- 1 Nocna komunikacja do poprawki (164 opinie)
- 2 Wieczny kłopot z dzielnicami: "na" czy "w" (361 opinii)
- 3 Tajemnicza baszta zostanie otwarta (52 opinie)
- 4 Zaginione dzieła na wiadukcie i budynku (69 opinii)
- 5 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (328 opinii)
- 6 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (131 opinii)
Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy
Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta , po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").
Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.
Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.
- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią i Matarnią . Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.
Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?
Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.
Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.
Miejsca
Opinie (157) 1 zablokowana
-
2013-07-02 14:27
nieh lepiej dobudujom jeden pas wiecej bo to smieh na sali zeby to nazywac obwodnicom he he (1)
obwodnica LOS ANGELES 9 NA 9 CZYLI ! 18 PASUF a u nas jeden pasek wiecej i juz jakas kosmiczna droga hi hi hi
- 4 1
-
2013-07-02 21:08
..
... lepiej niech nie "budujom" jak maja to robić jak ty piszesz...o matko tyle pasuf ( a może mrówków ).uciekało się z lekcji co ?
- 0 1
-
2013-07-02 16:06
jest czym się chwalić....
ciekawe jakie premie sobie za to osiągnięcie wypłacili... ???
A połowa miasta stoi w korkach, przez źle wyregulowane sygnalizacje świetlne.
Albo dziwne skrzyżowania na nowopowstałych drogach, czyt. chełm-wyjazd z Cebertowicza,Havla, lotos na kartuskiej-wyjazd i wjazd tylko z jednego kierunku.
Weźcie się za robotę, a nie ściemnianie !!!!!!!!!!!!!- 0 1
-
2013-07-02 16:10
Gdy taki delikwent na taki pas zjedzie
-To już zazwyczaj zapóźno jest.
- 1 0
-
2013-07-02 17:02
żart
Malo to jest przydatne. lepiej wprowadzic aktywne znaki ostrzegawcze. albo znaki poziome mowiace o odleglosci miedzy pojazdami. albo poinformoeac ludzi jak nalezy sie po obwodnicy poruszac.
- 1 0
-
2013-07-02 17:21
okropne
jechałam dzis do malborka rowerem, z gdańska przez tczew. dopóki jest pobocze to jest ok, ale jak juz pobocze sie konczy i tylko zostało to białe nowe gów.no, to rower zwalnia o jakies 5 km/h co jest na prawde duzo.a samochody na to nie wjeżdzają, a jesli nawet juz wjadą to układ hudrauliczny to zniwluje, więc po co tracic pieniądze na jakieś nowe wymysły które nie maja sensu?
nie ogarniam- 0 1
-
2013-07-02 18:07
nic nowego,´takie pasy sinusoidalne istnieja
w Szwecji, jak wjedziesz w te pasy masz wibrujace auto. warto tez aby polscy drogowcy skopiowali tez od Szwedow ustawienie sygnalizacji swietlnej, gdzie nie trzeba przekrecac glowy aby zobaczyc jakie swiatlo sie pali. Sygnalizatory swietlne ustawione sa tez troche dalej a nie tylko tuz przed maska auta.
- 6 0
-
2013-07-02 18:12
stosowane jest w calej Skandynawii a do tego odstepstwo miedzy autami minimum
3 m, a Polacy jezdza wrecz siedza na d*pie auta jadacego przed nimi. Do tego Szwed jak widzi ograniczenie szybkosci bedzie jechal tyle ile jest nakazane i nie pojedzie szybciej, Polak ma w d*pie wszelkie przepisy drogowe, ciezarowki z promu jada drogami bocznymi zamiast miedzynarodowymi. jeden szwed robil zdjecia jadacych ciezarowek i dzwonil na policje, bo przejechalo kolo jego domu 25 ciezrowek. po 15 minutach pedzila za tymi ciezarowkami policja. mam nadzieje,ze zaplacili mandaty polscy kierowcy, bo droga jest drugiej kategorii a nie jest to szosa miedzynarodowa.
- 1 0
-
2013-07-02 18:35
a oznakowanie poziome na większości Gdańskich ulic niewidoczne (o dziurach nie wspomnę).
szkoda farby???
- 3 0
-
2013-07-02 19:27
By nie uderzył w pojazd jadący z przeciwnej strony?
Na obwodnicy/ autostradzie?
- 2 2
-
2013-07-02 19:31
w naszym pieknym kraju,uwaza sie , ze wiekszosc
problemow mozna rozwiazac groteskowymi połsrodkami. Dopoki za znaczne przekroczenie predkosci i jazde po pijaku, nie bedzie duzych kar finansowych, w najciezszych przypadkach wiezienia - to na zadna poprawe nie ma co liczyc. Pijani kierowcy, powodujacy wypadek w wyniku ktorego sa ranni i zabici,min 10 lat wiezienia, do tego calkowite pokrycie wszystkich kosztow leczenia, odszkodowan itp.
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.