- 1 Wyciął rury gazowe w wynajętym lokum (94 opinie)
- 2 Zamkną drogi w nocy z powodu biegu (63 opinie)
- 3 Nowe odlotowe miejsce w Gdańsku (47 opinii)
- 4 "Protest bankomatów" dużej sieci (255 opinii)
- 5 Kolejny wiceprezydent Gdyni zaczął pracę (148 opinii)
- 6 Duże zmiany na Niepodległości w Sopocie (148 opinii)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdańska zobacz na mapie Gdańska](/_img/icon_map_16x12.gif)
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
![zobacz na mapie Gdyni zobacz na mapie Gdyni](/_img/icon_map_16x12.gif)
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 19:40
postawić sekundniki przy aparaturze sygnalizacyjnej!
żebyśmy wiedzieli za ile będzie czerwone! Bo tak to policja sobie zinterpretuje przejazd dosłownie na zielonym lub faktycznym żółtym jako wjazd na czerwonym. Tak jest np. we Wrocławiu i tak niech też będzie u nas!
Jak coś takiego nie powstanie będzie od razu odpowiedź na pytanie: czy to służy poprawie bezpieczeństwu, czy goleniu kierowców?- 12 0
-
2014-05-05 20:28
no to przed nami ostanie 6 miesiecy normalnosci za kółkiem, trzeba sie wyszalec juz dzis :D
nie wyobrazam ze moge jechac 50km/h na wielkopolskiej czy na zwycięstwa :/ juz widze niedzielnych oni bede jezdzic 20 bo za 3 min sie wlaczy swiatlo zolte, paranoja, trzeba bedzie cos wymyslic zeby ukryc tablice przed okiem kamery
- 5 3
-
2014-05-05 20:31
Wystarczy jechać przepisowo i wtedy nie ma się czego obawiac (1)
- 5 8
-
2014-05-05 20:59
wystarczy ruska rejestracja i nie ma sie czego obawiac
LOL
- 1 1
-
2014-05-05 20:59
rys
Ruch uplynni sie o 20-30% a przy tym wszyscy beda musieli zwolnic o 20-30% czyli 136 baniek w plecy na jakies bzdury... aaa, no nie calkiem bo przeciez ktos za to wzial parę walizek i nowego Mercedesa do kieszeni, tffu w gratisie lub darowiznie znaczy sie :)
- 4 0
-
2014-05-05 21:05
rys (1)
Ciekawe czy 3 stowki przyjda juz przy najechaniu na linie bo nie zdazyles wychamowac by ci z d*py garazu nie zrobili czy tylko jak przelecisz calkiem przez skrzyzowanie ? A co z zoltym swiatlem? Juz widze te wypadki spowodowane spina na drodze... ale bedzie cyrk i dreptanie po heblach na zoltym ;) ile tam bylo wypadkow, bo z tym cudem ta liczba na pewno sie podwoi !
- 8 0
-
2014-05-06 12:57
wystarczy przejechać linie i 300 zł, tak to jest ustawione
najgorsze jest to że zwiększa sie ilość kolizji, najechania na tył , nie poprawia sie bezpieczeństwo, kierowcy boja sie skrzyzowania i wjechania na pomarańczowym, gwałtownie hamują właśnie aby nie przekroczyć LINII na jezdni ( 300zł /6 pkt)
- 0 0
-
2014-05-05 21:13
Tak usprawni ruch, że rano do pracy zamiast 25 min będę jechał 35 min, a z powrotem zamiast 45 min będę jechał 55 min. Taki scenariusz przewiduję.
- 9 2
-
2014-05-05 21:15
Zlikwidowac wszystkie światała na skrzyżowaniach !
to udrożni ruch !
- 7 0
-
2014-05-05 22:08
za tę kasę można postawić
policjanta na każdym skrzyżowaniu, to bardziej uspokaja ruch .
- 1 0
-
2014-05-05 22:25
Trzeba liberałowie jezdzić zgodnie z przepisami i nie bedzie obaw (1)
Tylko piraci mają obawy.Szczególnie ci na motorach
- 4 6
-
2014-05-06 00:00
Ci na motorach maja popodnoszone rejestracje
Oni na pewno nie maja obaw.
- 1 0
-
2014-05-05 22:39
Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar.
w rzeczywistości nie jeszcze go nie ma tylko już go nie ma :)
żółta tabliczka jeszcze po prawej stronie obok lotosu pozostała
tylko skrzynka zniknęła :)- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.