• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dłuższe przystanki? A może część z nich warto zlikwidować?

Krzysztof
5 marca 2024, godz. 07:00 
Opinie (452)
Część przystanków tramwajowych we Wrzeszczu i na al. Zwycięstwa można zlikwidować, co poprawi szybkość tramwajów - uważa nasz czytelnik. Część przystanków tramwajowych we Wrzeszczu i na al. Zwycięstwa można zlikwidować, co poprawi szybkość tramwajów - uważa nasz czytelnik.

Przystanki we Wrzeszczu będą dłuższe, by poprawić przepustowość i szybkość linii tramwajowych - zapowiedzieli gdańscy urzędnicy. A może część przystanków jest zbędna i tramwaje będą kursować efektywniej po likwidacji części z nich? - zastanawia się nasz czytelnik pan Krzysztof, były kierowca i motorniczy.



Czy przystanków tramwajowych we Wrzeszczu jest za dużo?

Oto jego list:

W odniesieniu do przedstawionego na Trojmiasto.pl artykułu może warto byłoby przed rozpisaniem przetargu na modernizację przystanków przemyśleć kwestię, czy rzeczywiście w obliczu poprawy przepustowości, a w szczególności przyspieszenia komunikacji tramwajowej, jest sens wydłużać perony, które znajdują się w bardzo bliskiej odległości.

Rozkłady jazdy w twoim telefonie


Moim skromnym zdaniem jest to bardzo dobry pomysł z ważnym uwzględnieniem, a mianowicie:

  1. Po wydłużeniu peronów Galeria Bałtycka i Jaśkowa Dolina (tutaj można zastosować również dojście na peron z nowego przejścia dla pieszych na dobudowanym fragmencie) należałoby zlikwidować przystanek Klonowa (przejście dla pieszych zostaje), który jest w bardzo bliskim sąsiedztwie. Taka zmiana na pewno upłynniłaby ruch na tym odcinku. Ponadto nowe dodatkowe przejście i wejście na peron Jaśkowa Dolina skróciłoby drogę dojścia do dworca PKP lub poczty.
  2. Przystanek Politechnika powinien zostać zlikwidowany na rzecz głównego węzła przesiadkowego, czyli Opery Bałtyckiej, od której również jest bardzo dobre dojście do Politechniki, konsulatu czy sądu.
  3. Wszystkie przystanki przy Operze Bałtyckiej powinny zostać wydłużone tak, aby dwa składy 45 m mogły jednocześnie obsłużyć peron.
  4. Przystanki Traugutta (jadąc w kierunku Dworca Głównego PKP) powinny zostać przeniesione za skrzyżowanie z zaprojektowaniem przejść dla pieszych na obu krańcach peronów, co pozwoliłby na swobodne dojście zarówno do UCK oraz ul. Traugutta. Optymalnie przystanek ten mógłby nazywać się UCK.
  5. Po przeniesieniu peronów Traugutta można wówczas zlikwidować obecny przystanek Akademia Medyczna z przejściem naziemnym.
  6. Przystanek Chodowieckiego przenieść w okolice przejazdu z ul. Orzeszkowej i oczywiście wydłużyć.

Tym sposobem pozbywamy się zbędnych trzech przystanków, a odległości między poszczególnymi peronami pozwalają na skuteczne osiągnięcie zamierzonego celu, o którym Państwo piszecie.

Pan Krzysztof wskazuje, że można zlikwidować m.in. przystanek Klonowa, Politechnika i Uniwersytet Medyczny. Pan Krzysztof wskazuje, że można zlikwidować m.in. przystanek Klonowa, Politechnika i Uniwersytet Medyczny.

W Gdańsku jest kilka miejsc, w których można byłoby swobodnie zlikwidować "naklepanych" przystanków na rzecz wydłużenia i przyspieszenia komunikacji tramwajowej. Takim kolejnym przykładem mogłaby być ul. Hallera. Perony Wyspiańskiego zrobić podwójne również z dojściem do nich od przejazdu ul. Okrzei, likwidacja przystanku Reja i wydłużenie peronów Mickiewicza, również z możliwością dojścia od dwóch krańców peronów.

Powyższe piszę z perspektywy nie tylko jako pasażera, ale i jako byłego kierowcy autobusu oraz motorniczego tramwaju.

Warto tutaj podkreślić, że obecnie samo umieszczenie na słupach atrakcyjnych, a zarazem absurdalnych znaków ograniczenia prędkości dla tramwajów do 60 km/h czy 70 km/h jest zabiegiem czysto marketingowym. Jeżeli odległości między przystankami są na wyciągnięcie ręki, to o jakich prędkościach można tutaj mówić? Należy skutecznie dokonywać zmian w infrastrukturze na rzecz poprawy przepustowości.

Szkoda, że przy planowanych dużych remontach torowisk nie ma osoby, która w projekcie przede wszystkim pomyślałaby, co można zrobić, zmienić, poprawić na remontowanym odcinku, aby rzeczywiście tramwaje jeździły a nie przemieszczały się ślimaczym tempem.

Krzysztof

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (452) 8 zablokowanych

  • Pan ogladał polską komedię "Poszukiwany , poszukiwana"?

    A przystanek damy tutaj . Mój mąż jest z zawodu motorniczym.

    • 41 4

  • Przystanek na wprost dworca we Wrzeszczu zbędny? (2)

    Miejmy nadzieję, że ten pan nigdzie nie kandyduje do pracy w urzędzie, a tym bardziej na radnego.

    • 68 8

    • (1)

      i co z tego że na wprost dworca, jak do galerii jest tak samo daleko

      • 2 17

      • do galerii nie idziesz z bagażami

        a na dworzec i z dworca T A K

        • 20 1

  • (6)

    Zdradzę niepopularną opinię - jeśli skasujecie Politechnikę i Medyczny to będzie więcej samochodów. Bo student przyjedzie samochodem - już dziś przejście z Politechniki tych 200m do głównego wejścia na PG jest "wyzwaniem" dla części. Przedłużenie o kolejne 300metrów daje nam 500m :D i dochodzimy do etapu - może podjadę samochodem? po co mi tyle iść :D. Nawet ja jak jeszcze studiowałem to wychodziłem na SKM politechnika i wsiadałem do tramwaju na jeden przystanek :P

    • 83 22

    • A ja wysiadałem na SKM Politechnika i szedłem na piechotę, nie przesadzajmy, to nie jest duża odległość.

      • 19 4

    • Śmiem się nie zgodzić (1)

      Samochodami na uczelnię dojeżdżają w większości studenci mieszkający w rejonach gdzie podróż komunikacja wymaga kilku przesiadek i/lub zajmuje >45-60 minut co rano ma znaczenie, pokonanie tych dodatkowych ~100m idąc z PG od razu na Operę nie jest decydujace

      • 18 3

      • To ty chyba studiujesz na innej Uczelni. U mnie w grupie autem jeżdżą Ci co mają najbliżej.

        • 6 1

    • A niby gdzie zapakują?

      • 8 1

    • otóż wyobraź sobie że dla większości studentów PG najbliższy przystanek na uczelnię to nie Politechnika ale Miszewskiego

      po prostu dość mało studentów uczy się w gmachu głównym a bardzo dużo w eti, mechanicznym czy okrętowym, co więcej codzienne obserwacje pokazują że nawet ci co wychodzą główną bramą w większości idą do opery bo tam linii jest więcej, mówię z perspektywy człowieka co kilka lat na tę uczelnię dojeżdżał, sam najrzadziej korzystałem z przystanku politechnika, nikt za nim by nie tęsknił

      • 16 2

    • byłeś wyjątkiem, nie znam nikogo kto tak robi, droga na piechotę po skosie przez park to 20-30m więcej !!! Wiele ludzi wysiada z '2' czy '3' i idzie z tramwaju na piechotę a nie przesiada się na '6' czy '12'.

      • 7 0

  • (2)

    Genialny pomysł. Likwidujemy przystanek najbliżej dworca we Wrzeszczu, bo poprzedni jest za blisko :D Strateg z czytelnika, nie ma co

    • 52 6

    • Czy ktokolwiek wysiadając z pociągu idzie tam na tramwaj? (1)

      Idzie się na busa, SKM, taxi, uber. W życiu nie widziałam żeby ktoś tam z walizami szedł xD

      • 0 2

      • okulary włóż kochana.

        Poza tym ludzie tam wysiadają też i z SKM jadąc np. z Redy lub Gdyni.
        Wtedy nie mają walizek fakt :)

        • 0 0

  • Najpierw sprostowanie bo nóż mi się w kieszeni otwiera jak widzę cos takiego: (1)

    cytuję "Przystanek Chodowieckiego przenieść w okolice przejazdu z ul. Orzeszkową ...". OMG, nie ma czegoś takiego, przynajmniej tam, jak "ulica Orzeszkowa"!!!! Jest ulica Elizy Orzeszkowej - od nazwiska, nie od orzeszka!!! Podobnie irytuje mnie jak ktoś podaję datę, np. 5 marzec zamiast 5 marca. W domyśle 5 dzień marca.... Allo, allo, trojmiasto.pl gdzie korekta???

    • 50 6

    • I jeszcze "półtorej roku" , "ilość osób, rzeczy, etc...

      • 1 0

  • To chyba Michał Tusk za takie koncepcje bierze pieniądze w pracy. (6)

    Ale jakoś nic nie wymyślił.

    • 21 27

    • Znikaj pisomatołku. (1)

      • 8 4

      • Jaśnie oświecony elektorat z platformy zareagował

        • 1 2

    • Michał Tusk przynajmniej pracuje, Kinga Duda buja się na garnuszku podatników. (3)

      Jej jedynym zajęciem jest wożenie kota do weterynarza rządową limuzyną.

      • 7 1

      • Litości

        ekspert od szybkich kolei chińskich, ekspert od OLT Ekspres i co tam jeszcze komu do głowy przyjdzie.

        • 2 4

      • (1)

        Tak mówią w tefaenach więc tak jest. Rzekomo prawda całą dobe

        • 0 1

        • Rachoń w TV Russpublika nie mówił?

          Pewnie zbyt zajęty skomleniem o wpłaty od widzów, kiedy im kurek z milionami złotych za reklamy Spółek Skarbu Państwa zakręcili.

          • 0 0

  • co za bzdury, dobrze że autor artykułu może sobie jedynie swoje pomysły wstawić do internetu a nie zastosować w prawdziwym życiu

    • 42 8

  • (10)

    ja uwazam ze powinien byc przystanek pod moim domem i koncowy przy pracy. 2 kursy . Kiedy jade do pracy i wracam.

    • 172 14

    • (5)

      Zapomniałeś dodać, ze ma być nowoczesnym tramwajem, który przyjeżdża dokładnie wtedy, kiedy wchodzisz na przystanek no i ma być pusty.

      • 31 1

      • I ma być przedział barowy (1)

        oraz sypialny.

        • 21 2

        • I taką komunikacją bym jeździł.

          Obecną mogą sobie schować w ...

          • 4 4

      • niekoniecznie pusty, poprostu nie ma tam być ciebie

        • 4 3

      • No właśnie nie pusty, pełen roznegliżowanych gotowych na wszystko laseczek. Na wszystko, żadnych tam "dzisiaj nie"

        • 8 3

      • Zapomniałeś dodać, ze

        motorniczy/a ma otworzyć drzwi i powiedzieć "dzień dobry". No i żadnych głupot jak Fala czy kasowniki biletowe.

        • 5 0

    • Przy monopolowym NŻ

      • 27 2

    • gratuluję, wynalazłeś samochód (1)

      • 15 2

      • co z tego ze politechnika i opera sa oddalone o 300m

        jak jeden tramwaj tam skreca drugi nie,
        usunac wszystkie studenckie?
        to kto bedzie tymi tramwajami jezdil ?
        myslalme ze tego jest wiecej , a to tylk dwa "przypadki"?
        olac

        • 5 0

    • Przecież to definicja samochodu

      W końcu dotarło, że jest on lekarstwem na wszystkie bolączki komunikacji miejskiej.

      • 0 0

  • Zlikwidować wszystkie przystanki,

    to znacznie przyśpieszy przejazd.

    • 23 2

  • A teraz meritum (7)

    Po pierwsze priorytety. Czy stawiamy w ogóle w Gdańsku na komunikację miejską??? Bo mam problem z tą oceną. Oczywiście wszyscy w UM czy ZTM zapewne zaperzą się, że tak jest. Ale co innego gadanie, a rzeczywistość gdzieś biegnie bocznymi torami nomen omen. Jeśli jednak ktoś chce coś zmienić to przede wszystkim popieram pomysł autora o zmniejszeniu liczby przystanków i ich wydłużeniu. Za tym powinna iść synchronizacja sygnalizacji świetlnej. Tramwaj zbliżający się do skrzyżowania powoduje bezwzględną zmianę świateł, która spowoduje jego płynną jazdę. To rozwiązanie szczególnie przydałoby się właśnie na Zwycięstwa, ale też w ciągu Chłopska-Rzeczpospolitej-Legionów czy na Hallera. Tramwaje tracą tam mnóstwo czasu stojąc na światłach. Po drugie: zmiana układu linii, jeszcze przed powstaniem trasy Morena-Wrzeszcz! Wykorzystajmy co mamy! Nie rozumiem dlaczego nadaj nie ma synchronizacji transportu torowego w mieście. Każdy swoje! skm, pkm i Polregio i Tramwaje - 3 niezależne światy w jednym mieście!!! Kuriozum Przystanek Brętowo PKM - przykład bezwzględnej głupoty. Dojeżdżają tam puste 10 - bo nikomu z Moreny nie zależy na tym dojeździe, który byłby atrakcyjny dla dzielnic południowych, gdyby była linia łącząca je z Brętowem! No ale pewnie marzyć o jednym systemie komunikacji w Gdański i całym 3-Miescie to nadal marzenia ściętej głowy!!! Może ktoś w końcu ruszy 4 litery i włączy kilka komórek w mózgowiu... Może....

    • 32 7

    • (1)

      tylko niech nie zrobią tak jak na skrzyżowaniu Marynarki Polskiej z Reja, jedzie tramwaj i wszyscy maja czerwone, nawet niekolidujący kierunek równoległy do torów !!! A kasę wydaną na niepotrzebną estakadę dla 10 można było wydać na estakadę w ciągu trasy W-Z i puścić tramwaje prosto do Karczemek.

      • 5 2

      • Tramwaj nr 3

        Tramwaj nr 3 powinien dojeżdżać do Nowego Portu przez Brzeźno.

        • 2 0

    • Jako mieszkaniec dzielnicy południowej o niczym innym nie myślę tylko o tym, jak dojechać do Brętowa. (1)

      A końcowy przystanek w Brętowie jak najbardziej się przyda gdy tylko zelektryfikowana PKM-ka zacznie jeździć z przyzwoitą częstotliwością. Co zaś się tyczy podporządkowaniu sygnalizacji świetlnej pod ruch tramwajowy, to jakoś ''umkło ci było'', że połowa klientów komunikacji publicznej podróżuje autobusami a te stałyby w korkach pod światłami. tak więc jak już śledzisz to co śledzisz, to usiądź przed lustrem i śledź dalej.

      • 1 1

      • Tramwaj 10 brętowo ma szansę połączyć chelm-ujescisko-morenę. 162 jest tak zatłoczone, że często wsiąść nie można. No i

        • 1 0

    • Dokładnie. Brętowo. Powinni przedłużyć do pętli ujescisko i dalej Chełm i byłoby super.

      • 1 0

    • Chłopie (1)

      Dobrze mówisz, ostatnio z lotniska udałem się kolejką, wysiadłem na Brętowo PKM, z zamiarem przesiadki na tramwaj i dojazd na Lawendowe wzgórze. Tramwaj nr 10 miał odjazd za 12 min, więc leciałem piechotą na linię 12 tylko po to, aby nie zdążyć i czekać kolejne 20 min na tramwaj. Tak jak mówisz z pętli Ujeścisko powinna być krótka linia na Brętowo PKM. Ułatwiłoby to dojazd zarówno do Wrzeszcza, jak i na lotnisko.

      • 0 0

      • Lepszym pomysłem byłaby linia łącząca Brętowo z pętlą Świętokrzyska.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane