• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy

Maciej Naskręt
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę. Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę.

Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.



Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii. Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").

Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.

Czy zasnąłe(a)ś, prowadząc auto?

Nawierzchnia nowego oznakowania jest sfrezowana w charakterystyczny wzór przypominający sinusoidę. Do tego dochodzą malowane, odblaskowe pasy. Najechanie na tę linie powoduje wibracje i hałas. Jest skierowany do wnętrza pojazdu, by zaalarmować kierowcę, że opuszcza pas ruchu.

Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.

- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska. Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.

Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?

Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i  stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.

Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.

Miejsca

Opinie (157) 1 zablokowana

  • Bardzej potrrzebne

    Lepiej niech ustawią na wjazdach światła, które w przypadku zablokowania obwodnicy uniemożliwią wjazd kolejnych samochodów i będzie możliwośc objazdu wypadku. Dzisiaj niczego nie świadomy kierowca wjeżdza na obwodnicę i jest często od razu zablokowany na kilka godzin.

    • 6 0

  • mu mamy wszedzie takie dziury, ze nie tylko moga obudzic, ale nawet podwozie uszkodzic

    wiec szkoda kasy na jakies linie!

    • 2 2

  • proponuję jak na Kartuskiej (1)

    wyfrezować koleiny, od zjazdu do zjazdu kierowca może się przespać i nie wypadnie z drogi. W celu budzenia, śpiący policjant w poprzek drogi.

    • 8 1

    • Co Ty pitolisz,na Kartuskiej jest teraz akurat spoko jazda

      • 0 0

  • Moto

    Ciekawe jak na to zepchnięty do tej krawędzi motocykl będzie reagował?

    • 1 2

  • już to widzę :)

    Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.

    • 0 2

  • takie cuś musiałoby być na całej szerokośći pasa technicznego (1)

    niestety taki paseczek nic nie pomoże, a druga sprawa chciałbym zobaczyć samochód który przebija się przez środkowe podwójne barierki :)

    • 0 2

    • Nie, nie chciał byś.

      • 0 0

  • na kursie na którym uczy instruktor motocyklista

    pierwszą informacją jaką otrzymasz zanim wyjedziesz na miasto jest to by nie jeździć po białym

    • 2 0

  • lepsze by były pól metrowe betonowe bloki

    żeby każdy pas był nimi przedzielony :)

    • 1 1

  • a kto będzie pilnował GDDKiA pilnujących naszych białych pasków ??

    Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.

    • 0 2

  • OC sprawcy

    OC sprawcy nie pokrywa kosztów uszkodzeń barierek.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane