• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dyskusyjny remont estakady na węźle UE

Krzysztof Koprowski
1 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (304)
Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta. Węzeł Unii Europejskiej to rozwiązanie bardziej charakterystyczne dla autostrady, a nie centrum miasta.

Remont estakady przy Bramie Żuławskiej to niejedyna drogowa inwestycja zaplanowana przez Gdańsk w obrębie Podwala Przedmiejskiego. W tym roku zaplanowano podobne prace budowlane na węźle Unii EuropejskiejMapka. Urzędnicy przekonują, że prace są niezbędne dla jej dalszej eksploatacji. Jednocześnie chcą jednak dyskutować o zmianie zagospodarowania.



Czy należy remontować estakadę na węźle UE?

Węzeł Leningradzki, Okopowa i wreszcie Unii Europejskiej - choć nazwa skrzyżowania w centrum Gdańska ulegała zmianom na przestrzeni lat - to estakada pozwalająca na bezkolizyjny przejazd z Wałów Jagiellońskich na Podwale Przedmiejskie wraz z przejściami podziemnymi wpływa na kształt urbanistyczny Śródmieścia niezależnie od sytuacji gospodarczo-politycznej.

Rozbiórka estakady zamiast jej remontu rozważana była od wielu lat, lecz ostateczna decyzja w tym zakresie nie zapadła.

Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów Te węzły wymagają metamorfozy, a nie remontów
Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta. Estakada na węźle dodatkowo zwiększa przestrzeń zajętą przez cały układ drogowy w środku miasta.

Utrzymanie estakady generuje kolejne nakłady finansowe



Podtrzymanie jej istnienia wymaga natomiast regularnych nakładów finansowych. W bieżącym roku (w IV kwartale) planowane jest przeprowadzenie kolejnych prac budowlanych wartych ok. 3,4 mln zł, w ramach których przewiduje się m.in.:
  • rozbiórkę nawierzchni i izolację w obrębie jezdni i kap,
  • wypełnienie spękań i zarysowań w rejonie przęseł,
  • wymianę skorodowanych odcinków profili dylatacji,
  • naprawę spodu przęseł,
  • wykonanie powłok naprawczych na wybrane elementy estakady,
  • wymianę wpustów i rur spustowych,
  • roboty budowlane w obrębie izolacji.

- Zakres prac remontowych został ograniczony do niezbędnego minimum, zapewniającego bezpieczną i właściwą eksploatację estakady - podkreśla Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Władze miasta zapraszają do dyskusji nad przyszłością węzła



Czy zatem nie lepiej zrezygnować z tych prac? W tym kontekście oraz niedawnej dyskusji na temat zasadności remontu estakady przy Bramie Żuławskiej zabrał głos na swoim profilu Facebook Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji.

- To jest ewenement na skalę światową, ponieważ jest to skrzyżowanie trzypoziomowe kolizyjne. Z jednej strony nie rozwiązuje właściwie żadnych kwestii komunikacyjnych. Z drugiej strony stanowi istotną barierę dla "zszywania" dzielnicy Śródmieście - mówi Piotr Grzelak w materiale filmowym, stojąc na tle estakady. - Chcemy rozmawiać o tym, aby tego typu elementy infrastruktury w Gdańsku zostały przebudowane tak, żeby stały się bardziej przyjazne dla wszystkich użytkowników ruchu.
Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego Artykuł z 2015 r.: Wizja zmian dla Podwala Przedmiejskiego
Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego Węzeł Unii Europejskiej z przyległego centrum handlowego

Rozmowy w ramach dyskusji nad Strategią Rozwoju Gdańska



Rozmowy na temat przyszłości węzła UE, jak i innych obszarów problemowych pod względem zagospodarowania przestrzennego na terenie całego Gdańska, odbędą się podczas kolejnych konsultacji społecznych - tym razem w zakresie Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus w ramach nowych Programów Rozwoju.

Pierwsze spotkanie - rozpoczynające cykl warsztatów - odbędzie się 1 marca o godz. 17:00 w Europejskim Centrum SolidarnościMapka.

Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady Gdańsk końca lat 90.: pomysły na rozwój miasta na kolejne dekady
Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej Przejście podziemne w obrębie węzła Unii Europejskiej

FRAG: nie chcemy remontów, tylko zmiany przestrzeni publicznej



Prezydent Grzelak w swoim materiale wideo zachęca do udziału w spotkaniu również przedstawicieli FRAG-u - stowarzyszenia, które opowiada się za rezygnacją z remontów obu estakad na Podwalu Przedmiejskim i docelowo ich rozbiórkę.

Jak FRAG odnosi się do wypowiedzi Piotra Grzelaka?

- Dziękujemy oczywiście za zaproszenie prezydenta Grzelaka, z którego skorzystamy. Odnosimy jednak wrażenie, że mamy do czynienia z kolejnym mydleniem oczu przez władze Gdańska. Rozmowa na temat przyszłości obu estakad w sytuacji, gdy jednostki miasta przygotowują się już do przetargów na ich remont, nie daje nadziei na dyskusję, która będzie podstawą do podjęcia decyzji. Ta decyzja już bowiem zapadła, a teraz próbuje się jedynie znaleźć uzasadnienie dla bezsensownych wielomilionowych wydatków w budżecie miasta - mówi Karol Spieglanin, prezes Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.
Prezes FRAG-u zaznacza jednocześnie, że jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad i zagospodarowanie przestrzeni publicznej od podstaw, odpowiednio do rangi Śródmieścia.

Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany Długie Ogrody wstydu na przedłużeniu Drogi Królewskiej. Wciąż bez szans na zmiany

Miejsca

Opinie (304) ponad 10 zablokowanych

  • Estakada

    Jeżeli by ktoś podjął decyzję o rozbiórce estakady to byłby chyba największym skończonym i**otą bez mózgu.. przecież ona bezkolizyjnie ułatwia ruch w tym rejonie. Chcecie Robić kolejne. Światła i korki murowane na kilometry . Wystarczy że już jeden cymbał podpisał decyzję o kolejnych przejściach dla pieszych w okolicy dworca PKP

    • 2 1

  • Ten węzeł jest potrzebny w tym miejscu jak tlen (14)

    A ten cały FRAG niech raz na zawsze zamilknie i przestanie dewastować miasto, nikt was ty nie chce z tymi swoimi oderwanymi od rzeczywistości pomysłami

    • 177 60

    • "jedynym akceptowalnym rozwiązaniem pozostaje całkowite zburzenie obu estakad" (3)

      po co w ogóle słuchać jakiś nawiedzonych oszołomów?
      Jak chcą burzyć, to niech jadą na front wschodni!
      Pieniędzy nie ma na nowe i główne drogi, miasto się dusi a ci odklejeni od rzeczywistości sojacy chcieliby burzyć istniejącą infrastrukturę.
      Jak są tacy mądrzy, to niech przekonają ludzi by tamtędy nie jeździli, by transportowali ludzi i fracht drogą powietrzną - potem można pokazać badania, że estakady nie są używane i dopiero to powinno być podstawą do ich wyburzenia.
      Kompletnie nie rozumiem co się w tym mieście odjaniepawla, coś, co jest potrzebne i z czego ludzie korzystają chce się zaorać a w zamian wpycha się ludziom jakiś drogi kit w stylu owiec czy fali.

      • 18 6

      • (1)

        Nie rozumiesz bo w d. byłeś i g. widziałeś. Nie buduje się estakady w samym centrum miasta. To jest jakaś abominacja. Oprócz głównego miasta Gdańsk jest tak paskudnie źle zaprojektowany i brzydki, że czasami człowiek chce wydłubać sobie oczy ale ludzie wychowani w komunie nie pojmą tego bo się przyzwyczaili, bo żyli w tym barziewiu całe życie i wydaje im się że to normalne. Nie jest normalne!

        • 3 12

        • Rozważ przeprowadzkę do ładniejszego miasta

          • 0 0

      • Oczywiście, ładujmy w te relikty PRL następne dziesiątki milionów, zamiast zrobić coś co faktycznie upłynni ruch za te pieniądze.

        Tranzyt został wyrzucony ze śródmieścia, niemałym kosztem kilku miliardów, właśnie po to, żeby się tej żałosnej "przelotówki" z centrum pozbyć.

        • 5 12

    • (4)

      Mieszkańcy Banina niech sobie budują estakadę na polach. Wystarczy nam waszych samochodzików.

      • 19 32

      • hahaha po twoim IP nie wychodzi mi abys w centrum mieszkal, hahaha (3)

        • 11 10

        • (2)

          a to pracownicy trójmiasto pl mogą tak używać danych do prywatnych celów?

          • 9 2

          • Od kiedy po IP możesz namierzyć dzielnicę? :D (1)

            • 4 3

            • Zależy, od kogo ma net i jaka jest struktura adresacji

              I tak każdego cwaniaka z redakcji bezsilnym czyni VPN

              • 1 0

    • (1)

      Najlepiej to autostrade puścić przez centrum i tuzin parkingów kubaturowych. Zróbcie z miasta pustynię dla samochodów. Najważniejsze aby wóda i kielbacha stała na stole.

      • 4 6

      • Łódź namiętnie budowała wielopasmowe arterie

        Efekt: otwieramy ranking najbardziej zakorkowanych miast. A kto tam na pierwszym miejscu w PL i drugim w UE wśród miast 500k+? Ups, Łódź

        • 2 2

    • No : nie! Do rozbiórki. Ja wiem, że to bardzo nowatorskie. A trochę "uwsteczniające"

      Należy to miasto podnieść! Połączyć porozrywaną tkankę. Wmontować jakoś Forum w Miasto. Zmniejszyć liczbę pasów. Gdzie można: ruch wynieść na Popiełuszki, resztę OGRaniczać! Ja wiem, że tutaj jest więcej deklaratorów tworzenia zbiorkomu (mam na mysli UMG), a nie rzeczywistych, kompetentnych urzedników, planistów, inżynierów. Czegoś albo niedasię od samego początku, albo nie ma pieniędzy" bo PIS". Oczywiście wcześniej tylko złe planowanie, brak wyciągania wniosków, albo brak kompetencji, albo urzedniczy uwiąd, albo "sycylijskie podejście do wykonywania zadań", albo jeszcze coś. Tylko dlaczego Gdańszczanie nie widzą tego: są tak zapiekli w swoich bańkach, oderwani, albo po prostu życzeniowo bla, bla, bla... Można tak bez końca, ale to nic nie da: PiS "bije samorządność" i kropka. Trzeba się bronić i "nie damy nawet guzika"! Takie szczere, "patriotyczne", tłumaczenie.

      • 6 12

    • Eee tam, po kiego ta dyskusja ????

      Grzelak chętnie by dyskutował tylko co to da?

      • 4 0

    • Tunel

      Przez całe podwale aż do placu zebrań. To jest potrzebne a nie jakiś potwór na zewnatrz

      • 10 2

  • Wyprostować estakadę.

    Estakada powinna być przebudowana-wyprostowana.
    Przejazd Podwale Przedmiejskie - Armii Krajowej mógłby zostać poprowadzony estakadą. Zmniejszyło by to korki o 70%.

    • 0 0

  • Dlaczego w artykule nie wspomniano że autor jest członkiem zarządu fraga? Czyżby dlatego że wtedy byłoby wiadomo że to propagandowa agitka z dolnej półki?

    • 3 2

  • Z takim podejściem to nigdy nie będzie miasto 15 minutowe (1)

    Przyjazne do życia, gdzie wszędzie jest blisko pieszo lub komunikacją miejską. Marzy mi się zmiana i przwietrzenie w głowach tych, którzy planują nam miasto tylko pod samochody

    • 5 11

    • Z Grzelakiem i Dulkiewicz?

      Zapomnij, chłopie...

      • 1 0

  • 3,4 miliona to mały pikus przy pieniadzech wyrzuconych na FALE w tramwajach i dodatkowe utrudnienia dla pasażerów

    • 4 0

  • HAHA (1)

    Co za obrzydliwe marnotrawstwo pieniędzy. Niemcy mają rację, Polacy traktują to miasto jak śmieć. Wyobraźcie sobie o ile ładniejsze byłoby to miasto, gdyby znajdowało się w Niemczech.

    • 3 4

    • Już się znajdowało i rzeczywiście, po niemieckich rządach w marcu 1945 wyglądało bardzo klimatycznie i malowniczo.

      • 2 1

  • drugi kierunek, po tym do jazdy na wprost (11)

    Na którym nic się nie korkuje. W prawo do forum zawsze korek, a to najlepszy dowód na to, że estakada ma sens, bo upłynnia ruch

    • 174 40

    • (3)

      Porównujesz relacje na Olszynkę z relacja na Południe Gdańska, gdzie mieszka 50% mieszkańców + jest wjazd do CH Forum?

      • 7 6

      • A innych dzielnic tam niema (1)

        Sobieszewo coś ci mówi. Stogi Przeróbka my też chcemy mieć ułatwioną jazdę do domów .

        • 8 4

        • 112, 186.

          • 0 1

      • Bez kozery napisz 99%

        • 5 1

    • Tu nie chodzi o upłynnienie ruchu (3)

      tylko o przestrzeń w centrum miasta która wygląda jak węzeł autostradowy. Jak masz problem z płynnością ruchu to w tym miejscu są tramwaje i SKMka.

      • 18 26

      • Tramwaje właśnie też stoją w korkach (2)

        przez niedrożność skrzyżowań, co jest najlepszym dowodem konieczności istnienia estakady.

        • 9 3

        • Jakby samochody nie jeździły, to ruch tramwajowy byłby płynny.

          • 0 1

        • Straszne te korki na torowiskach

          które poprowadzone są poza jezdnią...

          • 3 0

    • ta estakada zostala zbudowana w czasach, kiedy ciezki ruch tranzytowy omijal centrum miasta z nowego portu w strone Warszawy i wschodnim.

      Teraz jest tam tylko ruch osobowy, ktory moze stac na swiatlach. kladka jest zupelnie zbedna. jej role przejal tunel pod martwa wisla

      • 3 8

    • Nie ma korka, bo odkąd powstał tunel nikt praktycznie tamtędy nie jeździ...

      • 1 6

    • oczywiscie ze ma sens, pewnie zarzad Forum naciska na miasto aby mu bezposrednia dojazdowke zrobil, stad ten temat

      • 24 6

  • Zburzyć obie (6)

    Byle szybciej i stworzyć normalny węzeł drogowy.
    Do tego jeszcze kładka na Zaspie siłą rozpędu, mogłaby być od razu usunięta.

    • 19 88

    • (5)

      Kładka na zaspie jest super. Wchodzisz raz i idziesz, bez konieczności przechodzenia przez dziesiątki przejść dla pieszych

      • 17 6

      • (4)

        Napisał kierowca, który nie jest w stanie przejść 10 metrów, ale pieszym każe wchodzić na wysokość trzeciego piętra.

        • 8 15

        • Zostawcie kładkę! Jest super, lepsze to niż sterczenie na światłach.

          • 1 0

        • (2)

          Tyle mówi się o zdrowiu więc jak kogoś próbujesz zmusić do zmiany trybu życia, żeby przesiadł się z samochodu na KM to nie zmuszaj z drugiej strony by pieszy chodził jak lord tylko po płaskim i żeby mu wszyscy ustępowali jak choremu psychicznie. Jak pieszy wejdzie do góry i na dół to tylko wyjdzie mu na zdrowie- leniu.

          • 6 1

          • Widać od razu, ze nie masz przyjemności poruszać się po Gdańsku pieszo

            • 0 0

          • Co ciekawe, kierowcy są zawsze zwolennikami takich cudaków, ale jak parking wypadnie oddzielony tunelem czy kładką od klatki, to już tragedia nie do przeżycia...

            • 2 5

  • Odczepcie się od tych estakad wy różnej maści rowerzyści!

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane