• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy

Maciej Naskręt
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę. Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę.

Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.



Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii. Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").

Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.

Czy zasnąłe(a)ś, prowadząc auto?

Nawierzchnia nowego oznakowania jest sfrezowana w charakterystyczny wzór przypominający sinusoidę. Do tego dochodzą malowane, odblaskowe pasy. Najechanie na tę linie powoduje wibracje i hałas. Jest skierowany do wnętrza pojazdu, by zaalarmować kierowcę, że opuszcza pas ruchu.

Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.

- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska. Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.

Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?

Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i  stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.

Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.

Miejsca

Opinie (157) 1 zablokowana

  • myśl miesiaca (2)

    mysle ze w pierwszej kolejnosci policja powinni sie zabrac za tych co po obwodnicy jezdza 50/60 na godz po 2 za bus które sa wiecznie przeładowane po 3 itd zamiast radary za eliminowanie samochodów wszelkiego typu które nie spełniaja norm technicznych jezdze duzo po 3miescie i widze jaki padla i ruiny jezdza

    • 1 2

    • 50 km/h obwodnica?

      a biale myszki tez tam widziales?

      • 1 1

    • Powinni się zabrać za wszystkich,tylko nie za mnie

      • 0 0

  • Gromadzi się tam woda!!! Zimą będzie lodówka rynna...

    • 4 0

  • KOKOSZKI ŚWIATŁA W STRONĘ KARTUZ

    BYŚCIE USTAWILI JAKOŚ NORMALNIE A NIE KORKI I KORKI

    • 2 1

  • Zasnąć na obwodnicy? Nigdy się nikomu nie zdażyło.

    To jest zbyt urozmaicona droga by można było zasnąć i zbyt wiele zjazdów na których wciąż coś się dzieje.

    • 2 1

  • Proponuję zastosować głębsze garby, tak aby telefony i ajfony powypadały

    z rąk pod fotel ignorantom mającym gdzieś czyjeś bezpieczeństwo i szacunek do ludzi.

    • 7 0

  • myślenie nie boli

    Tak, aby zachować bezpieczeństwo - trzeba tylko pomyśleć a to nic nie kosztuje przecież: otóż w dniu dzisiejszym: pochmurno, padało i potem słoneczko wyszło, ale to, że jak pada i jest na jezdni ślisko (woda +piach itd) to dla niektórych kierowców to jest nieistotne... przykład: Sopot, światła czerwone no i auto następne zatrzymało się na aucie przed nim, a wystarczyło pomyśleć choć trochę, że droga hamowania wydłuża się o parę metrów... na obwodnicy to samo było...

    • 2 0

  • Matarnia-Owczarnia

    Zakręt na odcinku Matarnia-Owczarnia w kierunku Gdyni jest bardzo niebezpieczny, brak wyprofilowania zakrętu oraz odpowiedniego nachylenia drogi powoduje zniesienie pojazdu na barierę, zamiast bawić się w jakieś tarki lepiej zróbcie ten zakręt tak jak powinien być bezpieczny.

    • 1 0

  • głupi pomysł - wypełnione wodą linie to pas poślizgowy

    farba kładziona na powierzchni "terkotka" jest wystarczająca

    • 2 0

  • Tylko tłuk śpi

    i to za kierownicą?... To tak można? ;)

    • 0 0

  • A dlaczego farba na pasach jest taka dziwna?

    Jest aż taka śliska jak jest mokro?
    Hamując to ślizga się po tym jak po lodzie.
    Pieszy nie ma żadnych szans w takim przypadku!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane