- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (249 opinii)
- 2 Od soboty spore utrudnienia na A1 (48 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (288 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (17 opinii)
- 5 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (165 opinii)
- 6 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (53 opinie)
Coraz więcej obaw kierowców przed pełnym fotoradarów Tristarem
Kierowcy mają coraz większe obawy przed nowymi fotoradarami, które staną na ulicach Trójmiasta w ramach budowy systemu Tristar. Wątpliwości wywołuje coraz większa liczba kamer montowanych nad skrzyżowaniami i aplikacje w smartfonach, które co ok. 500 metrów ostrzegają o wideorejestratorze.
Wizualizacja systemu Tristar na ulicach Gdańska.
Montaż kamer wywołał spore wątpliwości wśród części kierujących pojazdami. - Czy instalacja urządzeń do obserwacji dróg oznacza, że drogowcy już przyglądają się zachowaniom kierowców? Praktycznie każde skrzyżowanie na głównej arterii ma tę kamerę, ktoś sobie szykuje narzędzie do łatania wydatków budżetowych - uważa pan Paweł, nasz czytelnik.
O tym, co nas czeka po uruchomieniu systemu Tristar mogą się przekonać kierowcy, którzy korzystają na co dzień z aplikacji w telefonach komórkowych, ułatwiających podróż polskimi drogami. Komunikaty o fotoradarach ustawionych przy głównej arterii w Trójmieście słychać co 500-1000 m.
- Wyjeżdżałem na majówkę z Sopotu. Podczas podróży przez centrum Gdańska używałem znanej aplikacji, która podpowiada kierowcom, którędy jechać, by nie stać w korkach, ale także ostrzega o wypadkach, kontrolach policyjnych i oczywiście fotoradarach. Tych ostatnich na głównej arterii Trójmiasta według aplikacji było tak dużo, że przejechanie ich wszystkich, łamiąc przepisy zakończyłoby się pewnie 50 punktami karnymi. Problem w tym, że nie dostrzegłem żadnego rejestratora wykroczeń, ani fotoradaru, poza nowymi kamerami. Nie ma też znaków informujących o utrudnieniach - mówi pan Tomasz, nasz czytelnik.
Jak działa system Tristar?
Sprawę postanowiliśmy wyjaśnić bezpośrednio u drogowców odpowiedzialnych za wdrożenie systemu Tristar na trójmiejskich drogach.
- Na razie żadna z kamer umieszczonych nad jezdnią nie może być wykorzystywana jako fotoradar. Zgodę na ich wykorzystanie we wspomnianym celu musi wydać Generalny Inspektor Transportu Drogowego, który decyduje o zasadności tego typu urządzenia w danym miejscu. Na razie złożyliśmy wnioski - uspokaja Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w gdyńskim Zarządzie Dróg i Zieleni.
Po co więc tyle kamer nad skrzyżowaniami na głównej arterii?
- Urządzenia mają spełniać dwie funkcje. Pierwsza, to obserwacja pojazdów pod kątem czasów przejazdu, które potem będą prezentowane na tablicach zmiennej treści i będą podpowiedzią dla innych kierowców. Druga funkcja - rejestrator wykroczeń - zostanie uaktywniona, gdy zgodzi się na nią GITD - tłumaczy Oskarbski.
Inżynierowie ruchu dodają także, że o uruchomieniu fotoradarów będą informować kierowców. Informacja ma też trafić do lokalnych mediów. Kiedy to nastąpi? Dokładnie nie wiadomo. Drogowcy typują koniec tego roku. Wszystko też zależy od zakończenia procedowania wniosków w GITD.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował, na specjalnych wyświetlaczach przystankowych, o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowiska. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Opinie (408) 8 zablokowanych
-
2014-05-05 18:17
te 160 zwróci się w ciągu kilku miesięcy
z naszych kieszeni oczywiście
- 5 0
-
2014-05-05 18:29
Radary: Anuluj sobie mandat
ITD ani SM nie mają prawa wystawić mandatu z fotoradaru jeżeli nie są w stanie jednoznacznie wskazać kierujacego pojazdem. Wystraczy wpisać do wyszukiwarki "Anuluj sobie mandat" i poczytać jak nie zapłacić mandatu a nawet odzyskać pieniądze i punkty za stare wykroczenia. Oczywiście nie namawiam nikogo do łamania przepisów drogowych i mam nadzieję, że jazda przepisowa umożliwi przejazd przez trójmiasto na zielonej fali. Mam dość pazerności tego policyjnego państwa gdzie zatrudnia się rzesze urzędników żeby łupić obywateli.
- 3 2
-
2014-05-05 18:32
(1)
trzeba jezdzic przepisowo....to nie rosja...jak się komus nie podoba - won do Kaliningradu!
- 4 6
-
2014-05-05 21:13
lecz sie
chory z nienawisci popaprancu
- 1 1
-
2014-05-05 18:32
Obłęd !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Podziwiam obłędną reakcję "Anty-ACTA-betów" na fakt, że zacznie działać urządzenie, które być może poskromi anarchię na naszych drogach. W takich cywilizowanych krajach jak Szwajcaria, Szwecja, Norwegia - żadnemu durniowi nie przyjdzie do łba protestować przeciw systemom ratującym życie ich samych i ich bliskich, a poskramiającym egoizm i szaleństwo niektórych mistrzów kierownicy (u których około tysiąca każdego weekendu stwierdza się stan "wskazujący" lub którzy jezdnie traktują jak rodeo). A tu - proszę - niemal wszystkie komentarze to lament, że będą mandaty i punkty.
To może ogłoście powstanie narodowe przeciw Tristarowi i radarom.
Przecież zwyciężycie i tylko miejsc na cmentarzach mało.......................................- 5 5
-
2014-05-05 18:35
50km/h Grunwaldzką... żenada
50km/h Grunwaldzką... żenada
- 8 2
-
2014-05-05 18:39
Wita Stwosza - Abrahama - Zamenhofa a droga dla rowerów
Co do czerwonego światła, na odcinku Wita Stwosza, gdzie są sygnały świetlne dla rowerzystów, które zapalają się wczęśniej niż dla pojazdów samochodowych wprowadzają w błąd kierowców i notorycznie widzę na tym odcinku kierowców, którzy łamią w ten sposób przepis. Już nie wspomnę o rowerzystach korzystających z chodnika, gdzie jest droga rowerowa przeznaczona dla nich... po to w końcu na tym odcinku zabrali pas dla pojazdów i rowerzystach, którzy jeżdżą nie tą stroną jezdni!!! takich się nie kara, a przecież to też kierowca! radary dla rowerzystów!!!
- 4 2
-
2014-05-05 18:44
Ale są wyłapywane
- 1 0
-
2014-05-05 18:54
"odsunąć świnie od koryta"
- 8 1
-
2014-05-05 19:03
Samochod jest po to, aby szybko sie przemiescic z punktu A do punktu B
nie chcemy fotoradarow i dlatego glosujmy na J.Korwina Mikke, chcemy powrotu do normalnosci i kary smierci dla mordercow!!!
- 13 3
-
2014-05-05 19:03
Zainstalujcie liczniki pokazujące ile jest czasu do zmiany świateł.
Wtedy kamery mogą byc.Proste rozwiązanie ale niestety,wtedy nie byłoby odpowiednich wpływów do kasy.Zamiast na prawdę ułatwiac,kierowcom życie to tylko ciągła kontrola i karanie.
- 10 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.