• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem

Maciej Naskręt
5 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma. Zdjęcie wykonane przed skrzyżowaniem przy Operze Bałtyckiej. Aplikacje dla kierowców sugerują, że jest tam fotoradar. W rzeczywistości - jeszcze go nie ma.

Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.



Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.

Od kilku tygodni w ciągu głównej arterii Trójmiasta - począwszy od centrum Gdańska przez Sopot i niemal do Rumi - nad skrzyżowaniami montowane są na dodatkowych wysięgnikach kamery. Dla kierowców to sygnał, że władze miasta są blisko uruchomienia systemu Tristar, który oprócz sterowania ruchem, będzie bacznie przyglądał się wykroczeniom uczestników ruchu drogowego.

Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.

O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.

- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.

Jak działa system Tristar?

Drogowcy: nie mamy na razie zgody na włączenie fotoradarów

Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.

- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.

Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?

- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.

Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.

Obawiasz się rejestratorów wykroczeń w systemie Tristar?

W czym pomoże kierowcom Tristar?

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Opinie (408) 8 zablokowanych

  • (1)

    "(...) ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych"
    Wystarczy nie łąmać przepisów drogowych panie Pawle. Nie będzie obaw.

    • 7 6

    • jak ludzie nie beda lamac to wysmysla cos innego jeszcze gorszego

      no wysokie mandaty za brudne samochody - za balagan w srodku samochodu za brudne szyby, za slaby bieznik na oponach, za brzydki zapach w samochodzie itp.. Nawet nie wiesz do czego sa zdolni.

      • 3 5

  • wina Tuska (2)

    chcą wiecej kasy wiec nas uciskają coraz bardziej

    • 7 5

    • Po wyborach do rządu (1)

      w przypadku PISu kto będzie winny KTO jeszcze raz KTO tak Kaczyński. I tak trzymać i płacić ,płacić płacić.

      • 1 1

      • tylko TUSK

        miał obnizac podatki i zmniejszyc ilosc fotoradarów - miało byc łatwiej mniej uciazliwie. Jak dostał sie do władzy to wszystko zrobił na odwrót.

        • 1 0

  • (2)

    Systemowi nie będzie można dać w łapę czy naściemniać. Nagle trzeba będzie jeździć zgodnie z przepisami. I to przeraża tych, którzy dotychczas wszelkie ograniczenia mieli gdzieś. I miotają jadem. A dla mnie nic się nie zmieni.

    Nieuchronność skuteczniejsza od surowości.

    • 7 9

    • (1)

      tak tak jeśli te fotki będą podobnej jakości co tych itedowskich wynalazków to 10% zdjęć skończy się mandatami

      • 1 0

      • skandal !

        kto za to odpowie ?

        • 0 0

  • ale o co wam chodzi? (1)

    wystarczy jeździć przepisowo

    w Niemczech jak jest znak ograniczenie do 50 to wszyscy jadą te 50km/h, no chyba że jakiś cebulak z rejestracją PL W** czy P** się trafi co ma ból d*py, to wiadomo że będzie ci mrugał drogowymi i jechał niemal środkiem jezdni próbując wyprzedzić

    • 10 5

    • Niestety NIE wystarczy!

      Poczytaj na temat działania tego systemu na DK6 w Wejherowie.
      Po uruchomieniu systemu znacząco wzrosła ilość kolizji na skrzyżowaniu oraz wpływy z mandatów. Przejeżdżając "przepisowo" to skrzyżowanie masz duże szanse na wózek inwalidzki jeśli ktoś jadący za tobą będzie miał np zimowe opony w lipcu co oczywiście jest zgodne z przepisami!

      • 7 2

  • to samorzad chce wlaczyc fotoradary w Tristarze! (1)

    GITD ma to tylko formalnie przyklepac....

    mam juz po dziurki w nosie szczurzej ekipy z Gdyni. W nadchodzacych wyborach nie zamierzam na te ekipe szkodnikow glosowac.
    Wystarczy juz tej nieudolnosci:
    - 100 000 000 PLN utopione w lotnisku
    - infobox bez waznego pozwolenia na budowe
    - walka ze zmotoryzowanymi
    - rowerowa obsesja szczura

    dosc!

    • 9 4

    • no i jeszcze te szczurze kombinacje z wlaczaniem fotoradarow po wyborach

      deratyzator potrzebny od zaraz!

      • 4 1

  • 50 km/h (2)

    Mogę jeździć z prędkością 50 km/h, ale chcę mieć wtedy pewność, że nagrodą będzie zielona fala. Teraz niestety jazda z obowiązującą prędkością kończy się zatrzymaniem zazwyczaj już na najbliższych światłach.

    • 16 4

    • Wymówka zawsze się znajdzie. Wypisz wymaluj jak właściciele psów, którzy nie chcą po nich sprzątać. To nie są negocjacje, masz przestrzegać przepisów albo będziesz płacić.

      • 3 5

    • I o to chodzi - stoisz na światłach i w korku

      i więcej płacisz za paliwo. Tak czy siak Skarb Państwa ma dochód :)

      • 4 0

  • WEJHEROWO TESTOWAŁO SYSTEM 6000 SZT MANDATÓW W 1,5 MIESIĄCA (7)

    W Wejherowie działa rejestrator przejazdu na czerwonym świetle , mandat to 300 zł oraz 6 pkt karnych. W ciagu 1,5 miesiąca kamera tylko na JEDNYM SKRZYŻOWANIU zarejestrowała 6000 wykroczeń przejazdu na czerwonym świetle. !!! To daje kwote 1milon 800 tyś zł dla Urzędu Miasta. TRISTAR to przebije wielokrotnie. Najgorsze w systemie jest to że nie ma informacji kiedy właczy sie czerwone światło ( odliczanie sekundowe na wyświetlaczu), .. niestety jak w trakcie jazdy załapiesz czerwone od razu mandat ... nikt z tobą nie dyskutuje, mandat pocztą dochodzi. Od czasu właczenia światła pomarańczowego masz 3 sekundy potem czerwone . W Straży Miejskiej w wejherowie kolejki kierowców którzy chcą wyjaśnień, ...tylko SĄD. To tylko 1 skrzyżowanie. W Trójmieście jak żle trafisz to w jeden dzień stracisz prawo jazdy a kwota mandatów będzie znaczna. Oj zaboli !

    • 24 1

    • Skandal !

      ekipa tuska juz zaciera ręce.

      • 1 3

    • głupoty (2)

      jadąc przepisowo Grunwaldzką od włączenia pomarańczowego do czerwonego masz 3 sek i 60m na reakcję czyli wyhamowanie jak nie możesz tego ogarnąć to zmień samochód na tramwaj

      • 2 7

      • gdzie ja teraz kupie tramwaj ?!

        Czy to wogole jest legalne by sobie kupic tramwaj ??

        • 8 2

      • Czyżby

        długość żółtego 3s. Na ulicy Gdańskiej w Wejherowie jest 70 km/h.
        Odejmując reakcję kierowcy masz 2 s. czyli ok 20m! Z 50 km/h potrzebujesz min 20m na drodze suchej, dla 70 km/h jest to ponad 40m.

        • 6 1

    • "...Najgorsze w systemie jest to że nie ma informacji kiedy właczy sie czerwone światło..." (2)

      Jest przecież żółte światło, które pali się na tak długo, że każdy kto jedzie 50 km/h zdąży na spokojnie zahamować, bez palenia gumy podczas hamowania, czy jakiejkolwiek paniki. Ale jezeli ktoś na "pięćdziesiątce" jeździ 70-80, albo jak GWE na morskiej 90, to oczywiście przelecisz na "wczesno różowym" i dostaniesz mandat, i będziesz obrywał je tak długo, aż ci zabiorą prawo jazdy i się nauczysz jeździć jak człowiek.

      • 5 6

      • głupoty piszesz łukasz

        • 4 5

      • Jasne , bo wszyscy oprócz GWE jeżdżą na Morskiej przepisowe 50... Szczyt hipokryzji... Na krzyżówce w Wejherowie kamery i plaga mandatów spowodowały reakcje histeryczne u kierowców, którzy gwałtownie hamują na widok pomarańczowego światła, nie zwracając uwagi na innych użytkowników drogi. Kończy to się wieloma kolizjami i wypadkami w postaci najechania na siebie pojazdów. Po kilka razy dziennie pracują tam strażacy i policjanci.

        • 2 0

  • Niech droga redakcja powie mi gdzie Zwycięstwa łączy się z Nową Kopernika?

    lub starą Kopernika?

    Czyżby chodziło o skrzyżowanie Świętojańskiej z Partyzantów?
    A może o krzyżówkę pod wiaduktem na Zwycięstwa ze Śląskiej lub Górskiego?
    Tylko gdzie tam Kopernika?

    • 0 0

  • Ale nikt im nie wytknie palcem że prawie większość pętli w jezdniach jest źle umiejscowiona, taki ten TRISTAR wspaniały.

    • 3 0

  • NIE PO

    W tych wyborach nawołuje do nie głosowania na PO i ten cały układ który nas okrada z kasy i godności.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane