• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Upomnienia za parkowanie elektryków. Rejestrację trzeba wpisać do bazy

Patryk Szczerba
23 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (193)
Najnowszy artykuł na ten temat Dokładność pomiaru aut w e-kontroli wynosi 3 cm
Od czasu rozpoczęcia automatycznej kontroli parkowania wzrosła liczba wystawianych upomnień. Od czasu rozpoczęcia automatycznej kontroli parkowania wzrosła liczba wystawianych upomnień.

Kamera skanująca rejestracje elektrycznych samochodów zaparkowanych w Gdyni nie zawsze rozpoznaje zielone tablice aut zwolnionych z opłat. Dzieje się tak często po zmroku. Mandaty są anulowane, ale - by uniknąć stresu - urzędnicy apelują, by wpisywać numery rejestracyjne do bazy.



Co sądzisz o e-kontroli?

Upomnienie za parkowanie swojego elektrycznego auta otrzymał kilka tygodni temu czytelnik Trojmiasto.pl, pan Piotr.

- Zdenerwowałem się, bo okazało się, że mimo, że mam auto elektryczne, to parkując w Gdyni otrzymałem upomnienie, chociaż ustawowo jestem z tego zwolniony. Urzędnicy tłumaczyli, że samochód skanujący tablicę jeździł po zmroku, więc mógł nie rozpoznać koloru tablic, a ja mam udowadniać, że posiadam elektryka. Czy przy obecnej technologii kamery skanujących samochodów nie powinny wychwytywać kolorów po zmroku, by uniknąć takich sytuacji? Szkoda, że nikt nie pomyślał o tym podczas zamawiania skanujących aut - opowiada naszej redakcji.
Auta skanują rejestracje na ulicach Gdyni Auta skanują rejestracje na ulicach Gdyni

Nie ma kamer, które rozpoznałyby rejestracje po zmroku



O sprawę zapytaliśmy urzędników z ZDiZ. W odpowiedzi informują, że obecnie nie ma technologii na rynku, która pozwoliłaby kamerom w ciemności i niesprzyjających warunkach atmosferycznych rozpoznawać kolor rejestracji.



- Kamery zamontowane na autach nie są w stanie rozpoznać bladozielonego koloru na tablicach rejestracyjnych pojazdów elektrycznych. Wieczorem, podczas pracy z trybem podczerwieni, wszystkie tablice są takie same - mówi Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik ZDiZ w Gdyni.

Wszystko o e-kontroli parkujących



Praca nad stworzeniem osobnej bazy



ZdiZ informuje także, że podobnych sytuacji do przedstawionej przez czytelnika od września 2022 roku, kiedy auta z kamerami skanującymi rejestracje jeżdżą po mieście, było 250.

Odnów identyfikator, by parkować za darmo Odnów identyfikator, by parkować za darmo

Dodaje, że Zarząd Dróg i Zieleni pracuje nad stworzeniem bazy pojazdów elektrycznych rejestrowanych w mieście, tak aby system z góry rozpoznawał auta z napędem elektrycznym, bowiem dane otrzymywane z Bazy Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców nie zawierają informacji o rodzaju napędu.

- Ministerstwo Infrastruktury pracuje nad rozwiązaniami RFID. Zgodnie z pomysłem pojazd elektryczny będzie musiał mieć obowiązkową naklejkę z czujnikiem RFID, którą system kontrolny będzie mógł prawidłowo odczytać - wskazuje Magdalena Wojtkiewicz.


Można wpisać rejestrację do systemu



Podkreśla, że od stycznia istnieje możliwość rejestracji pojazdów elektrycznych w systemie płatnego parkowania. Trzeba to zrobić ręcznie.

- Zachęcamy mieszkańców i turystów do dobrowolnego oraz bezpłatnego zarejestrowania pojazdu elektrycznego w naszym systemie. Prowadzimy w tym celu kampanię informacyjną - wyjaśnia Wojtkiewicz.

Przejazd gdańskim autem do e-kontroli. Film z listopada 2021 roku


Uzupełnia przy okazji, że obecnie ZDiZ nie prowadzi statystyk odnośnie tego, ile z wystawionych upomnień jest efektem mobilnych czy pieszych kontroli.

- Widzimy jednak wzrost liczby wystawianych upomnień od momentu uruchomienia mobilnych kontroli - kończy.

Płatne parkowanie w Gdyni: informacje, opłaty

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    Elektryk to zwykły samochód. (30)

    Tyle, że droższy, cięższy i w Polsce zdecydowanie nieekologiczny. Chyba, że ładowany z fotowoltaiki. Duża masa powoduje szybszą degradację nawierzchni, znacząco obciąża infrastrukturę parkingową a podczas zderzenia stanowi jeszcze większe zagrożenie życia dla ofiar wypadku z autem elektrycznym. Dodatkowo niewielka nawet kolizja może oznaczać szkodę całkowitą i przez to wzrost cen polis OC. O samozapłonach i problemach z ugaszeniem nie wspomnę. Nie widzę sensu ulgowego traktowania tego typu pojazdów.

    • 310 33

    • (1)

      Wlasnie, czemu ulgowo traktowac cokolwiek? Kazdy smrodzi tak samo. A elektryki nawet bardziej, bo to samochody, ktore szybciej sie zuzywaja, wiec trzeba czesciej je produkowac. Samochod z silnikiem benzynowym lub diesla przejezdzi 20 lat, a elektryk jak dobrze pojdzie do 10.

      • 41 13

      • Moje mają już 11 i 12 lat, 200 i 100 tys. przebiegu, na złom się nie wybierają.

        • 0 0

    • Stop elektryfikacji (7)

      Precz z prądem. Tylko świece naftowe i domowa koza. Dziadek mi opowiadał, że w latach 60 były w Polsce jeszcze wioski bez prądu i jak ciągnęli do nich kable, to tez byli mieszkańcy, którzy protestowali

      • 28 78

      • no brawo, ale chyba nie zrozumiałeś o czym był wpis (1)

        Problem z elektrykami jeżdżącymi na polski prąd z węgla jest taki że może i są nowoczesne i czyste ale energia jest tak samo brudna jak sto lat temu. Prąd z węgla i napęd diesla w samochodzie to w ostatecznym rozrachunku to samo a jak doliczymy utylizację akumulatorów to już w ogóle jest źle. Bardzo chętnie bym widział elektryki na ulicach gdybyśmy mieli prąd z energii atomowej a nie spalania węgla.

        • 8 0

        • Ale wiesz że ze 20% w gniazdku masz ze źródeł odnawialnych? W dieslu ile jest - podasz?

          • 0 0

      • (3)

        Jeżdżę na co dzień 35 letnim samochodem, jak mi się znudzi, to go sprzedam jakiemuś entuzjaście i sam kupię sobie inny, w podobnym wieku. Auta te nie spełniają współczesnych norm spalin. Jestem ekologiczny, czy nie?

        • 8 2

        • Jesteś (2)

          Biedakiem

          • 1 13

          • Stać mnie na pięciolatka, ale ja lubię te stare graty ;-)

            • 0 0

          • Jesteś Biedakiem

            To nie wstyd, to niewygoda.

            • 4 2

      • No to wlasnie ekoterrorysci z UE chca do tego wrocic, wiec dobrze, ze nadal pamietasz jak to bylo.

        • 47 10

    • Elektryk to lepszy samochód niż spalinowy (6)

      Nie waży wcale dużo więcej niż tradycyjny. Nie posiada wielu skomplikowanych układów, które w tradycyjnych samochodach produkują trudne do usunięcia wycieki takie jak oleje, paliwa. Nie posiada ukladu wydechowego więc jest cichszy, nie zanieczyszcze powietrza w mieście. Z powodu o wiele prostszej konstrukcji silnika jest on bardziej niezawodny, a więc podlega dłuższej eksploatacji bez napraw. Baterie zaś można wymieniać w wielu modelach.
      Nie posiada też zbiornika z minimum kilkudziecięcioma litrami łatwopalnej cieczy.

      • 22 63

      • Co za bzdury większość elektryków jest o wiele cięższa od aut spalinowych. (4)

        Wcale też nie są bardziej ekologicznie. Wręcz przeciwnie wydobycie metali rzadkich bardziej degraduje środowisko i lokalne społeczeństwa niż przemysł naftowy. Polecam wszystkim przeczytać książkę "Wojna o metale rzadkie. Ukryte oblicze transformacji energetycznej i cyfrowej" oraz obejrzeć film "Kobalt brudna cena czystej energii " dostępny na YT na kanale ARTE.

        • 53 7

        • więcej filmików z żółtymi napisami proszę! (3)

          zapominasz chyba, że każdy nowy samochód jest pełen elektroniki i tych twoich metali rzadkich. Ba, twój telefon, komputer i pewnie szczoteczka do zębów też.

          • 2 6

          • Ale do szczoteczki el niktnie nie zmusza, za to do auta tak?

            • 0 0

          • Nic nie wiem ale odpowiem....

            ARTE to bardzo szanowana stacja telewizyjna we Francji i Niemczech. Oferująca najwyższej klasy programy kulturalne, publicystyczne. Istniejąca od ponad 30 lat. Co do książek to ja wiem, niektórzy nie mają nawet ani jednej w domu a co dopiero wymagać od nich przeczytania dwóch kartek tekstu. Wreszcie policzyć sobie ile waży akumulator w przeciętnym elektryku a Ile w smartfonie.
            W dodatku akumulator w elektryku wymaga większej ilości metali rzadkich niż jakikolwiek domowy sprzęt. Wynika to także ze względów bezpieczeństwa.

            • 0 0

          • covidianin sie odezwal. uratowales babcie? na ilu dawkach dwudawkowej szczepionki sie zatrzymales?

            • 0 1

      • niezłe :) najlepsze to "Nie posiada też zbiornika z minimum kilkudziecięcioma litrami łatwopalnej cieczy."

        dlatego płoną najczęściej 12-24h zamiast zgasnąć po 1h jak tradycyjne

        • 7 0

    • Masa (1)

      Tesla 3 RWD jest 70kg cięższa niż BMW 3 2.0i....

      • 5 1

      • Tesla jest cięższa od BMW o 220 kilogramów i to najsłabsza wersja. Z najmniejszym aku.

        • 2 0

    • Trzeba pogonić zielonych

      W przyszłym roku są wyboru do Europarlamentu więc czas pogonić sektę zwaną "Zielonymi". Jestem anty-pis, anty-konfederacja, ale zdrowy rozsądek i widoczny kurs na dobicie mnie finansowo przez UE zmusza mnie do takich decyzji. Mam rodzinę, mam pracę i potrzebuję być m.in. mobilny, lubię także po prostu prowadzić samochód i mieć chociaż tą odrobinę wolności... nie zarabiam grubych dziesiątek tysi żeby pozwolić sobie na zakup "rodzinnego" elektryka + jego wymianę co parę lat. Dodatkowo nie mam czasu na tracenie życia na ładowaniu go co chwilę.

      • 2 0

    • (2)

      I przy tej większej masie mają dużo węższe opony, żeby obniżyć opory toczenia. O tym, że wydłuża to przy okazji drogę hamowania nikt głośno nie mówi ;-)

      • 6 3

      • a wiesz co najskuteczniej skraca drogę hamowania?

        obniżenie prędkości

        • 2 0

      • Nikt też nie pisze, że SUVy hamują dłużej niż sedany, po co to mówić, to przecież logiczne.

        elektryki i tak mają bardzo wysokie noty w testach NCAP, nie przewracają się tak łatwo i są lepiej wyważone.

        • 1 3

    • "Tyle, że droższy, cięższy (...) Duża masa powoduje szybszą degradację nawierzchni" (1)

      Cięższy niż ciężarówki, dostawczaki i autobusy co tymi samymi drogami jeżdżą? Dobre.

      • 10 37

      • To jeszcze zerknij ile jest tych ciężarówek, dostawczaków i autobusów w stosunku do prywatnych osobówek.

        • 3 0

    • A zrobienie tej "fotowoltaiki" i utrzymanie to nie kosztuje środowiska? kosztuje

      • 3 1

    • (1)

      Zapewne sam jeździsz dwudziestoletnim golfem więc rozumiem twoje rozgoryczenie ale cierpliwości. PiS (ci) da i będziesz mógł zafundować sobie elektryka. Kiedyś.

      • 6 27

      • POkemon PO ukradnie ici ostatnią i powi ci ze to dla twojego dobra a ty grzecznie podziekujesz jeszce im zato

        • 7 6

    • Elektryk (1)

      Samochód na węgiel brunatny i ma przywileje dla bogatych.

      • 37 3

      • Przywileje i dopłaty.

        Elektryki to koniec europejskiej motoryzacji która odda rynek Chińczykom. Szybciej niż się to wydaje europejskim emerytom.

        • 33 4

  • Opinia wyróżniona

    Dlatego Niemcy (8)

    Wprowadzili litery EL w numerach rejestracyjnych pojazdów elektrycznych. Ale nasi muszą jak zwykle odkrywać Amerykę udając, że nie została jeszcze odkryta. Dotyczy to również durnych naklejek z rejestracją na szybach i brak naklejek z datą przeglądu technicznego na rejestracjach, za to jakąś inną bezużyteczną naklejką hologramem.

    • 99 9

    • Niemcy ten szajs promują (1)

      Gdzie produkcja jednego auta elektrycznego pochłania absurdalne ilości energii, wody i pół-niewolniczej pracy podludzi (wg Niemców) z Afryki. Wydobycie gramów metali ziem rzadkich to są koszty wydobycia i użycia ton węgla, a zanieczyszczenie środowiska lokalne w Afryce i większe.

      • 8 2

      • I wkółko te same brednie o niewolniczej pracy - w telefonie Ci nie przeszkadza to?

        • 0 0

    • (4)

      W Niemczech wszystkie elektryki i hybrydy mają w numerze rejestracyjnym ostatnią literę E. U nas hybrydy nie mają zielonych tablic i przywilejów odnośnie parkowania i jazdy buspasem.

      • 15 1

      • (3)

        To akurat słusznie ze hybrydy u nas wyłączone bo większość tych pudełek ma zasieg na baterii rzędu 2km i I 90 % czasu śmiga na spalinowym. Jasne ze sa takie auta które mają i 50 ale jaki jest sens uprzywilejowania auta kiedy nie wiadomo czy nie jedzie akurat w trybie sport w pełnej spalinie :)

        • 13 1

        • (2)

          A skad wiesz na prądzie z czego jedzie elektryk? U nas masz praktycznie pewność, że jedziesz na węglu.

          • 4 3

          • Troszkę bredzisz. Elektryk w mieście jest pożądany nie dlatego ze jest super eko itp tylko dlatego że nie emituje spalin tu i teraz. Jestem daleki od uznania samochodów elektrycznych za ekologiczne. Mogę o tym opowiadać godzinami ale jednak rozumiem podejście miast ze fajnie jakby wjeżdżały tylko elektryki bo będzie mniej smogu lokalnie. Większego rozumowania bym się nie spodziewał...

            • 3 0

          • Bo to nie ma nic do rzeczy

            co za różnica, skąd jest prąd? Wyprodukowano go i tyle.

            • 3 6

    • każdy elektryk powinien mieć tablicę rozpoczynającą się od XD

      • 16 2

  • hahaha (3)

    i bardzo dobrze... prąd wam podniosą x4 to będziecie mieli eko loftową premium ekologie głąby niezdolne do samodzielnej analizy sytuacji

    • 56 9

    • pięciu glupków nie czytało raportu ADAC (2)

      gdzie elektryk tankowany z panela słonecznego zaczyna być bardziej eko od diesla po 240tys km... oby wyłączyli wam wszystko jednym eko przyciskiem

      • 5 4

      • i kolejnych trzech co nie potrafi czytać i analizować (1)

        • 0 1

        • i jeden z nich nawet tutaj wraca bo

          przeczytał raport adac ale nadal jest tępy i uparty

          • 0 0

  • Spraw jest oczywista !!

    Jeśli kamera nie ma możliwości rozpoznanie, to nie powinna być stosowana !! A za każdy błąd ZDiZ powinien wypłacać poszkodowanemu za stres np. po 1000 zł. Obecna sytuacja wygląda tak jakby funkcję kontroli powierzyć niewidomemu ! Cóż, urzednicy są lepsi od nieoodżałownego Bareji... W obecnych czasach miały zapewne 100 razy więcej zajęcia...

    • 0 1

  • Nie rozumiem

    Nie rozumiem dlaczego elektryki mają być zwolnione z opłat za parkowanie? Niszczą drogi i parkingi tak samo jak spalinowe. Dodatkowo są cięższe od spalinówek. Wszyscy maja płacić solidarnie. Co to za dziwne wyjątki?

    • 1 1

  • Dzięki rządzącym mamy obecnie sytuację, że biedni muszą chodzić na piechotę albo poruszać się komunikacją.

    Bogaty wykupi sobie abonament, albo elektryczny samochód i parkuje za darmo. Centrum staje się miastem dla bogatych albo dla patologii, która żyje w mieszkaniach komunalnych. Handel w centrum praktycznie już nie istnieje - dawniej handlowa świętojańska, starowiejska, 10 lutego zmieniają się w siedziby banków i restauracje, bo nie ma gdzie samochodem stanąć.

    • 0 0

  • kelner z ratusza

    konkubent pana myszki to mu wolno

    • 0 0

  • co za bzdra, nie wiedzą czy jest elektyczny, ale juz mandat wiedzą gdzie przesłać, na kogo jest zarejetrowany samochód itd

    • 1 1

  • Śmieszni jesteście

    Zachowujecie się jak ludzie 140 lat temu, kiedy wymyślano pierwszy samochód. Jeździcie w swoich starych, 15-20 letnich bitych klekotach, które przy byle wypadku stanowią ogromne zagrożenie dla pasażerów. Wielokrotnie większe niż bardzo rzadkie pożary nowych aut elektrycznych. Zresztą palą się one rzadziej niż auta spalinowe (0,03 wobec 0,04). Taka natura naszego narodu - lepiej jeździć starociem z Niemiec i zabić się w wypadku niż kupić nowe, bezpieczne auto. Strach przed nowym i zazdrość sprawia, że lepiej skrytykować na forum.

    • 1 2

  • Jak dojdzie do ludzkiej tragedii przy udziale palącego się auta elektrycznego wówczas zmienią się przepisy .

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane