• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie brakuje już kierowców i motorniczych w GAiT

Maciej Korolczuk
22 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.  W ciągu ostatnich dwóch lat płace w miejskiej spółce GAiT wyraźnie się poprawiły. W efekcie problem z wakatami wśród kierowców i motorniczych, sięgający nawet 70 osób, udało się zlikwidować.

Miejska spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje uporała się z wielomiesięcznym kryzysem związanym z wakatami na stanowiskach kierowców i motorniczych. Jeszcze w ubiegłym roku problem z obsadą stanowisk dotyczył nawet 70 osób. Obecnie, jak informuje spółka, braki w zatrudnieniu udało się zniwelować niemal do zera.



Mógł(a)byś pracować w GAiT jako kierowca/motorniczy?

Kryzys z obsadą kierowców i motorniczych w GAiT zaczął się w 2017 r. Głównym problemem były wówczas niskie płace. Słabo wynagradzani pracownicy odchodzili z miejskiej spółki np. do prywatnych przewoźników, część załogi odeszła na emeryturę, jeszcze inni decydowali się wyjechać za granicę. Po kilku miesiącach doszło nawet do sytuacji, że pasażerów wozić musieli posiadający uprawnienia dyspozytorzy i mechanicy.

Na braki kadrowe nałożyły się też problemy z taborem. Po serii kolizji i wypadków z udziałem tramwajów wiosną 2017 r. spółka nie miała nie tylko kim, ale i czym realizować umowy przewozowej. W efekcie nawarstwiających się kłopotów jesienią w firmie liczącej 1,4 tys. pracowników rozpoczął się spór zbiorowy.

Rozkład jazdy komunikacji miejskiej w Gdańsku



Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach Gdańskie Autobusy i Tramwaje w liczbach

GAiT: kierowcy z zagranicy, polecanie pracowników



Pomysłów na wyjście z zakrętu było kilka. Podstawowy zakładał oczywiście podniesienie płac, co nastąpiło po tym, gdy miasto na przełomie 2017 i 2018 r. dokapitalizowało spółkę kwotą 5 mln zł. Wzrost zatrudnienia miały też spowodować posiłki z zagranicy. Władze spółki pracowników szukały za wschodnią granicą, pojawiały się też pomysły zatrudnienia kierowców z Indii, ale po protestach załogi z pomysłu się wycofano.

Do rekrutacji zachęcano też samych kierowców i motorniczych w ramach programu "Poleć pracownika". Każdy pracownik za ściągnięcie nowego kierowcy czy motorniczego mógł liczyć na dodatkową premię. Akcja trwała od wakacji 2018 r. do początku czerwca br. W tym czasie spółka zatrudniła 13 kierowców. Taka sama liczba pracowników została wynagrodzona za polecenie pracownika.

Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej. Obecnie nieco wyższe zarobki w GAiT mają kierowcy autobusów. Od motorniczych zarabiają średnio o 200-300 zł więcej.

Po dwóch latach GAiT wyszedł na prostą



W kolejnych miesiącach sytuacja zaczęła się poprawiać zarówno pod względem taboru (każda seria się kiedyś kończy, ta z pechowymi kolizjami i wypadkami także), jak i zatrudnienia - głównie dzięki dwukrotnym podwyżkom pensji. Z kryzysu GAiT wychodził jednak wiele miesięcy. Na początku roku liczbę wakatów udało się zmniejszyć o połowę. Na prostą spółce udało się wyjść po kolejnych 10 miesiącach.

- Spółka GAiT poradziła sobie z problemem wakatów - potwierdza Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Przeciętny poziom etatów do obsługi zadań przewozowych to 525 etatów kierowców, a obsadzonych jest obecnie 535 etatów. Ponadto na bieżąco szkolimy nowych kierowców - na kursie kat. D jest aktualnie 17 osób. W przyszłym roku czeka nas bowiem zwiększenie liczby autobusów obsługujących linie komunikacyjne. Odnośnie do motorniczych obsadzonych jest obecnie 290 etatów i w ciągu najbliższych dni zatrudnionych zostanie 11 osób po kursie, a do obsługi zadań zaplanowanych mamy 298 etatów.
Jak dodaje, zapotrzebowanie na kierowców i motorniczych zmienia się w ciągu roku w zależności od zmian rozkładów jazdy.

Ile zarabiają kierowcy i motorniczowie w GAiT?



W ostatnich miesiącach znacząco poprawiły się zarobki w GAiT. Obecnie średnie miesięczne wynagrodzenie kierowcy autobusowego za dziewięć miesięcy 2019 r. wynosi 5,7 tys. zł brutto (ok. 4,1 tys. zł netto). Nieco mniej zarabiają motorniczowie - średnie miesięczne wynagrodzenie w analogicznym czasie wyniosło 5,4 tys. zł brutto (3,9 tys. zł netto).

Miejsca

Opinie (288) ponad 10 zablokowanych

  • Znajomy pracuje w GaiT i (4)

    bez nadgodzin, jazdy w święta i niedziele zarabia 3300 zł netto a to zarobek niski jak na aktualne ceny i zarobki w innych branżach.

    • 38 2

    • Na budowie za 170 godzin maz 3 na łape wiec niegadaj bzdur ze malo maja kierowcy (3)

      • 3 4

      • A na budowie odpowiadasz za bezpieczeństwo pasażerów i uczestniczysz w ruchu drogowym przez nawet 10 h?

        • 17 1

      • Dobrze powiedziałeś 170 h przeciętne grafiki w tej spółce mają 180-190 nawet do 210 h

        • 7 0

      • Ale TŁUKU rąb.NY na budowie to byle jaki TŁUK I d**il może pracować !!!!!

        • 6 0

  • Praca dla frajerów.ja jestem menagerem w korpo i zarabiam ze 20 koła mc,do tego nowa skoda superb firmowa,dom na jasieniu (5)

    I kradne pieniadze z lewych faktor na drugie 20 tys.I to jest zycie.a przegrywy robią za pare groszy bo robia by zyc a ja zyje bo robie

    • 6 38

    • kolejny mitoman (2)

      nowy Superb i Jasień no po prostu szczyt ambicji ,beznadziejne i tanie auto i jeszcze gorsza lokalizacja dla plebsu ...słabiutko z twoimi zarobkami jak i również z ortografią :)

      • 16 0

      • (1)

        toż to zwykły troll

        • 9 1

        • A ty kolejna parówa sflustrowana

          • 0 4

    • Prezes tej korporacji to ma chyba IQ 70

      jeśli zatrudnił takie coś

      • 10 0

    • Mówi się w Jasieniu słoiku.

      Patrząc na twoją ortografię widać, że w szkole orłem nie byłeś...

      • 0 0

  • (1)

    Ale propaganda lepsza niż za komuny :) :) :) 118 jeździ jak chce raz jest raz nie ma.

    • 5 2

    • korki misiu, korki

      • 3 0

  • ledwo 9 listopada był artykuł o kontroli autobusów, w wyniku której stwierdzono usterki w co czwartym autobusie (1)

    • 17 0

    • Cóż za przypadek :>

      • 2 0

  • Podawanie kwoty brutto po co? Bo ladnie wyglada (7)

    Bo z pensji 5700 , aż 1600 zł zabiera Państwo to jest rozbój i złodziejstwo a ludzie nic z tym nie robią nie burza się! Nie długo chleb zwykły będzie kosztował 4zl

    • 28 5

    • (2)

      Bo głupi i ślepi ludzie uwierzyli że są w Unii i że mają z tego korzyści. Dlatego aż każą się okradać.

      • 2 4

      • Głupi to wybrali sobie PiS by nimi zarządzał (1)

        W bogatej części Unii to ty chyba nigdy nie byłeś więc nie pisz bzdur.

        • 6 5

        • A PiS chce byc w Unii, prawda, mloda damo?

          • 1 0

    • Podawanie kwoty brutto (1)

      Chleb firmowy z makiem krojony 500gr w Piekarni Czernis w sklepie firmowym Gdańsk ul Góralska 13 kosztuje 3,75netto to prawie 4zlotych to o czym my gadamy

      • 4 1

      • Kupujesz chleb na firme, ze znasz kwoty netto?
        Ja nawet nie wiem ile kosztuje chleb bez VATu (moge policzyc, ale po co mi to ).

        • 3 0

    • poprawka (1)

      zeby zaplacic 5700 brutto, pracodawca wydaje 6 867,36
      wiec 2767 zabiera panstwo, 4100 dostajesz ty, z ktorych placisz kolejne podatki, np w paliwie ponad 50%

      • 2 0

      • Potwierdzam

        • 1 0

  • To jest średnia pensja pracowników

    Czyli pan prezes spółki główna księgowa i inni dyrektorzy też liczą się do tej średniej.

    • 19 1

  • (1)

    Rozwalić ten cały gdański układ jak mówił Braun i wymienić zarząd w Gajcie.

    • 17 11

    • Taa Brauna na prezesa czy jakiegos rolnika z pisu?

      • 4 0

  • Nie brakuje pracowników

    To dlaczego ciągle ściągają z wolnego ?

    • 28 1

  • Janek

    Ale teraz brakuje elektryków i mechaników do naprawy tramwaji

    • 11 0

  • (1)

    Nie brakuje to czemu autobusy kinii 129 są tak czesto odwoływane?
    To co sie dzieje na tej linni to absurd

    • 15 3

    • Korki a nie odwolywanie

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane