• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz bliżej budowy wiaduktu Biskupia Górka

Maciej Korolczuk
2 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
W ramach projektu powstaną dwa łukowe wiadukty, parking kubaturowy oraz fragment drogi stanowiący przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie. W ramach projektu powstaną dwa łukowe wiadukty, parking kubaturowy oraz fragment drogi stanowiący przedłużenie ul. Nowe Podwale Grodzkie.

W ciągu najbliższych kilku dni wojewoda pomorski ma wydać pozwolenie na budowę nowych wiaduktów na Trakcie św. Wojciecha. Dodatkowo, przy Urzędzie Wojewódzkim powstanie też parking piętrowy. Budowa pochłonie ok. 140 mln zł.



Jak oceniasz pomysł urzędników na modernizację tej części miasta?

Decyzja wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID) to ostatni etap przed uzyskaniem pozwolenia na budowę i ogłoszeniem przetargu na wykonawcę inwestycji. O kluczowej dla przebudowy pierwszego odcinka Traktu św. Wojciecha inwestycji pisaliśmy już w grudniu ubiegłego roku.

Projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego powstawał ponad półtora roku i wówczas uzyskał akceptację wojewódzkiego konserwatora zabytków.

W planach jest budowa dwóch nowych wiaduktów łukowych, z których każdy posiadał będzie jezdnię z trzema pasami ruchu (skrajne zostaną wykorzystane jako buspasy). Pierwszy wiadukt powstanie po stronie urzędów wojewódzkiego i marszałkowskiego, a drugi powstanie w miejsce obecnie istniejącego. Dzięki temu podczas budowy ruch samochodowy nie będzie wstrzymany ani ograniczony.

  • Jedna z jezdni nowego wiaduktu Biskupia Górka powstanie bliżej budynku urzędów, a druga w śladzie istniejącego obiektu.
  • - Bez przebudowy wiaduktu parking nie powstanie - mówią urzędnicy.
  • W ramach inwestycji oprócz wiaduktów powstanie także czterokondygnacyjny parking na ok. 480 aut.


Dodatkowo na placu przed siedzibą wojewody i marszałka, gdzie dzisiaj parkuje ok. 100 pojazdów, powstanie piętrowy parking na ok. 480 samochodów. Obiekt będzie posiadał cztery poziomy, z czego jeden podziemny. Najwyższa kondygnacja (+2) będzie miała mniejszą powierzchnię od pozostałych. W ramach budowy parkingu powstanie też jezdnia, która będzie przedłużeniem ul. Nowe Podwale Grodzkie (powstaje w ramach inwestycji Forum Gdańsk).

Wniosek o dofinansowanie został złożony w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Całkowity koszt kwalifikowany to ponad 138 mln zł, z czego wnioskowana kwota dofinansowania to ponad 117 mln zł z wkładem krajowym w wysokości 20,7 mln zł.

- Aktualny termin zakończenia oceny wszystkich złożonych wniosków o dofinansowanie to koniec 2016 roku - mówi Michał Piotrowski z Biura Prasowego Urzędu Miasta Gdańska. - To nie wyklucza oczywiście wcześniejszego rozstrzygnięcia konkursu i podpisania umów jeszcze w roku bieżącym. Zgodnie z przekazanym wnioskiem nie przewiduje się udziału wojewody czy Samorządu Województwa w przebudowie samego wiaduktu i dróg dojazdowych, natomiast planowany jest współudział miasta Gdańska i Samorządu Województwa Pomorskiego w budowie wielopoziomowego parkingu.
Sejmik Województwa Pomorskiego pod koniec czerwca zagwarantował na budowę 7 mln zł. Środki są uwzględnione w Wieloletniej Prognozie Finansowej Województwa Pomorskiego na lata 2018-2019.

- Środki miasta Gdańsk na budowę parkingu zostaną zabezpieczone dopiero po uzyskaniu dofinansowania do przebudowy samego wiaduktu, gdyż bez przebudowy tego wiaduktu parking nie będzie budowany - dodaje Piotrowski.
Decyzja wojewody o wydaniu ZRID wejdzie w życie 5 września. Postępowanie administracyjne ma się zakończyć tydzień później.

Opinie (194) 6 zablokowanych

  • znowu

    Jak slysze BPBK tona mysl od razu przychodzi mi poprzednia epoka.

    • 4 4

  • Czy wszystkie piętrowe parkingi

    Muszą wyglądać jak niedokończone hale fabryczne, typowe szkieletory

    • 13 1

  • Gdańsk - bedzie niedługo zakorkowanym, bezkolizyjnym skrzyżowaniem z wyspami centralnymi

    przełomowym osiągnięciem myśli urbanistycznej lat 60 i 70!

    ...no a Gdynia nie.

    • 6 9

  • Ciekawe czy jakiś urzedas pomyslal o jakichs logicznych objazdach czy bedzie jak zwykle robta co chceta.

    • 3 2

  • W Gdańsku kolejna inwestycja, a w Gdyni kolejna imreza w weekend blokująca poł miasta (13)

    No cóż, jaki prezydent takie priorytety

    • 131 19

    • (8)

      Od kilku albo kilkunastu lat widzę w rankingach, że w Gdyni żyje się najlepiej w Polsce. A tu ciągle narzekacie. To jak to jest naprawdę, co? Może urzędnicy nie chcą nic zmieniać skoro jesteście tacy zadowoleni?

      • 20 3

      • Rankingi to efekt PRopagandy sukcesu (6)

        To subiektywne odczucia. Chociaż jest nie najlepiej to i tak powiem, że super by nie było, że wypadamy gorzej od innych. Taki źle rozumiany lokalny patriotyzm bo długofalowo nie poprawia sytuacji w mieście.

        W rankingach opartych o obiektywne wskaźniki ekonomiczne Gdynia wypada słabo.

        • 20 2

        • jak Gdynia blado, to Gdańsk musiałby zamykać stawkę (5)

          • 7 10

          • (4)

            Pozyskiwanie środków z UE Gdańsk 2 miejsce Gdynia 47

            Koszty utrzymania urzędników (od najniższych) Gdańsk 6 miejsce Gdynia też poza pierwszą czterdziestką

            Nowe powierzchnie biurowe, magazynowe, rozwój portu, przyciąganie inwestorów tworzących miejsca pracy, wydatki na infrastrukture itp We wszystkich tych kategoriach Gdynia jest daleko w tyle

            • 21 1

            • Rzeczywiście, gloria na cześć pozyskiwania kredytów, bardzo mądre...

              • 2 6

            • (2)

              Tyle, że przez to zadłużenie Gdańskowi nieraz niewiele brakowało do zarządu komisarycznego. Bierzesz z UE - musisz mieć własne środki, a czasem coś zwrócić Unii.
              Koszty urzędników przekładają się na jakość obsługi. Niskie pensje przekładają się na dużą rotację w urzędzie oraz mnożenie niekompetentnych lub nadmiernie obciążonych pracą urzędników oraz są korupcjogenne - Gdynia nie musi się tłumaczyć z lewego przydziału mieszkań. Pprzypominam, że w planach jest też przebudowa UM w Gdańsku za blisko 100 mln PLN, co raczej nie od razu przełoży się na niższe koszty utrzymania budyniowego dworu.
              "Nowe powierzchnie...(...)" = wodolejstwo nie poparte żadnymi wiarygodnymi danymi. Gdańsk jest niemal 2x większy od Gdyni. Jest stolicą województwa. Przy tych założeniach wspomniane inwestycje wypadają gorzej, niż bledziutko.
              I dlaczego nie wspominamy o szkolnictwie (zmianowość, liczebność klas, rankingi ogólnopolskie), poziomie opieki w szpitalach gminnych (liczba łóżek na mieszkańca, oczekiwanie na przyjecie, specjaliści), procencie dróg gminnych: oświetlonych, wyasfaltowanych, posiadąjących chodniki, miejskich programach adresowanych do seniorów.... Czyli o inwestycjach adresowanych do tych, którzy na nie łożą?
              Cholernie mnie wkurza, kiedy czytam o "inwestorach" z siedzibami poza 3City, a niekiedy poza Polską, poza UE... Zatrudniają za najniższą krajową i nie płacą tu ani CIT, ani VAT (bo świadczą usługi dla firm spoza Polski). A Pawlaki, Piotrowskie i inne gni....dy z biura prasowego UM Gdańsk szczycą się, że ich tu ściągnęli.... Prawdę mówiąc, to taka polityka ściąga tylko tzw. "słoików" płacących PIT w swoich rodzinnych miejscowościach, za to korzystających z "dobrodziejstw" mieszkania w Gdańsku (szkoły, drogi, przychodnie, kultura). Popracują za grosze rok-dwa i zmieniają pracodawcę oferując usługi tańsze, niż równie utalentowany "tubylec".

              • 3 13

              • O k...a jak wy gdynianie macie wyprane przez propagandę mózgi (1)

                -""Nowe powierzchnie...(...)" = wodolejstwo nie poparte żadnymi wiarygodnymi danymi. Gdańsk jest niemal 2x większy od Gdyni. Jest stolicą województwa. Przy tych założeniach wspomniane inwestycje wypadają gorzej, niż bledziutko."

                Zapraszam do lektury sprzed roku:
                http://dom.trojmiasto.pl/Rynek-biurowy-w-Trojmiescie-70-proc-powierzchni-w-Gdansku-n94556.html

                Od czasu napisania tego artykułu w Gdańsku przybyło prawie 50 tys. m kw. a w budowie są jeszcze takie kolosy jak Alchemia III 39 tys. m kw. i Olivia Star 40 tys. m kw. W planach natomiast kolejne duże biurowce Alchemia IV, rozbudowa kolejnych biurowców Olivii, Skanska 42 tys. m kw., LPP 40 tys m kw. oraz wiele innych również dużych.
                W Gdyni natomiast buduje się niewielkie biurowce 1-4 tys. m kw.

                -"Koszty urzędników przekładają się na jakość obsługi."
                No rzeczywiście jakość pracy urzędników w Gdyni jest wysoka, np. w jakości wniosków o pozyskanie środków z UE a tym samym ich skuteczności. Brawo!

                O innych twoich "wyobrażeniach" rzeczywistości nawet nie chce mi się pisać ale tak z marszu:
                - w gdańskim UCK buduje się nowe oddziały, każdy to praktycznie nowy szpital,
                - niższe bezrobocie w Gdańsku,
                - wyższe przychody w Gdańsku (w przeliczeniu na mieszkańca),
                - ilość remontów i budowy nowych dróg oraz chodników wielokrotnie większa niż w Gdyni,
                - dużo lepsza komunikacja miejska,
                - remonty parków oraz przemiana zbiorników retencyjnych w parki,
                - oraz wiele wiele innych kwestii, pod każdym względem Gdańsk bije Gdynię w stopniu delikatnie mówiąc znacznym.

                • 17 0

              • Nic dodać nic ująć. Nawet nie wiesz jak ciężko wyznawcom Szczurka cokolwiek wytłumaczyć.

                Nic do nich nie dociera. Jak podejmuje próby rozmowy to zależnie od sytuacji jestem albo czerwony albo z po albo z pisu.
                Dramat!!!

                • 17 0

      • W polityce cokolwiek by się stało to wina PiSu w Trójmieście natomiast o czymkolwiek by pisano to wina Szczurka. Ktoś odreagowuje przegrywane od lat wybory samorządowe.

        • 7 8

    • u nas co tydzień imprezka i za każdym razem głupsza, dająca w kość mieszkańcom. (3)

      o co chodzi Szczurkowi?? co mu zrobiliśmy???

      • 27 5

      • Gdynia jest wspaniała, byłem w Krikolandzie jakiś czas temu

        W przyszłym roku też się tam wybieram, ale Wejerowo moje kocham.

        • 3 10

      • Za mało sera . My cały czas slodzimy budyń i są tego efekty. ;)

        • 6 6

      • Trzeba mu było dać 90% poparcia to by miał jeszcze "większą" motywacje ;)

        • 22 2

  • Uzedni y budują sobie za nasze parking

    :

    • 4 4

  • (1)

    czyli wkrótce, w niewielkiej odległości powstaną parkingi na 1500 aut (1000 - forum radunia) - to więcej niż w tej chwili istnieje w całym śródmieściu

    pytanie do władz - jak to się ma do niby polityki miasta ograniczania transportu indywidualnego na rzecz rozwoju komunikacji publicznej?
    wydajemy miliardy na pkm, tramwaje, nowe przystanki, drogi rowerowe a ostatecznie i tak walimy w samym centrum (doskonale skomunikowanym!) parkingi na tysiące aut + nowe, szerokie wiadukty i miejskie autostrady

    • 13 10

    • dziennikarz o to nie zapyta, to blekot i nie myśli

      • 1 2

  • (7)

    WoW! Ale jadą z tematem w Gdańsku! Brawoooo. Pięknie.

    • 110 17

    • dobrymi chęciami piekło jest wybrukowane.... (5)

      Niektóre planowane (a nie - realizowane) gdańskie inwestycje mają historię dłuższą, niż Gdynia - prawa miejskie.

      • 6 13

      • uważasz, że w Gdańsku mało się buduje? (4)

        • 16 2

        • Jak na miasto niemal dwukrotnie większe - mało! (3)

          W Gdyni kiepsko działa PR, bo nawet Kolej Metropolitalna jest w mediach (i świadomości społecznej) odbierana jako "gdańska" inwestycja, co jest absolutną bzdurą. Przypomnę także, że lotnisko im. byłego Prezydenta, to również spółka trzech miast, a nie - Budynia, a Ergo Arena - dwóch miast. Porównanie "nowych" dworców PKP w Gdyni i Gdańsku wypada na niekorzyść mojego miasta (Gdańska), ze nie wspomnę o dworcach PKS - a to wizytówki miasta! Przez lata Port w Gdyni osiągał wyniki, o których Gdańsk mógł tylko pomarzyć. Stocznie mamy na porównywalnym - wiadomo jakim - poziomie...

          • 1 17

          • Nie gorączkujcie się...

            Gdynia jest mniejszym miastem i nie powinna się napinać, tak samo w Wejherowie albo Lęborku tak się nie spinają i dobrze im z tym. Tylko niektórzy Gdynianie mają jakiegoś hopla na rywalizację z Gdańskiem... może z Nowym Jorkiem jeszcze od razu :/

            • 7 0

          • Pięknie wyprany mózg przez propagandę.

            Udziałowcy Portu Lotniczego Gdańsk:
            -Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze" - 37,61%
            - Województwo Pomorskie 31,45%
            - miasto Gdańsk - 29,45%
            - miasto Gdynia - 1,14%
            - miasto Sopot - 0,35%

            Ergo Arena - dzięki temu, że budowały ją dwa miasta uzyskana dotacja była znacznie większa, czyli bardzo racjonalne działanie.

            "Porównanie "nowych" dworców PKP w Gdyni i Gdańsku wypada na niekorzyść mojego miasta (Gdańska)" - to znaczy które konkretnie bo nie wiem o co chodzi?
            P.S. nie podszywaj się pod mieszkańca Gdańska - zbyt mało rozumu w tobie abym mógł w to uwierzyć.

            Dworzec PKS - a w Gdyni w ogóle taki jest (bo na prawdę nie wiem)? Fakt, że ten w Gdańsku jest paskudny ale to prywatna własność i ma być na nowo wybudowany w najbliższej przyszłości.

            "Przez lata Port w Gdyni osiągał wyniki, o których Gdańsk mógł tylko pomarzyć." - niby kiedy? a nawet jeśli to musiało to być dawno temu i tym bardziej potwierdza dużo szybszy rozwój Gdańska niż Gdyni. Port Gdański był, jest i będzie największym portem w Polsce do tego rozwija się dużo szybciej niż ten w Gdyni a same perspektywy rozwoju to już zupełnie inna liga (na korzyść Gdańska).

            • 10 1

          • Patrząc jak mało buduje się w Gdyni to mam wrażenie, że Gdynia jest 10x mniejsza od Gdańska a nie 2

            • 17 2

    • rozwój a u nas marazm i stagnacja. Szczurek albo ustąp albo bierz się do roboty!!!

      • 16 2

  • No ale jak to tak, najpierw chcieli robierać wiadukt na Okopowej/Podwalu Przedmiejskim, (4)

    a teraz kolejne wiadukty i betonowa pustynia? Nie oceniam samych wiaduktów, ale schizofrenię władzy zmieniającej zdanie.

    • 46 61

    • Mylisz pojęcia (1)

      Wiadukt to konstrukcja nad torami kolejowymi a nad drogą jest estakada No chyba nie chcesz likwidacji wiaduktu i zamiany go na przejazd kolejowy ?

      • 21 1

      • A konstrukcją nad torami kolejowymi i drogą jednocześnie jak się nazywa?

        • 7 0

    • furą do dużego pokoju i lunch na bagażniku (1)

      z panią referentką i wojewodą przy krzyżu i wódce

      • 19 3

      • zazdrościsz? to może dołącz do nich ;)

        • 1 9

  • Co za sądaż a dalej jest odpowiedź, (3)

    Projekt autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego

    • 3 7

    • Prkingi w centrum to dobry pomysł, (1)

      ale nadszedł czas na rozwiązanie sytuacji z partingami w pasie nadmorskim.

      • 5 3

      • parkingi w centrum zwiększają korki na dojazdach do niego

        to jest sprzeczne z zapisami Strategia Gdańsk 2030+

        • 0 4

    • ????

      SĄDAŻ ?))))))

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane