- 1 Pomnik twórcy Bitcoina stanie w Gdańsku? (167 opinii)
- 2 15 lat temu otwarto powiększoną galerię Klif (108 opinii)
- 3 Zamiast Rębiechowa lotnisko na morzu (216 opinii)
- 4 Nowe ściany starej kawiarni na Aniołkach (63 opinie)
- 5 Nocna komunikacja do poprawki (252 opinie)
- 6 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (460 opinii)
Drogi rowerowe w Gdyni: diabeł tkwi w szczegółach
Część projektów jest już gotowa, kilka dróg rowerowych ma nawet szansę na to, by powstać w tym roku, także dzięki wywłaszczeniom. Ale są też takie, w których nie ma na razie pomysłów na ominięcie problemów - to wnioski po spotkaniu gdyńskiej Rady Rowerowej w nowym składzie.
By droga powstała, radni musieli zmniejszyć działkę przy al. Zwycięstwa 162 , którą obecnie miasto dzierżawi dealerowi lexusa. Kłopot stanowi jednak jeszcze narożna działka przy ul. Wielkopolskiej . Nie dość, że należy do prywatnego właściciela, to jeszcze jest pod opieką konserwatora zabytków. Na razie nie ma pomysłu w jaki sposób przeprowadzić przez ten teren drogę dla rowerzystów.
Z rowerową estakadą powiązana zostanie natomiast droga wzdłuż ul. Unruga . Jeszcze w tym roku zostanie ona "dociągnięta" do ul. Puckiej. Prace rozpoczną się pod koniec maja.
Kolejna inwestycja, która może zostać przekazana do realizacji, to trasa wzdłuż ul. Puckiej i Chylońskiej na odcinku od ul. Czernickiego do ul. Kartuskiej .
- Dokumentacja projektowa jest przygotowana, ale wprowadzane są do niej jeszcze korekty, bo mieliśmy sporo uwag do projektu - mówi Aleksandra Cichoń z wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.
Na potrzeby tej budowy wdrożona zostanie specustawa drogowa, która pozwala na wywłaszczenie właścicieli nieruchomości leżących w świetle trasy.
- Jest tam działka należąca do wspólnoty, która ma 200 współwłaścicieli. Prościej będzie więc wypłacić im odszkodowanie niż zawierać akty notarialne - dodaje urzędniczka.
Światełko jest, ale tunel bardzo długi
Z powodu tych procedur, które będą jeszcze trwały kilka miesięcy, droga będzie realizowana w 2013 roku. To i tak szybko, bo inne projekty natrafiają na takie rafy, których nie da się szybko ominąć. Jest tak np. z drogą wzdłuż ul. Kartuskiej. Rowerzyści chcieli, by wprowadzona ona była w ulicę, ale nie ma takiej możliwości.
- Podczas godzin szczytu tą ulicą przejeżdża 1 tys. samochodów na godzinę. Zwężenie i wprowadzenie drogi dla rowerów spowoduje duże korki i niebezpieczeństwo na drodze - wyjaśnia radny Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. bezpieczeństwa.
Problem jednak w tym, że koniec ścieżki jest na chodniku, z którego nie ma jak zjechać.
- Chodzi o to, by można to było zrobić bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Przykładem niech będzie odcinek dla rowerzystów na ul. Orłowskiej, na który nie da się wjechać, ani z niego zjechać bez łamania przepisów - podkreśla Wojciech Paszkowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.
Nowy urzędnik rowerowy, który w Zarządzie Dróg i Zieleni odpowiada za koordynację budowy dróg dla rowerzystów, przekonuje jednak, że także kierowcy samochodów będą musieli liczyć się ze zmianami.
- Nawierzchnia drogi dla rowerów będzie jednolita, także na skrzyżowaniach z ulicami. To ma przypominać kierowcom samochodów o tym, że to nie oni mają tam pierwszeństwo - podkreśla Rafał Studziński z ZDiZ.
Problemem jest też skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Morską . Projekt jego przebudowy będzie bowiem przygotowywany jeszcze raz i nie wiadomo kiedy będzie zrealizowany. Dlatego drogi rowerowej na nim nawet jeszcze nikt nie projektuje.
Poprawiane są również projekty dróg wzdłuż ulic: Unruga, Rolniczej, Łużyckiej czy płk. Dąbka od ul. Zielonej. Przeprojektowywane są wjazdy, bo pojawiły się tam nowe inwestycje i sklepy, wykupowane są też prywatne działki. Najbliższa budowy jest droga przy ul. Łużyckiej, gdzie projekt ma być gotowy na przełomie maja i czerwca.
- Pracy jest mnóstwo. Teraz trzeba to skoordynować, wyznaczyć priorytety i wprowadzać kolejne drogi do realizacji. Mam sporo zapału do pracy, a członkowie Rady Rowerowej praktyczną wiedzę, więc wystarczy to "tylko" mądrze połączyć - mówi pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.
Nie jest tajemnicą, że prezydent Wojciech Szczurek chciałby, żeby były ładne i estetyczne głównie w Śródmieściu. Ale rowerzyści nie chcą, by w dzielnicach stały inne. Dlatego mają sami zaproponować trzy konkretne modele, które zostaną wybrane przez urzędników.
- Będziemy je stawiać np. przy okazji remontów szkolnych boisk. Nowe stojaki staną też przed stadionami - piłkarskim i rugby - oraz halą sportowo-widowiskową i marinie - mówi dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji Marek Łucyk.
Przedstawiciele rowerzystów gdyńskiej Radzie Rowerowej mają wskazać kilka propozycji, spośród których wybrane zostaną docelowe rozwiązania.
Miejsca
Opinie (254) ponad 10 zablokowanych
-
2012-05-08 16:48
głupawa ankieta
musi być;]
czy uważasz, że rośliny są przeważnie zielone?- 7 0
-
2012-05-08 17:01
Jedzcie do Kopenhagi i KOPIOWAC do Polski od najlepszych. (1)
I do roboty obiboki z Gdyni i Gdańsk od teoretyki.
- 5 6
-
2012-05-08 17:10
Stolica takiego kraju, w którym jest pełno autostrad?
W tej kwestii chętnie skopiuję. Resztę sobie odpuszczą. Nie lubię mieć kierownicy w wątrobie.
- 1 5
-
2012-05-08 17:03
na na na ;P
NIGDY W ZYCIU NIE UWIERZĘ W ZADNE GDYNSKIE SCIEZKI ROWEROWE :D
- 9 3
-
2012-05-08 17:12
Lepszy sprzęt niż ryksza el Boba Budynia!
- 1 0
-
2012-05-08 17:14
Ja myslalam, ze to Budyn zasuwa na tym rowerku... Ale on tak daleko nie jezdzi, przeciez to zdjecie jest zrobione na Bulwarze. (1)
- 4 0
-
2012-05-08 17:20
ON NIGDZIE NIE JEZDZI, ON SIEDZI W SWOIM BIURZE I SCIEMNIA ŻE TAM KSIĄZKI CZYTA.
- 2 1
-
2012-05-08 17:36
myślałem, że ten z prawej to budyń
- 1 2
-
2012-05-08 17:42
przypominam rowerzystom, ze CHODNIKI sa dla pieszych i NIE WOLNO po nich się poruszac (1)
poza dwoma wyjatkami, sciśle okreslonymi!!!!!!!
jeśli jednak wasz intelekt nie pozwala na respektowanie PRAWA, to przynajmniej starajcie się respektowac INNYCH, czyli pieszych i poruszajcie się wtedy po tych chodnikach POWOLI, tak by nie rozjezdżać pieszych
od razu zastrzegam - głosy mówiace, że mozna jeździć (swobodnie) rowerem po chodniku, swiadczą jedynie o KOMPLETNEJ GŁUPOCIE WYPISUJACYCH TEGO TYPU FARMAZONY- 6 13
-
2012-05-08 18:17
trzema
- 3 0
-
2012-05-08 17:58
Dróżki rowerowe w Gdyni
- 5 0
-
2012-05-08 18:00
co z dalszym połączeniem tej trasy wzdłuż estakady z obłuża na ul. morską?!
jw.
- 6 0
-
2012-05-08 18:24
miasta dla samochodów (12)
tiry na tory
rowery na wieś- 8 13
-
2012-05-08 18:39
miasta od samochodów się duszą (8)
szosy nie tylko dla szosowców, miasta przede wszystkim dla ludzi, a nie tylko ani głównie dla samochodów. Jeśliś herflig taki mądry, to dlaczego tolerujesz parkowanie samochodów na chodnikach? Chodniki, jak sama nazwa wskazuje, są do chodzenia.
- 6 1
-
2012-05-08 19:00
(5)
A mogłabyś podać nazwę miasta które zostało uduszone i imię samochodu który to zrobił?
Może Wampir z Feratu?- 1 1
-
2012-05-09 09:56
tym miastem jest Warszawa (4)
Łódź, Poznań, i Kraków, inne są na dobrej drodze, chyba że zaczną doceniać rolę pieszych i rowerzystów w przestrzeni miejskiej
- 1 1
-
2012-05-09 10:40
(1)
ja bym sobie życzył aby rowerzyści zaczeli dostrzegać i doceniać pieszych w przestrzeni miejskiej, bo jak na razie pieszy dla rowerzysty to tylko 'zawalidroga ruchu rowerowego'
- 1 1
-
2012-05-13 09:38
taki pogląd mają tylko niektórzy regularni rowerzyści lub podszywający się pod nich
separatyści, którzy się nadmiernie denerwują na pieszych i rolkarzy korzystający z dróg rowerowych. Doświadczeni rowerzyści wiedzą, że pieszemu zdarza się zagapić i jadą uważnie. Dlatego często wolą jeździć po jezdni i dążą do uspokojenia ruchu na wielu ulicach miasta (w Berlinie dotyczy to ca. 73% ogólnej sieci ulic, włącznie z wieloma ulicami ruchu tranzytowego.
- 0 0
-
2012-05-09 11:20
(1)
Załóżmy, że znasz definicję "przestrzeni miejskiej". Bardzo optymistyczne założenie ale tak przyjmijmy.
Teraz odłóż Karolinko te pseudoekologiczne ulotki, które kopiujesz tu na zasadzie ctrl+C i ctrl+V i postaraj się znaleźć (możesz w necie bo nie wierzę że sięgniesz do książek) zależność powierzchni miasta do rodzaju komunikacji.
Nie! Na pomponiku tego nie znajdziesz!
Pomogę Ci.
Przyjmuje się, że w zależności od rodzaju komunikacji powierzchnia miasta może wynieść:
miasto o ruchu pieszym około 12 km²,
miasto z komunikacja miejska (tramwajową, autobusową) około 76 km²,
miasto z szybka koleją miejską około 450 km²,
miasto o ruchu samochodów osobowych 700 km²
Warszawa zajmuje powierzchnię 517 km2. Łódź - 293 km2.
Radzę zmienić guru od ekoterroryzmu lub samej się podkształcić bo nie wiem co gorsze: nawiedzony ekoterrorysta czy niedouczony "ekolog".
Trzymam kciuki.- 1 2
-
2012-05-13 09:44
nie obrażaj ludzi.
Dlaczego w zestawieniu nie wymieniłaś miasta dbającego o komunikację rowerową i pieszą, z możliwością dojazdu na średnie i dalsze odległości koleją? Takim miastem jest np. Houten w Holandii (9 minut jazdy koleją do centrum Utrechtu). 50 tysięcy mieszkańców i 3200 darmowych stojaków do parkowania przy stacji kolejowej. Większość gospodarstw domowych ma samochody, ale nie korzysta z nich codziennie. Dane na temat jego powierzchni można znaleźć w internecie, rozumiem że potrafisz korzystać z Google.
- 0 0
-
2012-05-08 20:19
parkowanie nikomu nie przeszkadza (1)
w przeciwieństwie do rowerzystów szalejących po chodnikach
rowery w ogóle nie powinny być dopuszczone do ruchu po drogach - nie mają odpowiedniego oświetlenia (w tym również kierunkowskazów), nie są rejestrowane, nie przeprowadza się żadnych badań technicznych... na drogę może właściwie wjechać byle jaki grat i spowodować niebezpieczeństwo (nie wspominając już o braku kontroli umiejętności rowerzystów pod postacią "rowerojazdów")- 3 5
-
2012-05-09 01:09
nikomu nie przeszkadza?
samochody ustawione tak, że piesi muszą wychodzić na ulicę żeby przejść. Nieraz blokują jednocześnie chodnik i DDR. Rowery nie muszą mieć kierunkowskazów - , tym mówi Kodeks Drogowy. Podobnie jak motocykliści, rowerzyści mogą sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu poprzez wystawienie ręki. Badania techniczne nie są wymagane, bo i po co?
- 4 2
-
2012-05-08 18:39
miasta dla ludzi!
- 2 0
-
2012-05-08 19:44
(1)
samochody z miasta won !!!!!!!!!!!!!!!!!
- 4 4
-
2012-05-08 19:57
Wojt na wieś. hahahah
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.