• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy ZKM dobrze dba o Pesy?

Krzysztof Koprowski
24 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Klejenie tylnej części tramwaju.
  • Prowizoryczna naprawa.
  • Otwarta osłona sprzęgu podczas liniowej jazdy.
  • Odpadająca klapa podsufitowa.
  • Odpadająca klapa podsufitowa.
  • Wyświetlacz prezentujący jedynie zdjęcie najbliższej okolicy przystanku.
  • Wyświetlacz z niewłaściwym kierunkiem i brakiem numeru linii.

Czy ZKM Gdańsk z odpowiednią troską traktuje swój najnowszy tabor tramwajowy? Od wielu miesięcy dostajemy wiadomości ze zdjęciami pojazdów naprawionych taśmą klejąca lub wyjeżdżających z różnymi usterkami. ZKM przekonuje, że to tylko incydentalne sytuacje.



Dostawy wszystkich 35 Pes Swing dla Gdańska zakończono w 2011 r. Od tego czasu codziennie wożą gdańszczan na wielu trasach, choć z naciskiem na Chełm i al. Havla, gdzie istnieją duże potoki pasażerskie, a jednocześnie trasa ta jest niedostępna dla wyeksploatowanych "stopiątek".

Ale czy Pesy za kilkadziesiąt lat nie będą wymagały również złomowania, jak to się dzieje obecnie z konstalami? Na razie ciężko mówić o poważnych uszkodzeniach taboru, ale normą stały się już odstające klapy pod sufitem, zaklejanie taśmą niektórych elementów i częste problemy z systemem informacji pasażerskiej.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

- Pesy Swing to dobre tramwaje i bardzo lubię je prowadzić. Problemem jest jednak nafaszerowanie ich elektroniką, która po prostu lubi szwankować. Często usterkom ulegają np. systemy informacji pasażerskiej czy czujniki temperatury i w efekcie w kabinie jest gorąco, podczas gdy u pasażerów panuje chłód. Do tego dochodzi po prostu zwykłe niechlujstwo obsługi na zajezdni, która zapomina dbać o elementy niezagrażające prowadzeniu ruchu - pisze do nas jeden z gdańskich motorniczych.

ZKM broni jednak się przed takimi opiniami, twierdząc, że troszczy się o tabor najlepiej, jak może.

Hałasująca nagrzewnica w Pesie Swing.


- Jeżeli chodzi o ogrzewanie, to w trosce o motorniczych i pasażerów zalecamy prowadzącym, aby w przypadku awarii ogrzewania dokończyli wykonywany kurs i podmienili wóz na sprawny. Zabrania się motorniczym jeżdżenia niedogrzanym tramwajem. Nie spotykamy jednak sytuacji, aby były jakieś problemy, a często widać motorniczych ubranych w koszulę lub w swetrze, mimo że na zewnątrz temperatura utrzymuje się w okolicy zera - odpiera zarzuty Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

W zakresie otwierających się klap podsufitowych przewoźnik winę przerzuca na producenta i nieprzemyślaną konstrukcję, która w czasie liniowej jazdy i drgań pojazdu potrafi się odryglować.

- Absolutnie nie ma to nic wspólnego z brakiem śrub, których w ZKM nie brakuje! Omawiane zamknięcie nie jest oparte na zasadzie gwintu. Każdy tramwaj wyposażony został w odpowiedni klucz imbusowy (w pakiecie kluczy z dyspozytorni) i motorniczy podczas obchodu pojazdu na krańcu powinien sprawdzić pojazd również i pod tym kątem - dodaje Mongird.

Czy ZKM Gdańsk odpowiednio troszczy się o nowe tramwaje?

Jeżeli chodzi o klejenie różnych elementów taśmą, ZKM po raz kolejny podkreśla w naszej rozmowie, że są to wyłącznie sytuacje wyjątkowe i podyktowane naprawą tramwajów.

- W Swingach wiele elementów jest klejonych, a nie skręcanych. Czas wiązania odpowiedniego kleju oscyluje w okolicy 24 godzin, więc w przypadku braku wagonów taki tramwaj musiał się pojawić na trasie. Podobnie jest z samochodami i klejeniem szyb - kierowca ma prawo poruszać się po drodze z zabezpieczeniem w postaci taśmy samoprzylepnej - przekonuje rzecznik ZKM.

W podobnym tonie tłumaczone są kursy z otwartymi osłonami sprzęgu - winą nie jest ich uszkodzenie czy niechlujstwo, ale "ściąganie innego tramwaju z trasy na pętlę".

A co z wyświetlaczami, które niejednokrotnie prezentują informacje całkowicie niedopasowane do trasy? Także w tym przypadku przewoźnik zapewnia, że są to drobne usterki, które natychmiast usuwa.

- Wszystkie tramwaje są kontrolowane codziennie po zjeździe z trasy. Przed wyruszeniem w trasę motorniczy ma również obowiązek sprawdzić pojazd - zapewnia Alicja Mongird.

Pesy Swing nie są już objęte gwarancją producenta. Za ich serwis w pełni odpowiada ZKM Gdańsk. W przypadku pojazdów szynowych zakłada się na ogół ich eksploatację przez co ok. 30-40 lat, pod warunkiem odpowiedniego serwisu, czego dobrym przykładem mogą być niemieckie miasta, od których Gdańsk zakupił stare tramwaje N8C.

Czytaj też: Artykuł z 2010 r.: Nikt nie panuje nad tramwajami. Czas na zmiany w ZKM-ie.

Nowa informacja pasażerska w Jazzach

  • Informacja pasażerska, która pierwotnie funkcjonowała w Pesach Jazz Duo.
  • Nowa wersja informacji pasażerskiej w Jazzach.
Od kilku dni pasażerowie tramwajów Pesa Jazz Duo mogą zauważyć nową informację pasażerską. To kolejna już ewolucja tego systemu, bo zaraz po wprowadzeniu Jazzów do ruchu informacja była nieco bardziej estetyczna, ale z niezwykle nieczytelną, małą czcionką.

Czy teraz jest lepiej? Można mieć sporo wątpliwości. Nie udało nam się też uzyskać od przewoźnika jednoznacznej deklaracji, czy jest to już docelowa wersja komunikatów.

Miejsca

Opinie (149) 3 zablokowane

  • Nie dba o tabor

    Jak widać Zkm wogole nie dba o tabor nic nie robią.A w szczegolnosci w autobusach wyskakują błedy na błedach

    • 6 0

  • "...czy Pesy za kilkadziesiąt lat nie będą wymagały również złomowania"

    Co za głupie pytanie! Oczywiście, że będą i to nie za kilkadziesiąt tylko kilkanaście zapewne bo obecna technologia budowy pojazdów wszelkiej maści zakłada maź 20 lat a nie kilkadziesiąt

    • 3 0

  • tak jest od dawna (1)

    Od dawna mechanicy i wladze warsztatów ZKM naprawiają wszystko byle jak , pozostali na poziomie rozwoju sprzed 40 lat, przy nich każdy tramwaj rozleci się - zobaczcie w jakim stanie jeżdżą tramwaje ( takie same ) w Warszawie i zrozumiecie jacy to partacze i papraki

    • 13 3

    • nie tylko zkm

      Chyba nie tylko zkm, ale wszystkich instytucji publicznych. W szpitalu tez to samo

      • 1 0

  • Autobusy... (1)

    Regularnie jeżdżę do pracy komunikacją miejską w Gdańsku. Niestety, ale okiem pasażera nie wygląda to dobrze. Wielokrotnie widać fuszerkę, naprawianie na tzw. "chwilę" a później dana jednostka jeździ tak dniami... Przykład pierwszy z brzegu, autobus 162 o 4:48 z pętli Łostowice-Świętokrzyska. Cały tydzień kursował wiekowy Mercrdes. Temperatura wewnątrz pojazdu identyczna jak na zewnątrz ( oscyluje około 5 stopni ) - na uwagi kierowane do kierowcy ten twierdzi, że grzeje, ale efektów brak... Niesprawne, zamykane na dwa,trzy podejścia drzwi - nieszczelny układ pneumatyczny ich zamykania syczący wściekle bez przerwy. Na desce rozdzielczej pomarańczowo i czerwono od dwóch kontrolek awarii ( nie mylić z zamykaniem drzwi) Kierowca kilkakrotnie na przestrzeni paru dni rozpaczliwie gasił na przystanku silnik ( chciał wykasować kontrolki usterek ) . Wóz jeździł tak cały tydzień... Nie winie za to kierowcy, zapewne postawienie się w zajezdni i odmowa prowadzenia tego wozu nic by nie dała. Bywałem i widywałem " fachowość napraw zkm-owskich mechaników "... Ciekawe, czy swoje auta też tak naprawiają. Poza tym należałoby może zastanowić się nad kwestią wielkości i ilości personelu realnie naprawiających sprzęt..
    Sprzętu ZKM coraz więcej, a zajezdnie warsztatów naprawczych nie powiększają się adekwatnie do potrzeb... Po prostu gonią na trasę co mają... Szkoda takich Pess i Solarisów itd. Długo i bezawaryjnie przy takiej jakości obsługi nie posłużą nam w mieście. Potrzeba zmian i to szybko.

    • 16 0

    • Zawieszenia

      Nie znam autobusu ZTM który nie skacze jak bryczka na dziurach.Stacja diagnostyczna ZTM sama sobie przeglądy dopuszczenia do ruchu robi...Może ktoś z UM zrobiłby niezapowiedzianą kontrolę taboru w kilku punktach naraz.Jakoś innych przewożników obowiązują kontrole.

      • 2 0

  • (2)

    Hahahaha dbają, prawie sie oplulem sniadaniem. Bylem w paru miastach naszego kraju i co prawda, owszem tabor tu wydaje sie najnowoczesniejszy. Natomiast przy takiej "pracy" zalogi na zajezdniach, za 2 lata bedzie tragedia. Pesy np, regularnie wydaja piszczenie podczas toczenia sie (nie jest to ten charakterystyczny dzwiek silnikow), drzwi wala jak od starej szopy, sama czystosc pojazdu to juz tylko wierzchołek góry lodowej. Autobusy to kolejny temat rzeka, nie jestem mechanikiem ale pamietam jak te autobusy jezdzily gdy byly nowe, teraz wiecznie jest problem z zawieszeniem, ABS itd itd....My mozemy sobie gadac i gadac, a na zajezdniach w przerwie miedzy papierosami i kolejnymy browarami sie tylko smieja i maja to gdzies ;)

    • 10 1

    • Bo nikt o to nie dba. Nie ma gospodarza.

      Tu trzeba na zbity pysk wywalić lewusów zajmujących się obsługą tych pojazdów.

      • 3 0

    • Zeby nie bylo, ze nie ma rozwiazan. Uwazam, ze zaloge ZKM'owska pogonic na wszystkie strony, miasto powinno przejac budynek zajezdni i wynająć je prywatnej firmie, ktora by miala dbac o tabor. Zasada nie ma pracy = nie ma zaplaty, to najlepszy sposob na zdyscyplinowanie.

      • 3 0

  • Autobusy

    Właśnie,koledzy wcześniej napomknęli o autobusach...
    Z racji tego,że siedzenia jak i zapachy,szczególnie w przegubowych autobusach są czystsze ( tak menel na przód nie pójdzie ) w przedniej części zdarza mi się stać blisko kabiny kierowcy.
    Większość z busów ma wyświetlacz.Duży.Czytelny
    Nie pamiętam, odkąd staję i zerkam z ciekawości na ten wyświetlacz,by nie wywalało jakieś awarii.
    Pół biedy jeśli jest informacja o awarii przedniego oświetlenia lewego,albo tam nagminnie jest obrazek silnika lub...hamulców.
    O zaklejaniu w starszych wozach światła informującego o awarii układu hamulcowego wszyscy siedzący w temacie wiedzą.Paradoks sprawy polega na tym,że zakleja się je dlatego,że wieczorami po prostu rażą ew.przeszkadzają w jeździe...
    Dopóki nie dojdzie do większej tragedii- sprawy nie ma albo jest tzw. "urban legend".
    Właśnie,dopóki....

    • 13 0

  • Chcecie prawdy ? (1)

    To proszę o ankietę skierowaną do motorniczych.

    • 4 1

    • Andrzej, nie fikaj,bo Cię zwolnimy.

      • 1 1

  • (1)

    Ostatnimi czasy obserwuję stałą nagonkę na transport publiczny, jak nie wredni kierowcy i motorniczowie to popsute tramwaje i autobusy. Wieczne nagrywanie, relacjonowanie na spotted,ze kierowca nie wydał z 20 zł albo ostro zahamował. Jesteśmy bardzo sfrustrowanym narodem, wiecznie narzekajcym, wszystko wiedzacym najlepiej. Samo donosicielstwo, zlosliwosc i hipokryzja. W dzisiejszym dniu mi nie wyszło? wyzyje sie na kierowcy bo najlatwiej, nagram zepsutą nagrzewnicę (która np. zepsuła sie przed chwilą) i zrobie z tego artykuł. Poobserwuje kontrolki na pulpicie kierowcy (nie majac pojecia, nie zajac sie na rzeczy) i napisze do trojmiasto. Za zimno mi?za cieplo? klimatyzacja zbyt wydajna lub ogrzewanie ? poskarze sie w internecie, zadzownie do centrali! Okna za duze? za male ponarzekam sobie! kierowca obkleił sobie kabine ? ponarzekam sobie! Kierowca sie nie usmiechnął podjechał 10 metrów za daleko od wiaty ? musze zrobic 10 krokow wiecej, ponarzekam sobie!

    • 14 6

    • Cóż ...naród wspaniały, tylko ludzie qrvy

      • 3 2

  • z pisownią polską za Pan brat (1)

    System informacji pasażerskiej w Pesach i zasady Polskiej pisowni są często i nagminnie łamane. Najlepszy przykład na Żabiance. Przystanek Pomorska-Osiedle jest prezentowany w następujący:
    "Pomorska-Osiedl
    -e"
    Uczmy nasze nowe pokolenie takich rzeczy a potem dziwmy się pytań czemu krowa nie jest w fioletowa.
    Pani rzecznik jak zwykle mija się z prawdą.

    • 3 1

    • jakie to polskie... sam nie widzi swoich błędów , ale innych punktuje

      cyt: "zasady Polskiej pisowni są często i nagminnie łamane" ...
      podpowiadam: przymiotnik 'polskiej'

      • 1 3

  • ZKM jest w Gdyni (2)

    a ZTM w Gdańsku...

    • 1 11

    • Znowu wieje buractwem od redaktorów trojmiasto.pl

      Zmieńce chociaż nagłowek i ankietę...ZKM na ZTM.Jakość artykułów niczym WP.pl :(

      • 0 1

    • ....

      ale tramwaje należą do ZKM - Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku Sp. z o.o. czyli ZKM

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane