• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Firma z Gdańska projektuje nową linię kolejową dla CPK

Michał Brancewicz
9 grudnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (263)
Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska. Fragment linii kolejowej do przyszłego Centralnego Portu Komunikacyjnego, w zakresie studium i koncepcji, zaprojektuje firma z Gdańska.

Transprojekt Gdański opracuje studium i koncepcję dwóch odcinków składających się na tzw. szprychę nr 1. Chodzi o jedną z 10 nowych linii kolejowych dużych prędkości, która w przyszłości ma połączyć Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym pod Warszawą. Kontrakt opiewa na 181,5 mln zł netto.



Gdy powstanie CPK i połączenie kolejowe będziesz częściej latał(a) z Warszawy?

W ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego w podwarszawskim Baranowie do końca 2027 roku ma powstać lotnisko, które obsłuży rocznie 45 mln pasażerów.

Prowadzić do niego będą nowe linie kolejowe z różnych stron Polski o łącznej długości 1789 km. Wśród nich znajdą się odcinki z prędkością do 350 km/h.

Z 12 budowanych tras kolejowych 10 odcinków głównych nazywanych jest "szprychami". Wszystkie trasy mają zostać wybudowane do 2034 r.

Baranów z Trójmiastem i Pomorzem połączy szprycha nr 1. Dzięki temu z Gdańska do CPK dojedziemy w 1 godz. 45 min, a do Warszawy w 2 godz.

Studium i koncepcja dla linii o długości 250 km



Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański. Fragment szprychy nr 1, czyli nowej linii kolejowej do Centralnego Portu Komunikacyjnego, dla którego studium i koncepcję opracuje Transprojekt Gdański.
Studium Ekonomiczno-Środowiskowe oraz Koncepcję Programowo-Przestrzenną dla fragmentu szprychy nr 1 opracuje Transprojekt Gdański. Chodzi o odcinki Grochowalsk-Grudziądz-Warlubie i Grudziądz-Gdańsk o łącznej długości ok. 250 km.

Firma zainkasuje za to 181,5 mln zł netto.

- Termin realizacji kompletnej koncepcji programowo-przestrzennej wraz z badaniami geologicznymi i uzyskaniem decyzji środowiskowej został określony dla obu odcinków na 1166 dni od dnia zawarcia umowy wykonawczej, czyli od wczoraj [7.12.22 - red] - informuje Tomasz Resiak, dyrektor ds. umów w firmie Transprojekt Gdański.
To oznacza, że prace trwać będą ponad dwa lata i dwa miesiące.

Warto dodać, że biuro projektowe z Gdańska jest także autorem projektu oddanej do użytku w 2015 r. Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Master architekt CPK wybrany



  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
  • Koncepcja CPK wykonana przez koncorcjum Foster + Partners, które zostało też master architektem tego projektu.
W listopadzie spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała umowę z konsorcjum Foster + Partners i Buro Happold Limited na master architekta budynku terminala pasażerskiego, dworca kolejowego oraz węzła transportowego.

Wartość umowy (wraz z jej zakresem objętym prawem opcji) wynosi 696 mln zł netto (ok. 150 mln EUR). Projekt koncepcyjny kluczowych obiektów CPK ma być gotowy w połowie 2023 roku.

Miejsca

Opinie (263) ponad 10 zablokowanych

  • jak 1166 dni to jest Dwa lata i Dwa miesiace to sie zgadzam budowa bedzie ukonczona w terminie, 2038rok!.

    • 0 2

  • (1)

    Przecież ten miś nigdy nie powstanie, zrobione tylko po to by znajomi z pisu mogli nakraść w spółkach specjalnie zrobionych pod tą ściemę.

    • 4 6

    • Te czasy przeminęły z wiatrem....tzn z platformą.

      Zostały ci tylko wspomnienia.

      • 1 0

  • ekran wytrzyma więcej niz papier

    ...na dodatek jest znacznie mniej trwały...

    • 1 3

  • CPK przeciwstawiają się ci którzy są zwolennikami proniemieckiej opozycji, bo przecież trzaskowski powiedział po co CPK jak (1)

    jak można głosować na takich ludzi

    • 7 2

    • Dlatego trzeba natychmiast zdelgalizowac Peło

      • 3 1

  • (1)

    Lepiej by się wzięli za nieczynne/zlikwidowane lokalne linie kolejowe.

    Choćby Brzeźno, Nowy Port, Oksywie, Skarszewy, Bytów, Sierakowice, Gniew, Gniewino, Choczewo, Krokowa, Frombork, w wakacje Olpuch Wdzydze. Mógłbym wymieniać w nieskończoność nazwy zlikwidowanych stacji i przystanków.

    • 2 3

    • Oksywie szczurek robi 20 lat. Ten co to wspierał Rafała T.

      Ale jak to mówią w totalnej opozycji - " obiecywanie kilka razy tej samej inwestycji to jak jej dotrzymanie i oddanie jej do użytku" (w tle słychać śmiechy)

      • 0 0

  • Jak wydoić Polskę? (1)

    Właśnie tak. Nie chodzi o to, aby wybudować, ale budować...

    • 2 8

    • Tak powinien brzmieć program PO.

      W końcu byście powiedzieli prawdę no i byłby jakiś program....genialne!

      • 0 0

  • Polska to taki mały kraj a w dodatku prawie kwadrat. Wystaczyłoby uruchomić bardzo szybką sieć kolei i praktycznie

    nie trzeba by było latać samolotami.

    • 2 3

  • A za czasów PO PSL i Donalda.T sprzedawano Polskie firmy

    Nawet sprzedano Polskie Kolejne Linowe. Nigdy więcej Peło i słupów z Berlina

    • 6 1

  • Trzeba pilnować Polski Ryże wróciło

    On może chcieć przeszkadzać w Polskich inwestycjach

    • 5 1

  • Świetne w końcu Polska się rozwija

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane