• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Krzysztof Koprowski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (304)
Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta. Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta.

Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii EuropejskiejMapka. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.



Czy należy remontować estakadę na węźle UE?

Węzeł Leningradzki, Okopowa i wreszcie Unii Europejskiej - choć nazwa skrzyżowania w centrum Gdańska ulegała zmianom na przestrzeni lat - to estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd z Wałów Jagiellońskich na Podwale Przedmiejskie wraz z przejściami podziemnymi wpływa na kształt urbanistyczny Śródmieścia niezależnie od sytuacji gospodarczo-politycznej.

Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta. Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe



Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
  • rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
  • wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
  • wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
  • naprawę spodu przęseł,
  • wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
  • wymianę wpustów i rur spustowych,
  • roboty budowlane w obrębie izolacji.

- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła



Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego
Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska



Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.

Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum SolidarnościMapka.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej



Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.

Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?

- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • (17)

    Niech to dzikie miasto wszystkie drogi zwezi, utrudni ruch i wszystko zakorkuje. Wtedy z pewnością będzie bardziej ekologicznie bo auta stojące w korkach przecież nie wydzielają spalin. Może zostawcie kierowców w spokoju, dobre i drożne drogi to rozwój miast, chęć tworzenia miejsc pracy itd, inaczej się zniechęca ludzi do życia w takim miejscu.

    • 100 61

    • Wprowadzić zakaz wjazdu aut spalinowych do centrum. (6)

      I wszystkie problemy rozwiązane.

      Brak korków. Brak spalin. Brak hałasu.

      • 15 29

      • ..brak ludzi (4)

        • 30 13

        • (3)

          No jakoś dziwnym trafem tam gdzie jest zakaz ruchu, są najdroższe grunty i najdroższe lokale. Monciak, Długa, Długi Targ, nabrzeże Motławy, a ostatnio Stągiewna. Natomiast przy obwodnicach i autostradach powstają magazyny i hale produkcyjne.

          • 17 16

          • Tak (2)

            Bo to są prestiżowe okolice. Nie całe miasto musi być prestiżowe, część mogła by być dla ludzi

            • 3 4

            • (1)

              Dla ludzi są parki, deptaki, a nie czteropasmowme drogi.

              • 4 3

              • Kolejny co nadal nie ogarnął

                że samochodami jeżdżą ludzie. Kiedyś sobie kupisz i zobaczysz, że tam w środku są fotele

                • 5 4

      • Powtócić do furmanek, rynsztoków, lamp naftowych, wychodków i gnojowników na środku podwórek.

        Brawo za rozwój cywilizacji, postęp i oświatę.

        • 6 7

    • normalnie jeździ się obwodnicami - dopóki wszyscy jadą przez centrum nic się nie zmieni (1)

      • 12 3

      • Całe południe Gdanska jest bez miejsc pracy. Normalnie w tej prowincji nje bedzie.

        • 8 1

    • Ścisłe centrum miasta, 50m od długiej (1)

      to nie jest miejsce na autostradowy węzeł. Tam powinno być duże płaskie skrzyżowanie. Cały możliwy transport zbiorowy już tam dojeżdża, dwa duże parkingi są zaraz obok

      • 13 9

      • I miał być po wybudowaniu tunelu pod martwą wisłą

        Jak jest, wszyscy widzimy. Prawie wszystko idzie na jedną grupę uczestników ruchu, bynajmniej nie stanowiącą większości. A ta ma jeszcze czelność psioczyć i wiecznie narzekać

        • 3 3

    • To auta korkują drogi. Wąska droga bez aut się nie korkuje. (2)

      • 9 12

      • Nie ma dróg - nie ma aut (1)

        Nie ma cmentarzy - nie ma zgonów

        • 4 6

        • Nie ma ludzi - nie ma chorób

          mam pewien pomysł jak zlikwidować wszystkie choroby na całym świecie, raz na zawsze.
          Kto za?

          • 2 0

    • Kup sobie rower

      • 2 3

    • (1)

      Nie, autostrady w srodku miast i milion samochodow w zwiazku z tym to relikt minionej komunistycznej epoki. Nowoczesny kaptalizm wlasnie dziala przeciwnie, bo to podnosi komfort ludziom i sprawia, ze te tereny zyskuja na wartosci. No tylko to jest dobre tylko dla tych, ktorych na to stac. Jak przyjezdzasz ze swojej wiochy swoim gratem, to moze byc to dla ciebie problem. No ale znowu: tak dziala kapitalizm.

      • 3 4

      • No nie, akurat te autostrady miejskie to pomył kapitalistyczny, rodem z USA, podporządkowany interesom koncernów motoryzacyjnych. Ale rozlały się na cały świat. U nas przyjęły się dopiero za czasów zachłystującej się zachodem ekipy gierkowskiej. Pocieszające tylko, że dziś są w odwrocie.

        • 3 3

  • W cywilizowanych krajach takie węzły są pod ziemią i tyle ;)

    • 8 9

  • mała Sycylia ma się dobrze

    • 11 3

  • Estakada (2)

    Wszyscy starają się upłynniać ruch i odkorkowywać miasta . Gdańsk robi wszystko odwrotnie, likwiduje estakady ,zweża jezdnie, dodaję sygnalizatory...3ci świat

    • 47 9

    • Jacy wszyscy? Wieś z Żukowa? Irańczycy?

      Miasto nie zmieści tylu kierowczyków. Spójrz na zdjęcie i zobacz jaki koszmar, tuż pod nosami. Samochodoza, druga Gdynia. Makabra.
      Trzeba kierowczyków wrzucić w tunel, z dala od ludzi. Miasto zostawić dla ludzi, z dala od za-dymiarzy ze wsi.

      • 2 6

    • Widać nie byłeś w tym pierwszym świecie

      skoro lansujesz tezę z pierwszego zdania

      • 1 2

  • (3)

    estakad powinno być więcej, a ci debatują czy usuwać te istniejące :D Przy cmentarzu łostowickim też miała być, nawet elementy zostały - ale nie. I co? Fajnie się stoi tam codziennie w korku? Na rowerki się jednak wszyscy nie przesiedli?

    • 41 7

    • Akurat

      ta przy cmentarzu byłaby wręcz wskazana.

      • 5 1

    • Gdyby tam były estakady, to byś dzisiaj miał zawalony cały układ drogowy w rejonie Forum Gdańsk.

      • 3 8

    • Tam przez środek powinny iść na estakadzie tory tramwajowe, a nie droga.

      • 1 3

  • Władze miasta zapraszają do dyskusji

    Padam ze śmiechu. Weźcie podajcie się do dymisji i o każdej inwestycji będziemy dyskutować! Będzie taniej i szybciej!

    • 20 2

  • (6)

    Rowerzyści oraz osoby które mają blisko do pracy i usług, nie powinni mieć prawa głosu w temacie dróg. Wszyscy się w Śródmieściu i Wrzeszczu nie zmiescimy

    • 32 34

    • (2)

      Mieszkancy Banina nie powinni mieć nawet prawa wjazdu do Gdańska.

      • 15 8

      • (1)

        Dlaczego firmy zatrudniają ludzi z Banina? Po co im oni? Zastanów się co piszesz

        • 1 8

        • Jakie firmy z Banina? Rolnicy do zbioru kartofli po polach czy może ambitna praca na linii produkcyjnej w Algidzie?

          • 4 4

    • (1)

      Nikt nie kazał ani nie prosiłabyś tutaj przyjeżdżał z mazur itp.

      • 8 6

      • Ja kazałem, a o co chodzi?

        • 3 3

    • Dobrze, skoro mieszkańcy centrum nie mają mieć prawa głosu w sprawie ulic w swojej okolicy, to rozumiem, że mieszkańcy przedmieść/wiosek nie powinni mieć prawa głosu w sprawie ulic w swojej okolicy - proszę bardzo, kupujcie gumofilce i chodźcie przez pole...

      • 3 1

  • Ładnie wam idzie to zszywanie tkanki Śródmieścia poprzez

    budowę gigantycznego molocha centrum handlowego, który do niczego nie pasuje, wszystko korkuje samochodami i utrudnia poruszanie się. O estetyce i jakości nie wspominając.

    • 40 2

  • Czy złapano już przestępców odpowiedzialnych za wydanie zgody na budowę Forum?

    Przecież to niemożliwe, zeby ktoś wydał zgodę bez jakichś "nacisków". "Miasto równości", jego mać.

    • 38 4

  • frag chce zniszczyć miasto (4)

    Panowie z FRAGu są oderwanymi od rzeczywistości pseudourbanistami z pomysłami rodem z zielonego snu o zakazie poruszania się czymkolwiek i gdziekolwiek. Ułatwienia poruszania się autem dla tych Państwa "rozbija urbanistyczne Śródmieście" i "nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych". Ci Państwo nienawidzą kierowców, nienawidzą ludzi. Ale to nie jest problem.

    Droga Redakcjo Trójmiasto.pl czy to uczciwe, że jeden człowiek FRAGU pisze artykuł o "fantastycznych" rozwiązaniach prezesa tej samej organizacji?
    Czy to etyczne być sędzią we własnej sprawie?
    Kiedy głos w tej sprawie się zrównoważy i pojawi się artykuł prezentujący odmienne poglądy od (tfu!) FRAGu?

    • 46 17

    • Czekam na reakcję

      Czy redakcja odpowie na zadane pytanie? Czy spuści na nie zasłonę milczenia, bo przecież jest tylko jedna racja?

      • 11 0

    • Redakcja trojmiasto.pl wspiera wylacznie jedna strone,

      tzw. artykuly sa jednostronne, prezentuja wylacznie stanowisko organizacji ktora spolecznie szkodzi.

      • 14 2

    • aż dziwnie, że tutejsza cenzurka jeszcze nie skasowała tego pierwszego komentarza

      • 7 0

    • Czy FRAG to skrót od fragles?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane