• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Estakada na Podwalu. Powinna zniknąć czy zostać?

Maciej Naskręt
28 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dyskusyjny remont estakady na węźle UE
Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta. Nie tylko tunele pod Podwalem Przedmiejskim, ale też estakada nad Węzłem Unii Europejskiej powinna zniknąć z centrum miasta.

Likwidacja tuneli pod Trasą W-Z to tylko wstęp do zmian w centrum miasta. Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt.



Co głównie zmieniłaby likwidacja estakady nad Węzłem Unii Europejskiej?

Wreszcie drgnęło w sprawie likwidacji tuneli pod ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska, które od od lat 60. tną tkankę miejską Śródmieścia. Rada Miasta Gdańska podczas wrześniowej sesji powołała komisję do spraw rewitalizacji, która ma zająć się wytyczeniem przejść dla pieszych w miejsce zlikwidowanych tuneli.

Jednak likwidacja czterech podziemnych przejść pod ul. Podwale Przedmiejskie to wciąż za mało, by mówić o scaleniu i ułatwieniu poruszania się pieszych między Głównym a Dolnym Miastem. By to zapewnić, niezbędna jest likwidacja estakady nad splotem ul. Podwale Przedmiejskie i ul. Okopowej. Takie działanie uspokoi ruch samochodowy, a piesi poruszający się przez stworzone przejścia dla pieszych w miejscu tuneli poczują się bardziej bezpieczni.

Szpecąca centrum Gdańska estakada nad połączeniem ul. Podwale Przedmiejskie i al. Armii Krajowej będzie rzadziej uczęszczana, gdy zostanie otwarty tunel pod Martwą Wisłą w 2014 r.. Mieszkańcy Zaspy, Wrzeszcza, Przymorza i pozostałych północnych dzielnic, jadąc w kierunku południowym nie zaryzykują przebijania się przez nowe skrzyżowanie z sygnalizacją na Węźle Unii Europejskiej. Dlatego z pewnością podróżować będą tunelem pod Martwą Wisłą i dalej Trasą Sucharskiego do Południowej Obwodnicy Gdańska.

Do zburzenia estakady przekonuje ponadto jej wygląd i degradacja otaczającej ją przestrzeni miejskiej. Problem w tym, że usunięcie tak ogromnej ilości betonu i stali będzie drogim przedsięwzięciem.

Budowę estakady przy budynku należącym do delegatury Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego pamiętają tylko najstarsi inżynierowie. Obiekt został wybudowany w 1977 r. Pierwotnie w ogóle nie miał powstać, ale decyzją ministerialnego urzędnika, który przybył z Warszawy do Gdańska, by sprawdzić postęp robót na węźle, włączono go pospiesznie do inwestycji.

Co ciekawe, ówczesne przedsięwzięcie wpisało się w historię budownictwa za sprawą pierwszej estakady w Polsce, na którą można było wjeżdżać ze środkowego pasa, a nie z lewego, jak jest na pozostałych węzłach drogowych. Ten węzeł został także "bohaterem" niewybrednych żartów - jako jedno z nielicznych na świecie trzypoziomowych skrzyżowań, nie posiadające ani jednego bezkolizyjnego przejazdu.

Opinie (894) ponad 20 zablokowanych

  • PIS dojdzie do władzy........................... (3)

    Jak pisowcy dojdą do władzy to trzymajcie się ramy,drodzy po-wcy odpowiecie za takie bzdurne pomysły ,nie mówiąc już o dokonaniach ,dziwnych inwestycjach.

    • 30 13

    • PIS?

      Szanowny włodarz naszego pięknego miasta z takimi wspaniałymi pomysłami jest chyba z PO...

      • 0 0

    • czy ja jestem jakis jasnowidz?

      wez no kolo daj liste bzdurnych pomyslow i dziwnych inwestycji bo nie kumam

      • 1 0

    • jeszcze kilka takich pomysłów

      i tak będzie

      • 0 1

  • proponuję...

    ...żeby to redaktorzyna Naskręt po prostu zniknął!

    • 7 0

  • W Gdańsku budują a w Gdyni nie (21)

    Jak jeżdżę po Gdańsku to widzę że dużo się zmienia, budowy, przebudowy itd.
    W Gdyni zaś mam wrażenie że nic się nie dzieje poza drobnymi remontami.
    Panie Szczurek może już czas na zmiany?

    • 174 95

    • Przecież budujemy lotnisko! (2)

      To lotnisko jest nam najbardziej potrzebne. Każdy jeden mój znajomy ma awionetkę, z plebsem co samolotu prywatnego nie ma nie gadam. Oni muszą gdzieś lądować, z Pruszcza czy Gdańska daleko im do Seatowers (wiece, tam na Skwerze z tarasem widokowym u góry) czy do getta Suchy Dwór. Dlatego to dla nas priorytet - zapomnijcie o drogach na osiedlach, o rewitalizacji dzielnic. Lotnisko będzie, droga z lotniska do Kwiatkowskiego i nie pyszczeć z dzielnicami, drogami. Marudzicie!

      • 16 2

      • Lotniska są potrzebne w miastach, gdzie nie ma pracy. W Gdyni się przyda.

        • 0 0

      • Twoje kompleksy nikogo nie obchodza, wiesz...?

        • 0 0

    • (14)

      Bo to co w Gdyni było budowane 2,3,5 lat temu, teraz jest budowane w Gdańsku...

      • 25 37

      • Gdynia wirtualnie inwestycyjna (3)

        A co wybudowano w Gdynia 2,3, 5 lat temu o takiej skali jak buduje się w Gdańsku. W Gdyni tylko opowiada się o inwestycjach czego szczytem ignorancji jest budowa za 6 mln zł Infoboxu tuby propagandowej obecnej władzy.

        • 22 1

        • (1)

          Estakada Kwiatkowskiego, Rózowa, Janka Wiśniewskiego, Węzeł wzgórze..... W sumie fajnie się po Gdyni jeździ - czy ty możesz to samo powiedzieć o Gdańsku?

          • 6 5

          • A Morska, Wielkopolska, Chwaszczyńska czy Chwarznieńska ?

            • 3 4

        • Nowy program dla Gdyni to OPAT

          Budujcie OPAT OPAT OPAT
          OPAT czeka na budowe juz 60 lat
          OPAT OPAT OPAT Budujcie

          • 4 1

      • (6)

        A teraz kasa wam sie skonczyla i zastój :P

        • 2 1

        • (5)

          Zadłużenie Gdańska ze spółkami zależnymi to grubo ponad 100% rocznego budżetu. Gdyni ułamek tego, mimo, że więcej wydaje na szkoły i takie drobiazgi jak odśnieżanie tychże dróg. Jakiej wielkiej inwestycji drogowej w Gdyni Ci tak brakuje?

          • 5 6

          • brak inwestycji w Gdyni (1)

            my musimy utrzymać stadion i wybudować ECS i go też utrzymać.

            • 2 1

            • ECS jest budowany z pieniędzy centralnych

              jeśli mówisz, to prawdę...

              • 3 3

          • Inwestycji drogowych (1)

            takich jak tunel pod torami na Północnej, przedłużenie Różowej do Klifu. W Gdyni nie buduje się dróg alternatywnych tylko remontuje stare ulice

            • 6 2

            • No tak. Różowa właśnie, Wiśniewskiego czy też Kwiatkowskiego przecie są od zawsze ;)

              Jeżdżę często przez całe Trójmiasto, nawet nie porównujmy płynności przejazdu przez Gdynię w stosunku do Gdańska. Tego żadne tunele i zaklinanie rzeczywistości nie zmieni. Takich potworków w dzisiejszych czasach się nie buduje!

              Przygotujcie się mentalnie na:
              - poszerzanie stref płatnego parkowania
              - zabierania skrajnych pasów na buspasy lub miejsca postojowe
              - wzrost liczby ulic jednokierunkowych
              - wzrost stawek za parkowanie
              - zaostrzenie wymogów pozwoleń na budowę w kontekście liczby wymaganych miejsc w parkingach podziemnych
              - stałego wzrostu narzutów na ceny paliwa

              Będzie mniej rozczarowań...

              • 4 6

          • Z tego co wiem, to w Gdyni na utrzymanie szkoły podstawowej :

            sprzątanie, konserwacja i utrzymanie sprzętu, zakup nowego, zakup książek do biblioteki, to jest ok.80tys.zł na rok. Gratuluję dobrego samopoczucia. Na wielkie inwestycje w Gdyni nie ma kasy, pomysły mieszkańców są ignorowane, ale kilkanaście małych, których brakuje od kilkunastu lat, rozładowałoby wiele korków.

            • 1 1

      • Co budowano 2,3 lata temu ? (2)

        Jedynie na Wzgórzu Nowotki czy jak to teraz nazywacie zrobiono rondo i zbudowano drogę "różową". Jak sama nazwa wskazuję tą drogą jeżdżą wyłącznie panowie o innej orientacji.

        • 24 33

        • (1)

          Bardzo merytoryczne. Po prostu powalające. Jestem pod wrażeniem poziomu intelektualnego poniektórych gimbusów ;)

          • 17 6

          • Sam jesteś poniektóry.

            • 7 8

    • Nie zazdrosc Gdanskowi tylko zacznij budowac OPAT (1)

      Gdynianie wzywam was do budowania OPAT
      Na OPAT cala Nasza Aglomeracja skorzysta a Gdynia sie odkorkuje i nabierze charakteru Wielkomiejskiej Metropoli
      OPAT powinien laczyc sie z Kosakowem - to lotnisko stanie sie transparentne poniewaz lotnisko wymaga dobrego dojazdu - Rebiechowo z bolem czeka na dobre dojazdy i komunikacje a nie moze sie do czekac od 42
      juz lat

      • 3 2

      • Rębiechowo nie ma dobrych dojazdów?!

        Kiedy ostatni raz byłaś na lotnisku? Mieszkam w Gdyni, pracuje w Gdańsku i niejednokrotnie czy z domu czy z pracy jechałem na lotnisko i nawet w godzinach szczytu dojazd jest raczej przyjemny. Blisko drogi ekspresowej bezpośrednio łączącej się z autostradą na południe, blisko każdego miasta z 3M szeroka Słowackiego, na odcinku lotniskowym (leśnym) po prostu luźno i płynnie... Ludzie, czego wy jeszcze chcecie?! Korków z Wrzeszcza się nie uniknie dopóki ludzie nie zrozumieją że wewnątrz miasta jeździ się komunikacją zbiorową! Ale to samo dotyczy każdego absolutnie lotniska na świecie.

        • 3 2

    • Gdynia Morska Potega Polski juz w upadku bo tu sie wszystko likwiduje

      Gdynia tu sie gasi swiatlo
      Gdynia tu sie wszystko likwiduje
      Gdynia tu sie nic nie oplaca

      • 15 8

  • Ty Naskręt

    Ty się lepiej sam zlikwiduj

    • 11 0

  • glupki glupole i glupim sie poganiaja

    ... budyn do workow w porcie ... trza sie cofnac

    • 5 1

  • wbrew pozorom... (1)

    ... to może nie być takie nierozsądne na jakie wygląda. Jest teraz na świecie a nawet w Polsce (Wrocław) tendencja do likwidacji węzłów na estakadach. Chodzi o to, aby to pieszy "był górą" a samochody - bądź w tunelu (Oslo), bądź wyprowadzone obwodowo poza centrum (tak zrobiono we Wrocławiu z węzłem bardzo przypominającym naszą Kliniczną). Trzeba jednak być 100% pewnym, że alternatywna trasa (Dolny Taras z tunelem) rzeczywiście przejmie odpowidnio dużą część ruchu.

    • 0 2

    • Z jakiej racji ma być górą, skoro dla niego to zerowe poświęcenie. A dla kierowcy koniec świata?

      Kto płaci więcej, temu się należy więcej.

      Tunel dla samochodów jest szalenie kosztowny, trudny w budowie i czasochłonny w budowie. I po co? By zaspokoić garstkę pieniaczy.

      • 3 0

  • Skontaktowałem się z przewodniczącym, wyburzenie estakady określił mianem
    "twórczości własnej dziennikarzy"

    • 5 1

  • Panowie Naskręt i Słodkowski w boskim szale destrukcji... (1)

    ... a PiSowi słupki rosną. No chyba, ze obydwaj panowie już do tej partii się zapisali - tam przyjmują z otwartymi ramionami takie tęgie głowy.

    • 2 6

    • wprost przeciwnie, patrz rząd fachowców tuska

      • 3 0

  • Nazwiska !! (3)

    Panie Naskręt, podaj proszę nazwiska.
    Kto wpadł na pomysł likwidacji tuneli, kto promuje wyburzenie estakady ?
    Jak na razie widzę że to tylko Pan promuje ten pomysł.
    Jako dziennikarz nie powinien Pan wykorzystywać mediów do prywatnych celów.

    "Komisja ds. rewitalizacji powinna też forsować plan wyburzenia szpetnej estakady nad ul. Okopową - uważa Maciej Naskręt."

    • 6 0

    • Przeciez to pismak. Kazali to napisal. Myslisz, ze ktokowiek w tym tabloidzie ma wlasne zdanie? Przeciez to zwykle pseudodziennikarskie ku*wy jakich zawsze sporo sie znajdzie w kazdych czasach.

      • 5 1

    • (1)

      Komisja Rewitalizacji

      Skład komisji:

      Dariusz Słodkowski - przewodniczący

      Adam Nieroda - wiceprzewodniczący
      Aleksandra Dulkiewicz
      Piotr Grzelak
      Kazimierz Koralewski
      Agnieszka Owczarczak
      Piotr Skiba

      • 0 0

      • P O R Z Ą D E K P O S I E D Z E N I A
        Komisji Rewitalizacji Rady Miasta Gdańska,
        które odbędzie się dnia 22 października 2012 roku (poniedziałek)
        o godz. 16.00, przy ul. Ogarnej 118 w Gdańsku
        (siedziba Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej)
        ================================================================
        1. Likwidacja podziemnych tuneli dla pieszych oraz budowa
        skrzyŜowań w ciągu ul. Podwale Przedmiejskie. Spacer śladem
        tuneli - do Łąkowa/Sadowa.
        Zaproszeni :
        -Pan Maciej Lisicki, Zastępca Prezydenta Miasta Gdańska
        -Pan Marcin Dawidowski, Dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych (w
        kontekście GPKM)
        -Pan Mieczysław Kotłowski, Dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku
        -Pan Grzegorz Sulikowski, Kierownik Referatu Rewitalizacji
        -Pan Remigiusz Kitliński, Kierownik Referatu Mobilności Aktywnej
        -Pan Michał Szymański, Kierownik Referatu Estetyzacji Miasta
        -Pan Karol Spieglanin, Prezes Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji
        Gdańskiej
        2. Sprawy wniesione, wolne wnioski.
        Przewodniczący Komisji
        Dariusz Słodkowski

        • 0 1

  • Likwidacja estakady to sen wariata w pijanym widzie!!!!!

    Moje gratulacje dla pomysłodawcy !!!! Polecam dobrego psychiatrę na początek !!!!!!!!!!!!!!!1

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane