• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne lotnisko w Gdyni wystartuje na początku roku

Michał Sielski
12 lipca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu. Budowa terminalu General Aviation cały czas trwa. Zdjęcie zostało wykonane podczas ostatniego weekendu.

Już niebawem ruszą prace budowlane na skrzyżowaniu ul. płk. Dąbka i Trasy Kwiatkowskiego, za kilka tygodni zacznie też powstawać wjazd na lotnisko. Port lotniczy Gdynia-Kosakowo ma zacząć działać w nowym roku.



Gdy ruszała budowa lotniska na obrzeżach Gdyni, jednym z kilku argumentów za jego powstaniem była chęć zapewnienia rezerwowego portu na czas piłkarskich mistrzostw Europy w 2012 roku. Później władze miasta na każdym kroku podkreślały, że w żadnym stopniu nie będzie to konkurencja dla Rębiechowa, a lotnisko musi być gotowe na Euro 2012 jako rozwiązanie komplementarne. Plany spaliły na panewce, bo prace budowlane do tej pory się nie zakończyły.

- Nie ma powodów do obaw. Ruch lotniczy związany z obsługą piłkarskich mistrzostw Europy nie był tak duży, by lotnisko w Rębiechowie potrzebowało pomocy. Dlatego nie byliśmy zmuszeni do tymczasowych rozwiązań i prace budowlane idą zgodnie z harmonogramem - tłumaczy teraz wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Pośpiechu chyba rzeczywiście nie ma, bo roboty częściowo wstrzymano nawet na czas festiwalu Open'er. Teraz zostaną wznowione.

- Na przełomie października i listopada zakończą się prace budowlane, a potem przyjdzie czas na procedury odbiorowe i certyfikacyjne - mówi Piotr Szpajer, kierownik ds. marketingu i rozwoju lotniska Gdynia-Kosakowo.

Na przełomie roku lotnisko powinno mieć już wszystkie niezbędne pozwolenia i certyfikaty, by obsługiwać ruch lotniczy. Początkowo nie będzie on wielki, a o regularnych połączeniach lotniczych z innymi miastami na razie można będzie tylko pomarzyć. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo lądować będą głównie małe, prywatne samoloty.

- W momencie uruchomienia lotniska będzie ono przystosowane do obsługi samolotów kodu "B", do których zaliczyć można awionetki oraz dużą część business jetów. W kolejnym etapie rozwoju portu lotniczego, po przystosowaniu infrastruktury lotniska do obsługi samolotów kodu C, jak np. B 737 czy A 320, planujemy rozpoczęcie obsługi nieregularnego ruchu pasażerskiego. Przewidujemy również poszerzenie oferty lotniska o usługi hangarowania, serwisowania i obsługi technicznej samolotów oraz szkolenia lotniczego - wylicza Piotr Szpajer.

Cieszysz się, że w Trójmieście będzie drugie lotnisko cywilne?

Ten kolejny etap, czyli przyjmowanie samolotów czarterowych, zacznie się nie wcześniej, niż za dwa lata. Dopiero później będzie można pomyśleć o pierwszych regularnych połączeniach z innymi miastami.

Do rozwoju lotniska niezbędna jest także infrastruktura. I to nie tylko ta lotniskowa, ale również miejska. Do tej pory od Trasy Kwiatkowskiego do ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni stoi się w korku, zwłaszcza w godzinach szczytu. Natomiast wjazd na lotnisko od strony ul. płk. Dąbka prowadzi drogą o standardzie bardziej leśnym niż miejskim.

- Skrzyżowanie ul. płk. Dąbka i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni zaczniemy przebudowywać lada dzień. Czekaliśmy z pracami do zakończenia festiwalu Open'er. Natomiast procedura przetargowa na wykonanie drogi dojazdowej do lotniska jest już niemal zakończona. Prace też powinny zacząć się najpóźniej za kilka tygodni - podkreśla wiceprezydent Bogusław Stasiak.

Opinie (329) ponad 10 zablokowanych

  • Po co tam lotnisko?

    Przecież tam są wiecznie mgły. Na Openerze nawet sceny nie było widać.

    • 9 3

  • Niech Gdynia ujawni cały raport Pricewaterhouse Coopers (1)

    dot. analizy finansowej tego lotniska. Szczęki niektórym poopadają

    • 10 3

    • którym ?

      • 0 2

  • Dla pana Ryszarda bylo zbyt drogo za cesne w Gdansku ?

    • 9 1

  • Open'er (2)

    w tym roku wstrzymali prace na czas festiwalu, ale co bedzie za rok? znowu go beda przenosili? i znowu oddamy nasza jedyna szanse na porzadny festiwal w 3miescie na rzecz innego miasta?.... ; /

    • 2 5

    • przecież trąbia o tym od dawna, że nic się nie zmieni!!!

      • 0 1

    • w tym czasie wszystkie loty (4-5 dziennie) przejmie Gdańsk

      • 2 0

  • Jak to dumnie brzmi (1)

    "Port lotniczy Gdynia-Kosakowo". Jak do tej pory wszystko co z ta nazwa mi sie kojarzylo to gdynski Bar Kosakowo.

    • 6 0

    • no tak. ty znasz bary w każdej pipidowie.

      Na piwko ze sklepu cie nie stać tylko spijasz resztki ze stołów. hehe

      • 0 0

  • gdyby

    - gdyby koty skrzydła miały wróbli by nie było , wyginąłby ich ród cały gdyby koty skrzydła miały lecz przewidział los wspaniały rzecz arcyciekawą gdyby wróble zęby miały , kotów by nie było

    • 3 0

  • Gdynia-Kosakowo (2)

    Sprawa pierwszorzędna: znalezienie strategicznego inwestora przy budowie i zarządzaniu lotniskiem.
    Samo miasto nie poradzi sobie z przewozami Cargo, co innego z ruchem pasażerskim. Z tego co mi wiadomo, najlepsi w logistyce są amerykanie i prawdopodobnie byliby zainteresowani współudziałem... pod warunkiem, że analizę opłacalności inwestycji brytyjska firma przygotowałaby pod ich kątem, a nie urzędasów z ratusza. Sprawą drugorzędną jest przewóz osób. Lotniska w tej części europy nie są zatłoczone przez samoloty pasażerskie, a transportowe, AV, specjalistyczne?. Rozbudowa poszczególnych terminali z pewnością poprawia komfort podróżowania, ale to nie decyduje o opłacalności inwestycji(lotnisko nie zarabia na ilości obsłużonych rocznie pasażerów, a na.... tonażu jednostki powietrznej)- nie wiem, czy ktoś z Was o tym wie?. Sama idea rozbudowy Gdyni-Kosakowa jako regionalnego portu lotniczego jest szczytna i wspaniała, zwłaszcza współdziałania władz samorządowych doprowadzi do tego, że nikt nie będzie w stanie dotrzeć do KE.
    Tak naprawdę to parę mln. EUR. na lotnisko nie jest żadną kwotą dla UE która widać ich ośmiesz, ale nie miasta jakim jest Gdynia, którą nic nie powala z nóg. Jeszcze raz - brak właściwego porozumienia władz to problem. No cóż chytry i złośliwy traci 2 razy jak to ustanowienie lotniska zapasowego dla Gdańska w Bydgoszczy gdy sąsiedzi muszą większość wykładać z budżetu miasta a województwo czeka tylko na ca? Może na pokrycie większości kosztów rozbudowy lotniska ?. Myślę, że proporcje się odwrócą. Tak naprawdę temat lotniska, tak dużego przedsięwzięcia infrastrukturalnego jest b. złożony i musiałbym jeszcze długo pisać, a nie chce mi się...
    Jeśi ktoś będzie chciał coś napisać nt. czekam.

    • 3 6

    • bo w komisjach europejskich rozpatrujących dofinansowania unijne, woj.pomorskim, (1)

      nie licząc także Gdańska rządzą kolesie w krótkich majtkach;))

      Wcale się nie kryją z kibicowską poSTAWĄ

      • 2 3

      • gdansk bierze wszystkie pieniądze

        no trudno

        • 0 0

  • babie doly (1)

    smetna opowiesc o tym, jak babie doly staly sie kosakowem. w drodze na opener nigdzie nie pojawia sie nazwa kosakowo, wszedzie babie doly, ale dr mysza postanowil, ze to bedzie kosakowo i juz:) niezla beczka

    • 6 0

    • Zapewne jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze. Gdynia daje więcej kasy zapewne. Stąd też ma prawo do nazwy.

      • 0 0

  • Nie wiemy czemu się podniecacie, Kosakowo nie można porównywac do Rębiechowa, nie te schody

    Kosakowa nawet nie można porównac do lotnisk w Szczecinie, Łodzi i Lublina. Nawet gdyby za kilkanaście lat zdecydowałoby się przyjmowac loty rejsowe to Rębiechowo będzie miało wtedy więcej niż 5 mln. paxów i może zasadzic takie opłaty dumpingowe, że Szczurek by musiał ze swojej kieszeni doplacac

    • 5 4

  • nie SASASA jak we wczesniejszej opinii

    tylko druzyna ES ES ES , czyli S S S jak Szczurek,Stepa,Stasiak. Niech juz zakoncza swoje zalosne rzady. Wszystko na swoja modlei pod swoja wygode.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane