• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co otwarcie centrum Riviera zmieni na trójmiejskim rynku?

Ewa Budnik, Patryk Szczerba
30 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 10 lat temu Riviera stała się Rivierą
Centrum Riviera to kolejna galeria handlowa na mapie Trójmiasta. Eksperci przekonują, że jest jeszcze miejsce na następne. Centrum Riviera to kolejna galeria handlowa na mapie Trójmiasta. Eksperci przekonują, że jest jeszcze miejsce na następne.

Emocje po otwarciu Centrum Riviera opadły. Przed galerią teraz walka o przyciągnięcie klientów, którzy podobnych obiektów i tak mają już pod dostatkiem. Sprawdzamy, jakie perspektywy rysują się przed trójmiejskimi centrami handlowymi.



Gabaryty Centrum Riviera są oszałamiające. 150 tys. m kw., w tym 70 tys. m kw. powierzchni handlowych i usługowych (w tym 43,7 tys. m kw. nowej powierzchni), docelowo 250 sklepów, 34 kawiarnie i restauracje, miejsca parkingowe dla 2,5 tys. aut oraz 300 rowerów. Takie dane działają jak wabik - na tych, którzy zakupy po prostu lubią i na tych, którzy wyznają zasadę: wszystko pod jednym dachem - szybko i skutecznie.

Galeria Bałtycka planuje się powiększyć, bowiem na brak zainteresowania klientów nie może wciąż narzekać. Galeria Bałtycka planuje się powiększyć, bowiem na brak zainteresowania klientów nie może wciąż narzekać.
Podobnym do otwarcia Riviery wydarzeniem było w październiku 2007 roku uruchomienie Galerii Bałtyckiej w Gdańsku. Dotąd w Trójmieście nie było handlowego kolosa o tak nowoczesnej klasie i z tak szeroką ofertą. Galeria Bałtycka ma w tej chwili 39,5 tys. m kw. powierzchni handlowych, 200 sklepów, 1050 miejsc parkingowych.

A więc Riviera jest jeszcze większa, jeszcze bogatsza, ma do zaoferowania... jeszcze więcej. Wśród atrakcji wyróżnia się kino z sześcioma salami projekcyjnymi, w którym naraz filmy oglądać może 1224 widzów. Ambicją jego dyrekcji jest stworzenie miejsca, które będzie tętnić życiem rozrywkowym i kulturalnym przez cały tydzień - ma nie zabraknąć wydarzeń przyciągających mieszkańców Trójmiasta o różnych zainteresowaniach i potrzebach. Mają się oni powoli przywiązać do tego miejsca.

Doświadczenie otwarcia Galerii Bałtyckiej pokazało,że konsumenci bardzo szybko polubią i zaakceptują coś... większego i ciekawszego. Na pustki w Galerii Handlowej Manhattan (otwarto je w maju 2004 roku) nie trzeba było długo czekać. Przyszedł taki moment, że aż przykro było przejść się po centrum handlowym, które przecież powstało z pieniędzy rodzimych kupców, a nie silnego i doświadczonego inwestora zagranicznego (ECE Projektmanagement, który zbudował Galerię Bałtycką to kapitał niemiecki). Potrzebne było wprowadzenie poważnych zmian, które podniosły obroty Manhattanu.

Co zatem i kiedy zmieni na trójmiejskim rynku handlowym Riviera?

Centrum Manhattan przechodziło ciężkie chwile od czasu, gdy otwarto Galerię Bałtycką. Kolejne miesiące to wielka niewiadoma. Centrum Manhattan przechodziło ciężkie chwile od czasu, gdy otwarto Galerię Bałtycką. Kolejne miesiące to wielka niewiadoma.
Raporty przygotowywane przez agencje zajmujące się powierzchniami komercyjnymi dowodzą, że Polska zajmuje w tej chwili jedną z wyższych pozycji w regionie, jeśli chodzi o dynamikę notowaną w segmencie handlowym. Jak podaje Jones Lang LaSalle, w Polsce powstaje obecnie 813 tys. m kw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Całkowity zasób w naszym kraju wynosi teraz 11,4 mln m kw. (w tym 8,2 mln w centrach handlowych).

Na tym tle Trójmiasto należy do najbardziej nasyconych powierzchnią handlową rynków w Polsce. Z raportu CBRE wynika, że na 1 tys. mieszkańców naszej aglomeracji przypada ponad 500 m kw. powierzchni handlowej.

A dla porządku przypomnijmy tylko: w 2015 roku we Wrzeszczu otwarta ma być Galeria Metropolia - kolejne 33 tys. m kw. powierzchni najmu oraz wielosalowe kino. Do rozbudowy przygotowuje się także właściciel Galerii Bałtyckiej - obiekt ma być powiększony o kolejne 15 tys. m kw. powierzchni, czyli około 70-80 sklepów. W sąsiedztwie Głównego Miasta buduje się Forum Radunia - tu powstanie 60(!) tys. m kw. powierzchni najmu.

Czy wszyscy "wykarmią się" na portfelach mieszkańców Trójmiasta?

Na 2015 rok zaplanowano bowiem otwarcie Forum Radunia w centrum Gdańska, które z pewnością odbierze klientów. Na 2015 rok zaplanowano bowiem otwarcie Forum Radunia w centrum Gdańska, które z pewnością odbierze klientów.
- W praktyce to wygląda tak, że przez pierwsze pół roku nowa galeria bardzo przyciąga klientów, więc inne obiekty handlowe odczują ich odpływ - w tym przypadku głównie Klif i Galeria Bałtycka. Potem klienci stają się lojalni wobec swoich ulubionych projektów i do nich wracają - mówi Anna Banasiewicz, senior consultant ds. powierzchni handlowych w agencji Jones Lang LaSalle. - Ale w tym przypadku przemyślany jest dobór grupy docelowej dla każdego z tych "wielkich" trójmiejskich projektów. Klif ma trafiać do klientów z bardziej zasobnym portfelem niż klient Riviery, podobna zależność będzie między klientami Forum Radunia i Galerii Bałtyckiej. Zatem należy się spodziewać, że wszystkie galerie z tej "wielkiej czwórki" się utrzymają, przy czym nie ma co się oszukiwać: każda z nich będzie miała mniej klientów, muszą się oni podzielić. W takim układzie na przykład Madison, będący bardziej kameralnym projektem, będzie miał duże kłopoty z utrzymaniem się na rynku...

Zarządzający galeriami prawdopodobnie w niewielkim stopniu odczują zawirowanie na rynku?

- Jeszcze za wcześnie, żeby to oceniać. Póki co liczba klientów odwiedzających naszą galerię jest porównywalna do roku ubiegłego. Nadal kierujemy nasze kampanie marketingowe do mieszkańców Gdyni, bo nasza oferta póki co jest nadal dużo ciekawsza niż oferta Riviery. Docelowo może się to zmienić. W tej chwili klienci z Gdyni to około 5-10 procent ogółu odwiedzających Galerię Bałtycką, ale z czasem może się to zmienić; będziemy musieli pogodzić się z tym, że przestaną oni do nas przyjeżdżać. Większym problemem mogłoby być dla nas otwarcie Forum Radunia - mówi Marcin Łukasiewicz, dyrektor Galerii Bałtyckiej.

Przedstawiciele Klifu zapewniają, że mają stałych określonych klientów, którzy szukają specjalnych marek, obecnych tylko w Orłowie. Przedstawiciele Klifu zapewniają, że mają stałych określonych klientów, którzy szukają specjalnych marek, obecnych tylko w Orłowie.
Spokojnie do otwarcia Riviery podchodzi się też w Klifie.

- Trójmiejski rynek centrów handlowych bezustannie się rozwija. Każde z funkcjonujących na nim centrów poszukuje swojej niszy. Klif Gdynia od zawsze utożsamiany był z różnorodnymi markami i kameralną atmosferą. Niedawna rewitalizacja wnętrza centrum dodatkowo podkreśliła jego wyjątkowy charakter miejsca dopasowanego do potrzeb wymagających klientów
- mówi Anna Dębicka, dyrektor Klif Gdynia - Riviera kieruje swoją ofertę do trochę innych odbiorców, ale zawsze konkurencja jest motywująca i należy jej się dobrze przyglądać.

O tym, która z galerii odniesie większy sukces zadecydują jednak nie ich zarządcy, a my - klienci, konsumenci, mieszkańcy Trójmiasta.

Tygodnie prawdy dla Riviery

Rivierę, która przyjmuje klientów od piątku, przez trzy dni weekendu odwiedziło już 150 tys. osób. Przyciągały promocje i specjalny program, który został zaserwowany ciekawym tego, jak wygląda nowy obiekt.

- To wielki sukces popularności centrum i znakomite rokowania na przyszłość. W sklepach i butikach mieliśmy tłumy kupujących. Otwarcie również wypadło tak jak sobie zaplanowaliśmy - deklaruje Marek Ciszewski, dyrektor centrum, który zapowiada, że chce współpracować z najemcami w jak najbardziej profesjonalny sposób, by ci, tak samo jak klienci, byli z obecności w Rivierze zadowoleni.

Centrum Riviera za swoją architekturę chwalone jest praktycznie przez wszystkich klientów.

Dyrekcja nie ukrywa, że teraz przyszedł czas na prawdziwą weryfikację. Następny weekend z racji dnia Wszystkich Świętych będzie pewnie mniej udany. Prawdziwym wyzwaniem będzie przekonać klientów, że warto wydać w Gdyni swoje pieniądze przed zbliżającymi się świętami Bożego Narodzenia.

Centrum Riviera powoli rozpoczyna klasyczne życie galerii handlowej: wieczorami obleganej przez młodzież, natomiast w ciągu dnia odwiedzanej przez matki z dziećmi, osoby starsze czy tych, którzy mogą sobie pozwolić na zostawienie zawodowych obowiązków lub po prostu korzystających z urlopu. Nie brakuje także zagranicznych klientów, na których w Rivierze mocno liczą.

Czytaj też: Centra handlowe zmieniają się w biurowce

- Jestem z Kaliningradu, robimy zakupy w Polsce średnio raz na dwa tygodnie. Jest po prostu taniej, jedzenie jest lepszej jakości, no i wszystko w jednym miejscu, co jest dla nas najważniejsze. Z pewnością będziemy w Gdyni częściej, a samo centrum robi imponujące wrażenie - zaznacza Jewgienij.

Ze strony zagranicznych gości słychać jednak także głosy krytyczne.

- Architektura i wystrój są świetne, naprawdę widać, że ktoś się do tego mocno przyłożył. W Polsce naprawdę są najładniejsze galerie. Szkoda jednak, że jest tak mało marek, niedostępnych w innych galeriach. Wiele się powtarza. Nie podoba mi się także, że tak dużo sklepów nie jest otwartych. To powoduje dziwne wrażenie, gdy chodzi się po centrum - podkreśla Mike, który pochodzi z Holandii, na stałe mieszkający w Szwajcarii.

Najwięcej przy restauracjach

Podczas otwarcia Riviery zjawił się tłum klientów, jednak najwięcej osób odwiedziło centrum w sobotę i niedzielę.

Mimo wszystko na korytarzach w dzień powszedni na razie słychać jednak przede wszystkim język polski. Zatłoczony jest parter, gdzie praktycznie wszystkie sklepy są już otwarte. Oblegane są te z najbardziej popularnymi markami, które klienci znają i lubią. Zdecydowanie mniej osób można spotkać na piętrze, jednak już w strefie z restauracjami jest tłok i kolejki.

I trudno się dziwić, bowiem do tej pory skosztować specjałów restauracyjnych sieciówek, takich jak McDonald's czy Burger King nie można było poza centrum miasta. Przy kasach można spotkać nawet całe klasy szkolne, które wycieczki okraszają wspólną konsumpcją hamburgera i frytek.

Czym się kierujesz, wybierając centrum handlowe?

Spory ruch w kinie, którego godziny otwarcia nie pokrywają się w pełni z godzinami otwarcia Centrum. Kto chce ominąć galerię, by trafić na film, może wejść jednym wejściem z poziomu parkingu. Tak samo muszą postąpić ci, którzy na film będą chcieli przyjść chociażby wtedy, kiedy Riviera będzie zamknięta.

Klienci nie tylko z Trójmiasta

Na parkingu dominują rejestracje gdyńskie, jednak już widać, że sprawdzają się prognozy, iż Centrum Riviera będzie okazją na zrobienie zakupów nie tylko dla mieszkańców Rumi, Redy i Wejherowa. Na miejscach postojowych można znaleźć samochody także z rejestracjami z Pucka i Lęborka. Centrum ma też podpisaną umowę z korporacją taksówkarską Taxi S-Klasa. Kilka samochodów czeka na klientów, jednak prawdziwe oblężenie już tradycyjnie, jak mówią kierowcy, trwa w weekend i wieczorami.

- Jeżdżą wszyscy z różną ilością zakupów. W weekend musi być do dyspozycji kilka samochodów, żeby wszystkich przewieźć. W ciągu dnia jest spokojniej, widać, że wtedy do centrum przychodzi więcej ludzi, którzy albo mają własny pojazd, albo docierają tu autobusem - opowiada pan Wojciech.

Do końca roku Riviera chce przyjąć 800 tys. osób. Rocznie centrum zbudowane za 200 mln euro według zapowiedzi może odwiedzać nawet 10 mln klientów.

Okiem żurawia: Centrum Riviera w trakcie budowy

Centrum Riviera na finiszu

Miejsca

Opinie (440) 3 zablokowane

  • Parking rowerowy? (4)

    Czy ktoś już zostawił rower i gdy wrócił z zakupów to czy rower jeszcze stał?Czy mają monitoring?Lubię jazdę na rowerze tylko nie wiem czy jest to bezpieczny parking w riviera.

    • 5 1

    • zapomnij chlopie o rowerze (2)

      • 2 1

      • Nie zapomnę!

        Po to jest parking na 300 rowerów żeby chyba go tam zostawiać,nie każdy potrzebuje 10 letniego złoma z Niemiec by poczuć się dobrze!

        • 1 2

      • W Rivierze na holu jest wystawa eleackich rowerów

        naprawdę ciekawe:))

        • 0 0

    • Tez lubie rower

      Bylam tam na rowerze i to dosc pozno, bo ok. godz. 20. Po wyjsciu ze sklepu rower ciagle stal. A czy maja monitoring to nie wiem. Uzywam po prostu solidne zabezpieczenie.

      • 0 0

  • charoszyj magazin,my w Kaliningrada nie majut ,my pakupic wsio ;) (1)

    my prijechac jeszczo raz jeszczo raz,jeszczo mnogo mnogo raz!

    • 8 3

    • paszły won iz Gdanska k Gdyniu

      i charaszo!

      • 1 1

  • niby taka bieda w kraju a ludzi full (3)

    potrafi to ktoś wyjaśnić?
    bo jak widzę tych wszystkich ludzi w nowo otwartej Riwierze,to naprawdę sie zastanawiam skad mają kasę skoro przecież średnie zarobki w Polsce to około 2 tys...
    dziwne

    • 6 2

    • sporo osób jest w galerii po to by tylko pochodzić i pooglądać

      • 7 1

    • nie rozsmieszaj mnie,ty widziales kupujacych czy snujacych sie bez celu??

      to jest roznica chyba co

      • 5 1

    • Jakie 2tys.? Chyba na wsi. Jaka bieda? Chyba w Polsce B. Osobiście nie znam nikogo z Trójmiasta kto zarabia mniej niż 4tys. zł netto miesięcznie a nie brakuje takich, którzy wyciągają ponad 30tys. zł netto miesięcznie. I wcale nie są to najbogatsze osoby, ot taka klasa średnia bym rzekł.

      • 2 5

  • sierściuchy z gdańśka zaczną odwiedzać wielką Gdynię!! (3)

    • 5 16

    • ja przyjade kupic sledzi

      • 5 0

    • Po co jechać na zadupie mamy swoje galerie a w Szczurowie śmierdzi.

      • 5 2

    • Uwielbiam ten trójmiejski folkor internetowy!

      • 3 0

  • sponsoring. (1)

    Jak.Galeria moze zmienic komus zycie? No chyba ze sa tu osoby patrzace przez pryzmat dam i zarobie? Ludzie swieze powietrze rower, spacer ksiazka w parkuu a nie ciagly "szoping". To nie jest Galeria Riviera a zlot Galerianek i Sponsorow ;D czolem.

    • 5 2

    • Jaki zlot sponsorów i galerianek? Jaki ciągły szoping? Chyba jak człowiek chce sobie kupić buty, spodnie, koszulę czy cokolwiek innego to ma prawo raz na kilka miesięcy wybrać się do galerii. Nie mówię i gimbusach, które najchętniej by spędzały tam każdą wolną chwilę.

      • 2 0

  • Za mało hitów (2)

    Brak Marks & Spencer, Jack'a Wolfskina , Timberland i innych markowych sklepów. Dobrze chociaż, że jest TK maxx

    • 5 3

    • (1)

      tkmax? na wieszaku chyba z 200 kurtek napchanych na styk, wszystkie brandy pomieszane. po prostu kołchoz. a brakuje wszystkiego - bossa, laurena, lacoste'a i wielu innych.

      • 7 1

      • Nie Tk max tylko TJ-Max. Najwieksza tandeciarnia w USA.

        Marks&Spencer jest za drogi dla Polakow.

        • 1 2

  • lipa (6)

    A co ze Swietojanska w Gdyni ? Upada ?
    niech Prezydent cos z tym zrobi !

    • 12 4

    • ratunkiem dla Świętojańskiej (5)

      jest zamiana jej w deptak z dopuszczeniem ruchu autobusów, trolejbusów i rowerów.

      • 6 3

      • deptak z autobusami?

        to chyba tylko w Gdyni...

        • 5 0

      • (1)

        i walców drogowych

        • 6 0

        • : )))

          • 0 0

      • Świętojańska się zmienia (1)

        powoli, bo powoli, ale jednak. Całe szczęście banki się wycofują w naturalny sposób - było sporo fuzji, przejęć na tym rynku i nie ma po prostu sensu, aby ten sam bank miał dwa oddziały obok siebie. Pośrednictwo finansowe - expandery, open finance'y - wywiało z wiadomych przyczyn. Padają sklepy, które tam były "od zawsze", w których nic się nie zmieniało od 30 lat. Za to jest mnóstwo fajnych, nowych restauracji i barów - naprawdę jest w czym wybierać. Przydałoby się jeszcze trochę barów i pubów, ponieważ jednak ta ulica zamiera po zmroku, no i nie zaszkodziłoby aby się zadomowiło trochę sklepów z markową odzieżą...

        • 3 0

        • Jest ok na świętojańskiej

          Pracuje i pełno ludzi od 4 dni , wszyscy spacerują i opowiadają że drogo w Galerii bop na czynsze zarabiają .Jest kila fajnych restauracji , bdb a i sklepy coraz lepsze Prawdziwy Hugo Boss , Wielki Empik , Trochę fajnych nowych butików,Kalvin Klain ,Tommy ma być mały sklep Prady itd .
          Faktycznie deptak by wzobogacił centrum i jej świetność .
          Wszyscy z kamienic robią zakupy u znajomych i ceny są do negocjacji rewela polecam

          • 0 0

  • Dzisiejszy handel sie rozwija (2)

    Podoba mi się ta riviera 3w1 zakupy kino można coś zjeść normalnie życie jak w Madrycie, jednak czasem wolę kupić coś taniej na allegro nie muszę wychodzić z domu żeby kupić coś z rtv czy AGD lub inne artykuły no to teraz mamy konkurencję Klif Madison Manhattan Batory największa zaleta dużo miejsc parkingowych to plus w czasach gdy praktycznie każdy ma swoje auto...

    • 5 2

    • (1)

      ja na przykład nie mam auta i nawet prawka

      • 2 3

      • Nie ma się czym chwalić wobec tego. Bez samochodu jak bez ręki. A nie mieć prawa jazdy to jak nie znać żadnego języka obcego, po prostu inwalidztwo.

        • 3 0

  • (3)

    A gdzie Primark ??? Sport Direct i ich ceny dla przecietnych ludzi. Po co komu kolejna zara i hm ?

    • 12 1

    • Primark?? to może od razu też i Aldi? (2)

      • 2 3

      • (1)

        Jakos brytyjczykom nie przeszkadza Primark na Oxford St ale naszym aspirujacym klasom srednim tak.

        • 5 0

        • Aspirujacym klasom srednim w Polsce?

          Chyba zartujesz skoro wstawili tam najwieksza amerykanska tandeciarnie TJ-Max co widze na gornym zdjeciu.

          • 0 0

  • nie ma tego co obiecali (2)

    Riviera chwaliła się, że będą mieli Top Shop, ale go nie ma i nie będzie (zdaje się, że najbliższy jest w W-wie), za to pewnie otworzą go w Bałtyckiej i znów tam będzie się jeździło

    • 8 0

    • Alshaya właściciel Body Shop, MAC, TopShop, Next czy Dorothy Perkins zmienił plany rozwoju w ostatnich miesiącach ....

      • 2 2

    • no dramat, normalnie dramat. nie będzie kilku sklepów ze szmatami z Bangladeszu sprzedawanych z 400% marżą

      • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane