• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dworzec we Wrzeszczu: brzydka blacha tylko chwilowo

Michał Stąporek
10 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (145)
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku. Prace przy budowie dworca kolejowego we Wrzeszczu są na ostatniej prostej. Budynek ma zostać oddany do użytku w połowie tego roku.

Blacha falista, która pojawiła się na elewacji powstającego dworca kolejowego we WrzeszczuMapka, zaskoczyła część mieszkańców. - To ma tak wyglądać? - niepokoili się. Uspokajamy: to dopiero podkład pod właściwą elewację, znacznie bardziej estetyczną.




Ważny jest dla ciebie wygląd budynku, w którym załatwiasz sprawy?

Okładzina dworca jak płot budowlany



W ostatnich dniach część mieszkańców Gdańska nabrała wątpliwości, czy przebudowa dworca we Wrzeszczu realizowana jest na pewno zgodnie z projektem. Wszystko dlatego, że na nowym budynku pojawiła się okładzina z blachy falistej. Wypisz, wymaluj - identycznej jak ta, z której wykonano ogrodzenie wokół placu budowy.

- Jeden z ważniejszych dworców Trójmiasta, a wygląda jak metalowy chlebak. Latem gorąco było już poprzednio, teraz tam będzie trudno stać dłużej niż kilkanaście sekund - napisał jeden z użytkowników forum poświęconego inwestycjom w Trójmieście.
Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy. Blacha, która pojawiła się na budynku dworca, jest identyczna jak ta, z której zbudowano płot wokół placu budowy.


W podobnym tonie wypowiedział się pan Piotr, który w mailu do naszej redakcji pytał, czy kolejarze chyłkiem zmienili projekt, który był prezentowany początkowo i który umieszczono także na placu budowy.

Przesuń aby
porównać

Elewacja dworca we Wrzeszczu będzie jak w projekcie



Uspokajamy wszystkich, że tak na szczęście się nie stało. Umieszczona na budynku blacha nie jest docelową elewacją budynku i zostanie niebawem zakryta.

- Widoczna na zdjęciu blacha to element podkonstrukcji dla docelowej okładziny elewacyjnej. Docelowy wygląd elewacji nie uległ zmianie - uspokaja Bartłomiej Sarna z biura prasowego PKP SA.
Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata Tak zmieniał się dworzec we Wrzeszczu przez lata

Przebudowa dworca PKP we Wrzeszczu



Przypomnijmy: umowę na przebudowę dworca we Wrzeszczu kolejarze podpisali latem 2021 r. Koszt inwestycji zaplanowano na ok. 13,2 mln zł.

Kolejarze zachwalili wówczas nowy projekt. Dzięki niemu miały zniknąć sztukowane przez lata dobudówki, a w ich miejsce powstać obiekt o spójnej bryle. Wykonana ze stali i szkła elewacja miała podkreślić nowoczesny i nieco industrialny (choć krytycy mówili raczej, że "tani") charakter nowego dworca. Duże przeszklenia miały zapewnić dobre oświetlenie wnętrz.

  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
  • Tak będzie się prezentować dworzec PKP we Wrzeszczu po zakończeniu przebudowy.
Rozbiórka starego budynku ruszyła jesienią 2021 r. Prace budowlane miały trwać półtora roku, a nowy dworzec miał być gotowy na koniec 2022 r.

Rozbiórka dworca we Wrzeszczu. Listopad 2021

Po kilku miesiącach prac umowę jednak aneksowano. W efekcie koszt prac wzrósł o ok. 1,5 mln, do 14,67 mln zł. Termin otwarcia dworca przesunięto o pół roku, czyli do połowy roku 2023.

Ten termin jest aktualny do dziś.



W latach 50. dworzec we Wrzeszczu zbudowano w dwa miesiące



Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r. Tymczasowy dworzec we Wrzeszczu, wybudowany w zaledwie 65 dni, został otwarty na początku 1952 r. Zdjęcie z 1955 r.
Warto przypomnieć, że budynek dworca we Wrzeszczu, który otwarto w 1952 r., zbudowano w nieco ponad dwa miesiące. Załogi pracujące przy budowie rywalizowały między sobą, o czym - w charakterystycznym dla tamtej epoki tonie - donosił "Dziennik Bałtycki".

Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.
Informacja z "Dziennika Bałtyckiego" z 25 stycznia 1952 r.

Opinie (145) 5 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Plany -a rzeczywistość !!!!!!!!

    Jak dobrze pamiętam -to plany były zupełnie inne !! Dwoezec miał być elementem łaczacym dwie galerie handlowe z wieloma udogodnieniami dla podróżnych ,kawiarnie , przechowalnie bagaży, restauracje ,ruchome chodniki - no i oczywiście dwie duże galerie handlowe . Miało być pięknie a wyszło jak zwykle !!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • Kolejna prowizorka na kolejnych 50 lat głównie dla bezdomnych !!!!!!!!!

    • 0 0

  • co to?

    Koszmarek, taki nowoczesny !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 0 0

  • No ciekawe kto

    Za to zapłaci oczywiście społeczeństwo to draństwo gdzie nadzór budowlany. Pozdrawiam

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    brawo (2)

    dokładnie takie samo zdjęcie chciałem zrobić
    To ta sama blacha .
    Zdjęli z ogrodzenia i zrobili elewacje
    Fajnie . Ile jeszcze ten remont potrwa ?
    I te przejście po kałużach na krzywym asfalcie to mistrzostwo świata . Ale rozumiem że to teren miasta . A urzędnik tamtędy nie chodzi

    • 30 7

    • Oni to robią

      Jakby to był dworzec w Gdańsku głównym Hehe

      • 0 0

    • Teraz wezmą taka sama blachę i doczepią do istniejącej tylko w poprzek i będzie git

      • 1 1

  • Co za architekt to brzdactwo zaprojektował

    Jeżeli ta blacha pozostanie to można wysłać tą elewację do konkursu na najbrzydszy obiekt.

    • 0 0

  • BHP

    Patrzeć się nie da na te rusztowania. Kto pozwala na takim zabytku pracować. Jeszcze zmontowane wbrew wszelkim przepisom dot. bezpieczeństwa️

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    65 dni w 50' latach ? (2)

    Coś niesamowitego, że w latach 50' ubiegłego wieku stawiali murowany budynek w 65 dni ? Jak nie wstyd w 20' latach XXI wieku zwykły szklano- blaszany szkielet, do tego modułowy, stawiać ponad 2 lata ? W czasach kiedy mamy szybkie komputery, zupełnie inne maszyny i wiedzę na temat budowania. Wstyd PKP czy inni inwestorzy!

    • 46 3

    • Budowa dworca

      Wstyd tyle czasu dworzec budować to raz za takie pieniądze a co z ulicami,zwłaszcza dolny Wrzeszcz ktoś kiedyś tym się zajmie,tym bardziej że nikogo te okolice nie obchodzą ,chodzi się po ulicach bo na chodnikach samochody parkują,budynki niszczeją,stoją puste ponieważ najem jest tak kosztowny że lepiej by stały puste bo po co komuś wynająć,dawny stadion Gedania nie przypomina niczego a Pani Prezydent zupełnie zapomniała że tam ludzie też mieszkają,komunikacja tzn autobus w jedną stronę jeździ a wraca już inną trasą,jest sporo nie zagospodarowanych miejsc,tylko zwykłe śmietniska jak w jakimś grajdole,mandaty wypisują a nawet ławek nie ma,nie robią kompletnie nic za to Dworzec w Górnym Wrzeszu jeszcze nie zrobiony,co ze złota ma być że tak opornie budują zresztą jak wszystko.Wstyd to mało powiedziane a Pani Prezydent może pojezdzilaby po Gdańsku i zobaczyła ile jest do roboty a nie wstrzymywała wykup mieszkań albo nie odnawiała pustych mieszkań bądź zaczęła przekazywać ludziom bezdomnym,lepiej nie dać nikomu niech puste stoją,wstyd czego się doczekaliśmy,szkoda słów.

      • 0 0

    • bo robić nie ma komu.

      • 1 2

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    Najważniejsze żeby wewnątrz, w godzinach szczytu była otwarta właściwa ilość kas biletowych , bo to co się tam czasem działo to był gargamedon...

    • 100 6

    • (5)

      Kto jeszcze kupuje bilet w kasach?

      • 12 12

      • (4)

        Ja. Jestem normalny a nie zombie smartfonowy

        • 11 16

        • Ok, tylko że ja kupuje bilet wchodząc po schodach na peron, 5 min przed przyjazdem pociągu (3)

          A ty zombie- kolejkowiczu przyjeżdżasz 30 min wcześniej i stoisz w kolejce stresując się czy zdążysz. No, ale przynajmniej nie korzystasz z tych wścibskich smartfonów. Brawo dla Ciebie xD

          • 15 10

          • Ryj sobie zbijesz jak chodzisz po schodach (2)

            Oczami w telefonie.
            Jak lubisz być inwigilowany i sterowany to twój problem.

            • 1 5

            • "Inwigilowany i sterowany".. hahahahahah

              No kurde ubaw.. tak, ponieważ:
              1) "oni" zawsze chcieli inwigilować jakiegoś Janusza z Koziej Wólki, bo jest im niezbędnie potrzebny
              2) kamery w mieście i pliki cookie na każdej stronie wiedzą o tobie już wystarczająco dużo. Te drugie są głównie po to, by targetować na ciebie reklamy, pytanie jaką masz psychikę by się temu oprzeć, widocznie słabą, skoro "smartfony to zło".

              • 3 0

            • Uważaj na kamery które cię obserwują z każdego rogu

              • 4 1

    • (2)

      Najważniejsze to pozbyć się z okolic dworca żulerii wszelkiej maści. Strach tam wyjść, sama patologia.

      • 12 1

      • Jezu co tam było. Większość lawek przy kasie zajmowały zule

        • 1 0

      • Dokładnie, te patusiarskie ryje to główna wizytówka Wrzeszcza w tym momencie, słabo to wygląda, zwłaszcza jak ktoś tam jest po raz pierwszy

        • 2 0

    • Po co kasy jak bilet można kupić przez komórkę lub w maszynie

      • 1 1

    • Chyba armagedon

      • 0 0

    • A co z rozkładem? (2)

      Pamiętam jak chciałem się przejechać PKMką "z różnych peronów odjeżdża, proszę patrzeć i biec na właściwy" - na moje pytanie, z którego peronu odjeżdża ta papajka na lotnisko :)

      • 10 2

      • (1)

        Z 1. na lotnisko zawsze :)poniewaz przy Zaspie jedzie lewym torem na Strzyza

        • 0 2

        • Nie zawsze, te co jadą z Gdyni przez Sopot odjeżdzają z drugiego.

          • 3 0

    • Nie zdziwie sie jak niebawem w ogole zlikwiduja kasy bo masz sobie kupic bilet w necie i nie zawracac glowy

      Zamiast kas beda okienka w ktorych kupisz musztarde czy sznurowadla jak na poczcie...

      • 10 2

  • Bez sensu, zupełnie pozbawione sensu takie rozłożyste niskie budynki. (1)

    Teren dworca wraz z przestrzenią nad peronami, można by było o wiele lepiej zagospodarować, wznosząc o wiele wyższy gmach nad budynkiem dworcowym w którym z powodzeniem można by ulokować parking kubaturowy, natomiast płyta betonowa powinna przykryć perony, natomiast na jej powierzchni z powodzeniem można by było wykonać węzeł przesiadkowy dla linii autobusowych oraz dojazd do parkingu kubaturowego nad budynkiem dworca.
    Płyta jednocześnie stanowiła by urządzony plac, który był by miejscem przesiadki podróżnych oraz miejscem przez które przechodzono by na przykład do Metropolii zostawiając swój samochód na parkingu, którego w tej części miasta szczególnie brakuje. Teren po przeniesionej zatoce autobusowej można by na przykład zagospodarować zielenią w postaci parku przy którym przebiegała by trasa planowanej linii tramwajowej, bądź ewentualnie wznieść budynek nawiązujący stylistyką do istniejącej zabudowy Wrzeszcza.

    • 2 2

    • Jeeeezu, srogie grzyby, widzę!

      Przykrywanie torów betonową płytą? Wyszedłby z tego sarkofag atomowy jak w Czernobylu :) Ale zaproponuj PKP, na pewno chętnie wyłożą 20 mln zł na to, tylko po co? Bo więcej betonu jest fajniej? Bo parking, którego ponoć brakuje? 50 metrów dalej masz 1000 miejsc parkingowych w Metropolii a 300 metrów dalej masz 1000 miejsc parkingowych w Bałtyckiej. Jeszcze ci mało?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane