- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (54 opinie)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (320 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (60 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
Do paraliżu Trasy Sucharskiego trzeba się przyzwyczaić? Rozwiązania nie widać
Setki ciężarówek wożących m.in. węgiel i zboże ustawiają się w kolejkach do gdańskiego portu, paraliżując ruch na Trasie Sucharskiego. Przedstawiciele portu przyznają, że problem jest i wynika nie tylko z rekordowych przeładunków, ale i koordynacji przewoźników, którzy wysyłają ciężkie samochody po towar w tym samym czasie. Duży ruch w porcie to m.in. pokłosie wojny na Ukrainie.
O problemach regularnie informują nas czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta, zauważyli je również gdańscy drogowcy.
- Ruch samochodów ciężarowych przewożących węgiel na skład węglowy od strony Ku Ujściu jest w ostatnim czasie bardzo duży, a od początku stycznia nastąpiła jeszcze jego intensyfikacja. Zatory w tunelu pod Martwą Wisłą występują nawet kilka razy dziennie. Stoi cała nitka tunelu, rondo na ul. Ku Ujściu nie odbiera tak ogromnego natężenia TIR-ów. Pojazdy czekają w kolejce na odbiór towaru - wylicza Magdalena Kiljan z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Co więcej, miejscy urzędnicy zauważają, że przewożony ładunek niejednokrotnie nie jest przykrywany plandeką. Tunel i infrastruktura na trasie jest więc zanieczyszczona węglem i korą drzewną z transportów.
Pył węglowy i kora drzewna zanieczyszczają infrastrukturę
- Sytuacja ta wpływa na bezpieczeństwo ruchu, zanieczyszcza i niszczy infrastrukturę w tunelu (czujki, wentylatory) i poza nim też (pobocza, znaki drogowe, zieleń), a gdańszczanie nie mogą w przewidzianym czasie dojechać do pracy. Przy takich zatorach też nie ma możliwości przejazdu służb ratowniczych - podkreśla Magdalena Kiljan.
Miasto współpracuje z policją, która podejmuje próby rozładowania ruchu, kierując nim na wjeździe, jak i wyjeździe.
Jeszcze w starym roku przed świętami wysłano pismo do policji, Inspekcji Transportu Drogowego z wnioskiem o podjęcie działań zmierzających do wyciągnięcia konsekwencji w stosunku do tych, którzy zanieczyszczają trasę.
Dodatkowo w ubiegłym tygodniu miasto wystąpiło o spotkanie do przedstawicieli Portu Gdańsk i wojewody pomorskiego. Na spotkanie zaproszeni zostali również przedstawiciele policji, Inspekcji Transportu Drogowego oraz straży miejskiej.
- Od kiedy zaczęły się przeładunki węgla, wszystko jest brudne i zniszczone. Znaki i elementy infrastruktury są notorycznie rozjeżdżane. To stała dewastacja (zieleń, chodniki, pobocza, oznakowanie). Zgodnie z ustawą prawo o ruchu drogowym tak ciężkie pojazdy mogą parkować tylko w miejscach specjalnie do tego wyznaczonych. Do tego dochodzi kodeks wykroczeń i niszczenie mienia - podkreślają drogowcy.
Korki w tunelu i na rondzie w Letnicy (42 opinie)
Z problemu zdają sobie sprawę również przedstawiciele gdańskiego portu. Jednak na tę chwilę rozwiązania nie widać.
Przedstawiciele portu: "to coś, czego nie widzieliśmy"
- To, co się dzieje obecnie w terminalach, to coś, czego nie widzieliśmy - mówi Anna Drozd, rzeczniczka Portu Gdańsk.
W 2022 r. port informował o najwyższych przeładunkach w historii - 53,2 mln ton. Wiele wskazuje na to, że ten rok pobije rekord z zapasem i sięgnie nawet 68 mln ton. W porcie przeładowywany jest nie tylko węgiel, ale i zboże oraz inne towary. Rekordowe liczby to efekt wojny na Ukrainie - olbrzymia część towarów trafia bowiem do naszych portów.
Paraliż ul. Ku Ujściu z 4 stycznia.
Od przedstawicieli Portu Gdańsk słyszymy, że ruch w okolicy portu nie tylko się nie zmniejszy, ale w ciągu roku najpewniej będzie rósł.
Ciężarówki "naraz" chcą odebrać towar
Sęk w tym, że - co wynika z informacji operatorów terminali - importerzy zlecają odbiór towaru przewoźnikom, którzy wysyłają ciężarówki do portu w tym samym czasie. I to mimo że terminale podają swoim klientom możliwości przeładunkowe.
W efekcie sznury ciężarówek ustawiają się w kolejce do portu nie tylko na parkingach buforowych, ale i okolicznych drogach.
PILNE! Kolejka po węgiel i korek na Sucharskiego (58 opinii)
- Jedyne, co możemy robić, to sygnalizować policji, że robi się zator i to robimy na bieżąco - mówi Anna Drozd.
Na razie rozwiązania problemu nie widać - infrastruktura ma bowiem ograniczoną przepustowość. Zarówno przedstawiciele portu, jak i miasta deklarują jednak chęć dialogu i wypracowania wyjścia z patowej dla kierowców sytuacji.
Opinie (302) ponad 10 zablokowanych
-
2023-01-10 12:09
A nie można zrobić tymczasowego parkingu (1)
Na tych łąkach pustych przy Sucharskiego?
- 11 3
-
2023-01-10 13:18
Raczej nie. Po jednym dniu ,nawet traktorem nie dałoby się wyciągnąć ciężarówki z tego błota.
- 3 0
-
2023-01-10 12:16
kolej (2)
Nie rozumiem, dlaczego transport takich towarów nie odbywa się w okolicy portów wyłącznie koleją. Mogliby sobie przeładowywać na tiry już w innej części kraju. Przecież jeden pociąg przewiezie tyle, co kilkadziesiąt tirów.
- 17 0
-
2023-01-10 12:19
Koleją idzie 90% przeładunków
Reszta to TIRy o których tutaj mowa.
- 0 3
-
2023-01-10 13:26
Brakuje jeszcze lepszego wykorzystania linii kolejowej nr 201 przez Kościerzynę. Jej modernizacja ma być właśnie dla
potrzeb trójmiejskich portów, a nie tylko dla PKM.
Na razie więcej pociągów towarowych jedzie przez Tczew, gdzie obciążenie ruchem pociągów również osobowych jest bardzo duże (ponoć już na granicy przepustowości). Dlatego również gdański port nalega na pkp plk, aby część pociągów do portu gdyńskiego jechała z Bydgoszczy nie przez Tczew a Kościerzynę.
A tu na tej linii, aby mieściły się również pociągi PKM (z rozsądną częstotliwością) potrzebny jest oprócz elektryfikacji drugi tor. Stąd opóźnienie w pracach projektowych, bo początkowo modernizacja zakładała jedynie budowę drugiego toru na wybranych fragmentach - na nich miały mijać się pociągi jadące w przeciwnych kierunkach.- 2 3
-
2023-01-10 12:19
to jest sztuczny problem który można rozwiązać w 15 minut (2)
niech jadą w stronę Lenartowicza i dojazd niech zorganizują Przytoczną od strony Przeróbki
- 4 5
-
2023-01-10 14:34
Przeróbka dziękuje
Za pomysł
- 3 1
-
2023-01-10 20:08
Czy ty widziałeś w jakim stanie jest ulica przetoczna? Jak by taka masa ciężarówek tam przejechała to nic by z tej ulicy nie zostało. I cała rewitalizacja Siennickiej byłaby na marne. Pomyśl trochę zanim coś napiszesz.
- 2 1
-
2023-01-10 12:21
(1)
zrobic zakaz wjazdu ciezarowek i juz
- 12 0
-
2023-01-11 01:12
Dobrze gada, polać mu
XD
- 1 0
-
2023-01-10 12:21
Syf z tych przeładunków
sięga do mieszkań w Letnicy i Nowym Porcie.
- 15 0
-
2023-01-10 12:23
Znaczy, że brakuje lub są za małe parkingi (1)
dla ciężarówek przy portach lub na ich terenie.
Zatem może pora pomyśleć o tej infrastrukturze portowej jak właśnie parkingi.
Poza tym widać, aby pkp plk przyśpieszyło z pracami na linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa k/Bydgoszczy przez Kościerzynę do Gdyni aby część towarów do portu gdyńskiego i z niego przewozić koleją.
Tu na tej linii faktycznie jest potrzebny drugi tor, bowiem pociągi PKM i towarowe, to za dużo jak na jeden tor.
Tu prezydent Szczurek niech nie oponuje przeciwko budowie trzeciego toru z Osowej do Gdyni jak chce PKP, bo on niech chce przebudować wiaduktu nad torami w ciągu Wielkopolskiej.
Modernizacją linii kolejowej przez Kościerzynę jest zainteresowany gdański port, bowiem przez Tczew jadą pociągi towarowe też do Gdyni, przez co linia przez Tczew jest na tyle obciążona, że przewoźnicy muszą przewozić towary do portów samochodami ciężarowymi.
Modernizacją linii kolejowej przez Kościerzynę dać powinna mniejszy ruch samochodów przy gdańskim porcie.- 15 2
-
2023-01-10 13:40
Dokładnie. Zatem kto stawia tu minusy kierowcy Hondy ? Ma nie być modernizacji linii kolejowej przez Kościerzynę dla
potrzeb również gdańskiego portu, który też jest nią zainteresowany ?
Przez Tczew jadą pociągi towarowe również do Gdyni, co mocno obciąża tu przepustowość linii, w tym dla pociągów pasażerskich. Po modernizacji linii przez Kościerzynę, większa część pociągów towarowych pojedzie tędy do gdyńskiego portu, przez co więcej towarowych będzie mogło jechać przez Tczew do gdańskiego portu nawet przy zwiększeniu pociągów pasażerskich.
Przez Tczew do Gdyni pojadą jedynie te pociągi towarowe, które przyjadą ze wschodu, z kierunku Elbląga - tu nie wiem czy będą puszczane drogą okrężną z Tczewa przez Czersk i Kościerzynę, choć może zostaną zbudowane łącznice koło wsi Łąg na dwupoziomowym skrzyżowaniu linii kolejowych nr 201 (Bydgoszcz - Gdynia przez Kościerzynę) i nr 203 (Tczew - Kostrzyn Lubuski czyli do granicy z Niemcami) łączące obie linie.- 2 1
-
2023-01-10 12:26
Miasto nic nie ma z tego bo port to glównie budżet centralny, miasto ma korki. (2)
- 15 2
-
2023-01-10 12:40
Korki i syf z portu.
- 5 1
-
2023-01-10 13:16
Wszyscy pracownicy są spoza Trójmiasta. Daleko spoza Trójmiasta ?
- 0 5
-
2023-01-10 12:28
System awizacji
Jak na DCT trzeba wprowadzić...
- 14 2
-
2023-01-10 12:29
Uruchomic port w Elblągu (3)
- 18 2
-
2023-01-10 12:33
Kajakami mają węgiel wozić? (2)
Bo większe jednostki przez przekop nie przepłyną, a po drodze jeszcze czeka most kolejowy.
- 5 2
-
2023-01-10 12:41
Barkami (1)
- 7 2
-
2023-01-10 13:17
Małymi barkami do Australii ? Nie ośmieszaj się.
- 2 2
-
2023-01-10 12:34
Gdynia i ws2zystko jasne. Samochodoza jak z horroru.
Zburzyć centrum i puścić TIRy. Wyciąć lasy i zalać betonem. :Przecież do tego zmierzają władze, czyż nie?
- 1 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.