• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • To dlatego

    będzie podwyżka cen biletów?

    • 7 3

  • Ale bzdety

    Bzdury...braki kadrowe jak były tak są.Dyspozytorzy jeżdżą tramwajami. Zdarza się nawet, że w weekendy, niedziele czy święta jeżdżą Planiści, którzy układają grafiki. Co chwila są telefony czy nie przyjdę z wolnego do pracy. W zeszłym miesiącu wyrobiłem ok 220 h (praca bez dni z wolnego) i zarobiłe 3,8 tys...to ile bym zarobił przy suchym nominale np 160 h? Sami sobie Państwo odpowiedzcie.
    GAiT firma miodem i mlekiem płynąca. A z pracownikami ze wschodu czasami ciężko się dogadać. Rzeczywiście...dobra zmiana.

    Teraz mówią, że jest dobrze. Zobaczymy jaki zrobi się cyrk jak otworzą nowe nitki tramwajowe i nowe linie autobusowe...znowu zacznie się lament, że za mało motorowych i kierowców.

    • 25 1

  • Nowe "zyczenia" Polaka!

    Obyś codziennie ludzi woził !!!

    • 9 2

  • Nikt nie wspomnial o wysludze lat, ktora podbija pensje o kilkaset zlotych

    Po 20 latach pracy w smrodzie i korkach, po latach sikania do butelki, hemoroidach od fotela, zepsutym wzroku i zszarpanych nerwach.... Faktycznie, Eldorado, tylko pozazdrościć!

    • 33 2

  • Też chciałem złożyc (1)

    Ale nie było już ofert pracy, wszyscy przez znajomych się podostawali tam

    • 5 18

    • Nie sądze zeby komuś prawko na D i świadectwo przewozu osób dali po znajomości.

      • 9 0

  • Poczta (4)

    A ja na poczcie robię od 7 do 19 w każdych warunkach pogodowych..torba 20 kilowa na sobie plus cieżki wózek..10 lat stażu..1400 punktow i na umowie o prace mam 2500 brutto..

    • 13 3

    • To zmień pracę!
      Chyba że jesteś niewolnikiem

      • 1 1

    • To choć (1)

      Pojeździć w gait

      • 10 0

      • Choć w sumie.

        • 0 2

    • bo sie nie uczyłeś?

      • 2 5

  • Dla Kierowców i Motorniczych, podstawowa pensja powinna być 5000 zł na ręke

    a nie średnia 4100

    • 32 3

  • Statystyka... (1)

    Warto napisać, że na średnie zarobki składa się także praca w nadgodzinach! Także, żeby uczciwie powiedzieć o zarobkach trzeba od tej kwoty odjąć 600-900 zł ponieważ nadgodziny mogą być ale nie muszą!

    • 121 8

    • Dopóki wszystko się spina dzięki nadgodzinom, to te nadgodziny będą.

      A na zmianę sytuacji się chyba nie zanosi.

      • 7 1

  • 18 brutto? (1)

    2880 brutto czyli 2117 na reke?

    czy to ku...a sa kpiny?

    k...a kurierzy dostaja po 3 tys na reke

    kpina

    • 40 3

    • Umiesz liczyć?

      Licz na siebie!

      • 1 0

  • Po sezonie o tym piszecie?

    Trzeba bylo zapytać jak było od mają do września

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane