• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

FRAG: w śródmieściu potrzebna jest rewolucja

Paweł Mrozek, FRAG
2 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię. Zdaniem Pawła Mrozka, wiceprezesa stowarzyszenia FRAG, ruch samochodowy w centrum Gdańska będzie rósł, dlatego należy sprowadzić go pod ziemię.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym nasz czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika to Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. Pierwszy głos w sprawie zabiera Paweł Mrozek z FRAG-u. W kolejnym odcinku wypowie się Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk, a w ostatniej części Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu w GZDiZ.



Czy ruch samochodowy w centrach miast należy sprowadzić pod ziemię?

Propozycja naszego czytelnika wywołała skrajne emocje: jedni pukali się w czoło, inni mu przyklaskiwali. Negatywnie oceniło ten pomysł 62 proc. osób, pozostałe 38 proc. miało do niego stosunek pozytywny (26 proc.) lub neutralny (12 proc.).

Teraz czas, by głos zabrali eksperci.

Paweł Mrozek, Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej:

Przedstawiony w artykule pomysł czytelnika naszym zdaniem jest co do idei całkiem słuszny, jeśli rozpatrywać go w kategorii rozwiązań doraźnych i zakładając, że wszystkie jego elementy dałoby się zrealizować bez nadmiernych komplikacji technicznych. Jako FRAG jesteśmy przekonani, że komunikacja w tej części miasta będzie coraz bardziej opierać się na transporcie zbiorowym i aktywnej mobilności.

Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla. Paweł Mrozek podczas wizyty w Gdańsku światowej sławy urbanisty, Jana Gehla.
Zakładając nawet, że władze i kierowcy przełknęliby zwężenie do dwóch pasów głównego ciągu od Błędnika aż po Okopową (w końcu Gdańsk ma według badań i tak najkrótszy czas przejazdu samochodem przez śródmieście ze wszystkich dużych miast w Polsce) to intuicja jednak podpowiada, że możemy napotkać na problemy innego rodzaju.

Rozpatrując ten pomysł w detalach można spodziewać się licznych problemów, takich jak chociażby zbyt wąskie platformy przystanków przed Dworcem Głównym - już dziś przy dwóch tramwajach w godzinach nie tylko szczytu z trudem mieszczą one oczekujących pasażerów. Sytuacja, w której cztery tramwaje naraz wypuszczają i pobierają podróżnych mogłaby być wręcz niebezpieczna.

Z racji tego, że dodatkowe torowisko i tak zabrałoby jeden pas ruchu, nie byłoby miejsca na poszerzenie już bardziej tych przystanków. Również rozwiązanie torowisk w rejonie Huciska niesie ze sobą ryzyko zbytniego nagromadzenia zwrotnic i rozjazdów, które same w sobie mogą stwarzać problemy. W dodatku wąskim gardłem w tym momencie okaże się sam przystanek na Hucisku, który może przyjąć tylko jeden tramwaj i już tutaj często pojawiają się korki tramwajowe.

W tym świetle to, co proponuje czytelnik może nie być do końca możliwe. Jednak to, co trzeba zrobić już dziś w celu rozładowania tłoku na tych przystankach, to bezwzględnie poprawić widoczność informacji pasażerskiej i stworzyć przejście naziemne na drugim jego końcu. Sam jako kierowca wiem, że nawet w godzinach szczytu przejeżdżam tamtędy raczej dość komfortowo, zaś gdy chcę skorzystać z tramwaju, jest to zdecydowanie mniej przyjemne. Mamy tu do czynienia z zachwianą równowagą pomiędzy komfortem jazdy samochodem a środkami komunikacji miejskiej na korzyść tych pierwszych, poprzez tak a nie inaczej ukształtowaną infrastrukturę transportową i z pewnością należałoby to zmienić tak, by ulżyć trochę tym drugim, jeżeli chcemy osiągnąć deklarowane przez miasto cele w zakresie transportu.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
To, co tak naprawdę należałoby zrobić w tym wypadku i co wierzę, że i tak nieuchronnie nas czeka, to podjąć wreszcie odważną decyzję, która radykalnie poprawiłaby całą organizację ruchu w centrum. Tym rozwiązaniem jest, wzorem wielu zachodnioeuropejskich miast, schowanie ruchu samochodowego pod ziemię. Na powierzchni pozostałoby wtedy miejsce głównie dla pieszych, rowerzystów, autobusów oraz tramwajów. To w tej chwili zdecydowana większość podróżnych, która przemieszcza się w tym miejscu, jeśli spojrzeć na ich liczbę.

Kierowcy, którzy w dodatku jadą najczęściej tranzytem, stanowią mniejszość, a mimo to zużywają najwięcej przestrzeni i to do nich skierowane są wszystkie ułatwienia.

Przeniesienie ruchu samochodowego, przynajmniej tego tranzytowego, mimo że kosztowne, radykalnie poprawiłoby komfort wszystkim. Przestrzeń śródmieścia stałaby się spokojna i bardziej europejska, a jednocześnie powróciłaby do swojego przedwojennego charakteru.

Warto tu przypomnieć, że PKP niedawno sama postulowała takie rozwiązanie dla Podwala Grodzkiego przed dworcem. W Europie jest pełno przykładów, gdzie takie strategiczne inwestycje w śródmieściu odmieniły oblicze miasta. Nie ma co ukrywać, w tej chwili ze wszystkimi tunelami dla pieszych i rozepchanym ruchem samochodowym w oczach turystów i gości biznesowych z Europy Zachodniej Gdańsk jawi się jako miasto egzotyczne, któremu bliżej do trzeciego świata, niż tego, co znają na co dzień. Głos czytelnika, który sprowokował tę dyskusję jest wyrazem pragnienia uzdrowienia tej sytuacji, ale w tej przestrzeni miejsca na takie rozwiązania już nie ma, tu potrzeba rewolucji.
Paweł Mrozek, FRAG

Miejsca

  • FRAG Gdańsk, Ogarna 118

Opinie (350) 8 zablokowanych

  • A torowisko na 3 maja niewykorzystane!

    Dlaczego 50 % ruchu tramwajowego nie może jechał przez 3 maja? Przystanki, windy, schody ruchome dla kogo?

    • 19 3

  • Ruch pod ziemię super sprawa!!

    od dawna o tym myślałem!! Super by było gdyby można było spacerować po całym terenie gdzie teraz jest prawie autostrada. Tylko drzewa, ławki i torowisko w bruku! I ta cisza w tym miejscu :))) tak jak mały fragment na Monte Cassino w Sopocie. Władze Gdańska, pomyślcie o tym pomyśle pewnie! Przynajmniej sprawdźcie jakie by były tego koszty i zaplanujcie coś by poprawić wszystkim życie.

    • 10 5

  • dziwne nie ma dyskusji jak ponownie puscic tramwaje na Orunie ,a nawet dalej ....

    • 5 1

  • pilniejsze jest przedłużenie Słowaka estakadami pod ziemią

    tak by połączyć się z Hallera i Gdańską. Zamiast rozgrzebywać Czarny Dwór i Pachołek.
    Gdańsk się specjalizuje w dwupasmówkach ślepo zakończonych, Chłopska, Wita Stwosza, Słowak, Pomorska. Przecież te ulice muszą rozładować ruch napływający z obwodnicy.

    • 7 0

  • Jedna wielka bzdura

    Zamiast rozbudowywać obwodnice trójmiejskie i tam przenosić ruch ci "geniusze" dywagują o jakichś bzdurnych rozwiązaniach zamiast stawiać na sprawdzone scenariusze.
    Ci "urbaniści" od siedmiu boleści z FRAGu chyba nigdy nie widzieli (w całości) większego miasta na Zachodzie Europy, gdzie centra miast faktycznie są systematycznie opróżniane z samochodów, ale na zewnątrz istnieją pełnoprawne obwodnice i autostrady, którymi bez problemu można objechać całe miasto.
    A u nas mówi się wyłącznie o ograniczaniu ruchu samochodowego. A gdzie nagle ma się on podziać? Ludzie wspaniałomyślnie pozbędą się samochodów?
    Dziecinada, szkoda gadać.

    • 16 3

  • Komu zależy na lansowaniu pomysłu jakiegos anonimowego mysliciela ? Mysle ze to poroniony pomysł tegoniezwykle wybitnego architekta, a artykul jest testem. Pomijajac to, komu zależy na zwiekszeniu korków w śródmieściu ?

    • 11 1

  • Proponuję, aby włodarze miasta pomyśleli nad tym, (2)

    jak wcisnąć do śródmieścia jeszcze z jedno centrum handlowe. Poczekajmy aż zostanie uruchomione kolejny pomnik Adamowicza zwany Centrum Radunia. Potem możemy się wypowiadać nad upłynnieniem ruchu. Gwarantuję, że będzie nad czym główkować.

    • 15 2

    • Nie przesadzaj. (1)

      W tamtym miejscu od czasów powojennych straszyło puste klepisko. Dobrze, że nie patrząc na malkontentów zabrano się za to.

      • 2 3

      • jak bedziesz stal tam w korku to mozesz sobie nucic "kiedys było tu klepisko teraz jest juz san fransisco"

        • 4 1

  • Kiedy wreszcie trzeci pas na obwodnicy? (2)

    Obwodnica już pęka w szwach. Zaraz do reszty zakorkuje się centrum, bo Grunwaldzka / Zwycięstwa to jedyna alternatywa dla zakorkowanej obwodnicy...
    Debata o jakichś tunelach to bez przymiarki jak bajdurzenia Antoniego o sztucznej mgle...

    • 10 0

    • (1)

      co ci da 3pas. i tak wszystko blokuje sie przez zjazdy

      • 1 2

      • Trzeci pas jest bardzo potrzebny, tak samo na Trakcie św. Wojciecha od Sandomierskiej do wiaduktu na Zaroślaku

        • 3 0

  • "Za wąskie platformy"

    Rozwiązanie jest proste: zagłębić jeden pas (ten przyległy do przystanku) i nad nim poszerzyć platformę.

    • 0 1

  • droga

    Zamiast kopac pod ziemią nie lepiej nad??? Zapewne mniejsze koszty by były.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane