• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • "Tak, tak, krowa to piękny ptak, tylko skrzydeł jej brak".

    • 0 3

  • Ale się trol uaktywnił

    Jeden pisows-ki pisarczyk pisze połowę postów.

    • 1 5

  • Jeżeli ominą Toruń, Płock, Włocławek (1)

    to będzie żenada, mam nadzieję że nikt na to nie pozwoli

    • 0 4

    • Mylisz sie, tam jest już wszystko zatkane.

      Te miejscowości przez które będzie prowadzić trasa bardzo szybko się rozwiną. Tym właśnie różni się totalna opozycja od PiS, nie myślicie przyszłościowo. Kiedy opozycja rządziła skupiała się tylko na trzech miastach: Warszawa, Wrocław i Gdańsk a calą resztę Polski mieli gdzieś i dalej mają.

      • 1 0

  • Nadzieja

    Mam nadzieję że nigdy nie powstanie bo po co? Mieszkam w Gdańsku i nasze lotniskowe jest super 15 min i jestem na lotnisku miałbym jechać kilka godzin i dodatkowo więcej płacić bzdura

    • 2 3

  • Gdańsk - Tczew - ile będzie torów, 2.

    Czy w tych planach uwzględniona jest większa ilość torów z Gdańska do Tczewa?
    Teraz są dwa tory.
    I przez to lokalne połączenia gryzą się z połączeniami dalekobieżnymi.
    Opóźnienia jednego pociągu paraliżują ruch wszystkich pociągów.
    Czy nowe plany to zmienią?

    • 0 1

  • załączona grafika może wprowadzać w błąd- szprycha nie będzie prowadzić przez Malbork i Kwidzyn

    • 0 1

  • Ekstra brawo do roboty!

    Północ europy będzie miała lądowy dojazd na najwazniejszy i najwiekszy port lotniczy europy. Brawo!

    • 1 0

  • Gdy 50 lat temu budowano obwodnicę Trójmiasta to też wszyscy krytykowali:

    A po co to, a na co to komu... Wtedy - rzeczywiście, nikt się nie spodziewał że kiedyś każdego będzie stać na samochód. Ale dziś obwodnica już ledwo zipie. Tak samo myślę może być z tym CPK. Teraz krytykujemy ale po latach może się okazać że to był strzał w dziesiątkę.

    • 2 2

  • Dlaczego to nowe lotnisko ma kosztowac 100 razy wiecej niż lotnisko w amsterdamie ???

    • 1 0

  • Oczywiste

    , że po przekopie cpk będzie kolejnym pisowskim misiem by tylko wyprowadzic kase z budzetu do prywatnych kieszeni. Po co komu to lotnisko? Do tego kolej, ktora powstanie wylacznie do jego obsługi? Przeciez to jest kradzież w bialy dzien.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane