• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drugie podejście do tramwaju na ul. Bulońskiej

Krzysztof Koprowski
5 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa trasa tramwajowa powstanie w zarezerwowanym od lat na ten cel pasie rozdziału ul. Bulońskiej. Nowa trasa tramwajowa powstanie w zarezerwowanym od lat na ten cel pasie rozdziału ul. Bulońskiej.

Po niekorzystnym finansowo wyniku przetargu dla odnogi tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo) w ciągu ul. Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska, Gdańskie Inwestycje Komunalne ponownie szukają firmy gotowej zbudować ten 700-metrowy odcinek. Zakres inwestycji się nie zmienia, ale wykonawca będzie miał krótszy czas na wykonanie prac budowlanych.



Nowym przetargiem objęty został etap drugi. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych. Nowym przetargiem objęty został etap drugi. Ostatecznie zrezygnowano w nim z trójkąta torowego w rejonie ul. Myśliwskiej. Na końcu trasy powstaną rozjazdy międzytorowe dla tramwajów dwukierunkowych.
Urzędnicy chcą, by obie trasy tramwaju na Morenę powstały jednocześnie - zarówno odcinek do PKM Brętowo, jak i w ciągu ul. Bulońskiej. Urzędnicy chcą, by obie trasy tramwaju na Morenę powstały jednocześnie - zarówno odcinek do PKM Brętowo, jak i w ciągu ul. Bulońskiej.

Co miasto powinno zrobić, jeżeli oferty wykonawców nowej trasy ponownie przekroczą zaplanowane wydatki?

Przypomnijmy, kilka tygodni temu otwarto oferty firm, które wpłynęły w postępowaniu przetargowym na budowę krótkiego odcinka trasy tramwajowej w ciągu ul. Bulońskiej. Wówczas propozycje potencjalnych wykonawców przewyższyły planowany przez miasto wydatek na ten cel o ponad 7 mln zł. Najtańsza oferta opiewała na kwotę 23 mln 369 tys. zł (złożono jeszcze jedną ofertę z kwotą ok. 23.8 mln zł), przy zakładanym budżecie 15,9 mln zł. Z tego powodu pod koniec lipca ostatecznie zdecydowano się unieważnić przetarg.

We wtorek Gdańskie Inwestycje Komunalne, koordynujące ten projekt, ponownie zaczęły szukać wykonawcy z takim samym zakresem robót. Urzędnicy liczą, że tym razem wymagania finansowe firm budowlanych będą nieco mniejsze.

- Projekt i zakres inwestycji jest identyczny. Zmiany dotyczą jedynie kosmetycznych zmian formalnych, w tym przede wszystkim skrócenia czasu budowy z 11 do 10 miesięcy, ponieważ nadal pragniemy uruchomić odnogę w ul. Bulońskiej wraz z główną trasą z pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo zobacz na mapie Gdańska - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

Miejska spółka dodatkowo zaktualizowała i urealniła kosztorys budowy nowej trasy. Dotychczasowe szacunki były wykonane w oparciu o ceny z 2012 roku, kiedy to była przygotowywana cała dokumentacja. Teraz w wyliczeniach uwzględnione mają być aktualne ceny, ale "będzie to niewielka korekta względem poprzednich wyliczeń".

Szacowane koszty GIK-u poznamy dopiero w momencie otwarcia ofert 10 września br. Ma to spowodować uniknięcie sugerowania się nim przez wykonawców. Podobnie, jak w pierwszym przetargu, jedynym kryterium wyboru będzie cena.

Obecnie GIK ani miasto nie ujawniają planu awaryjnego w sytuacji, gdyby ponownie przekroczono zakładany budżet.

- Liczymy, że zgłosi się więcej firm niż za pierwszym razem, a ceny będą bardziej zbliżone do naszych szacunków - dodaje Skorupka-Kaczmarek.

Nowa trasa będzie zakończona nie tradycyjną pętlą, ale rozjazdami międzytorowymi, które pozwolą "zawracać" tramwajom dwukierunkowym. Na krótkim około 700-metrowym, odcinku przewidziano dwa przystanki o roboczych nazwach: Budapeszteńska oraz Myśliwska.

Oprócz torów, prace obejmą też przebudowę infrastruktury kolidujących i sąsiadujących z inwestycją, w tym m.in.: układu drogowego, przejść dla pieszych, chodników, zatok autobusowych, utworzenie przejazdów rowerowych, przebudowę oświetlenia oraz infrastruktury podziemnej. Wraz z budową trasy dla tramwajów przewidziano też realizację drogi rowerowej i ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ul. Bulońskiej.

Dodatkowo, wykonawca jest zobligowany do uzupełnienia infrastruktury powstającego już przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Brętowo. Tam będzie musiał zrealizować toaletę publiczną, budynek socjalny oraz zadaszenie przejścia między przystankiem PKM a autobusowym przy ul. Rakoczego.

Docelowo trasa w ciągu ul. Bulońskiej ma być przedłużona poprzez ul. Nową Bulońską Północną do rejonu ul. Nowej Warszawskiej zobacz na mapie Gdańska. Nowa Bulońska Północna będzie się dodatkowo łączyła z ul. Nową Politechniczną, która pozwoli na dotarcie komunikacją szynową do Wrzeszcza i na Zaspę.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Zobacz postęp prac na budowie trasy z Siedlec do PKM Brętowo. Materiał z początku lipca.

Miejsca

Opinie (74) 2 zablokowane

  • Jestem co prawda laikiem (3)

    i nie orientuję się w zakresie prac, które trzeba wykonać, jednak ponad 23 miliony zł za 700 metrów (co daje raptem 2 przystanki jak wynika z rysunku) brzmi całkiem kosmicznie.

    • 8 0

    • magistrala ciepłownicza, gazowa (2)

      sieć wodociągowa, elektryczna. Wykopki właściwie na całej szerokości drogi. Takie są ceny...

      • 2 0

      • Tzn celowo pojechali (1)

        taką trasą czy wyszło im przypadkiem, bo kasa przypadkowa już nie jest.

        • 0 1

        • A jaką trasą mieli jechać, jak grunty mają w tym miejscu a nie innym

          A, że przy okazji robią remont instalacji podziemnych i nawierzchni drogi to chyba akurat dobrze.

          • 3 0

  • Geniusze z GIK !!! Ma być taniej, ale szybciej !!! Żeby się nie zdziwili !! Jeśli szybciej to

    na pewno nie taniej. Coś mi się wydaje, że przekombinowali - i zamiast 7 milionów będą musieli dołożyć 17. Albo i więcej.

    • 5 1

  • rodacy prywaciarze

    pomozecie? pomozemy!

    • 1 0

  • Wszystko fajnie... (2)

    ....tylko czy nie lepszym rozwiązaniem "zakończenia" linii byłby "trójkąt" który umożliwił by kursowanie na tym odcinku,a właściwie od Siedlec Swingów ?Przy zastosowaniu rozjazdów miedzytorowych tabor zostanie ograniczony do tramwajów dwukierunkowych, czyli 5 szt nowych Jazzów no i N8C-NF.Ponieważ zakończenie linii jest tymczasowe,bowiem przewidziana jest dalsza rozbudowa w kierunku ul.Warszawskiej.....więc ? Rozumiem,że jest juz "po herbacie" bo dokumentacja techniczna jest zatwierdzona...ale chyba mozna było....

    • 6 2

    • (1)

      Znajdź tam jeszcze za darmo grunt pod tor do trójkątowania. Nieprzypadkowo zrezygnowo z tego rozwiązania, choć jeszcze niedawno było aktualne.

      • 5 0

      • na rezerwie pod pętlę jest działka związana z biznesem panów w sutannie

        • 4 2

  • miliony tu- miliony tam tylko dla kogo? (1)

    Jedziecie sobie swoimi super 15 letnimi autami z klimą, patrzycie i co widać? kopią doły młodzi Panowie za 10 zł/h przy 40 stopniach na słońcu. Niech zaczną płacić ludzią to może i robota szybciej pójdzie.

    • 3 4

    • LUDZIĄ?!

      Możesz przybliżyć, co to jest ta "ludzia" i czemu mieliby nią płacić robotnikom? Jakieś nieznane mi dobro materialne chyba.

      • 7 0

  • czy ulozenie podkladow i pareset metrow szyn (2)

    Kosztuje aż tyle pieniędzy? Mysle ze powinni się zmieścić w kwocie ok 2 mln zl a to i tak liczone z gorka

    • 27 41

    • My ze szwagrem widzimy,że jesteś wybitnym kosztorysantem i myślicielem!

      • 22 2

    • podkłady, szyny i sieć trakcyjna - nie

      przełożenie instalacji (czyli prace ziemne) kosztują i to niemało. Jeżeli chodzi o "same tory" to tam nie ma pracy nawet na dwa miesiące.

      • 26 0

  • Tramwajem fajnie się jeździ po pagórkach Gdańska

    Tramwaj na Chełm i dalej rewelacja. Od ponad roku nie używam auta.
    Adam Owicz wśród twoich przeciwników na fotelik prezydencki nie widzę nikogo lepszego. Aby było jasne gdybym miał na kogoś sensownego głosować kopnąłbym cię w d.... . Ale chyba znowu wygrasz.

    • 10 2

  • liczenie (1)

    "Urzędnicy liczą, że tym razem wymagania firm budowlanych będą nieco niższe"
    Adam powinien teraz liczyć na własną rodzinę, żeby mu pomogła w wykręceniu się z afer

    • 8 4

    • nieco = 30%

      • 2 1

  • No, wykonawcy, nie udawajcie,że się nie da ;) (1)

    My ze szwagrem byśmy wybudowali w miesiąc za flaszkę ;)

    • 19 3

    • czyli bezrobotni jestescie ze szwagrem !

      niestety pijac ze szwagrem nie osiagniesz zyciowego sukcesu mimo iz szwagier napewno przy kazdej flaszce ci mowi ze bedzie sukces ! szwagier cie oklamuje bo chce abys inwestowal w [icie gorzalki a sam te butelki zbiera i zanosi do skupu. Teraz jest dylemat czy zmienic zone gdyz zmieniajac zone zmienisz realnie szwagra a co za tym idzie jest nadzieja ze nastepny szwagier wskaze ci droge w zyciu . Tak wiec pomysl :).

      • 10 4

  • lubie tramwaje

    sa długie, czerwone, często stają...

    • 27 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane