• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk dostał 286 mln zł z UE na komunikację

Michał Brancewicz
12 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz. Pierwszą zakontraktowaną inwestycją GPKM IVA będzie zakup 15 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz.

W środę zostanie podpisana, zapowiadana od miesięcy, umowa na dofinansowanie czwartego etapu Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej. Jego wartość to ok. 560 mln zł, a ponad połowę tej kwoty dołoży Unia Europejska. Za te pieniądze powstaną m.in. dwie nowe trasy tramwajowe, wyremontowana zostanie linia na Stogi oraz będzie można sfinalizować zakup 15 tramwajów.



Podpisanie umowy miało początkowo nastąpić na przełomie sierpnia i września. Termin ten był jednak kilkukrotnie przekładany. W środę podpisy znajdą się w końcu na odpowiednich dokumentach, więc inwestycje w ramach GPKM IVA będzie można zacząć wprowadzać w życie.

Projekt składa się z sześciu zadań:

  1. Budowy linii tramwajowej i jednej jezdni ul. Nowej Bulońskiej Północnej. Na 20 grudnia zaplanowane jest otwarcie kopert z ofertami. Realizacja ma się zakończyć w drugiej połowie 2019 roku.

  2. Czytaj też: Nowa Bulońska: 16 chętnych do budowy
  3. Przebudowy infrastruktury tramwajowej w ciągu ul. Budzysza, Stryjewskiego i Nowotnej. Oferty w tym przetargu mają być znane 11 stycznia. Realizacja potrwa do połowy 2019 roku.

  4. Zobacz także: Remont trasy na Stogi
  5. Budowy linii tramwajowej w ramach Nowej Warszawskiej. Dokumentacja projektowa ma być gotowa w połowie przyszłego roku.
  6. Zakup 15 tramwajów. Umowa między GAiT-em a Pesą ma zostać podpisana jeszcze przed świętami.
  7. Czytaj też: Co z umową na nowe tramwaje
  8. Nowe wiaty przystankowe na terenie Gdańska.
  9. Nowe tablice informacji pasażerskiej na terenie Gdańska

Wartość tych inwestycji szacowana jest na ok. 560 mln zł. Dofinansowanie unijne wyniesie 286 mln zł.

Nie musisz być na przystanku, by na bieżąco znać realny, uaktualniony wobec oficjalnego rozkładu czas odjazdu każdego tramwaju czy autobusu w Gdańsku.

Przyznajmy: elektroniczne tablice na przystankach tramwajowych i autobusowych w Gdańsku działają różnie, czasem lepiej, czasem gorzej. Przeważnie jednak wszystko z nimi jest ok i wtedy pokazują nie tylko autentyczny czas przyjazdu kolejnych pojazdów - z uwzględnieniem korków - ale także informacje o utrudnieniach w ruchu.

Tak bardzo się do nich przyzwyczailiśmy, że na przystankach z takimi tablicami mało kto zerka już na papierowy rozkład jazdy wywieszony w wiacie przystankowej.

Od teraz dane wyświetlane na elektronicznych tablicach przystankowych dostępne są także na stronie mobilnej m.trojmiasto.pl/ztm oraz w darmowej aplikacji Trojmiasto.pl (dostępnej na telefony z Androidemsystemem iOS).

Można je znaleźć poprzez wyszukiwarkę przystanków lub w zakładce z rozkładami jazdy, na podstronie każdego gdańskiego przystanku. Najczęściej używane przystanki warto dodać do ulubionych, by szybciej je wyszukiwać.

Co ważne, dysponujemy danymi nawet dla tych przystanków, na których nie ma tablic elektronicznych.

Jak to możliwe? Informacje przekazuje na bieżąco system Tristar, wysyłając je zarówno do tablic przystankowych, jak i do serwerów ZTM Gdańsk, z których pobiera ją Trojmiasto.pl.

Dzięki temu, że wiemy, o której naprawdę przyjedzie nasz autobus lub tramwaj, możemy uniknąć zbędnego czekania na przystanku lub właśnie przyspieszyć kroku, by nie przegapić naszego połączenia.

Dowiedz się więcej: aplikacje mobilne Trojmiasto.pl

Miłego korzystania!

Opinie (243) ponad 20 zablokowanych

  • Komunikacja powinna być tańsza albo całkowicie zlikwidowana (1)

    Dla mnie jest zbyt drogo w stosunku do tego, co oferuje. Wolę stać w korku siedząc w swoim wygodnym i pachnącym samochodzie, albo omijając korek motocyklem niż stać w autobusie narażając się na kieszonkowców, chamską renomę, ludzi, którzy się się myją, emerytów, co walczą o miejsce itp.
    Bilet powinien być tańszy dla tych, co stoją, a droższy, dla tych co siedzą. Dlaczego emeryci wyganiają z siedzeń tych, co płacą, a oni chcą siedzieć za darmo? Najlepiej zająć dwa miejsca, bo mają siatki, wózek itp. Dla emerytów za darmo tak, ale jak stoją!
    Nie potrzeba nowych autobusów, trolejbusów ani tramwajów. Nie potrzeba baterii do trolejbusu za milion złotych. Wystarczy zadbać o to, co jest, nie naprawiać na trytytki i blachowkręty a obniżyć ceny biletów.
    Wystarczy się przejechać starszymi autobusami aby się przekonać o ich poziomie utrzymania - pół skrzyń biegów szarpie, ale nie dlatego, że są zużyte, bo to jest normalne przy pewnym przebiegu, ale dlatego, że nie ma komu ich naprawiać. Później takie nawarstwione zaniedbania eksploatacyjne spowodują, że autobusu nie opłaci się naprawiać i trzeba za nasze kupić nowy.
    A że remontować trzeba za pieniądze GAiT, to żeby obniżyć koszty się nie remontuje, tylko po pewnym okresie "druciarstwa" mówi się, że trzeba kupić nowe, bo się nie opłaci naprawiać. Tak się marnuje publiczne pieniądze.

    • 2 0

    • Człowieku myśl..

      Po to są tramwaje aby było ekologicznie a nie tanio....

      • 0 0

  • Tramwaje

    Nowe trasy, nowe Pesy - bardzo dobra wiadomość.

    • 0 0

  • Bardzo proszę (1)

    -O zdewastowanym parku sportu i rozrywki w Zaborni pamiętać

    • 0 1

    • deweloper teren na osiedle wykupił będzie likwidacja

      • 0 0

  • W Mińsku

    sieć tramwajowa istnieje od ponad 90lat, a najstarszy tramwaj puszczany liniowo był wyprodukowany w 2001roku, a w Gdańsku same złomy mają, puszczają tramwaje z lat 70 i 80 do tego jeszcze się chwalą, że odkupili je z Niemiec gdy tam po 30latach użytkowania zostały wycofane. Nawet Litwa tak nie robi

    • 0 0

  • Polskie tez dobre

    Tylko kupcie polskie tramwaje a nie niemieckie!

    • 2 0

  • Super

    Wreszcie jest progres, będzie więcej nowych tras. Czy po nowych inwestycja będą tramwaje bardziej punktualne i mniej awaryjne? Będzie tramwaj dwusystemowy od Brętowa do Strzyży lub na Zaspę puszczono torami pkmki?

    • 0 0

  • No dobra, a gdzie trasa tramwajowa przez Bohaterów Getta, dworzec WRZeszcz PKP aż do Kościuszki??

    • 0 0

  • A Stogi sa bardzo niedoinwestowane i zapomniane

    • 0 0

  • A Stogi sa bardzo niedoinwestowane i zapomniane

    • 0 0

  • 15 kolejnych złomów

    Kupią kolejne złomy które będą stały ładnie gęsiego

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane