości na estakadzie.

    • 18 4

    • Kolega chyba przyjezdny?

      Więc może zna tylko część prawdy. Te zamiary to urzędasy mają już 20 lat a nie 10. Tymczasem w tym smutnym jak pi.... mieście nie da się zrobić nawet 300m łącznika między Hokejową a Niepołomicką, a ul. Kampinoska na odcinku do Nowiny czekała dobre 20 lat (jak nie dłużej) na wyrównanie i położenie na niej asfaltu. Ola pakuj mandżur i wy.... czem prędzej!

      • 7 2

  • Priorytet ,niski koszt (3)

    Wykonanie łącznika z Zakoniczyna do nowej pętli autobusowej. Lawendowe Wzgórza
    Żeby. Inwestycja nabrała sensu, a tysiące ludzi, nie . musiało jeździć dookoła

    • 11 3

    • Bzdura

      Mieszkańcy Zakoniczyna są bardzo zadowoleni ze swojej spokojnej i zielonej lokalizacji osiedla. Mało komu marzy się zamiana ciszy i spokoju na ruchliwą drogę!
      Tam powinien powstać duży park z trasami rowerowymi (w zimę narciarskimi) i spacerowymi, z placami zabaw i miejscami do grillowania, z wybiegami dla psów itp itd. Zróbmy w końcu coś dla siebie, a nie tylko drogi i samochody :(

      • 4 1

    • Dokladnie

      300 metrow drogi załatwiło by spory problem a miejsca nie brakuje

      • 0 1

    • Korki

      Jakby połączyć Zakoniczyn z Lawendowym Wzgórzem to przez Zakoniczyn jeździłaby olbrzymią ilość samochodów i zamiast drogi osiedlowej byłaby trasa tranzytowa na którą obecna droga nie jest gotowa ze względu na swój osiedlowy charakter. To nie połączenie jest problemem, a dalsze konsekwencje jakie by z tego wyniknęły. Zakoniczyn nie jest przygotowany na bycie osiedlem tranzytowym, a jest typowo mieszkalny z ulicą o uspokojony ruchu, którą jeżdżą ludzie do swoich domów. Połączenie by zakotłowało całe osiedle i zaburzyłoby cały jego sens. Lepszym pomysłem byłoby skorzystanie z rezerwy terenowej między zbiornikami a domami i zrobienie ulicy przygotowanej na ruch tranzytowy czyli po prostu Nowej Świętokrzyskiej której może się doczekamy.

      • 1 0

  • a kiedy do Skarszew? (3)

    odbudowa linii kolejowej Pszczółki - Kościerzyna pozwoli na szybki rozwój Skarszew i okolic

    • 9 8

    • (1)

      Spytaj władze Skarszew - jak wyłożą na to pieniądze to PKP pewnie im to wybudują.
      W przypadku PKM Południe zrzucają się na nią samorządy z Obszaru Metropolitalnego Gdansk Gdynia Sopot, więc przekonuj swoich włodarzy do tego pomysłu. Nie ma nic za darmo...

      • 6 2

      • nikt się na nią nie zrzuca...

        To zadanie samorządu wojwództwa i to jest miejsce do lobbowania interesow gmin.
        A że przewagę ma tam Gdańsk i związane z nim ugrupowania...

        • 3 0

    • Powiat Starogard Gdański

      Skarszewy to już inny powiat. Nawet nie graniczy z Gdańskiem, ani nawet z Pruszczem Gdańskim

      • 4 0

  • Plany były w 70 latach

    Ciekawe czy dożyję SKM na Oruni. Wtedy chodziłem do sp56 i bałem się że będzie przystanek i szkołę zlikwidują. Jeszcze trochę to moje wnuki tam zaczną edukację.

    • 13 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane