- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (139 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (237 opinii)
- 3 Nowy, 20. punkt widokowy w Gdańsku (37 opinii)
- 4 Pajęczyny pełne larw na Zaspie (81 opinii)
- 5 Pełno usterek i pustostanów na dworcu (168 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (198 opinii)
Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT
Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.
Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.
Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku
GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników
Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.
Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.
Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą
W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.
- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.
Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?
W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).
Miejsca
Opinie (288) ponad 10 zablokowanych
-
2019-11-22 21:12
Skoro jest tak dobrze,to dlaczego jest tak źle?
- 17 0
-
2019-11-22 12:01
(5)
Hurra!
- 9 17
-
2019-11-22 13:42
Ukraińców ci u nas dostatek ale i tych dwóch przyjmiemy na wrózbę zwycięstwa. (4)
Najjaśniejszy królu! Wielki mistrz pruski Ulryk śle tobie i twojemu bratu przez nas heroldów, tych dwóch nagich ukraińców w pomoc do zbliżającej się jazdy, abyś przy tej pomocy i orężu ludu twojego nie tak gnuśnie i z większą niżeli okazujesz odwagą wystąpił do transportu pospulstwa okolicznego; a iżby się on nie chował w tych wiatach i zaroślach, ale na otwartym polu wyszedł se komunikacją pojeździć .
- 9 1
-
2019-11-22 14:22
Niedaleko ci do folskdojczów wyśmiewających się z Polaków (2)
- 2 3
-
2019-11-22 14:42
ale ja właśnie wyśmiewam się z was Polaków = nierobów i leni 500+ (1)
- 3 5
-
2019-11-22 20:49
no wypraszam sobie, ja mam 2500+ i produkcja idzie pełną parą
Kacper
- 4 1
-
2019-11-22 20:47
brak polotu i lekkosci pióra masz
do tego robisz prostackie błędy :(
- 2 0
-
2019-11-22 20:38
To ja idę na kieroFcę autobusa
wywalili 8 baniek na stronę, zamiast nam dać trochę więcej....
- 7 1
-
2019-11-22 20:36
"Nie brakuje juz kierowcow i motorniczych"...
.... tyle autobusow i tramwajow sie zepsulo, tudziez odebrano im dowody rejestracyjne/dopuszczenia do ruchu, ze zaczelo wystarczac ludzi?
- 13 2
-
2019-11-22 19:36
Zleceniowcy
Mechanicy i dyspozytorzy nadal jezdza
- 12 0
-
2019-11-22 19:14
Gaitku
Nie mówcie o srednich z 9 miesiecy tylko mowcie o rzeczywistym miesiecznym wynagrodzeniu.Dlaczego nie mowicie jak zarabia zaplecze techniczne rzeczywiscie miesiecznie a nie ciagle u was to slowo srednio i tak ciagle nudne to jest.
- 21 0
-
2019-11-22 17:26
Ojciec niczym matka niczym a synalek.... motorniczym
- 4 4
-
2019-11-22 16:33
(1)
Dziadostwo jak całe miasto pseudorzadzone przez po
- 12 3
-
2019-11-22 16:47
dziadostwo to teraz rzadzi Polska
- 5 5
-
2019-11-22 16:23
4100 netto to ile to brutto
na reke
- 4 0
-
2019-11-22 16:22
kryzys nadciaga tak mowi prezes jarek k
trzeba szanowac prace poki jest
- 1 7
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.