• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drogi rowerowe w Gdyni: diabeł tkwi w szczegółach

Michał Sielski
8 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Ten tandem ma zadbać o szybki rozwój dróg rowerowych w Gdyni. Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski (z prawej) i Rafał Studziński już wiedzą, że łatwo nie będzie. Ten tandem ma zadbać o szybki rozwój dróg rowerowych w Gdyni. Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski (z prawej) i Rafał Studziński już wiedzą, że łatwo nie będzie.

Część projektów jest już gotowa, kilka dróg rowerowych ma nawet szansę na to, by powstać w tym roku, także dzięki wywłaszczeniom. Ale są też takie, w których nie ma na razie pomysłów na ominięcie problemów - to wnioski po spotkaniu gdyńskiej Rady Rowerowej w nowym składzie.



Czy uważasz, że na ulicach jest coraz więcej rowerzystów?

Budowa dróg rowerowych w Gdyni trwa cały czas. Powstaje właśnie najdroższa i najgłośniejsza - z powodu protestów rowerzystów - estakada wzdłuż Trasy Kwiatkowskiego. Na realizację czekają też trzy inne drogi, które wykona wybrany w przetargu MTM. Jeszcze w tym roku powstanie odcinek wzdłuż al. Zwycięstwa od ronda św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni do ul. Redłowskiej zobacz na mapie Gdyni. Prace wystartują gdy tylko zakończą się roboty przy kanalizacji teletechnicznej dla Tristara i budowa trakcji wzdłuż al. Zwycięstwa.

By droga powstała, radni musieli zmniejszyć działkę przy al. Zwycięstwa 162 zobacz na mapie Gdyni, którą obecnie miasto dzierżawi dealerowi lexusa. Kłopot stanowi jednak jeszcze narożna działka przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni. Nie dość, że należy do prywatnego właściciela, to jeszcze jest pod opieką konserwatora zabytków. Na razie nie ma pomysłu w jaki sposób przeprowadzić przez ten teren drogę dla rowerzystów.

Z rowerową estakadą powiązana zostanie natomiast droga wzdłuż ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni. Jeszcze w tym roku zostanie ona "dociągnięta" do ul. Puckiej. Prace rozpoczną się pod koniec maja.

Kolejna inwestycja, która może zostać przekazana do realizacji, to trasa wzdłuż ul. Puckiej i Chylońskiej na odcinku od ul. Czernickiego zobacz na mapie Gdyni do ul. Kartuskiej zobacz na mapie Sopotu.

- Dokumentacja projektowa jest przygotowana, ale wprowadzane są do niej jeszcze korekty, bo mieliśmy sporo uwag do projektu - mówi Aleksandra Cichoń z wydziału inwestycji gdyńskiego magistratu.

Na potrzeby tej budowy wdrożona zostanie specustawa drogowa, która pozwala na wywłaszczenie właścicieli nieruchomości leżących w świetle trasy.

- Jest tam działka należąca do wspólnoty, która ma 200 współwłaścicieli. Prościej będzie więc wypłacić im odszkodowanie niż zawierać akty notarialne - dodaje urzędniczka.

Światełko jest, ale tunel bardzo długi

Z powodu tych procedur, które będą jeszcze trwały kilka miesięcy, droga będzie realizowana w 2013 roku. To i tak szybko, bo inne projekty natrafiają na takie rafy, których nie da się szybko ominąć. Jest tak np. z drogą wzdłuż ul. Kartuskiej. Rowerzyści chcieli, by wprowadzona ona była w ulicę, ale nie ma takiej możliwości.

- Podczas godzin szczytu tą ulicą przejeżdża 1 tys. samochodów na godzinę. Zwężenie i wprowadzenie drogi dla rowerów spowoduje duże korki i niebezpieczeństwo na drodze - wyjaśnia radny Andrzej Bień, pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. bezpieczeństwa.

Problem jednak w tym, że koniec ścieżki jest na chodniku, z którego nie ma jak zjechać.

- Chodzi o to, by można to było zrobić bezpiecznie i zgodnie z przepisami. Przykładem niech będzie odcinek dla rowerzystów na ul. Orłowskiej, na który nie da się wjechać, ani z niego zjechać bez łamania przepisów - podkreśla Wojciech Paszkowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia.

Nowy urzędnik rowerowy, który w Zarządzie Dróg i Zieleni odpowiada za koordynację budowy dróg dla rowerzystów, przekonuje jednak, że także kierowcy samochodów będą musieli liczyć się ze zmianami.

- Nawierzchnia drogi dla rowerów będzie jednolita, także na skrzyżowaniach z ulicami. To ma przypominać kierowcom samochodów o tym, że to nie oni mają tam pierwszeństwo - podkreśla Rafał Studziński z ZDiZ.

Problemem jest też skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Morską zobacz na mapie Gdyni. Projekt jego przebudowy będzie bowiem przygotowywany jeszcze raz i nie wiadomo kiedy będzie zrealizowany. Dlatego drogi rowerowej na nim nawet jeszcze nikt nie projektuje.

Poprawiane są również projekty dróg wzdłuż ulic: Unruga, Rolniczej, Łużyckiej czy płk. Dąbka od ul. Zielonej. Przeprojektowywane są wjazdy, bo pojawiły się tam nowe inwestycje i sklepy, wykupowane są też prywatne działki. Najbliższa budowy jest droga przy ul. Łużyckiej, gdzie projekt ma być gotowy na przełomie maja i czerwca.

- Pracy jest mnóstwo. Teraz trzeba to skoordynować, wyznaczyć priorytety i wprowadzać kolejne drogi do realizacji. Mam sporo zapału do pracy, a członkowie Rady Rowerowej praktyczną wiedzę, więc wystarczy to "tylko" mądrze połączyć - mówi pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. komunikacji rowerowej Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Stojaki rowerowe wybiorą rowerzyści?

Nie jest tajemnicą, że prezydent Wojciech Szczurek chciałby, żeby były ładne i estetyczne głównie w Śródmieściu. Ale rowerzyści nie chcą, by w dzielnicach stały inne. Dlatego mają sami zaproponować trzy konkretne modele, które zostaną wybrane przez urzędników.

- Będziemy je stawiać np. przy okazji remontów szkolnych boisk. Nowe stojaki staną też przed stadionami - piłkarskim i rugby - oraz halą sportowo-widowiskową i marinie - mówi dyrektor Gdyńskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji Marek Łucyk.

Przedstawiciele rowerzystów gdyńskiej Radzie Rowerowej mają wskazać kilka propozycji, spośród których wybrane zostaną docelowe rozwiązania.

Miejsca

Opinie (254) ponad 10 zablokowanych

  • głupawa ankieta

    musi być;]

    czy uważasz, że rośliny są przeważnie zielone?

    • 7 0

  • Jedzcie do Kopenhagi i KOPIOWAC do Polski od najlepszych. (1)

    I do roboty obiboki z Gdyni i Gdańsk od teoretyki.

    • 5 6

    • Stolica takiego kraju, w którym jest pełno autostrad?

      W tej kwestii chętnie skopiuję. Resztę sobie odpuszczą. Nie lubię mieć kierownicy w wątrobie.

      • 1 5

  • na na na ;P

    NIGDY W ZYCIU NIE UWIERZĘ W ZADNE GDYNSKIE SCIEZKI ROWEROWE :D

    • 9 3

  • Lepszy sprzęt niż ryksza el Boba Budynia!

    • 1 0

  • Ja myslalam, ze to Budyn zasuwa na tym rowerku... Ale on tak daleko nie jezdzi, przeciez to zdjecie jest zrobione na Bulwarze. (1)

    • 4 0

    • ON NIGDZIE NIE JEZDZI, ON SIEDZI W SWOIM BIURZE I SCIEMNIA ŻE TAM KSIĄZKI CZYTA.

      • 2 1

  • myślałem, że ten z prawej to budyń

    • 1 2

  • przypominam rowerzystom, ze CHODNIKI sa dla pieszych i NIE WOLNO po nich się poruszac (1)

    poza dwoma wyjatkami, sciśle okreslonymi!!!!!!!

    jeśli jednak wasz intelekt nie pozwala na respektowanie PRAWA, to przynajmniej starajcie się respektowac INNYCH, czyli pieszych i poruszajcie się wtedy po tych chodnikach POWOLI, tak by nie rozjezdżać pieszych

    od razu zastrzegam - głosy mówiace, że mozna jeździć (swobodnie) rowerem po chodniku, swiadczą jedynie o KOMPLETNEJ GŁUPOCIE WYPISUJACYCH TEGO TYPU FARMAZONY

    • 6 13

    • trzema

      • 3 0

  • Dróżki rowerowe w Gdyni

    • 5 0

  • co z dalszym połączeniem tej trasy wzdłuż estakady z obłuża na ul. morską?!

    jw.

    • 6 0

  • miasta dla samochodów (12)

    tiry na tory
    rowery na wieś

    • 8 13

    • miasta od samochodów się duszą (8)

      szosy nie tylko dla szosowców, miasta przede wszystkim dla ludzi, a nie tylko ani głównie dla samochodów. Jeśliś herflig taki mądry, to dlaczego tolerujesz parkowanie samochodów na chodnikach? Chodniki, jak sama nazwa wskazuje, są do chodzenia.

      • 6 1

      • (5)

        A mogłabyś podać nazwę miasta które zostało uduszone i imię samochodu który to zrobił?
        Może Wampir z Feratu?

        • 1 1

        • tym miastem jest Warszawa (4)

          Łódź, Poznań, i Kraków, inne są na dobrej drodze, chyba że zaczną doceniać rolę pieszych i rowerzystów w przestrzeni miejskiej

          • 1 1

          • (1)

            ja bym sobie życzył aby rowerzyści zaczeli dostrzegać i doceniać pieszych w przestrzeni miejskiej, bo jak na razie pieszy dla rowerzysty to tylko 'zawalidroga ruchu rowerowego'

            • 1 1

            • taki pogląd mają tylko niektórzy regularni rowerzyści lub podszywający się pod nich

              separatyści, którzy się nadmiernie denerwują na pieszych i rolkarzy korzystający z dróg rowerowych. Doświadczeni rowerzyści wiedzą, że pieszemu zdarza się zagapić i jadą uważnie. Dlatego często wolą jeździć po jezdni i dążą do uspokojenia ruchu na wielu ulicach miasta (w Berlinie dotyczy to ca. 73% ogólnej sieci ulic, włącznie z wieloma ulicami ruchu tranzytowego.

              • 0 0

          • (1)

            Załóżmy, że znasz definicję "przestrzeni miejskiej". Bardzo optymistyczne założenie ale tak przyjmijmy.
            Teraz odłóż Karolinko te pseudoekologiczne ulotki, które kopiujesz tu na zasadzie ctrl+C i ctrl+V i postaraj się znaleźć (możesz w necie bo nie wierzę że sięgniesz do książek) zależność powierzchni miasta do rodzaju komunikacji.
            Nie! Na pomponiku tego nie znajdziesz!
            Pomogę Ci.
            Przyjmuje się, że w zależności od rodzaju komunikacji powierzchnia miasta może wynieść:
            miasto o ruchu pieszym około 12 km²,
            miasto z komunikacja miejska (tramwajową, autobusową) około 76 km²,
            miasto z szybka koleją miejską około 450 km²,
            miasto o ruchu samochodów osobowych 700 km²
            Warszawa zajmuje powierzchnię 517 km2. Łódź - 293 km2.
            Radzę zmienić guru od ekoterroryzmu lub samej się podkształcić bo nie wiem co gorsze: nawiedzony ekoterrorysta czy niedouczony "ekolog".
            Trzymam kciuki.

            • 1 2

            • nie obrażaj ludzi.

              Dlaczego w zestawieniu nie wymieniłaś miasta dbającego o komunikację rowerową i pieszą, z możliwością dojazdu na średnie i dalsze odległości koleją? Takim miastem jest np. Houten w Holandii (9 minut jazdy koleją do centrum Utrechtu). 50 tysięcy mieszkańców i 3200 darmowych stojaków do parkowania przy stacji kolejowej. Większość gospodarstw domowych ma samochody, ale nie korzysta z nich codziennie. Dane na temat jego powierzchni można znaleźć w internecie, rozumiem że potrafisz korzystać z Google.

              • 0 0

      • parkowanie nikomu nie przeszkadza (1)

        w przeciwieństwie do rowerzystów szalejących po chodnikach

        rowery w ogóle nie powinny być dopuszczone do ruchu po drogach - nie mają odpowiedniego oświetlenia (w tym również kierunkowskazów), nie są rejestrowane, nie przeprowadza się żadnych badań technicznych... na drogę może właściwie wjechać byle jaki grat i spowodować niebezpieczeństwo (nie wspominając już o braku kontroli umiejętności rowerzystów pod postacią "rowerojazdów")

        • 3 5

        • nikomu nie przeszkadza?

          samochody ustawione tak, że piesi muszą wychodzić na ulicę żeby przejść. Nieraz blokują jednocześnie chodnik i DDR. Rowery nie muszą mieć kierunkowskazów - , tym mówi Kodeks Drogowy. Podobnie jak motocykliści, rowerzyści mogą sygnalizować zamiar zmiany kierunku ruchu poprzez wystawienie ręki. Badania techniczne nie są wymagane, bo i po co?

          • 4 2

    • miasta dla ludzi!

      • 2 0

    • (1)

      samochody z miasta won !!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 4 4

      • Wojt na wieś. hahahah

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane