• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy

Maciej Naskręt
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę. Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę.

Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.



Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii. Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").

Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.

Czy zasnąłe(a)ś, prowadząc auto?

Nawierzchnia nowego oznakowania jest sfrezowana w charakterystyczny wzór przypominający sinusoidę. Do tego dochodzą malowane, odblaskowe pasy. Najechanie na tę linie powoduje wibracje i hałas. Jest skierowany do wnętrza pojazdu, by zaalarmować kierowcę, że opuszcza pas ruchu.

Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.

- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska. Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.

Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?

Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i  stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.

Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.

Miejsca

Opinie (157) 1 zablokowana

  • skandalicznie oznakowane roboty drogowe (1)

    w zeszłym tygodniu byłam dwukrotnie świadkiem poważnych
    wypadków w pobliżu robot drogowych na obwodnicy w miejscu gdzie są trzy pasy nagle pojawia się kilka wybzdziałych pachołków a tuż za nimi praca wre!!!! skandal!!!!!!
    współczuje tym którzy mieli tam wypadki i na ich miejscu pozwałabym zarząd dróg bo ewidentnie nie zadbali o bezpieczeństwo podróżujących

    • 6 0

    • Obwodnica to Gdaka, a nie Zdiz...

      • 0 0

  • "tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii." (1)

    Tyle, że w Skandynawii NAJPIERW zbudowali równe drogi bez dziur. Od tego należy zacząć, a nie od pasów wibracyjnych.

    • 10 2

    • System ostrzegawczy

      na większości dróg krajowych - "Uwaga! Wyjechałeś z kolein, za chwilę opuścisz jezdnię!"

      • 5 1

  • współczesne samochody same wykrywają niezamierzoną zmianę pasa ruchu (3)

    więc po co to komu?

    • 1 4

    • mój tak nie robi, a kupiony rok temu, dobrej marki

      samochody powinny same wykrywać IQ poniżej 40 i prawko z bazaru

      • 3 0

    • Dobre :)

      a portal trojmiasto.pl sam powinien wykrywać IQ poniżej 40 i usuwać wpisy takich osób automatycznie. Myślę, że zawartość tego forum skurczyła by się ok. 80%

      • 4 0

    • Po polskich drogach nie jeżdżą współczesne samochody, tylko jubilaty od bauera

      • 2 0

  • Inna przyczyna wypadków między Owczarnią i Matarnią (3)

    Przyczyną wypadków jest nierównomierny łuk drogi. Jadąc po łuku trzeba cały czas korygować kierownicą kierunek, ponieważ droga naprzemiennie prostuje się i zacieśnia łuk. Jeśli kierowca na chwilę się zagapi np. spojrzy w telefon lub w lusterko, to dość szybko znajduje się na krawędzi pasa ruchu lub nawet już nieco poza nim i korygując gwałtownie przesunięcie można stracić kontrolę nad pojazdem.

    • 11 3

    • jeżdzę tam od 15 lat codziennie nic tam nie ma niepokojącego ,

      trzeba tylko patrzeć jak i gdzie się jedzie , nie gadać przez tel. i nie pisać smsów , nie jechać 15 cm od zderzaka samochodu przed nami i nie pędzić jak wariat, nie jechać non stop slalomem lewy -prawy-lewy pas - ot cała tajemnica jazdy obwodnicą

      • 6 5

    • BZDURA (1)

      Te amigo....Ty się nie masz gapić w telefon jak jedziesz.Dla takich to od razu prawo jazdy powinni dożywotnio zabierać.W co trzecim aucie kierowca na telefonie wisi k...wa!!
      Że też do Polaka tak ciężko trafić.....tumany....

      • 4 6

      • wystarczy kichnąć dwa razy .. nie wymądrzaj się

        • 4 2

  • Czy może mi ktoś wytłumaczyć dlaczego

    ZAWSZE, powtarzam ZAWSZE na obwodnicy na odcinku Matarnia - Owczarnia lewy pas jest przyblokowany i jedzie poniżej dopuszczalnej (max 100-110)? Kiedyś się wkurzałem, teraz się tylko śmieję z potwierdzenia teorii, bo o ile na innych odcinkach można jechać w miarę swobodnie ( z wyjątkiem jakichś sytuacji anormalnych) - o tyle na tym fragmencie ZAWSZE lewy pas jest blokowany przez "pociski".....

    • 4 2

  • a co jak przysnę i zacznę zjeżdżać w lewo ???

    • 2 0

  • Jak można zasnąć za kierownicą?

    Śpi to się w domu. Ludzie to mają pomysły...

    • 2 2

  • "Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?"

    Nie ma mowy. Polacy nie mają wyobraźni, stąd tyle wypadków. Wystarczy trochę pojeździć po obwodnicy, co chwila jakiś debil się trafi.

    • 2 0

  • ciekawe jaki tym razem osiol wymyslił, ze kierowcy na obwodnicy zasypiają??? (2)

    panie redaktorze, który gamon tym razem wziął kasę za pomysł racjonalizatorski?

    • 6 1

    • Może taki, co nadal porusza się Warszawą lub Wartburgiem i dla niego podróż po obwodnicy trwa tak długo, że może zasnąć.

      • 5 1

    • ...

      Panie Dyrektorze ale tu jest jezioro...aha to nie... a nie...taaaakk...jezioro tutaj a plac tutaj :) i premia za zmiany w projekcie urbanizacyjnym :)

      • 1 1

  • Jeśli ta tarka będzie także na zakrętach (3)

    to barierki będą naprawiane znacznie częściej.
    Już 2-3 letnie amortyzatory mogą nie utrzymać pojazdu na pasie po przypadkowym najechaniu na ten wynalazek.

    • 6 2

    • Przesiądź się na rower,jeżeli nie umiesz utrzymywać samochodu w 3,5-metrowym pasie (2)

      A nie się amortyzatorem zasłaniaj.

      • 1 2

      • Dorożkarz się odezwał (1)

        • 1 2

        • A podatki zapłacone?

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane