• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Czarny piątek" na ulicach Trójmiasta. 4 powody drogowego armagedonu

Patryk Szczerba
3 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)

Piątkowy paraliż na Obwodnicy Trójmiasta sprawił, że w korkach stanęło całe Trójmiasto.

Kumulacja prac związanych z Trasą Kaszubską, budową węzła Karwiny oraz remontami ul. 3 Maja i al. Niepodległości w Sopocie sprawiła, że Trójmiasto stanęło w korkach, jakich nie było od wielu miesięcy. Do tego akurat tego dnia uruchomiono buspas na ul. Wielkopolskiej w Gdyni. W efekcie przejazd pomiędzy Gdańskiem i Gdynią zajął niektórym nawet kilka godzin.



Czy można uniknąć takich sytuacji jak w piątek?

Chyba niewielu przypomina sobie podobną sytuację jak w ostatni w piątek. Nasz Raport z Trójmiasta był wypełniony jak nigdy informacjami o zatorach praktycznie w każdym miejscu aglomeracji. Nawigacja samochodowa pokazywała, że nieprzejezdna jest każda główna trasa w Gdyni w okolicy Obwodnicy Trójmiasta. Stała też sama obwodowa, zwłaszcza na wysokości budowanej Trasy Kaszubskiej.

Kto myślał, że uniknie korka, jadąc z Gdyni do Gdańska lub odwrotnie - "przez miasto", ten nadziewał się na zator w Sopocie. Auta praktycznie nie poruszały się al. Zwycięstwa w kierunku Gdańska i to aż od PPNT.

Prawdziwy drogowy armagedon nastąpił po południu, kiedy większość ruszyła z pracy do domów. Niektórym przejazd między Gdańskiem i Gdynią zajął nawet kilka godzin. Autobusy zaliczały spóźnienia sięgające godzinę i więcej.

Wygrali tego dnia ci, którzy jechali SKM. W pewnym momencie ZKM w Gdyni poinformował, że wszyscy posiadacze biletów mogą podróżować pociągami SKM pomiędzy Rumią i Sopotem.

13:36 29 PAźDZIERNIKA 22 (aktualizacjaakt. 16:37)

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (21 opinii)

Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu
Gdynia

Karwiny - zamknięty zjazd w lewo (do Centrum) z Nowowiczlińskiej w Chwaszczyńską - brak informacji i znaków na trasie objazdu


Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października Gigakorek na obwodnicy. Utrudnienia do wtorku, 4 października

Powodem tych nadzwyczajnych problemów była kulminacja remontów i zmian w ruchu.

Trasa Kaszubska: wykonawca nadrabia stracony czas



Po pierwsze wciąż trwa budowa Trasy Kaszubskiej. Widać, że wykonawca nadrabia stracony wcześniej czas, by jak najszybciej zakończyć roboty i zapewnić przejezdność. Zamknięcie pasa obwodnicy, by pracować nad nawierzchnią na wiaduktach przy węźle Wielki Kack, to konieczność, ale piątek okazał się fatalnym terminem na ten ruch. Gdyby prace szły zgodnie z terminem, aż takich kłopotów by nie było. Ale nie idą, są opóźnienia, więc takich sytuacji należało się spodziewać. Trwa walka z czasem, by zakończyć prace przed zbliżającą się zimą, która przyniesie obniżenie temperatur.

I choć przejezdność jest zapewniona, to tylko w teorii. W praktyce widać, jak obwodnica powoli wyczerpuje swoje możliwości. Gdy do dyspozycji pozostaje jeden pas, robi się olbrzymi problem, zwłaszcza w takie dni jak piątek po południu, gdzie wielu kierowców opuszcza Trójmiasto.

Do tego wszystkiego nikt nie ukrywa już konfliktu między Gdynią i Polaquą. Gdyńscy urzędnicy powiadomili policję, że wykonawca Trasy Kaszubskiej samowolnie zmienia organizację ruchu na budowanej trasie i w jej okolicach, zwłaszcza w pobliżu wjazdów na obwodnicę.

Zwężenia z powodu budowy węzła Karwiny



Po drugie od roku trwa budowa węzła Karwiny. Zawężenia ulic - ostatnio Chwaszczyńskiej - konieczne do przebudowy, także ograniczają płynność ruchu. Tym bardziej że i bez tego trasa od Małego Kacka w kierunku Dąbrowy, przez Karwiny, zawsze stała w korku.

Zaskakujący buspas na Wielkopolskiej



Po trzecie w piątek, w trakcie największych utrudnień, władze Gdyni zdecydowały się o uruchomieniu buspasa, działającego w godz. 15-18 na ul. Wielkopolskiej, od ul. Giedymina do skrzyżowania ze Strzelców. To rozwiązanie zapowiadane od lipca, które miało jednak zostać wprowadzone w sierpniu jako tymczasowe na czas zatorów.

Jego uruchomienie zaskoczyło jednak kierowców, którzy nie wiedzieli, czy mają stosować się do zasad działania buspasa od razu (oznakowanie pojawiło się nad ranem), czy dopiero od godz. 15.

Kierowcy złorzeczyli na włodarzy, wskazując, że pojęcie "timing" czyli "wyczucie czasu", jest im zupełnie nieznane, dodając, że albo buspas trzeba było uruchamiać wcześniej, albo nie robić tego wcale. Nie omieszkali wskazać, że zabrano kierowcom jeden pas, co jeszcze bardziej rozemocjonowało wracających do domu.

Remont al. Niepodległości i przebudowa 3 Maja w Sopocie



Po czwarte od kilku tygodni trwa remont fragmentu al. Niepodległości oraz przebudowa 3 Maja w Sopocie. Inwestycja obejmuje odcinek od skrzyżowania z ul. Armii Krajowej do wysokości posesji przy Alei Niepodległości nr 636, na obu jezdniach w kierunku Gdańska. Długość realizowanego odcinka wynosi blisko pół kilometra. Ruch w kierunku Gdańska odbywa się na jednym pasie w kierunku Gdyni.

Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości Zaczyna się dwumiesięczny remont al. Niepodległości

By tego było mało, trwa przebudowa ul. 3 Maja w Sopocie, na odcinku od ul. Dębowej do ul. T. Kościuszki. Prace wiążą się z całkowitym zamknięciem przebudowywanego fragmentu, co uniemożliwia uniknięcie zatorów na al. Niepodległości.

Warto zwrócić uwagę, że inwestycje prowadzą trzy różne podmioty GDDKiA oraz Gdynia i Sopot. Kierowcy twierdzą, że zabrakło koordynacji działań, przez co poszkodowani są zmotoryzowani z całego Trójmiasta.

Kiedy będzie lepiej?



Sytuacja polepszy się zauważalnie prawdopodobnie wtedy, gdy zakończy się pierwsza z prowadzonych inwestycji. Według sopockich urzędników prace na al. Niepodległości skończą się w połowie listopada.

Z kolei przedstawiciele GDDKiA zapewniali przed kilkoma tygodniami, że Trasa Kaszubska powinna być gotowa w październiku. Tyle że ostatnio znów mówi się o opóźnieniu i otwarciu drogi w listopadzie.

Najdłużej prace potrwają przy węźle Karwiny. Tam robotnicy będą pracowali do jesieni 2023 roku.

Miejsca

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

  • Najlepsza była SKM (2)

    Remont al. Niepodległości to odcinek Sopot Wyścigi-Gdańsk Żabianka. Remont ul. 3 Maja to odcinek Sopot Wyścigi-Sopot.
    A oni wprowadzili honorowanie biletów na trasie Sopot-Rumia. Nie wiem, co to miało dać. Już pomijam, że na obwodnicy grzęźli ludzie jadący np. Gdańsk-Reda (gdzie też dojeżdża SKM...).

    • 28 2

    • (1)

      Gdyby był wspólny bilet, to nie byłoby problemu, ale marszałek i pozostali PO pre,ydenci nie mają na to czasu, bo otua, tsue, Trzaskowski, tolerancja,lgbt i takie tam...

      • 3 4

      • widzę, że osoby minusujące maja ból 4 liter z powodu, że ktoś odważył się prawdę powiedzieć...

        • 0 0

  • W urzędach siedzą bezmyślne barany,które najpierw wydają durne decyzję,a później są zdziwieni konsekwencjami

    • 7 0

  • hmm, może samochodów jest za dużo? Czy każda rodzina mieszkajaca przy komunikacji, musi miec po 2? (1)

    znam masę ludzi osobiscie, ktora bedzie jechac samochodem dla zasady, bo by pany ważne i zadne tam SKM czy autobusy

    coz, my inzynierowie jakos liczymy kase i ja jezdze SKM, mimo ze zarabiam kilka srednich krajowych

    • 3 10

    • Nie moja wina,że nie udało ci się zdać egzaminu na prawko.

      • 3 2

  • No fajnie, to jest polskie zakłamanie (1)

    Wymienianie powodów, ale żaden z nich nie przedstawia tego że kierowcy miejscy zupełnie nie potrafią jezdzic. Podjeżdżają, stają, szarpana jazda do potęgi.

    • 1 4

    • To raczej ty nie potrafisz jeździć.

      Jedziesz w korku 30 metrów za innym pojazdem i potegujesz korek.

      • 0 0

  • Nieudolność władz

    Czemu nie można wyciągnąć konsekwencji? Co robi marszałek województwa, który powinien stanąć ponad prezydentami miast i zmusić ich do skoordynowania działań?

    • 5 0

  • Pamiętacjcie, że Trójmiasto jest...

    ... Przyjazne kierowcom. W ankietach komuś wyszło . Było o tym głośno, mewet na tym portalu. Więc stać grzecznie w koreczkach. W tym czasie na miejskich portalach możecie poczytać o sukcesach lokalnych władz.

    • 2 0

  • staje bo ludzie wolo jechac autem niz beznadziejna i drogą komunikacja !!

    • 5 0

  • A może jednak...

    ... Trasę czerwoną by tak zbudować? Metropolia z jedną osiową linią komunikacyjną to przecież absurd.

    • 6 0

  • Dlaczego tak sie dzieje?

    To bardzo proste.
    Dzieje sie tak dlatego, bo jest zbyt duzo samochodow w stosunku do ilosci drog, a komunikacja miejska nie jest faktyczna i atrakcyjna alternatywa.

    • 3 3

  • Proponuję na jutro protest (2)

    Kto może na 9tą podjedziemy pod UM Gdynia i dajemy w klaksony na 15 minut!

    • 24 4

    • Z twoim intelektem nie zlokalizujesz klaksonu (1)

      To inwestycja prowadzona przez GDDKiA, nie szczura

      • 2 0

      • I te buspasy GDDKiA wytyczyła?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane