• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

GAiT czeka na nowe tramwaje i nalicza kary. Już ponad 9 mln zł

Maciej Korolczuk
12 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył dotychczas na Pesę kary w wysokości 9,2 mln zł.

Już 9,2 mln zł kar nałożyła spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje na spółkę Pesa z Bydgoszczy za opóźnienia w dostawie do Gdańska nowych tramwajów. Z zamówionych 15 tramwajów do Gdańska dotarły na razie tylko trzy sztuki. W styczniu na tory mają wyjechać dwa następne składy. Gdańska spółka szacuje, że łączne kary mogą wynieść nawet 16 mln zł, co wynosi równowartość dwóch nowych tramwajów.



Najczęściej po Gdańsku podróżuję:

Już pierwszy z 15 nowych tramwajów Pesa Jazz Duo dotarł do Gdańska ze sporym opóźnieniem. Harmonogram dostaw zakładał, że bydgoski producent dostarczy pierwszy pojazd do Gdańska na przełomie 2018 i 2019 roku. W rzeczywistości tramwaj pojawił się dopiero w połowie ostatnich wakacji.

Kolejne tramwaje do Gdańska też przyjeżdżają z opóźnieniem. I tak będzie zapewne aż do końca - rozszerzonego o kolejnych 15 tramwajów - zamówienia.

Opóźnienia wynikają z dużych problemów finansowych Pesy. Bydgoski producent utracił płynność finansową, a problemy z podwykonawcami sprawiły, że nie był w stanie wywiązać się ze złożonych zamówień - w tym umowy z GAiT.

Cierpliwość skończyła się jesienią w warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej, która ze względu na opóźnienia w realizowaniu umowy zerwała kontrakt z producentem.

W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych). W styczniu do Gdańska mają przyjechać dwa kolejne nowe tramwaje. Łącznie będzie więc ich pięć (z 15 zamówionych).
Władze GAiT wyszły z innego założenia i czekając na nowe tramwaje, naliczają bydgoskiej spółce kary umowne.

Ostateczna suma naliczonych kar będzie znana w momencie dostawy wszystkich tramwajów, ponieważ kary są naliczane osobno dla każdego pojazdu - 8,8 tys. zł za każdy dzień "poślizgu" w jego dostawie i 5,5 tys. zł za każdy dzień niedotrzymania terminu przygotowania pakietu specjalistycznego do serwisu i obsługi.

Ale już teraz ich suma robi wrażenie.

- Obecnie kary za opóźnienia - za trzy odebrane i włączone do ruchu w 2019 roku tramwaje oraz pakiety specjalistyczne - wynoszą 9,2 mln zł - mówi Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT.
Jak wyjaśnia, w styczniu planowane jest włączenie do ruchu dwóch kolejnych tramwajów. Następne tramwaje z pierwszej transzy zamówienia (łącznie zamówiono 15 pojazdów) odbierane będą i włączane sukcesywnie do ruchu do połowy tego roku.

W drugim półroczu natomiast rozpoczną się dostawy pojazdów z drugiej transzy. Na wszystkie tramwaje musimy poczekać do końca 2021 roku. A biorąc pod uwagę dotychczasowe opóźnienia - niewykluczone, że nawet dłużej.

Władze GAiT szacują, że łączne kary nałożone na Pesę mogą wynieść nawet 16 mln zł. To równowartość dwóch nowych składów.

- Kary są naliczane na bieżąco, zgodnie z umową. Według naszej oceny suma tych kar złoży się na wartość dwóch tramwajów. Pesa miała swoje kłopoty, ciągłe wzloty i upadki, ale wiemy, że z tego kontraktu bardzo chce się wywiązać. Złożyliśmy zamówienie na kolejne 15 tramwajów do końca przyszłego roku. To są tramwaje dobrej jakości za dobrą cenę, dlatego jesteśmy cierpliwi i wyrozumiali - mówił podczas prezentacji nowych tramwajów prezes GAiT, Maciej Lisicki.
Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów. Do końca 2021 r. w Gdańsku ma się pojawić kolejnych 15 tramwajów.

Nowy prezes Pesy: celem pozytywny wynik finansowy



Tymczasem nowym prezesem Pesy został Krzysztof Zdziarski. Dotychczas pełnił funkcję wiceprezesa zarządu ds. operacyjnych. Zastąpił na stanowisku Krzysztofa Sędzikowskiego, który prezesem Pesy był od początku 2018 roku. Nowy prezes zapowiedział, że Pesę czekają zmiany i "kolejne wyzwania". Jednym z nich jest pozytywny wynik finansowy bydgoskiego producenta.

- Zakończyliśmy pierwszy rok od momentu pozyskania przez Pesę nowego inwestora, ale przed nami kolejne wyzwania. Dotyczą one zarówno szeroko rozumianego rozwoju technologicznego, jak i zarządzania. Zadanie na najbliższe miesiące to umacnianie pozycji Pesy jako największego polskiego producenta taboru szynowego i osiągnięcie pozytywnego wyniku finansowego w 2020 roku - powiedział Krzysztof Zdziarski.

Miejsca

Opinie (186) 3 zablokowane

  • Sprzedać rydwan, będzie kasa na kary!! (6)

    • 65 35

    • Coś ci się pomieszało w tej mikogłówce. Kto komu ma płacić kary. (5)

      • 21 4

      • Bo to PiSowski półgłówek. (3)

        Typowy wyborca PiSu. Czytanie ze zrozumieniem boli. Tacy im (PiSowi) potrzebni.

        • 17 13

        • Oni nie czytają.

          Większość pisowców to głąby bez szkoły.

          • 9 6

        • Półgłówki tylko w postkomuszej totalnej opozycji (1)

          • 13 10

          • Nie, nie, ci z opozycji mają całe głowy

            Tyle że puste

            • 7 5

      • Odwrotnie jest

        Wpłynie kasa, będzie na sporo nowych rydwanów. Rydwanowe Miasto Gdańsk

        • 10 4

  • Dziwne

    Pesa ma infrastrukturę i nie wywiazuje sie z kontraktów. to niech płacą pracownikom uczciwie nadgodziny to i kontrakty sie ogarną. Mniejszy wynik in plus da sie przelozyc na zadowolenie pracowników.

    • 2 0

  • Pesy to złom (2)

    Ciągle awarie

    • 51 53

    • (1)

      Od 10 miesięcy jeżdżę z pętli Siedlce do węzła kliniczna i ani razu nie widziałem aby pesa padła natomiast dortmundy notorycznie mają awarię.

      • 22 4

      • Pesy też swego czasu padały.

        • 2 3

  • (1)

    Czemu w tych tramwajach nie ma miejsca dla pasazerow? Kilka osob siedzi a stac nie ma gdzie

    • 14 1

    • myśli że zamówią tramwaj bez foteli i będzie miejsce do stania w tłoku, ale nie ma nawet tego.

      • 6 0

  • (1)

    No popatrzcie jak łatwo im idzie naliczanie kar umownych.W przypadku Nowej Bulońskiej pomimo rocznego nie dotrzymania terminu nie dość że kar żadnych to miasto dopłaca wykonawcy dodatkowe 50 mln pln pod pretekstem przedłużenia linii tramwajowej o parę metrów.

    • 11 4

    • Do prokuratury

      Tu tez sie cos znajdzie. Poprzednio anulowali kary pesie bo... nie mieli gdzie parkowac nowych pojazdow wiec... opoznienie bylo im na reke (sic!) Szkoda ze jeszcze nie doplacili pesie za przechowywanie opoznionych pojazdow z naszych podatkow ! Za pierwszym razem opoznienie. Za drugim opoznienie mega. To ci dobrowolnie skorzystali z opcji 3ci raz zamawidjac kolejne 15 sztuk wiedzac ze i tak na czas nie dotra. Czy nikt nie odpowiada za niegospodarnosc i dzislanie na szkode miasta ?? Moze powinna sie tym zajac prokuratura?

      • 3 1

  • wałek i układ, jest co dzielić.

    • 5 3

  • Lisicki wyjdź zza biurka i zobacz jak wygląda stan taboru na mieście. (1)

    Niektóre tramwaje rzekomo w dobrym stanie stukają, pukają jakby zaraz coś miało od nich odpaść, a koła to mają chyba kwadratowe!?

    • 27 2

    • Toc to legenda

      To jest legenda gdanska, nawet poza miastem kraza mrmy przedstawiajace stan gdanskich pojazdow i chalupnicze metody naprawy, typu na tasme klejaca. A pamietacie sposob blokady uszkodzonych drzwi za pomoca tablicy rozkladowej? Chyba tylko w Gdansku to praktykowano. Czy dykty zamiast szyb.

      • 4 0

  • Dlaczego w tramwaju nie ma prawie foteli?

    • 13 1

  • Lisicki odpowiada za wprowadzenia systemu naliczania opłat za śmieci w oparciu o powierzchnię mieszkania (1)

    mieszkańcy na konsultacjach społecznych jednoznacznie uznali ten system za najbardziej niesprawiedliwy i oderwany od rzeczywistości, a Lisicki i tak przeforsował system ugadany z Adamowiczem.
    Płacić będziemy MY wszyscy.

    • 25 1

    • Zgadza sie. Bo tak najprosciej i najwiecej kasy mozna zedrzec. A ze niesprawiedliwie? Coz, to wpisane w zalozenia tej partii i tej wladzy.

      • 3 0

  • Ta liczba siedzeń widoczna na zdjęciu, to jeszcze niedokończony tramwaj, czy kpina z mieszkańców?

    Rozumiem, że podróż tramwajem na stojąco ma zachęcić do przesiadki na komunikację miejska?

    • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane