• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Eksperymentalne oznakowanie na obwodnicy

Maciej Naskręt
2 lipca 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę. Nowe oznakowanie poziome na trójmiejskiej obwodnicy. Sinusoidalnie sfrezowana nawierzchnia ma wprowadzać pojazd w wibracje, które mają obudzić zasypiającego kierowcę.

Kierowcy, podróżujący na co dzień Obwodnicą Trójmiasta zobacz na mapie Gdańska, po najechaniu na linię oddzielającą pobocze od pasa ruchu słyszeli do tej pory wyłącznie stukot opony. Teraz dodatkowo mają poczuć wibracje. To efekt zastosowania na odcinku między Owczarnią a Matarnią eksperymentalnego oznakowania poziomego, które ma ustrzec kierowców przed wypadkiem.



Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii. Sfrezowana nawierzchnia w obrębie linii.
W gdańskim Oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ruszył pilotażowy program poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w zakresie stosowania norweskiego oznakowania poziomego, czyli linii wibracyjnych (z ang.: "rumble strips").

Dotychczas stosowane oznakowanie poziome w postaci linii akustycznych, tzw. baretek, dźwiękowo sygnalizowało kierowcy, że zjeżdża z drogi. Teraz do dźwięku dołączają wibracje auta. Wszystko po to, by kierowca nie zjechał z jezdni i nie uderzył w bariery lub w pojazd jadący z przeciwnej strony.

Czy zasnąłe(a)ś, prowadząc auto?

Nawierzchnia nowego oznakowania jest sfrezowana w charakterystyczny wzór przypominający sinusoidę. Do tego dochodzą malowane, odblaskowe pasy. Najechanie na tę linie powoduje wibracje i hałas. Jest skierowany do wnętrza pojazdu, by zaalarmować kierowcę, że opuszcza pas ruchu.

Autorzy pomysłu przekonują, że nowa technologia nie powoduje hałasu dla mieszkańców okolicy przylegającej do drogi. Ponadto warto zaznaczyć, że nowe linie są bezpieczne dla motocyklistów - nie ma mowy o utracie panowania nad maszyną po najechaniu na linie.

- Wytypowaliśmy łącznie cztery miejsca na drogach krajowych, gdzie dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń drogowych. W Trójmieście szczególnie często dochodzi do najechania na bariery - między Owczarnią zobacz na mapie GdańskaMatarnią zobacz na mapie Gdańska. Na całej Obwodnicy Trójmiasta remontujemy bariery ochronne mniej więcej co trzeci dzień, a roczny koszt tych prac wynosi około 800 tys. zł - tłumaczy Karol Markowski, zastępca dyrektora GDDKiA Oddziału w Gdańsku.

Tego typu oznakowanie jest powszechnie stosowane w całej Skandynawii. Według tamtejszych raportów bezpieczeństwa po wprowadzeniu zmniejszyło ilość wypadków nawet o 70 proc. Czy ten wynik uda się osiągnąć na trójmiejskiej drodze ekspresowej?

Wszystkie miejsca będą poddane obserwacji przez rok. W ramach tego zadania gdański oddział GDDKiA przeprowadzi badania jakości pasów i  stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Po roku wyniki zostaną przedstawione w raporcie.

Jeśli oznakowanie sprawdzi się w polskich warunkach, będzie wprowadzane w innych miejscach na sieci dróg krajowych.

Miejsca

Opinie (157) 1 zablokowana

  • linia ciągła (8)

    Czy ktoś z Generalnej mógłby odpowiedzieć na pytanie dlaczego w miejscu włączenia na Obwodnicę na węźle Matarnia w stronę Gdyni pomiędzy dwoma pasami na wprost jest bardzo długa linia ciągła????? Została namalowana jakiś czas temu. Wcześniej była przerywana tak jak w innych miejscach. Samochód jadący obwodnicą prawym pasem, widząc pojazd który zjeżdża łącznicą na obwodnice wcześniej mógł zjechać na lewy pas i ustąpić miejsca temu pojazdowi. Teraz zgodnie z przepisami nie może tego zrobić. Proszę o odpowiedź

    • 20 6

    • jasne powiedz to durniom którzy włączają się do ruchu i muszą od razu zmienić dwa pasy, bo mu się spieszy (1)

      • 6 5

      • a co powiesz na łosi co nie potrafią się prawidłowo (możliwie szybko) włączyć do ruchu i na prawym pasie zamulają

        jak na lewym nic nie jedzie to nie możesz ich wyprzedzić i też zamulasz.

        Bez sensu to zrobili.

        • 4 3

    • Po to, żeby samochód jadący lewym pasem, nie zmienił pasa na (5)

      prawy, podczas gdy ktoś włącza się do ruchu na obwodnicę. Żeby ułatwić komuś włączenie się do ruchu, można trochę zwolnić.

      • 6 7

      • ale to można zrobić jedną ciągłą, a druga przerywana. (1)

        • 7 1

        • na jednokierunkowej

          nie ma malowanych dwóch linii tylko jedna

          • 3 1

      • jednostronnie przekraczalna

        to wtedy maluje się jednostronnie przekraczalną (ciągła od pasa lewego a przerywana od prawego)!!!

        • 0 1

      • Wielokrotnie ....super kierowca

        właczając sie do ruchu zminiał 2 pasy mając oszałamiającą prędkość 70 -90 km/h i wtedy jadący lewym pasem musieli gwałtownie hamować aby nie spowodować kolizji. Jestem za takimi rozwiązaniami na obwodnicy nie tylko na Matarni. Ludzie pas pozwalający się właczyć do ruchu nie mówi, że masz się właczyć z predkością 30km/h jak mówi przepis tylko nam wszystkim ułatwić przemieszczanie się. Więc wszyscy właczmy myślenie!!!. A jak nie można to jestem za wprowadzaniem takich rozwiązań ze względu na bezpieczeństwo własne mojej rodziny i Wasze.

        • 1 1

      • ale do tego nie są potrzebne żadne malowania

        tylko trochę kultury.

        Poza tym to tylko linia, jak ktoś zwykł zmieniać niebezpiecznie pasy i jeździć brawurowo - nie powstrzyma go ona. Jednak jak ktoś inny jeździł normalnie: umożliwiał włączanie się do ruchu, wykorzystywał pas rozbiegowy do osiągnięcia JAK NAJWIĘKSZEJ prędkości w JAK NAJKRÓTSZYM czasie, itd., to niestety jest ona bezsensowną przeszkodą.

        Przykład 1 - jadąc lewym pasem (prawy był zajęty ale już jest wolny) i zbliżając się do wjazdu i widząc, że ktoś jedzie szybciej na lewym nie mogę wrócić na pas prawy, bo mam linię ciągłą. Więcej, często bywa tak, że ten komu się na lewym spieszy (pirat) wyprzedzi z prawej (przekraczając ciągłą) co bezpieczne nie jest...

        Przykład 2. jadąc wjazdem włączam się do ruchu w kolumnie samochodów, przy czym włączenie się do ruchu następuje za szybko, tj. jadący przede mną samochód, samochody jadą 60-70 km/h i zamiast wykorzystać pas rozbiegowy od razu wjeżdżają na pas prawy. Siłą rzeczy też muszę wjechać na pas prawy (nie chcąc wyprzedzić z prawej strony pasem rozbiegowym). Wlekę się za tą kolumną i mimo, że nikt lewym pasem nie jedzie nie mogę ich wyprzedzić. Co więcej, samochody za mną mają ten sam problem, co powoduje, że włączanie się na obwodnicę jest mniej płynne, niż mogło by być...

        • 0 0

  • Niech zrobią eksperymentalnie po 3 pasie bo straszny tłok. (1)

    Chociaż jak niedzielni kierowcy i okoliczni wieśniacy rzucą się na ekspresówke - uwaga aż 120km/h to albo ją blokuja jadąc 70km/h albo później powodują wypadki

    • 15 1

    • Jeżeli "zrobiono by trzeci pas",aut i tak będzie tyle samo,bydło i tak będzie blokować lewy,albo robić slalom po wszystkich 3.

      • 0 1

  • Co za pieprzenie ! Jak się jeżdzi to się nie śpi !!!!!!!!!! (1)

    • 6 3

    • tyle teoria ;)

      • 2 0

  • wibracje to powinny być dla debili co jeżdzą metr od zderzaka przy 120 km/h (6)

    • 22 5

    • (3)

      debil jest ten który rozpędzi sie do 120km/h i własnie jedzie po obwodicy lewym pasem przyspawany.

      • 7 6

      • Czyż na "obwodicy" nie obowiązuje

        max prędkość 120 km/h ?

        • 9 2

      • Przecież jadąc zgodnie z prawem max. 120 i tak go nie możesz wyprzedzić... Inna sprawa, że są osobnicy którzy zawłaszczają lewy pas przy np. 100km/h - najgorsze jest to, że oni prawdopodobnie nie zdają sobie nawet sprawy że coś nie halo - przecież na kursie najważniejsze było parkowanie pod linijkę...

        • 8 2

      • heh czyli według Ciebie jazda na zderzaku to coś normalnego, to jest właśnie mentalność

        • 3 1

    • lekkie przyhamowanie zawsze pomaga (1)

      ;)

      • 5 1

      • przy 120km/h wystarczy

        trochę gaz odpuścić

        • 0 0

  • Gdyby tak

    niektórym drajwerom sfrezować mózg, portfel i prawko co jakiś czas, efekt byłby lepszy. Na niepokornych, tylko bat.

    • 10 1

  • sopot niepodległości

    Wydłużenie zielonego światła dla pieszych na skrzyżowaniu ulic niepodległości armi krajowej i jana zkolna ewidentnie za krotko

    • 0 1

  • można by też wprowadzić jakaś fotokomurke do świateł jak się wyjeżdża z galerii bałtyckiej

    zawsze stoje przy wyjeździe a po tej ulicy przed gaelrią mało co jedzie

    • 0 4

  • Takie rozwiązanie wymyślono lata temu, nie ma się czym podniecać.

    • 1 0

  • Myślę że u nas nie zda to egzaminu...

    Przecież na wszystkich naszych drogach są wibracje i drżenie auta...Ogólnie o trudno zasnąć, robiąc ciągły slalom między dziurami.

    • 7 1

  • Przetestowałem .sprawdzi sie na 100 %

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane