• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworce we Wrzeszczu i Oliwie zyskają nowe oblicze

Krzysztof Koprowski
13 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Istniejący dworzec we Wrzeszczu czeka rozbiórka. Zastąpi go nowy budynek z kondygnacją podziemną. Istniejący dworzec we Wrzeszczu czeka rozbiórka. Zastąpi go nowy budynek z kondygnacją podziemną.

Kolejarze - oprócz kompleksowego remontu stacji Gdańsk Główny - przymierzają się do modernizacji dworców we Wrzeszczu zobacz na mapie GdańskaOliwie zobacz na mapie Gdańska. We Wrzeszczu powstać miałby nowy pawilon, zaś w Oliwie rozważane są różne warianty wykorzystania wnętrz istniejącego gmachu.



Czy należy rozbudować dworce we Wrzeszczu i Oliwie?

Prace budowlane we Wrzeszczu i Oliwie będą prowadzone w najbliższych latach. Wstępne zapowiedzi mówią o perspektywie 2019-2020 r. oraz przeznaczeniu na każdy z obiektów ok. 6-7 mln zł.

O przebudowie dworca we Wrzeszczu pisaliśmy już kilka tygodni temu. Istniejący budynek planuje się rozebrać. Nowy gmach ma być wprawdzie jeszcze mniejszy pod względem powierzchni kondygnacji, ale zyska dodatkowe podziemne piętro, połączone z istniejącym przejściem pod torami kolejowymi.

Oprócz kas, automatów biletowych, toalet i niewielkiej poczekalni, przewiduje się miejsce pod działalność kilku punktów handlowych. Zdaniem kolejarzy okoliczne sklepy, w tym znajdujące się w pobliskich dwóch galeriach, już teraz w pełni zaspokajają potrzeby pasażerów.

Dworzec systemowy w Ciechanowie. Podobnej rangi gmach dworca planowany jest we Wrzeszczu. Dworzec systemowy w Ciechanowie. Podobnej rangi gmach dworca planowany jest we Wrzeszczu.
Architektura nowego obiektu we Wrzeszczu nie jest jeszcze znana. Ma to być obiekt tani w utrzymaniu, kompaktowy i nieskomplikowany w budowie. Jako przykład podobnych rozwiązań podaje się np. nowy dworzec systemowy w Ciechanowie.

W Oliwie istniejący dworzec będzie w pełni zachowany i odrestaurowany. Kolejarze poszukują natomiast pomysłów na wykorzystanie jego wnętrz. Kilka miesięcy temu brano pod uwagę przeniesieniu tutaj przychodni z Sopotu, ale okazało się to niemożliwe ze względu na zbyt bliskie sąsiedztwo torów i związany z tym hałas oraz drgania.

- To budynek z 1870 r., czyli praktycznie z tego samego okresu, co linia kolejowa. Jest pod ochroną konserwatorską. Jego powierzchnia użytkowa, na którą składają się parter, poddasze oraz częściowe podpiwniczenie, wynosi aż 950 m kw. - mówi Paweł Wróblewski, moderator warsztatów z mieszkańcami z PKP SA, zorganizowanych we wtorek w siedzibie Rady Dzielnicy Oliwa zobacz na mapie Gdańska.
  • Poczekalnia, mieszcząca się obecnie w centralnej części dworca, ma zostać przeniesiona do fragmentu lewego skrzydła.
  • Tylko od strony torów kolejowych istnieje kilka wejść do dworca i potencjalnych lokali handlowych.
  • Peron dalekobieżny w Oliwie.
  • Nawierzchnia peronu w Oliwie z kostki brukowej, niewygodnej dla pasażerów niepełnosprawnych oraz z bagażami na kółkach.
  • Zejście z peronu dalekobieżnego pozbawione jest jakichkolwiek tablic informacyjnych o dojściu do przystanków czy ulic.
Mieszkańcy Oliwy do tematu podeszli bardzo kreatywnie. Największe poparcie zyskał pomysł utworzenia w gmachu dworca teatru z kawiarnią. Ponadto ze względu na duży ruch turystyczny zaproponowano otwarcie lokalnego punktu informacji turystycznej.

Z myślą o obsłudze ruchu pasażerskiego wskazywano potrzebę montażu elektronicznych tablic dynamicznej informacji dotyczących ruchu pociągów i pojazdów komunikacji miejskiej z pobliskich przystanków, postawienia samoobsługowych skrytek bagażowych oraz zdecydowanie lepszego oznakowania dróg dojścia do przystanków autobusowych, tramwajowych i atrakcji turystycznych.

Zgodnie ze wstępną wizją kolejarzy, poczekalnia i kasy miałyby być przeniesione w skrzydło dworca najbliżej przejścia pod torami zobacz na mapie Gdańska. To rozwiązanie nie zyskało jednak pełnego poparcia.

- Musimy spojrzeć całościowo na obiekt. Jeżeli jest portal, wejście ze schodami w centralnej części, to tam powinna pozostać funkcja obsługi pasażerskiej. To właśnie tym wejściem odruchowo będą chcieli dostać się na dworzec pasażerowie, a nie jakimiś małymi drzwiami z boku budynku - przekonuje Tomasz Strug, przewodniczący Zarządu Rady Dzielnicy Oliwa. - Ponadto pasażer po zakupie biletów będzie szedł wzdłuż budynku i być może zajrzy do lokali handlowych, które tutaj powstaną.
  • Pawilony handlowe w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
  • Pawilony handlowe w bezpośrednim sąsiedztwie dworca.
  • Istniejący budynek szaletu będzie mógł być wykorzystany pod inną funkcję, ponieważ toalety przewidziano wewnątrz przebudowanego dworca.
  • Podczas dyskusji pojawił się również postulat wykonania zadaszenia między dworcem z poczekalnią a przejściem pod torami.
  • Na pobliskim skwerze mieszkańcy widzą przestrzeń pod wystawy i wydarzenia plenerowe, plac zabaw oraz wybieg dla psów.
Pod względem lokali handlowych, problemem jest utworzenie wejścia do nich z zewnątrz. Konserwator zabytków raczej nie wyda zgody na wykonanie otworów drzwiowych oraz schodów od strony placu przed dworcem. Natomiast od strony torów kolejowych, gdzie istnieje kilka wejść do budynku, ruch pieszy jest zdecydowanie mniej intensywny, co stawia pod znakiem zapytania rentowność prowadzonej działalności gospodarczej.

Mieszkańcy postulują także poprawę estetyki pawilonów handlowych w bezpośrednim sąsiedztwie dworca. Ponadto pobliski skwer powinien zyskać lepsze oświetlenie, stać się miejscem organizacji wystaw i wydarzeń plenerowych oraz być wyposażony w plac zabaw oraz wybieg dla psów.

W zakresie układu drogowego nie przewiduje się większych zmian. Zbudowany ma być niewielki parking w południowej części terenu kolejowego zobacz na mapie Gdańska m.in. z myślą o podwiezieniu na dworzec pasażerów z większym bagażem - na wzór podobnych rozwiązań przy lotniskach.

Miejsca

Opinie (172) ponad 10 zablokowanych

  • W Oliwie zróbcie Biedronkę!!!

    "Oliwiacy" to prości ludzie, więcej nam nie potrzeba. Biedra w budynku dworca, skwer żeby psy miały gdzie sr*ć i obok plac zabaw dla dzieci, rewelacja! Przydałoby się też jakieś nowe "rożno" z piwem, coś takiego jak na pętli tramwajowej. Tani kurczak i tanie piwo, mniam.

    • 4 3

  • w Oliwie potrzebny jest tunel dla pieszych i rowerzystów - dojazd od strony ul Droszyńskiego

    dojście tylko z północnej strony do peronów dworca w Oliwie to porażka.

    Powinno być dojście z obu stron peronów.

    Dla pracujących w OBC a dojeżdżających koleją Przewozów Regionalnych lub SKM jak znalazł - ostatnie kilkaset metrów do przejechania rowerem metropolitalnym.

    • 2 2

  • X

    We Wrzeszczu tragiczny,dojazd do międzynarodowego lotniska ,a wygląda jak w zapyziałej dziurze,teraz po lekkim odnowieniu to jeszcze ,ale parę lat temu?Zenada

    • 6 1

  • A gdzie zniknely obrotowe tace do biletow z grawerowanym napisem geschlossen z Oliwskiego Dworca ??

    • 7 1

  • Dworzec

    We Wrzeszczu ma być jeszcze mniejszy??? To kompletna bzdura. Teraz ludzie nie mają gdzie się podziać w razie niepogody, czekając na pociągi czy autobusy. A wszystkie pociągi jadące w Polskę zatrzymują się na tej stacji. Ci w Warszawie to chyba nigdy tu nie byli i nie wiedzą co Dworzec Wrzeszcz znaczy w naszej aglomeracji. Wiatę z dykty postawcie, będzie jeszcze oszczedniej. Hahahaha Wstyd!!!!!

    • 14 0

  • Zostawcie dworzec w Oliwie - on jest uroczy w przeciwieństwie do nowoczesnych tworków!

    Tam, na dworcu powinny być kasy, toalety, poczekalnia i ławki do siedzenia, kawiarnia/barek - potrzebne jak ktoś czeka na pociąg. Może jakiś kiosk, pamiątki, drobiazgi potrzebne w podróży.

    • 8 1

  • Gdzie są toalety na dworcu w Oliwie?

    • 8 0

  • Wszysko już jest - w planie i studium zagospodarowania

    Plan zagospodarowania terenu można pobrać pod hasłem 0819 MPZP Wrzeszcz Centrum - rejon ulic Klonowej, Grunwaldzkiej, Romana Dmowskiego w mieście Gdańsku

    http://www.gdansk.pl/zagospodarowanie-przestrzenne/08-Wrzeszcz-Gorny,a,5024

    Teren dworca oraz zatok autobusowych wraz z pawilonami znajdującymi się wzdłuż ul. Dmowskiego został oznaczony jako 013-KZ94/U33, a w legendzie opisany jako "Tereny węzłów integracyjnych"

    Co i jak można budować na "terenach węzłów integracyjnych"? Na stronie metropoliagdansk.pl można znaleźć studium pt. "Wspólne standardy wizualne i funkcjonalne w zakresie zagospodarowania przestrzeni publicznej budowanych i modernizowanych węzłów integracyjnych na Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot w tym w zakresie elementów tzw. "małej architektury i oznakowania":

    http://www.metropoliagdansk.pl/upload/files/Za%C5%82%C4%85cznik%20nr%202%20do%20Zapytania%20ofertowego_OPRACOWANIE_Wsp%C3%B3lne%20standardy.pdf

    W opracowaniu p. 6. dotyczy "funkcjonowania obiektów dworcowych na terenie węzłów przesiadkowych" (s. 68 n.) Czytamy tam:

    "W przypadku części węzłów przesiadkowych dobrym rozwiązaniem jest stosowanie punktów usługowych i handlowych bądź to w obrębie węzła przesiadkowego, bądź też w jego najbliższym otoczeniu. Jeżeli uwarunkowania lokalne będą temu sprzyjające, tego typu punkty mogą występować również w obszarze przystanków zintegrowanych oraz – jeszcze rzadziej – zwykłych przystanków na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia - Sopot. Ogólnie jednak należy przyjąć zasadę, iż im większa jest ranga danego węzła, tym bogatsza powinna być jego oferta usługowo-handlowa w zakresie działań nie tylko
    związanych z transportem pasażerskim". - czyli może być i hotel, i centrum konferencyjne - na poziomie ponad wiatami autobusów i ponad halą dworca, a na poziomie dworca handel, usługi, kultura, rozrywka - cokolwiek.

    "Budynek dworcowy powinien być podzielony funkcjonalnie na 3 strefy: poczekalnia dla podróżnych wraz z punktem informacyjno-kasowym, strefę kawiarni i sanitariatów oraz strefę usługową. Cały budynek dworcowy musi być dostępny dla osób niepełnosprawnych. Z uwagi na różnorodny charakter gminy rekomenduje się projektowanie budynków dworcowych komponujących się z otaczającym go krajobrazem". - czyli można stawiac kloca wielkiego jak Bałtycka i Metropolia. Proszę Państwa, ten teren, wraz z placem dworcowym dla autobusów ma wielki potencjał. Stawiać budę wielką na 3-4 kondygnacje, autobusy zadaszone stropem, a może i pętlę tramwajową udałoby się wykroić z Grunwaldzkiej. Dlaczego tramwaj tam nie zajeżdża? Byłoby w końcu nowocześnie, a nie półśrodki. Pieniądze z najmu powierzchni nad dworcem i placem szybko by tę inwestycję zwróciły.

    "Czytajmy klasyków", bo pieniądze z Unii za to studium poszły, a my dalej godzimy się na budowanie obórek.

    • 2 0

  • ...

    Dworzec w Ciechanowie to był piękny stary budynek. Należało zostawić elewacje a przebudować środek. tak wyszło jak zwykle. jakiś kretyn postawił stal i szkło, które sa ohydne. powtarzam Ohydne. To samo budyń chce zrobić z gdańska starówką. Ohydę ze stali szkła. Przytłaczający moloch nie mający nic wspólnego z estetyką i nowoczesnością

    • 2 2

  • Ciemne debilstwo pisowskie usankcjonowalo juz chamstwo i prymitywizm w polityce , teraz rozlewa swoje bezgustowie na dworce.

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane