• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drzewa zamiast aut w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
22 października 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Projekt Klimatyczne Centrum zakłada więcej zieleni w centrum miasta. Na zdjęciu szpaler drzew przy al. Zwycięstwa posadzony trzy lata temu. Projekt Klimatyczne Centrum zakłada więcej zieleni w centrum miasta. Na zdjęciu szpaler drzew przy al. Zwycięstwa posadzony trzy lata temu.

W grudniu powinny pojawić się kolejne nasadzenia w centrum Gdyni. Zieleń pojawi się m.in. przy al. Piłsudskiego - pomiędzy ul. Prusa i TetmajeraMapka, zastępując parkujące tam auta oraz w okolicy ul. Zawiszy CzarnegoMapka. Posadzone zostaną też drzewa przy ul. 10 LutegoMapka, do czego przyczyniło się głosowanie mieszkańców w Budżecie Obywatelskim.



Więcej zieleni w centrum kosztem miejsc parkingowych:

Na początku roku władze miasta zapowiedziały inaugurację i rozwijanie projektu Klimatyczne Centrum. W ramach działań zamknięto jeden kierunek jazdy na ul. Świętojańskiej, przemieniono parking przed Akwarium Gdyńskim na strefę wypoczynku, gdzie ostatnio pojawił się podświetlany napis promujący Gdynię. Powstał park kieszonkowy, ruszyła nowa linia trolejbusowa, niebawem mają stanąć wzdłuż bulwaru i skweru Kościuszki nowe latarnie. Prace są też wykonywane m.in. przy remoncie chodników - jak chociażby przy ul. 3 Maja.

Władze miasta przekonują od początku, że projekt Klimatyczne Centrum - oprócz zmian w infrastrukturze czy organizacji ruchu - ma też powiększyć tereny zieleni na obszarze Śródmieścia Gdyni.

Symbolem ostatnich zmian w centrum Gdyni jest przemienienie parkingu przed Akwarium w przestrzeń do odpoczynku. Symbolem ostatnich zmian w centrum Gdyni jest przemienienie parkingu przed Akwarium w przestrzeń do odpoczynku.

Nowe nasadzenia do końca roku



Do końca roku planowane są w mieście nasadzenia trawy, krzewów i drzew. Urzędnicy czekają na wykonawców podzielonych na części prac, które zgodnie z harmonogramem mają zakończyć się w grudniu.

Bardziej zielono zrobi się: na Babich Dołach, Wiczlinie i Obłużu, ale najwięcej zmian będzie widocznych w Śródmieściu. W centrum miasta planowane są m.in. nasadzenia przy ul. 10 Lutego. Przypomnijmy, że pierwsze drzewa będące efektem wygranego projektu w Budżecie Obywatelskim pojawiły się tam pod koniec 2018 roku na odcinku pomiędzy Władysława IV i Świętojańską.

Teraz nowe drzewa pojawią się na odcinku od ul. Podjazd do 10 LutegoMapka. Radości nie ukrywają członkowie Miasta Wspólnego, którzy zainicjowali odtworzenie historycznego szpaleru drzew przy ulicy.

W ostatnich dniach stanął tam świetlny napis Gdynia. W ostatnich dniach stanął tam świetlny napis Gdynia.

Powrót do historii



- Ul. 10 Lutego w końcu odzyska swój historyczny szpaler. Co prawda z innym gatunkiem drzew, a na ich wzrost jeszcze poczekamy, ale trzeba pamiętać, że gdy zapoczątkowaliśmy Budżetem Obywatelskim ten projekt, to na tej ulicy mieliśmy zaledwie kilkanaście drzew, w większości w bardzo złym stanie - komentuje Łukasz Piesiewicz z Miasta Wspólnego.
Na tym odcinku pojawi się blisko 40 drzew oraz ok. 20 tzw. mis, w których będzie znajdować się ozdobna trawa.

Mniej miejsc do parkowania przy al. Piłsudskiego



Zmiany czekają też m.in. odcinek al. Piłsudskiego od ul. Prusa do TetmajeraMapka.

Zakres inwestycji w tym miejscu obejmuje m.in.:

  • demontaż istniejących ławek i koszy na śmieci,
  • rozbiórkę części nawierzchni z kostki brukowej,
  • wymianę gruntu na ziemię urodzajną,
  • zakup i montaż ławek oraz koszy na śmieci,
  • nasadzenie roślin ozdobnych: krzewów liściastych w formie piennej, niskich krzewów
  • liściastych i bylin,
  • ściółkowanie nasadzeń przekompostowaną korą.


- Warto pochwalić zmiany na alei Piłsudskiego. Zgodnie z projektem, w przyszłym sezonie, pieszym idącym w stronę bulwaru nie będą towarzyszyć zaparkowane na chodniku samochody, ale krzewy i drzewa - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Na skrzyżowaniu Kilińskiego i Abrahama powstał park kieszonkowy. Na skrzyżowaniu Kilińskiego i Abrahama powstał park kieszonkowy.
Zieleni przybędzie też w okolicach ul. Zawiszy Czarnego oraz na 3 Maja, gdzie trwał w ostatnich tygodniach remont chodnika.

- Profesjonalnie zaprojektowane strefy zieleni, zlokalizowane po obu stronach ulicy 3 Maja, podniosą walory estetyczne tej przestrzeni - zapowiadał podczas rozpoczęcia prac Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Miejsca

Opinie (378) 7 zablokowanych

  • O zieleń w Gdyni dba się wybiórczo.

    Przy okazji wielu robót podcina się korzenie, drzewa oczywiście usychają, stoją kilka lat suche a potem po ich ścięciu nikt już nowych na to miejsce nie zasadzi. A nawet jeżeli to już nigdy tego szlachetnego gatunku który tam rósł. A co do braku miejsc parkingowych to są w mieście miejsca które aż wołają o parkingi piętrowe. Na przykład koło Batorego.

    • 5 0

  • Kocham Gdynie! (2)

    Dlatego czas sie wyprowadzic bo coraz wiecej ludzi ze wsi sie sprowadzilo a teraz chca zeby wies przyszla za nimi, parki tak ale rozum przede wszystkim, rowerzyści chca ścieżki rowerowej to niech nie bedzie ona sponsorowana przez kierowców , rowery sa jednym ze środków transportu a nie jedynym.itd, itd, to nie ma sensu przy nastepnych wyborach trzeba zmienic prezydenta i w szczegolnosci jego zastepce .pozdrawiam.

    • 4 4

    • Gościu ma racje. Wszędzie tylko te ścieżki rowerowe a samochody gdzie mają jeździć? Kilka kawałków tu i tam. Dość z dominacją rowerów, czas budować drogi dla samochodów wreszcie!

      • 1 0

    • Ob jak najszybciej

      Szkoda żeby takie głąby tu mieszkaly

      • 1 0

  • Wyrzucić Gdynian z centrum.

    Tylko powstaje pytanie,co mamy robić w naszych zapyzialych dzielnicach,zaniedbanych przez was urzędników?Mamy oglądać te betonowe pomniki waszych koleżków deweloperów Cionka i Boczka?Nic nie robicie dla Gdynian.Nawet Polankę Redlowska gdzie chodzimy na spacery chcecie oddać deweloperom.Czy łatacie dziurę budżetowa po inwestycji w Kosakowie?100mln utopiliscie i w zamian dostaniecie 7mln.Oddajcie nasze,miastowe pieniądze urzędnicy.

    • 6 1

  • utrudnianie ludziom życia w "centrum" ma jeden cel

    wyrugować z tego terenu ludzi, którzy chcą (muszą) mieszkać w mieście a nie w westernowej atrapie.
    To drogi teren a po przejęciu będzie można z niego zrobić jedne, wielkie Krupówki albo innego Monciaka.
    A dla odpowiedznich ludzi miejsca i komunikacji wystarczy.
    Na granicy postawi się rogatki i będzie pobierać opłaty:
    Park Rozrywki Gdynia.

    Tylko że to wcale nie jest zabawne...

    • 4 1

  • Coś z tą Gdynią

    Dzieje się niedobrego .
    Lotnisko miało być. Polanka Redłowska miała byc zagospodarowana. A są infobox, napis i sadzenie krzaków. Naprawdę nie widać żeby było robione coś dla Gdynian.Tereny sprzedawane deweloperom i wiadomo że to mieszkania nie dla Gdynian tylko z Mazowieckiego.

    • 11 0

  • doktrynerskie podejście do rzeczywistości

    nigdy nie kończy się zdrowo...

    • 2 1

  • Wyludnienie

    Ciekawe jak miasto chce przyciągnąć turystów do miasta, gdzie większość podróżuje na kołach... ??? Pewno auta mają zostawić w Wejherowie i stamtąd dotrzeć do metropolii na osiołkach ;) Miasto Gdynia nic nie inwestuje w turystykę samochodową /brak cempingów choćby dla camperów/ jak jest na całym świecie, mając taki potencjał. Szkoda że polityka miasta jest tak krótkowzroczna i ograniczona... rowery sprawdzają się raczej w Wietnamie, a tu aspirują do Europejskiego miasta.

    • 6 1

  • Gdynia jest pieknie skomunikowanym miastem ,nie trzeba po gazete jezdzic samochodem...(wlasciciel samochodu) centrum dla ludzi ....

    • 1 9

  • Brak logiki (2)

    Najpierw sprzedają parki pod biurowce a potem sądzą parę drzew....

    • 21 1

    • A ktory park sprzedali?

      • 1 1

    • W tym jest metoda.

      Kasa misiu, kasa.

      • 1 0

  • (2)

    Jak będzie mniej miejsc parkingowych w centrum to biznes i gastronomia wcale nie padną. Może będzie mniej samochodziarzy (swoją drogą dla takich drogi i parkingi to dobrowolny geo fencing) ale ludzi będzie więcej. Centra miast zyskują na ograniczeniu ilość samochodów i to nie jest "raczej mi się wydaje" tylko przykład za przykładem z cywilizowanego świada. Ja wiem że osobie uzależnionej od samochodu ciężko to sobie wyobrazić ale na świecie są inni ludzie też i mają inne preferencje.

    • 3 18

    • dokladnie tak najlepszym przykładem sa panstwa zachodnie tam gdzie jest strefa wolna od trujacych spalinami (1)

      tam biznes kwitnie!

      • 1 2

      • Ale oprocz ambitnych planow tan sa np sklepy do ktorych ludzie jezdza, a na Swietojanskiej znajdziesz np lumpex i skleny z tania chinszczyzna. To raczej malo atrakcyjne, nie uwazasz?

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane