• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Czarny piątek" na ulicach Trójmiasta. 4 powody drogowego armagedonu

Patryk Szczerba
3 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)

Piątkowy paraliż na Obwodnicy Trójmiasta sprawił, że w korkach stanęło całe Trójmiasto.

Kumulacja prac związanych z Trasą Kaszubską, budową węzła Karwiny oraz remontami ul. 3 Maja i al. Niepodległości w Sopocie sprawiła, że Trójmiasto stanęło w korkach, jakich nie było od wielu miesięcy. Do tego akurat tego dnia uruchomiono buspas na ul. Wielkopolskiej w Gdyni. W efekcie przejazd pomiędzy Gdańskiem i Gdynią zajął niektórym nawet kilka godzin.



Czy można uniknąć takich sytuacji jak w piątek?

Chyba niewielu przypomina sobie podobną sytuację jak w ostatni w piątek. Nasz Raport z Trójmiasta był wypełniony jak nigdy informacjami o zatorach praktycznie w każdym miejscu aglomeracji. Nawigacja samochodowa pokazywała, że nieprzejezdna jest każda główna trasa w Gdyni w okolicy Obwodnicy Trójmiasta. Stała też sama obwodowa, zwłaszcza na wysokości budowanej Trasy Kaszubskiej.

Kto myślał, że uniknie korka, jadąc z Gdyni do Gdańska lub odwrotnie - "przez miasto", ten nadziewał się na zator w Sopocie. Auta praktycznie nie poruszały się al. Zwycięstwa w kierunku Gdańska i to aż od PPNT.

Prawdziwy drogowy armagedon nastąpił po południu, kiedy większość ruszyła z pracy do domów. Niektórym przejazd między Gdańskiem i Gdynią zajął nawet kilka godzin. Autobusy zaliczały spóźnienia sięgające godzinę i więcej.

Wygrali tego dnia ci, którzy jechali SKM. W pewnym momencie ZKM w Gdyni poinformował, że wszyscy posiadacze biletów mogą podróżować pociągami SKM pomiędzy Rumią i Sopotem.

13:36 29 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 16:37)

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (21 opinii)

Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu
Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu


Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października

Powodem tych nadzwyczajnych problemów była kulminacja remontów i zmian w ruchu.

Trasa Kaszubska: wykonawca nadrabia stracony czas



Po pierwsze wciąż trwa budowa Trasy Kaszubskiej. Widać, że wykonawca nadrabia stracony wcześniej czas, by jak najszybciej zakończyć roboty i zapewnić przejezdność. Zamknięcie pasa obwodnicy, by pracować nad nawierzchnią na wiaduktach przy węźle Wielki Kack, to konieczność, ale piątek okazał się fatalnym terminem na ten ruch. Gdyby prace szły zgodnie z terminem, aż takich kłopotów by nie było. Ale nie idą, są opóźnienia, więc takich sytuacji należało się spodziewać. Trwa walka z czasem, by zakończyć prace przed zbliżającą się zimą, która przyniesie obniżenie temperatur.

I choć przejezdność jest zapewniona, to tylko w teorii. W praktyce widać, jak obwodnica powoli wyczerpuje swoje możliwości. Gdy do dyspozycji pozostaje jeden pas, robi się olbrzymi problem, zwłaszcza w takie dni jak piątek po południu, gdzie wielu kierowców opuszcza Trójmiasto.

Do tego wszystkiego nikt nie ukrywa już konfliktu między Gdynią i Polaquą. Gdyńscy urzędnicy powiadomili policję, że wykonawca Trasy Kaszubskiej samowolnie zmienia organizację ruchu na budowanej trasie i w jej okolicach, zwłaszcza w pobliżu wjazdów na obwodnicę.

Zwężenia z powodu budowy węzła Karwiny



Po drugie od roku trwa budowa węzła Karwiny. Zawężenia ulic - ostatnio Chwaszczyńskiej - konieczne do przebudowy, także ograniczają płynność ruchu. Tym bardziej że i bez tego trasa od Małego Kacka w kierunku Dąbrowy, przez Karwiny, zawsze stała w korku.

Zaskakujący buspas na Wielkopolskiej



Po trzecie w piątek, w trakcie największych utrudnień, władze Gdyni zdecydowały się o uruchomieniu buspasa, działającego w godz. 15-18 na ul. Wielkopolskiej, od ul. Giedymina do skrzyżowania ze Strzelców. To rozwiązanie zapowiadane od lipca, które miało jednak zostać wprowadzone w sierpniu jako tymczasowe na czas zatorów.

Jego uruchomienie zaskoczyło jednak kierowców, którzy nie wiedzieli, czy mają stosować się do zasad działania buspasa od razu (oznakowanie pojawiło się nad ranem), czy dopiero od godz. 15.

Kierowcy złorzeczyli na włodarzy, wskazując, że pojęcie "timing" czyli "wyczucie czasu", jest im zupełnie nieznane, dodając, że albo buspas trzeba było uruchamiać wcześniej, albo nie robić tego wcale. Nie omieszkali wskazać, że zabrano kierowcom jeden pas, co jeszcze bardziej rozemocjonowało wracających do domu.

Remont al. Niepodległości i przebudowa 3 Maja w Sopocie



Po czwarte od kilku tygodni trwa remont fragmentu al. Niepodległości oraz przebudowa 3 Maja w Sopocie. Inwestycja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do wysokości posesji przy Alei Niepodległości nr 636, na obu jezdniach w kierunku Gdańska. Długość realizowanego odcinka wynosi blisko pół kilometra. Ruch w kierunku Gdańska odbywa się na jednym pasie w kierunku Gdyni.

Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości

By tego było mało, trwa przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie, na odcinku od ul. Dębowej do ul. T. Kościuszki. Prace wiążą się z całkowitym zamknięciem przebudowywanego fragmentu, co uniemożliwia uniknięcie zatorów na al. Niepodległości.

Warto zwrócić uwagę, że inwestycje prowadzą trzy różne podmioty GDDKiA oraz Gdynia i Sopot. Kierowcy twierdzą, że zabrakło koordynacji działań, przez co poszkodowani są zmotoryzowani z całego Trójmiasta.

Kiedy będzie lepiej?



Sytuacja polepszy się zauważalnie prawdopodobnie wtedy, gdy zakończy się pierwsza z prowadzonych inwestycji. Według sopockich urzędników prace na al. Niepodległości skończą się w połowie listopada.

Z kolei przedstawiciele GDDKiA zapewniali przed kilkoma tygodniami, że Trasa Kaszubska powinna być gotowa w październiku. Tyle że ostatnio znów mówi się o opóźnieniu i otwarciu drogi w listopadzie.

Najdłużej prace potrwają przy węźle Karwiny. Tam robotnicy będą pracowali do jesieni 2023 roku.

Miejsca

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • typowy polski chaos

    brak koordynacji, odpowiedniego zarządzania, a przede wszystkim myślenia w szerszej perspektywie.
    Oczywiście "nikt" za to nie odpowiada jak w krajach trzeciego świata.

    • 63 2

  • po piąte obwodnica powinna mieć 3 pasy (1)

    a po 6 powinna juz dawno być 3 droga bo miastem ograniczają ruch jak mogą. Wioskopolia chce byc nowoczesna.

    • 42 9

    • A ja myśle ze na powiększającą się infrastrukturę i przybywających mieszkańców to obwodnica 5 pasów a w mieście aż po 3. Sopot zatyka i tak wszystko droga z Sopot Kamienny Potok powinna być już dawno połączona z Gdynią tak jak jes od advenczer park wyjeżdża się na tyły klify w Gdyni

      • 3 3

  • Nieudacznicy z prezydium dojechali Gdynię (4)

    A ten buspas to taka wisienka na torcie

    • 104 11

    • Przed budową buspasów korkow nie było

      Zrobili buspas, to są korki

      • 15 0

    • (2)

      dzisiaj znowu korek od samego dołu przez buspas

      • 8 5

      • Skoro tym buspasem porusza się podobna liczba ludzi co "samochodowym" pasem (1)

        a korków tam nie ma, to jednak przyczyną jest za dużo samochodów...

        • 5 7

        • Skoro nie na korków, to czemu autobusy były poopozniane po kilkadziesiąt minut?

          • 2 0

  • z tym buspasem na Wielkopolskiej to już jest przegięcie

    • 96 12

  • Remonty powinny byc robione latem (4)

    Turysci maja czas stac w korkach. Wtedy trzeba bylo robic aleje - a nie teraz jak szkoly ruszyly i wszyscy z urlopw powracali, a jeszcze pogoda w kratkę.

    • 70 9

    • Serio myślisz, że to taka prosta decycja "zrobię latem albo jesienią, albo w tygodniu - albo w weekend"? Chcesz, zostań drogowcem i sam decyduj, na pewno nie zderzysz się z milionem zależności :P

      • 5 4

    • Nie masz pojęcia o czym piszesz...
      Jakbyś to zrobił?
      Kumulacja wszystkich remontów w 2 miesiące?
      Nie dziwne, że jest jak jest w Polsce

      • 2 3

    • A w przetargach wprowadzić obowiązek (1)

      oszacowania kosztów społecznych i dopiero na tej podstawie wybierać wykonawcę.

      • 3 0

      • I pewnie taki ekspert jak ty by je szacował...

        • 2 2

  • Najlepsza była SKM (2)

    Remont al. Niepodległości to odcinek Sopot Wyścigi-Gdańsk Żabianka. Remont ul. 3 Maja to odcinek Sopot Wyścigi-Sopot.
    A oni wprowadzili honorowanie biletów na trasie Sopot-Rumia. Nie wiem, co to miało dać. Już pomijam, że na obwodnicy grzęźli ludzie jadący np. Gdańsk-Reda (gdzie też dojeżdża SKM...).

    • 28 2

    • (1)

      Gdyby był wspólny bilet, to nie byłoby problemu, ale marszałek i pozostali PO pre,ydenci nie mają na to czasu, bo otua, tsue, Trzaskowski, tolerancja,lgbt i takie tam...

      • 3 4

      • widzę, że osoby minusujące maja ból 4 liter z powodu, że ktoś odważył się prawdę powiedzieć...

        • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kierowcy, bez .... (16)

    Jak jeżdżą kierowcy w tych korkach - często blokują się nawzajem na skrzyżowaniach. Nie przestrzegają przepisów. Wielu kierowców zawodowych (autobusów) nie potrafi w tych warunkach jeździć. Gdzie jest policja drogowa????

    • 190 41

    • (6)

      a Ty potrafisz?
      czy tylko potrafisz wytykac innym bledy?

      • 10 44

      • Każdy posiadacz prawa jazdy zdając egzamin udowodnił że potrafi (5)

        • 6 23

        • Nie. Udowodnił, ze wykuł, jak zdać egzamin. (3)

          I każdy to wie i to widać. Olewają oznakowanie pionowe i poziome, wjeżdżają bez możliwości zjazdu ze skrzyżowania. Nie puszczają na zamek, w korku zostawiają po 50 m odstępu, na obwodnicy przy dużych prędkościach po dwa metry.... Wymieniać można długo.

          • 44 3

          • Te 2m odstepu przy pełnej prędkości (2)

            to najczęstsza przyczyna wypadków na obwodnicy

            • 27 1

            • (1)

              A kto pisze o pełnej prędkości ? Mowa o korkach ...

              • 5 8

              • brak odstępu to kolizje i megakorki na obwodnicy

                • 7 1

        • buahaha

          • 1 0

    • Policja (1)

      Policja jest na Nowogrockiej

      • 25 6

      • A, gdzie jest Nowogro"c"ka?

        • 1 1

    • zmień okulary, bo z obserwacją słabo.

      • 1 8

    • Co ty synu wiesz o pokonywaniu skrzyżowania (3)

      W pełnym korku z każdej strony 18 metrowym pojazdem ?
      Odpowiedz: nic
      Niedouczony Kierowca autobusu z 15 letnim stażem

      • 10 13

      • Kierowca zawodowy autobusu haha i przepisów nie zna! Jasno jest powiedziane ze nie można blokować skrzyżowania! Nie mogę (2)

        • 6 4

        • A spróbuj nie zablokować skrzyżowania.

          Tak kosmicznych patentów jak żeby mnie ominąć, jak na przykład nie wjadę na tory na czerwonym, nie widuję nigdzie indziej...

          • 2 1

        • Przejazdy

          Zawsze zostawiam przejazdy wolne na skrzyżowaniach, zdziwiłbyś się ile ludzi wpitziela przede mnie blokując takie skrzyżowanie. A 18metrowy pojazd jakoś wjechać musi... I nie, nikt nie zostawi tyle odległości, zeby puscic autobus w korku.

          • 0 0

    • Przez nie myślenie kierowców (i nie tylko) nie da się w tym kraju nigdzie dojechać na czas

      • 7 2

    • Tam gdzie zawsze

      W krzakach z radarem patrzac czy kierowca na dwupasmówce nie przekracza 50km/h.

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (11)

    Na stronie GDDK jest podany termin na 30.11.2022 więc jeszcze przynajmniej 2 m-ce korków na obwodnicy. Gdynia jako miasto właściwie nie działa nic w tej sprawie aby mieszkańcom pomóc, lepiej łac kolejny beton na tereny zielone i sprzedawać grunty deweloperom

    • 294 38

    • co ma miasto do dzialan sluzb rzadowych (6)

      miasta nawet nie sa strona umowy, wiec nie wieszajcie psow na nich dla osiagniecia korzysci politycznych

      • 30 22

      • (2)

        Jakoś potrafiło złożyć skargę na inwestora, ale dopiero po trzech latach robienia z ludzi durni. Szkoda, że od początku nie przygląda się tej żałosnej inwestycji i nie zgłasza zastrzeżeń do prowadzenia budowy. Piesi, nie mówiąc już o niepełnosprawnych pieszych, w rejonie budowy od 3 lat są totalni lekceważeni, ale UM zamyka oczy i nie widzi, bo po co ma się użerać z GDDKiA. Piesi są tylko pretekstem do tępienia kierowców w centrum.

        • 23 10

        • tylko co z tego, milicja skarge ma w życi.

          • 4 4

        • żałosna pisowska inwestycja

          • 1 0

      • ten chory buspas, to akurat dzieło naszych urzędników miejskich.

        • 34 10

      • Ale (1)

        Wydaje pozwolenia na prace, zajecie pasów i tymczasowa organizacje ruchu

        • 0 2

        • gdyby wykonawca skonczyl inwestycje w terminie nie byloby tych problemow

          • 1 0

    • Nie patrz na terminy na tej stronie

      • 6 0

    • trzeba nauczyć się cierpliwości, gdy się człowiek spieszy to wiadomo...

      • 1 4

    • te terminy już kilka razy przekładali

      Rządzący obecnie nic nie potrafią wybudować.

      • 8 1

    • No to głosujcie dalej na tych POciotków

      Oni mają obywatela głęboko właśnie tam.

      • 3 18

  • Remonty remontami (1)

    Remonty remontami, toczyły się i bedą się toczyć. Jak nie obwodnica, to Morska, czy inna strategiczna ulica. Zawsze coś się zmienia, remontuje itd. A opóżnienia to także standard.
    Ale...wprowadzenie buspasu, bez żadnej wcześniejszej informacji, w dniu rozpoczęcia zwężenia to już totalna paranoja... Z tym spokojnie można było poczekać.

    • 53 6

    • Napisałem do UM, do referatu drogowe uprzejmego maila z prośbą o podanie z imienia i nazwiska urzędnika, który to wymyślił, kto zatwierdził i kto wymyślił harmonogram wprowadzania tego nieszczęsnego pomysłu. Oni tam sobie siedzą i wymyślają eksperymenty bez ładu i składu a ludzie stoją godzinami w korkach i płacą za spalane paliwo.

      • 4 0

  • powód jest jeden :) polska organizacja i zarzadzanie tzw. byle jakość ...

    • 30 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane