• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cywilne samoloty w Babich Dołach

(boj)
25 sierpnia 2005 (artykuł sprzed 18 lat) 
Możliwe, że już za kilka miesięcy na wojskowym lotnisku w Babich Dołach będą lądować cywilne samoloty. Lotnisko ma służyć tanim liniom lotniczym oraz jako zapasowe miejsce lądowania dla Rębiechowa. Część nowego wyposażenia lotniska jest już zakupiona i lada moment będzie montowana.

Nie wszyscy wiedzą, że w ponad połowie dni, w których z powodu niesprzyjającej pogody nie można wylądować samolotem w Rębiechowie, swobodnie można wylądować na gdyńskim lotnisku. Traktowanie go jako zapasowe poprawi warunki funkcjonowania komunikacji lotniczej w naszym regionie. Druga funkcja to baza dla tanich linii lotniczych. Trzecia - lotnisko cargo.

Lotnisko w Babich Dołach - oficjalna nazwa lotnisko Oksywie - jest usytuowane ok. 1,5 km od Trasy Kwiatkowskiego. W pobliżu jest miejsce do którego przypływają promy i funkcjonuje terminal kontenerowy, budowany jest kolejny. Tworząc tu cywilne lotnisko zyskujemy centrum logistyczne. Kiedy w Babich Dołach wylądują pierwsze cywilne samoloty?

- Nie jest wykluczone, że to perspektywa miesięcy, a nie lat - mówi Wojciech Szczurek, prezydent Gdyni. - Widzimy, że to jest realne. Wiemy, że to będzie wymagało nakładów finansowych. Pierwszy etap chcemy osiągnąć jak najszybciej. Myślę, że najbliższe 2 - 3 miesiące pozwolą odpowiedzieć na pytanie: kiedy pierwszy samolot będzie tam lądował.

Pierwszy etap zakłada maksymalnie wykorzystanie potencjału już istniejącego lotniska, nie do końca wykorzystywanego przez lotnictwo MW. Wymaga to pewnych prac dotyczących pasa startowego i zmian w systemach naprowadzania samolotów. Część wyposażenia już jest zakupiona i będzie w krótkim czasie montowana. Władze Gdyni już współdziałają z Urzędem Lotnictwa Cywilnego w tej sprawie.

- To jest priorytetowa inwestycja. To musi być realizowane - deklaruje Marek Biernacki, wicemarszałek województwa pomorskiego. - Cały ten pomysł jest nieodzowny przy rozwoju tanich linii lotniczych. Albo chcemy mieć dobrze rozwinięte szlaki komunikacyjne, albo nie.

- W Polsce jest stosunkowo mało tanich linii lotniczych - dodaje prezydent Gdyni. - Z jednej strony mamy niewielką ilość połączeń, z drugiej - dość dobrze rozbudowaną bazę lotnisk wojskowych. Wszystkie nadają się by adaptować je na cele cywilne; szczególnie te położone blisko aglomeracji.

Ile to będzie kosztowało? Obecnie określane są konieczne nakłady inwestycyjne. Z tych informacji wynikną koszty realizacji, a z nich harmonogram działań. Gdyńskie lotnisko będzie zarządzane przez tego samego operatora, który zarządza lotniskiem w Rębiechowie. To ma zagwarantować ich dobre współdziałanie. Władze Gdyni i Urząd Marszałkowski chcą wykorzystać fundusze europejskie jako źródło finansowania inwestycji, czyli budowy terminalu i przebudowy pasa startowego. Liczą, że wykorzystają pieniądze z konstruowanego obecnie budżetu na lata 2007 - 2013.
(boj)

Opinie (198) 1 zablokowana

  • a ja popieram

    wszelkie inwestycje bez względu na miasto
    faktycznie rebiechowo oferuje niewiele i zawsze musze jezdzić do warszawy zeby chociażby do liverpoolu się dostać.
    pomysł budowy lotniska jest interesujący, czy faktycznie trafiony to pokaże czas.
    mam nadzieję że pan szczurek przemyśli wszystko dokładnie żeby wreszcie jakąś inwestycję doprowadzić do końca, bo tu chodzi o wielkie pieniądze.

    • 0 0

  • bIDA loty

    Polaków jedynie stać na bida loty żeby mogli gdziekolwiek pojechać i coś zobaczyć. I bardzo dobrze że jest taka możliwość.

    • 0 0

  • rufi

    te twoje bida loty to są normalne ceny adekwatne do zarobków czyli jak w innych krajach europy
    lot przestał już być monopolistą i też obniża ceny, zauważyłeś może?

    • 0 0

  • Panie Marku,

    w proj. kompleksowym prosze o uwzgl. na dole duży port rekreacyjny jachtowy z zapleczem hotelowym i bezposrednia komunikacje (kolejka linowa) z lotniska do tej bylej torpedowni. Mysle, ze światli ludzie tego forum wesprze te fantastyczne plany. Gratulacje

    • 0 0

  • a co z pasem startowym na zaspie??
    jakby tak spychem zmieść te kalkute nocą i trzeci świat, to moim skromnym zdaniem i na oko, nawet dżambodzet by sie posadził:)

    • 0 0

  • galluxie

    na zaspie, to wladze gdansk z wklad mieszkancow w wybudowanie duzej dzielnicy(w ktorej i Ty uczestniczyles)zafudowaly nam "te kalkute", oni nie potrafia wybudowac tu sciezki rowerowej a o aleji JP2 szkoda gadac. "Wladz" dla zaspy jest tak naprawde szkodnikiem i pozeraczem podatkow.

    • 0 0

  • Odezwali sie Gdańszczanie he he

    Zazdrościcie Gdyni,ze sie rozwija,realizuje inwestycje o których Gdańsk może pomarzyć.Adamowiczowi sie juz nic nie chce wiec pozostaje czekac do wyborów.

    • 0 0

  • Powiem Ci jeszcze,

    ze wlasnie Marek B. mial z calym zapleczem program rewitalizacji - na miare XXIw. wlasnie w tej dzielnicy, chyba o tym czytales bo jak nie moge Ci przysłac całe plany choc zajelo by to ho, ho. Niestety na przeciwko była sciana mimo checi ze strony społdzielni, mieszkancow, biznesu, itd . Przykro mi, ale w nich nie ma odtworzenie bylego lotniska.

    • 0 0

  • panowie włodarze

    niech przestaną budować metropolie ze snów i marzeń a niech się w końcu zabierą za nasze zapuszczone miasto. Sprawy przyziemne dużo bardziej są dokuczliwe dla zwykłych mieszkańców niż brak lotniska, które staje się kolejną fanaberią pana prezydenta i jego świty. A może tak przejechać się do sąsiadów i zobaczyć jak oni radzą sobie choćby z budową ścieżek rowerowych. No panie prezydencie zamiast arterii dla samolotów i walenia w to grubych milionów prosimy choćby o arterię dla rowerów.

    • 0 0

  • do Tomso

    hahahaha wymień choć jedną bo jak narazie to z gdyńskimi inwestycjami klapa na całej lini, za co Wasz dyktator sie nie weźmie to niewypał, albo inwestycja stoi z braku kasy, albo udziałowcy dają nogę. W obiecywaniu złotych gór to napewno wasz pan prezio przoduje, tylko że w przeciwieństwie do Gdańska na słowach się kończy.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane