Fakty i opinie

Część przycisków na przejściach dla pieszych może zniknąć

Najnowszy artukuł na ten temat

Zmiany na skrzyżowaniach w Gdańsku. Dodatkowe światła dla kierowców i pieszych

Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji.
Likwidacja przycisków dla pieszych wymagałaby odpowiedniego zsynchronizowania sygnalizacji. fot. Trojmiasto.pl

Czy po zakończeniu epidemii koronowirusa część przycisków dla pieszych na przejściach zniknie? Ich likwidację sugerują niektórzy piesi, nie wykluczają tego urzędnicy, ale podkreślają jednocześnie, że najpierw potrzebne są stosowne analizy.



Czy przyciski dla pieszych powinny być zlikwidowane?

tak, wszędzie 27%
tak, ale tylko na wybranych przejściach/skrzyżowaniach 24%
nie, to jest dobre rozwiązanie 49%
zakończona Łącznie głosów: 1881
Od połowy marca, z powodu koronawirusa, przyciski przy przejściach dla pieszych w Trójmieście są zakryte. Zielone światło jest wzbudzane automatycznie, a nie na żądanie.

Część spacerujących i rowerzystów sugeruje, by takie rozwiązanie pozostało na stałe, dodając, że potrzebne jest odpowiednie zsynchronizowanie świateł na skrzyżowaniach, by nikt nie był pokrzywdzony.

Różne punkty widzenia



- Dzięki temu wszyscy uczestnicy ruchu są traktowani sprawiedliwie, bo zmiany następują w stałym cyklu. Nie trzeba nerwowo naciskać, czekać niepotrzebnie, a często i tak łamać przepisów, przechodząc na czerwonym, w oczekiwaniu na zmiany na sygnalizatorze. Nie chcę rewolucji, ale gdyby choć część z nich zniknęła, sytuacja pieszych uległaby poprawie - sugeruje pan Bartosz, nasz czytelnik.
Kierowcy ripostują, że po likwidacji przycisków, w wielu miejscach światła będą się zmieniać, mimo że nie będzie pieszych. W efekcie przez "pieszych widmo" tworzyć się będą korki.

W Gdańsku zapowiedzi na konferencji...



W Gdańsku jest 1050 takich przycisków wzbudzających światło zielone dla pieszych. Zapowiedzi częściowej rezygnacji z tych urządzeń pojawiły się podczas konferencji prasowej, na której władze miasta poinformowały o dużych zmianach w organizacji ruchu dla pieszych.

- Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - wskazywał Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

...realizacja po analizach



Realizacja tych zapowiedzi nie nastąpi jednak szybko. Gdy pytamy urzędników o likwidację przycisków, odpowiadają, że na razie trwają analizy, a kolejnym etapem będzie harmonogram zmian.

- Potrzebne jest wytyczenie strategicznych miejsc, by likwidacja przycisków nie przełożyła się na pogorszenie "przepustowości" - mówi Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Zapowiada, że tam, gdzie jest to niezbędne przyciski nie zostaną zlikwidowane, jak np. przy ul. Kartuskiej, na wysokości ul. SmęgorzyńskiejMapka.

Władze Gdyni: piesi mogą mieć trudniej



Likwidacji niektórych przycisków nie wykluczają też władze Gdyni, gdzie jest ich 420. Wskazują jednocześnie, że - paradoksalnie - ich usunięcie może pogorszyć sytuację pieszych.

Jako przykład podają skrzyżowanie ulic Władysława IV - TrauguttaMapka, gdzie dzięki przyciskom możliwe jest zastosowanie algorytmu, który w sytuacji, gdy pieszy wciska przycisk, a wokół nie ma samochodów, otrzymuje sygnał zielony nawet w ciągu kilkunastu sekund.

Trwałe wyłączenie przycisku spowoduje, że cykl światła zielonego będzie bardziej regularny, ale trzeba będzie na niego dłuższej czekać, nawet o kilkadziesiąt sekund.

- Decyzja o całkowitym demontażu przycisków wymaga dokładnych analiz, chociażby na terenie Śródmieścia, gdzie czekają nas spore zmiany w organizacji ruchu. Nie wykluczamy opcji, że niektóre skrzyżowania mogłyby funkcjonować w trybie automatycznego wzbudzania przejścia dla pieszych, czyli bez przycisków. Jednak w wielu przypadkach takie zmiany mogą być niekorzystne dla pieszych mieszkańców - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Na razie przygotowania do demontażu folii



Na razie trwają przygotowania do zdjęcia z przycisków zabezpieczających folii.

- Na początku planujemy przywrócić pełną akomodację sygnalizacji i uruchomić przyciski na przejściach, których wyłączenie znacząco wpływa na pogorszenie warunków ruchu, w tym opóźnienia transportu zbiorowego. Po ściągnięciu folii przyciski będą dezynfekowane - zapowiada Maciej Bodal, kierownik Referatu Sygnalizacji Świetlnej i Planowania Transportu.

Opinie (301) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (12)

    Już nie przesadzajmy,spokojnie powinni zdjąć tą folię.Poza tem po wciśnięciu czeka się dość długo,jak byłem w juesej na saksach to tam wciskasz i masz zielone po 3 sekundach.Są też państwa,gdzie jest to rozwiazane bardziey nowocześnie.Pieszy podchodzi do przejścia i czujka go wykrywa,za chwilę ma zielone...Ale to u nas pewnie jeszcze długo nie powstanie.

    • 89 25

    • w usa wciskasz i jest zielone? to chyba byles na traugutta w gdyni co najwyzej albo innym zadpiu.

      • 8 5

    • Bezdotykowe wykrywanie pieszego będzie (1)

      gdy szwagier założy firmę produkującą takie cuda

      • 6 3

      • szwagier z żoną z rozłącznością majątkową min zdrowia już nad tym pracują

        i kolejne milioniki do przygarnięcia

        • 4 0

    • Misiaczku, przy 50 km/godz nie zatrzymasz samochodu w 3 sekundy (6)

      a nawet jak ci się to uda, to masz następny samochód na plecach

      • 4 5

      • (2)

        a jakie to ma znaczenie czy światło zmieni się 3 sekundy po przyciśnięciu przycisku przez pieszego czy po zmianie cyklu...

        • 6 1

        • ? (1)

          no cóż, jeżeli samochód się w 3 sekundy nie zatrzyma....

          • 1 3

          • Gdyby tylko ktoś wymyślił jakiś patent na taką okazję...

            Wiem! Jakby dodać takie światło pomiędzy zielonym i czerwonym, powiedzmy pomarańczowe, przy którym można przejeżdżać tylko w razie, gdyby zatrzymanie wymagało ostrego hamowania?

            Może to gdzieś zgłoszę, pewnie się urzędnikom spodoba!

            • 4 0

      • to jedz 20kmh. proste

        • 2 3

      • przepisy mówią jasno - nie zachowanie wymaganego dystansu

        czyni cię winnym stłuczki!

        • 5 0

      • Ale pomarańczowe świeci się tak samo długo, niezależnie czy światła zmienia automat czy przycisk pieszego. W czym problem?

        • 0 0

    • napisz nam (1)

      rybko gdzie ty jeszcze nie byłeś i czego nie widziałeś

      • 2 0

      • Nie był jeszcze poza swoją piwnicą

        • 1 0

  • bez różnicy, u nas i tak przycisk nie powoduje zmiany sygnalizacji (7)

    w przeciwieństwie do zachodu, gdzie po paru sekundach następuje zmiana

    • 119 15

    • (5)

      przyciski na glownych arteriach to glupota. np wzdluz grunwaldzkiej czy zwyciestwa albo na havla. przeciez one nic tam nie robia.

      • 14 1

      • Nie, to nie jest głupota! Sygnał dla niewidomych piszczy 24h (4)

        Likwidacja przycisków tylko razem z usunięciem piszczków dla niewidomych

        • 1 13

        • Serio, nie stać Cię na porządne okna?

          • 7 0

        • piszczek będzie tak czy siak! (2)

          nie licz na to, że ktokolwiek odważy się je likwidować wraz z przyciskami.

          • 4 1

          • (1)

            Albo udajesz, albo nie rozumiesz sensu. W nocy po likwidacji przycisków sygnał dla niewidomych będzie piszczał co zmianę świateł. Gdy przyciski działają będzie piszczał tylko gdy ktoś zechce przejść. Teraz rozumiesz różnicę?

            • 0 4

            • Ale czego się spodziewałeś, kupując lub wynajmując mieszkanie w mieście?

              Może jeszcze tramwaje Ci hałasują?

              • 6 0

    • jaki zachod masz na mysli ? bo ani razu sie z tym nie spotkalem.

      a praktycznie codziennie przechodze przez przejscie na "zachodzie" .Takze skoncz pisac pitoly farmazonie.

      • 1 1

  • miały wszystkie zniknąć (7)

    teraz sie okazuje że tylko niektore
    ostatecznie bedzie po staremu, wszystkie zostaną.
    Kierowca i jesgo św. przepustowośc najważniejsza. kto by sie tam pieszymi przejmował. pieszemu na pewno sie nie spieszy. Tylko kierowcom sie spieszy jak wszyscy wiemy. ;)

    • 53 71

    • (4)

      Większa przepustowość =mniejsze korki, niższe zużycie paliwa, niższa emisja spalin. Z korzyścią dla wszystkich, więc nie narzekaj.

      • 17 19

      • I tak wszystkie zalety zostają od razu zmiecione przez jazdę grubo ponad limit. (1)

        50km/h = mniejsze korki, niższe zużycie paliwa, niższa emisja spalin.
        Z korzyścią dla wszystkich, więc nie narzekaj.

        • 10 4

        • Korzyści dla kierowców na pewno. System stworzony przez kierowców

          i przez nich obsługiwany. Pieszy spychany z chodnika przez hulajnogi i z pasów przez samochody. Już teraz kierowcy uważają, że wolno im po chodniku też jeździć.

          • 12 5

      • większa przepustowość to więcej samochodów to większe żużycie paliwa

        większa emisja spalin, większy hałas, paradoksalnie większe też korki ze względu na skrzyżowania (większa przepustowość na głównych ale na drogach podporządkowanych paraliż ) większe prawdopodobieństwo wypadku......

        • 12 3

      • Rezygnacja z samochodu = mniejsze korki, zerowe zużycie paliwa, zerowa emisja spalin. Autobusy też pojadą szybciej, z korzyścią dla wszystkich. Odwagi!

        • 1 2

    • (1)

      Kwarantanna dobitnie ukazała, że samochody nie sa winne zanieczyszczeniu miasta więc sie odczepcie od kierowców.

      • 9 8

      • niuczego takiego nie pokazała

        przecież ilość pyłów PM10 zmniejszyła sie o 40%.

        • 5 2

  • (2)

    Nic nie wspomnieli o bezdotykowych czujnikach... ️

    • 33 3

    • Dokładnie, przecież to jest cały system

      a przyciski to tylko jego element, są fotokomórki, kamery oraz pętle indukcyjne zatopione w asfalcie. Dynamiczne sterowanie ruchem to przyszłość, zobaczcie sobie centrum sterowania ruchem np. w Holandii. Oklejanie tych przycisków pokazało niestety gdzie jesteśmy mentalnie - otóż w średniowieczu.

      • 2 0

    • "Przyciski na przejściach mogą zniknąć"

      to jest grozba?

      • 0 0

  • Dyskryminacja pieszych i łamanie prawa (8)

    Ale urzędnicy w Gdańsku to w większości mentalny samochodowy beton.

    • 65 53

    • (7)

      w jaki sposob dyskryminacjaxd? w artykule jest wyraźnie napisane, że pieszy bedzie czekał o kilka/nascie sekund dluzej. rzeczywiscie, dyskryminacja!!!11

      • 11 9

      • Czyli nie masz problemu z dodaniem kilkunastu sekund do każdych świateł dla samochodów? (6)

        Przecież to nie dyskryminacja.

        • 12 11

        • Chodzi o środowisko. Samochód gdy jest rozpędzany od 0 zużywa najwięcej paliwa (4)

          Na ale pseudohumanisci po europeistyce nie są w stanie tego pojąć...

          • 10 10

          • Samochód zostawiony pod domem zużywa jeszcze mniej

            Ale pseudoznawcy po technikum nie są w stanie tego pojąć...

            • 8 6

          • juz tyle tych samochodow nie bedzie w przyszlosci na uliczkach w przygdanskich wioskach - dzis osiedlach.

            • 2 2

          • To oczym piszesz dzbanie dotyczy raz tylko starych szrotów a nie nowych aut i dwa tych co nie potrafią (1)

            jeździć ekonomicznie .

            • 1 4

            • A nowy to bierze energię z kosmosu? :D

              Tylko elektryki i hybrydy wychodzą tutaj obronną ręką, reszta wali całą energię kinetyczną w ciepełko na hamulcach...

              • 2 0

        • XD

          A co z jazdą w nocy? Wielokrotnie tracę minuty stojąc na przed przejściami dla pieszych, gdzie nie ma żywej duszy.

          • 2 0

  • w usa nIkt nie likwiduje (3)

    po prostu naciska sie lokciem i juz

    • 62 7

    • Ale usa to jest raj samochodziarzy (1)

      Ja się dziwię, że tam jeszcze pozwalają na przejścia dla pieszych naziemne.

      • 6 2

      • Z prostego powodu - i tak ich nikt nie używa.

        Znajomego zaczepiła w LA policja, bo poszedł z buta do sklepu, co wydało im się niesamowicie podejrzane. No, ale tam nawet do banku wjeżdża się samochodem...

        • 1 0

    • A na Marsie Panie to....

      • 1 0

  • I tak te przyciski nie działały

    Bo nie było pieniędzy na naprawę

    • 34 4

  • a ile kasy w błoto wywalone! (6)

    • 43 2

    • Nie ich... (3)

      Kto by się przejmował.

      • 4 1

      • Twoich też nie socjalny nierobie. (2)

        Przecież ty nie pracujesz PiSowski czopku. Nie płacisz w tym mieście podatku dochodowego, więc nie twoje pieniądze są marnowane. Dziękuj mamusi że cię ubiera i żywi, oraz że opłaca dostęp do internetu.

        • 1 5

        • wyzywaj tak swojego szefa (1)

          • 0 1

          • Ja mam szefa bo pracuję, na wasze socjale czopki PiSowskie.

            • 0 1

    • Bezkarne trwonienie publiczych pieniedzy, to ulubione zajecie urzędasów (1)

      • 3 1

      • Na przykład 2mld zł rocznie na TVPropaganda.

        • 0 0

  • Bez swiatel (3)

    Tez by było ok.

    • 26 6

    • adomowicz z zastepczynia to juz nie wie co by zrobic (2)

      zeby zycie ludziom "poprawic"

      • 0 0

      • Ta szczególnie na ulicy Bulońskiej gdzie d**ilne światła są co 50 metrów:) (1)

        Chociaż są zbędne, szczególnie wieczorem i w nocy, a pali się to cholerstwo całą dobę:)

        • 1 0

        • No dobra, ale tam jest śliczna zielona fala.

          Więc się mogą palić do woli, jak jedziesz 50 to nie przeszkadza.

          • 0 1

  • oczywiście ten z Gdyni będzie wszysto analizował

    problem w tym, że co najmniej od kilku lat oni tylko analizują ale niestety nic nie robią

    • 41 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.