• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do zakupu nowych tramwajów

Krzysztof Koprowski
6 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku. W unieważnionym przetargu Pesa zaproponowała pojazdy Jazz Duo. Pięć tramwajów tego typu jeździ już po Gdańsku.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje ponownie ogłosiła przetarg na zakup 15 fabrycznie nowych tramwajów z opcją rozszerzenia zamówienia o kolejne 15 pojazdów. Poprzedni przetarg zakończył się unieważnieniem, bo oferty przekroczyły budżet spółki na ten cel. W obecnym postępowaniu zwiększono kryterium ceny z 60 do 80 proc.



W jakim stopniu cena powinna mieć wpływ na wybór producenta tramwajów?

Przypomnijmy, w poprzednim przetargu oferty zostały złożone tylko przez dwa przedsiębiorstwa: bydgoską Pesę oraz konsorcjum firm Stadler-Solaris z Siedlec i Bolechowa k. Poznania.

Oferta Pesy była wprawdzie tańsza o ok. 637 tys. zł, ale producent deklarował udzielenie znacznie krótszego okresu gwarancji na swój produkt niż Stadler-Solaris.

Ostatecznie obie oferty w wysokości ok. 143,878 mln zł (Pesa) oraz 144,515 mln zł (Stadler-Solaris) zostały odrzucone, ponieważ GAiT planował przeznaczyć na zakup nowego taboru 138,375 mln zł.

Rozpisany ponownie przetarg zakłada nadal dostawę 15 fabrycznie nowych, dwukierunkowych, niskopodłogowych tramwajów z opcją zakupu dodatkowych 15 identycznych pojazdów - o ile spółka pozyska na ten cel niezbędne środki finansowe przed 30 kwietnia 2019 rokiem.

Bez zmian pozostaje także wyposażenie tramwajów m.in. w klimatyzację, porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, monitoring, System Informacji Pasażerskiej oraz defibrylator AED (w kabinie motorniczego).

Z zapisów dokumentacji zniknął natomiast zapis dotyczący montażu systemu ostrzegającego motorniczego o ryzyku kolizji z przeszkodą na torach. Wraz z okresem gwarancji całopojazdowej oraz możliwym zużyciem koła tocznego stanowił on w 40 proc. o wyborze oferty (pozostałe 60 proc. stanowiło kryterium najniższej ceny).

Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją. Konsorcjum Stadler-Solaris proponowało Gdańskowi tramwaj Solaris Tramino (nz. w Olsztynie). Oferta okazała się droższa od Pesy, ale z dłuższą gwarancją.
W rozpisanym właśnie przetargu najniższa cena w aż 80 procentach zdecyduje o wyborze producenta tramwajów. Ponadto pod uwagę brane są też: kryterium średniego zużycia energii (10 proc.), termin dostawy pięciu pierwszych tramwajów (4 proc.; nie później niż 15 miesięcy), maksymalny nacisk osi wagonu na tor (4 proc.) oraz zastosowane urządzenia hydrauliczne i pneumatyczne niewymagające badań Urzędu Dozoru Technicznego lub Transportowego Dozoru Technicznego (2 proc.).

GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji. Wymaga jednak od producentów 60 miesięcy gwarancji całopojazdowej, 12 lat na struktury nadwozia, blach poszycia zewnętrznego oraz dachu na perforację korozyjną, 10 lat na zewnętrzne powłoki lakiernicze, 10 lat na wady masowe oraz 10 lat na szkielet nadwozia w zakresie pękania konstrukcji.

W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych. W tramwajach, podobnie jak w najnowszych autobusach, pojawią się gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Takie zapisy gwarancji spełniała w poprzednim przetargu oferta konsorcjum Stadler-Solaris, które dla tramwaju Solaris Tramino oferowało aż 72 miesiące gwarancji całopojazdowej. Oferta Pesy w unieważnionym postępowaniu zawierała jedynie 36 miesięcy gwarancji całopojazdowej oraz krótsze o kilka lat terminy na pozostałe elementy - z wyjątkiem wad masowych, dla których bydgoski producent deklarował 10-letni okres gwarancji.

Producenci na złożenie ofert mają czas do 6 czerwca. 15 pojazdów musi być gotowych w terminie maksymalnie 18 miesięcy od momentu poinformowania producenta przez GAiT o przyznaniu dofinansowania unijnego na zakup taboru.

Na realizację całego zamówienia wraz z opcją rozszerzenia o kolejne 15 tramwajów zarezerwowano 42 miesiące, czyli dwa miesiące krócej niż w pierwszym przetargu.

Miejsca

Opinie (150)

  • No tak warunki przetargu już ustawione pod Pese (3)

    Nawet nie warto dalej sprawdza wyników....

    • 28 6

    • i dlatego wydłużyli wymaganą gwarancję? (2)

      • 4 6

      • Umiemy czytac? (1)

        "GAiT tym razem nie premiuje czasu udzielonej gwarancji."

        Podpowiem, czas wydłużony został, żeby Pesa mogła wydłużyć ale nie ma już tego punktowane w przetargu od zapis, który trzeba spełnić...

        • 8 0

        • Dokładnie!

          Zobaczyli, że Solaris tyle daje, więc nie jest to wyśrubowanie nie wiadomo czego iż, że Pesa chciała przyciąć na czasie gwarancji od tyle musi terać dać i już. A Konsorcjum Solaris&Stadler właśnie teraz stracił przewagę około 5 pkt. patrząc na rozpisanie poprzedniego przetargu.

          Niech Solaris się pokusi jeszcze raz o start i ratuje Gdańszczan! Marzeniem były kolejny kanadyjski Bombardier tylko w innej opcji.

          • 5 1

  • (2)

    Będą tak długo robili przetargi aż wygra Pesa. Solaris ma lepszy produkt, ale nie ma układów z towarzyszami z ZKM/GAiT.

    • 26 3

    • Pesa jest 100x lepsza tylko nie zapłaciła trollom by hejtowały konkurencję na lokalnych forach internetowych

      • 3 13

    • dla pasażerów Pesa to horror

      jeżeli mam dwie nogi i mniej niż 80-tkę na kartu wszystko jest lepsze nawet konstale.

      • 10 0

  • (1)

    Tramwajami jeździ plebs. Powinni kupić nowe bez klimy, miejsc siedzących i innych udogodnień. Wtedy będą tańsze i bardziej pakowne. Te kilka minut przejazdu można powisieć na uchwycie i bez marudzenia.

    • 17 14

    • x

      chamie

      • 0 0

  • znajdźcie kilka baniek więcej...

    I powymieniajcie te zmodyfikowane dortmundy w linii 12 które praktycznie codziennie mają jakąś awarię generując opóźnienia...

    • 12 3

  • koperte dajcie w gdansku chetnie przyjmuja

    • 9 2

  • (1)

    mam nadzieje ze lisicki,adamowicz,bielawski,trysko spotkaja sie w jednej celi

    • 12 8

    • Głupi, głupszy, pisowiec

      • 8 5

  • Marsz wolności (2)

    TVN zaprasza na marsz wszystkich debili, złodziei, kretynów,frajerów i kodziarzy z pieniędzmi do puszki.

    • 16 23

    • Debil od kaczyńskiego i szmaciarewicza

      • 9 8

    • marsz oczywiście w związku z zakupem tramwaji ???!!!

      • 5 1

  • Ponad godzina na stojąco w tramwaju i autobusie, czy 20 minut wygodnie w samochodzie na siedząco? (2)

    Wybór należy do ciebie.

    • 8 9

    • tak nie zachęcimy ludzi do przesiadek, ale Władza bredzi o postępie a sama

      zaiwania limuzynami. Ot, opium do ciemnego ludu. Ludowi bydłowozzy

      • 7 0

    • 20minut wygodnie przecież ciagle sie plujecie ze stoicie w korkach godzinami:)

      • 1 0

  • (2)

    najdrozsza komunikacja,najwolniejsze ze swiatlami co chwile i krzyzowkami,najgorszy zlom psujacy sie z niemiec ave cezar adamowicz i lisicki!!!

    • 11 4

    • Kolejny debil od kaczyńskiego

      • 0 3

    • Dortmundy obciazaja poprzednika Lisickiego czyli Zgliczynskiego,to naprawdę jest zlom z Niemiec

      • 0 0

  • Tylko Solaris

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane