• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.

Krzysztof Koprowski
7 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najintensywniejsza zabudowa w Gdańsku będzie powstawała w tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, który obejmuje m.in. Oliwę, Wrzeszcz i Śródmieście. Najintensywniejsza zabudowa w Gdańsku będzie powstawała w tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, który obejmuje m.in. Oliwę, Wrzeszcz i Śródmieście.

Po ponad dwóch latach prac Biuro Rozwoju Gdańska prezentuje nowe studium zagospodarowania przestrzennego, czyli najważniejszy dokument planistyczny, stanowiący wizję rozwoju miasta na najbliższe dekady. Trudno nazwać go rewolucyjnym, choć dostrzec można pozytywną zmianę w podejściu do niektórych ważnych zagadnień - ocenia Krzysztof Koprowski.



W 2045 r. liczba mieszkańców Gdańska:

"Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska", bo taką pełną nazwę ma przedstawiony właśnie do publicznego wglądu projekt dokumentu, zawiera wizję rozwoju miasta do roku 2045.

Jest to oczywiście umowny horyzont czasowy, ponieważ proces planowania przestrzennego trwa nieustannie, a każde kolejne studium jest weryfikacją i korektą wcześniejszych założeń - w tym przypadku studium z 2007 r.

Zobacz także: W jaki sposób planowana jest przestrzeń polskich miast

Zgodnie z założeniami, Gdańsk w 2045 r. ma być miastem "o wysokiej jakości przestrzeni publicznych, mieszkaniowych, usługowych i produkcyjnych, chroniący walory kulturowe i przyrodnicze, stanowiące o jego tożsamości, jednocześnie zapewniając wysoką jakość życia mieszkańców".

Rozwój miasta do wewnątrz w dzielnicach z dobrą infrastrukturą

Za 28 lat Gdańsk przypuszczalnie nadal nie będzie miastem półmilionowym, ale gdyby prognozy demograficzne okazały się błędne, wyznaczone tereny mieszkaniowe w studium pozwolą "pomieścić" nawet do 554 tys. mieszkańców, czyli o ok. 90 tys. więcej niż obecnie.

Nadrzędną ideą przy dalszym rozwoju Gdańska będzie "wypełnianie wykształconych już struktur urbanistycznych", a więc - innymi słowy - promowanie zabudowy w dzielnicach, gdzie istnieje infrastruktura techniczna oraz usługowa (m.in. komunikacja, szkoły, sklepy).

Mniejsze Centralne Pasmo Usługowe

Najwięcej nowej zabudowy będzie mogło powstać w tzw. Centralnym Paśmie Usługowym, rozciągającym się od Śródmieścia po granicę z Sopotem. W porównaniu ze studium z 2007 r. oznacza to wykreślenie z CPU rejonu Mostu Czerwonego (jego rola zmalała do jednego z kilku planowanych nowych przystanków SKM) oraz dawnego pasa startego na Zaspie zobacz na mapie Gdańska.

Urbaniści duże nadzieje pokładają w dalszym dynamicznym rozwoju portów lotniczego i morskiego. Wokół nich zlokalizowane będą obszary usługowo-przemysłowe. Na Stogach, Wyspie Ostrów, Młyniskach oraz wzdłuż Martwej Wisły planuje się (z racji położenia nad wodą) koncentrację branży morskiej, zaś w Barniewicach, Matarni (głównie wzdłuż linii PKM) oraz Kokoszkach - podmiotów branży produkcyjno-usługowo-logistycznej.

Czytaj też: Port Centralny ma wzmocnić gospodarkę

Funkcja rolnicza zostanie podtrzymana na terenach Żuław i Wyspy Sobieszewskiej, przy czym na części z tych terenów dopuszczona zostanie budowa instalacji fotowoltaicznych (Olszynka) oraz farm wiatrowych (przy rafinerii).

Drogi nie tylko z myślą o ruchu aut

Dużą zmianą w stosunku do poprzedniego studium jest nowe podejście do układu transportowego. Wprawdzie nadal zostały podtrzymane niemal wszystkie rezerwy terenowe na nowe drogi (w tym budzące kontrowersje Drogę Zieloną, Nową Politechniczną oraz Drogę Czerwoną), ale narzucono przy ich projektowaniu tzw. standard ulicy miejskiej.

Drogi te mają być przyjaźniejsze pieszym, z przejściami naziemnymi, rezygnacją z wysp centralnych, zakazem sytuowania tzw. dróg serwisowych, dopuszczeniem parkowania w wyznaczonych miejscach, ograniczeniem stosowania ekranów akustycznych itp.

- Podtrzymanie ustalonych rezerw terenowych pod rozwój systemów transportowych nie niesie istotnych skutków społecznych czy ekonomicznych, w szczególności zarezerwowane pasy terenu nie stanowią atrakcyjnych terenów inwestycyjnych - przekonują w treści studium jego autorzy.
Rezerwa Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu nadal zostanie utrzymana. Rezerwa Drogi Czerwonej w Dolnym Wrzeszczu nadal zostanie utrzymana.
Droga Czerwona korytarzem transportowym

Ponadto wspomniana Droga Czerwona, która w dotychczasowych założeniach miała być częściowo bezkolizyjną arterią ruchu samochodowego "przyklejoną" do linii SKM, została zdefiniowana jako "nowy korytarz transportowy". Będzie on mógł być wykorzystany zarówno na potrzeby realizacji drogi klasy głównej lub zbiorczej, jak i innych rozwiązań transportowych, które pojawią się w przyszłości lub są obecnie w fazie wczesnych testów.

Czytaj też: Nowy blask starych kamienic oraz Gdańsk przetestuje pojazd bez kierowcy

Bez tramwaju za obwodnicę, buspasy

Jeśli chodzi o transport zbiorowy, to - zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami - wykreślono z planów trasę tramwajową sięgającą portu lotniczego i Osowej.

Ponadto w studium uwzględniono możliwość etapowania komunikacji miejskiej w formie buspasów, a dopiero gdy zajdzie taka potrzeba - przekształcenia ich w torowiska tramwajowe. Dotyczy to szczególnie Nowej Świętokrzyskiej i Nowej Bulońskiej Południowej.

Czytaj też: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Budowa wiaduktu dla tramwajów obok dworca we Wrzeszczu (w tle wiadukty Trasy Słowackiego) to jeden z wariantów połączenia komunikacją szynową Wrzeszcza z Zaspą i Przymorzem. Budowa wiaduktu dla tramwajów obok dworca we Wrzeszczu (w tle wiadukty Trasy Słowackiego) to jeden z wariantów połączenia komunikacją szynową Wrzeszcza z Zaspą i Przymorzem.
Którędy połączyć Zaspę, Przymorze i Wrzeszcz?

W obrębie Wrzeszcza przewidziano różne możliwości połączenia torowiska w al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska z torami tramwajowymi na Zaspie i Przymorzu.

Taki łącznik mógłby powstać zarówno w okolicach dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, jak i przez ul. Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (zapisy studium dopuszczają też inne przebiegi, które mogą się pojawić w przyszłości).

W żadnym z wariantów nie uwzględniono jednak poprzecznego powiązania torowisk z al. Hallera zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska.

Dokument podtrzymuje rezerwę terenową dla poprowadzenia tramwaju i ul. Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego. Dokument podtrzymuje rezerwę terenową dla poprowadzenia tramwaju i ul. Nowej Politechnicznej pod estakadą ul. Rakoczego.
Tramwaj w ramach trasy Nowej Politechnicznej (Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz) dopuszczony został w całości w śladzie ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska lub z odcinkiem przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska. Podtrzymana została również rezerwa terenowa dla tramwaju oraz drogi pod estakadą ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska.

Tramwaj pojawić się może także wzdłuż Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska (na odcinku al. Hallera - pętla Jelitkowo) oraz ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Artykuł z września: Kolejny krok ku budowie Drogi Zielonej

Połączenie tramwajowe ul. Nowej Wałowej z Jana z Kolna nie powstanie w cieniu estakad, ale w pobliżu Placu Solidarności. Uwolnione miejsce nie będzie jednak wykorzystane pod połączenie tramwajowe z al. Zwycięstwa. Połączenie tramwajowe ul. Nowej Wałowej z Jana z Kolna nie powstanie w cieniu estakad, ale w pobliżu Placu Solidarności. Uwolnione miejsce nie będzie jednak wykorzystane pod połączenie tramwajowe z al. Zwycięstwa.
Tramwaj z Nowej Wałowej nie wjedzie w al. Zwycięstwa

Względem poprzedniego studium nieco inaczej będzie poprowadzone połączenie tramwajowe ul. Nowej Wałowej zobacz na mapie GdańskaJana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Tory nie będą ułożone pod estakadą drogową zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Oliwskiej, lecz przy placu Solidarności. Uwolnionego terenu nie zdecydowano się jednak przeznaczyć na łącznik tramwajowy ul. Nowej Wałowej z Bramą Oliwską i al. Zwycięstwa.

Ponadto uwzględniono możliwość budowy tramwaju z ul. Nowej Wałowej do Huciska zobacz na mapie Gdańska przez Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska, wprowadzając tym samym postulowaną od lat wysokowydajną komunikację zbiorową w sam środek Śródmieścia.

Czytaj też: Artykuł z grudnia: Nowy układ sieci tramwajowej i miejskie ulice

Ulice w standardzie miejskim oraz pozostałe na tle innych ulic układu drogowego. Ulice w standardzie miejskim oraz pozostałe na tle innych ulic układu drogowego.
Towarowy ruch kolejowy z pominięciem centrum miasta

Pod względem ruchu kolejowego, jako jeden z priorytetów wskazano potrzebę wyeliminowania pociągów towarowych jadących przez środek miasta i wysyłania ich tzw. magistralą węglową przez Osową. Dopuszcza się także odbudowę linii kolei kokoszkowskiej do Starej Piły i połączenie jej z Pomorską Koleją Metropolitalną. Na styku tych tras w pobliżu obwodnicy zobacz na mapie Gdańska może powstać nowy przystanek kolejowy.

Dodatkowy przystanek PKM przewidziano w Firodze zobacz na mapie Gdańska, co pozwoli na łatwiejsze dotarcie do biurowców w tej części miasta oraz w rejonie ul. (Nowej) Kielnieńskiej zobacz na mapie Gdańska. Możliwa jest również reaktywacja połączeń kolejowych do Nowego Portu.

Miejscy urbaniści postulują wydłużenie linii Szybkiej Kolei Miejskiej w kierunku południowym. Jako najlepsze rozwiązanie wskazano ułożenie dodatkowych torów na Oruni obok istniejących dalekobieżnych, choć dopuszczony został alternatywny wariant prowadzenia ruchu z wykorzystaniem linii kolejowej do Portu Północnego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Podział zadań przewozowych w Gdańsku
Create column charts


W projekcie studium nie znajdziemy pożądanego w 2045 r. modelu transportowego pod względem sposobu przemieszczania się (ang. modal split). Z opublikowanych danych wynika jedynie, że od 1998 r. udział samochodu w podróżach po mieście wzrósł z 34 do 41 proc., zaś roweru z 1 do 6 proc. Coraz rzadziej podróżujemy komunikacją zbiorową (spadek z 42 do 31 proc.) oraz przemieszczamy się pieszo do pracy, szkoły czy na zakupy (spadek z 24 do 21 proc.).

Czytaj też: Gdańszczanie chętniej podróżują autami i rowerami, rzadziej komunikacją

Z pełnym, ponad 450-stronicowym dokumentem projektu studium zapoznać się można do 31 lipca w siedzibie Biura Rozwoju Gdańska zobacz na mapie Gdańska oraz na stronie internetowej brg.gda.pl.

28 czerwca w godz. 8 - 19 przewidziano organizację dni otwartych BRG, podczas których mieszkańcy będą mogli swobodnie porozmawiać na temat zapisów studium z ich autorami.

12 i 13 czerwca w godz. 17 - 19 w sali Akwen budynku Solidarności zobacz na mapie Gdańska odbędą się natomiast spotkania dedykowane członkom organizacji pozarządowych oraz specjalistom z zakresu architektury, urbanistyki i infrastruktury drogowej.

Miejsca

Opinie (246) ponad 10 zablokowanych

  • Studium...

    Długo zyję ...i długo pracowałem w"przestrzeni" by pomysł Drogi Czerwonej pana Szermera przyjąć jako constans.Codzienność wyzwala nowe wyzwania ...port na Westerplatte...nowe obwodnice Trójmiasta...a tu na potworny nierealny wcisk utrzymuje się stary ,nie adekwatny do istniejącej rzeczywistości pomysł ! metropolię zrealizowano w oparciu o "przelot Drogi Czerwonej"..., Biała nie istotna...,

    • 0 0

  • Gdańsk w porównaniu do Gdyni rozwija się niesamowicie. Wrocław, Gdańsk i Warszawa - najlepiej im to wychodzi (25)

    Chciałbym tych zmian w Gdyni, co w Gdańsku. Gdynia - na 47 miejscu pod względem zdobywania funduszy unijnych, Gdańsk - na 7.

    • 159 41

    • Gdynia może konkurować z Radomiem lub Toruniem (10)

      A w 3city powinna być współpraca nie konkurencja, szczególnie tak zawistna

      • 27 3

      • Przepraszam bardzo (8)

        Ale z toruniem to na jakiej plaszyznie ? Realni konkurenci Gdyni to :
        Tychy
        Inowroclaw
        Nowa huta
        Zabrze
        Włocławek

        Gdańsk to elita Polski
        Musicie to przełknąć

        • 13 7

        • jesteś ze wsi? leczysz kompleksy? (5)

          prawdziwi gdańszczanie nie mają problemu z Gdynią

          • 12 2

          • pusta zazdrość PiSowskiego trola o Gdynię (1)

            tylko dowodzi jak ważnym i dobrym miastem Gdynia jest,
            inaczej nie byłoby setek postów od miesięcy atakujących Gdynian
            i ogólnie Polaków z Pomorza,

            to PiS próbuje wsadzić kij w szprychy Trójmiasta,
            pisowskie trole udają na przemian gdańszczan i gdynian
            i piszą na siebie bluzgi

            • 3 1

            • zgadzam się z Tobą

              • 0 0

          • Tylko gdynia (2)

            Ma problem z gdanskiem

            • 9 7

            • (1)

              nie, ja jestem Gdynianinem od urodzenia i nie mam problemu do Gdańska, zastanawia mnie wręcz czemu te 3 miasta nie współpracują ze sobą w celu zrobienia metropolii, której zazdrościłoby każde miasto w Polsce

              • 11 2

              • Współpraca ?

                Gdańsk Z Sopotem potrafią się dogadać w wielu kwestiach. Tylko Gdynia zawsze ma fochy.

                • 5 2

        • A i zapomniałem oczywiście (1)

          Sandomierz jest w zasięgu

          • 6 1

          • Chociaż nie

            Sandomierz jest też poza zasięgiem
            Ojciec Mateusz robi tam niesamowitą robotę

            • 1 1

      • Toruń to dla Gdyni trochę za wysokie progi ;)

        • 18 6

    • Szanowny trollu, (1)

      chciałbym zdementować plotkę, którą rozsiewasz w komentarzach o 47 miejscu pod względem zdobywania funduszy unijnych. Jak ci wykazał z rankingu wspólnota .org w latach 2004-2014 Gdynia miała 20 miejsce w miastach na prawach powiatu. Miała też większe nakłady na edukację w przeliczeniu na mieszkańca od Gdańska (Gdańsk 18 zł, Gdynia 32 zł). Wszystko jest dostępne w rankingach na stronie wspólnoty samorządowej.
      Jak masz ranking pokazujący 47 miejsce Gdyni to proszę o źródło albo nazwę rankingu (kto, kiedy opublikowany, jakich lat dotyczył). Inaczej twój gdański bełkot nie jest niczym poparty.

      • 3 0

      • to PiS, im żadną siłą nie wytłumaczysz, że białe jest białe

        nikt ich nie przekona, że białe jest białe

        • 1 0

    • brawo, konstruktywna krytyka (1)

      Gdańsk ostatnio pięknie, idzie do przodu - ukłony.
      Sopot bogaty jest też daje rade.
      Gdynia tochę słabo coś, ewidentnie wszystko stanęło jakieś 10 lat temu i teraz jak mucha w smole.
      Pruszcz pięknie, Kosakowo też, Rumia ostatnio bardzo ładnie

      • 25 6

      • uuu, widzę PiS stosuje PZPRowskie metody, listy pochwalne do Kim Dzonga

        cały PiS

        • 1 2

    • Czemu musicie ciągle kontrastować? (4)

      Gdynia ściga się w tej samej lidze co Gdańsk jeśli chodzi o inwestycje i pozyskiwanie środków z UE? No chyba nie. To znacznie mniejsze miasto. Gdańsk niech się porównuje z Wrocławiem, Poznaniem, Krakowem... Ciągłe porównania z Gdynią, jak to bardzo ją "wyprzedzamy" to chyba oznaka niezłych kompleksów i odwracania uwagi od faktu, że Gdańsk jest DOPIERO 7 w Polsce, pomimo swojej pozycji demograficznej i gospodarczej.

      • 16 6

      • (2)

        Nas, jako Gdanszczan, Twoje "dopiero" mobilizuje, nie obraża. Więc spoko. Niech każdy dba o swoje podwórko... Nie wiem, na którym miejscu jest miasto, w którym mieszkasz, ale życze, aby nas dogoniło...

        • 2 5

        • Ahhh to poczucie wyższości własnego miasta wzlędem innych miast, bezcenne. Można by rzecz, że pierwszy sort mieszkańca.

          • 0 0

        • Mieszkańców miast piszemy małą literą.

          • 0 0

      • Dokładnie. Ciągłe porównywanie Gdańska ze słabszą, mniejszą Gdynią jest dla tych, którzy muszą sobie podbudować swoje ego...

        i notorycznie potrzebują dowartościowania siebie, że mieszkają w lepszym mieście, niż sąsiedzi obok. Jakby mieli jakąś presję, że muszą wykazać, że są najlepsi, bo nie daj Boże coś się stanie i Gdynia okaże się w czymś lepsza, to będzie porażka i koniec świata dla mieszkańca wojewódzkiego miasta Gdańska. Wydaje mi się, że w medycynie czy psychologii mają fachowe określenie takich stanów co niektórych gdańszczan, którzy tak myślą.

        • 3 0

    • widzę, że ktos tutaj mieszka w innym Gdańsku

      Gdańsk nie tylko się nie rozwija - on się zwija

      • 5 4

    • (1)

      Gdynia dziś to już tylko biedne przedmieścia Gdańska..

      • 8 4

      • ...pak to ty?

        • 3 2

    • Gdańsk na 1 bądź 2 w zależności od tego jaka jest metodologia danego rankingu

      • 5 0

    • Ale kto o tym decyduje?! Władza centralna!!

      • 5 23

  • Gdańsk ma wizje? (15)

    Byle by to nie była TeleWIZJA Polska :)

    • 42 80

    • Wizja Budynia - jak przytulić kolejny kącić (3)

      • 28 12

      • Gdańsk to jedna, wielka wizja (1)

        nieustanna

        • 6 3

        • czemu się nie podpisałeś Pisuar co ?

          • 0 0

      • a co wizją dot. zagęszczania zabudowy a nie wypuszczaniem jej daleko koło obwodnicy

        • 2 5

    • Budyniowe góry

      Budyń już kombinuje, a plan rozwoju Gdańska powstał na bank w biurze któregoś z deweloperów. Tereny już są przeznaczone, kąski rozdzielone, prowizje policzone. Budyń nie może się wytłumaczyć skąd wziął te drobne 3,5 mln na 7 mieszkań, to zaraz problem będzie miał wiekszy. No chyba, że rząd PiS upadnie, koledzy wrócą i będzie jak zwykle.......

      • 2 0

    • weźcie się za coś co umiecie robić (1)

      • 4 1

      • umiemy trolować w internecie

        do tego nie trzeba wykształcenia
        i agenci GRU wódkę dostarczają pod drzwi

        • 1 0

    • w planach nie uwzgledniono (3)

      kolejnych nieruchomosci dla panow w czarnych sukienkach oraz remontow ich skromnych rezydencji

      • 7 14

      • plany, plany, wizje (2)

        a naprawdę syf, marazm i dziurawe drogi

        • 5 1

        • (1)

          To nie artykuł o Gdyni

          • 0 3

          • oczywiśćie, że nie, to artykuł o Gdańsku, syfie, maraźmie i dziurawych drogach

            poza tym Gdańsk umiera, tysiące ludzi się wymeldowują i uciekają

            • 1 0

    • Czy w tej wizji Misiewicz jest uwzgledniony jako prezydent?

      • 5 3

    • (1)

      Podobnie jak ty uważam, że powinna być TeleWIZJA radziecka.

      • 9 5

      • wizja szklanych domów?

        • 5 4

    • Pętla, pętla...

      Najważniejszym elementem wizji transportowej powinna być pętla tramwajowa wokół pomnika suwnicowej. Wówczas Krzysztof K. (autor) mógłby dowieść swój rower prawie do klatki schodowej swojego mieszkania.
      A cały pozostały ruch powinien być surowo zakazany!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • 6 1

  • Wasz wòdz (13)

    W 2045 będę miał 25 mieszkań pozdrawiam gdańszczan

    • 169 52

    • Jesli do tej pory mial ich 10 to musialby nie chciec, albo nie umiec zarabiac pieniadzy, aby nie byc w stanie nabyc kolejnych 10 (1)

      od pewnego momentu majatek sam pracuje.

      Jak masz dowody, ze nieuczciwie - zapraszam do prokuratury.

      Jak nie masz - milcz plebejuszu.

      • 8 13

      • Prokurator postawił zarzuty zdaje się

        Sąd je odrzucił. Telefony czynią cuda

        • 1 0

    • Ja mam 4 a mam dopiero 33 latka ... pracuję u prywaciarza :) (2)

      Wystarczy się zadłużyć jak prezydent i ma się mieszkania....

      Nie zazdrościć tylko pracować :)

      • 7 9

      • Gdybyś dostawał takie zniżki jak ON miałbyś tych mieszkań dwa razy więcej

        • 3 0

      • czyli przeznaczasz dochody na utrzymywanie deweloperow ?:)

        • 3 4

    • według nowego oświadczenia majątkowego z tego roku bidula ma tylko 2 mieszkania :( (1)

      • 20 6

      • Pozostałe mu "wyparowały", gdy mu się CBA dobrało do czterech liter.

        I było to za czasów gdy rządziło PO.

        • 1 0

    • Do oblokanych

      A twoj 1000 kotow , a jego wyznawcy kaczke w d*pie

      • 0 3

    • lkj

      startuj na prezydenta i kupuj sobie mieszkań ile chcesz kto ci broni

      • 5 3

    • To o 3 mniej od entologa Jaworskiego.Powinienies isc do Pisu jak Plazynski i jego syn.Ten to bedzie mial chyba chyba ze sto.

      • 7 4

    • 27 mieszkań.Paweł tym razem o dwóch zapomniałeś?

      • 8 3

    • Już dawno ma o wiele więcej niż 25 :)
      Straż miejska ci to powie bo ich traktuje jak swoich prywatnych ochroniarzy.

      • 22 4

    • tak trzymać !!

      • 10 3

  • Z czym do ludzi lajzy! (5)

    Nie potraficie nawet dziur w jezdniach zalatac, a sa to przecież grosze w budzecie miasta!

    • 107 28

    • Strasznie slimaczy sie budowa tramwaju z Wrzeszcza przez Morenę?????

      • 0 0

    • Nie mówiąc o odśnieżaniu

      • 3 1

    • Dlaczego tramwaj z zaspy idzie przez srodek niczego do nikad (2)

      w rezerwie o roboczej nazwie "Nowa Abrahama" zamiast isc tam, gdzie jest potrzebny? Od Chlopskiej, wzdluz Kolobrzeskiej i Bazynskiego do Wita Stwosza?

      • 5 1

      • To już lepiej puścić go pasem startowym a potem skręcić w Obrońców Wybrzeża a drugi koniec połączyć z Grunwaldzką - do tego jest szansa na szybki tramwaj do Oliwy. Jeden przystanek przy Hali Olivii a kolejny przy pętli w Oliwie. Tramwaj wzdłuż Bażyńskiego nie jest potrzebny

        • 0 2

      • Kiedy będzie decyzja odnośnie tramwaju na ul Do Studzienkl?

        • 2 3

  • no i pięknie! Nasz prezydent super rozwija Gdańsk! (8)

    • 63 104

    • Gdansk sie rozwija ale chodnikow w okresie zimy sie nie oczyszcza,oczyszcza sie sciezki rowerowe,piesi sa be

      • 0 0

    • nudzicie się biurwy?

      • 1 0

    • no nie " rozwija"? gdzie?

      • 2 0

    • jak czytam taki tekst to myślę że trudo o bardzidj szkodliwą opinie. Dla Pawła. (1)

      • 2 5

      • A niech się wysilają,daj trollom radochę.Każdy w miarę inteligentny człowiek połapie się,reszta niech łyka te brednie,już na pewno nie zmądrzeją.

        • 3 2

    • (1)

      chyba wasz towarzyszu

      • 16 13

      • no tak, bo Wasz

        (Jaworski) szuka kolejnych spółek państwowych, które doprowadziłby do rozkwitu (np Stocznia Gdańska, której ani komuna, ani liberałowie nie dali rady zniszczyć)

        • 18 6

    • łubu dubu ,niech żyje nam budyń naszego klubu (PO)

      • 29 15

  • Wizje wizjami (5)

    A co wyjdzie z tego to już czas pokaże.
    Dla przykładu -wspomniana droga zielona - słychać o niej mniej więcej od połowy lat 90tych.

    • 79 14

    • Droga zielona zaprojektowana byla w czsach PRL,podobnie czerwona

      • 0 0

    • W 2045 będzie trwała odbudowa Europy spustoszonej przez III wojnę światową

      • 10 1

    • i oby ten idiotyczny, drogi i szkodliwy projekt nigdy nie powstal

      Da oddech na rok dwa, po czym zacznie totalnie niszczyc Zaspe, Przymorze, Zabianke i Oliwe.

      Kto to widzial, aby przez miasto budowac kolejne trasy tranzytowe?!

      • 14 4

    • I tego się obawiam, że za dwadzieścia lat powiemy: wizje, co wyjdzie to czas pokaże. Słyszałem już o tym w 2017.

      • 7 1

    • Ja juz o tym słyszałem w latach 80 tych

      I co i g****

      • 20 3

  • Standard gdański to:

    Standard gdański który obowiązuje w całym mieście to:
    - ruchliwe drogi bez chodnika i pobocza, czasem nawet w środku miasta (np. ul. Cygańska Góra, Starogardzka, Smoluchowskiego, Kampinoska itp.)
    - wysokie progi spowalniające położone nie rzadziej niż co 20m (np. ul. Wieżycka, Nowiny), zwiększające hałas w okolicy
    - skrzyżowania tak małe, że autobusy nie mogą na nich wykręcić (np. skrzyżowanie Traugutta i Do Studzienki, Świętokrzyska i Niepołomicka)
    - budowanie zbyt wąskich dróg, aby wymusić konieczność zjechania na chodnik przy mijaniu się dużych pojazdów, ostatecznie można te ulice zamienić na jednokierunkowe (np. ul. Jarowa)
    - brak lewo- i prawo-skrętów (np. skrzyżowanie Powstańców Warszawskich i Bema, Sobieskiego i Wileńska, nawet w przypadku nowych dróg świeżo po przebudowie np. skrzyżowanie Sobieskiego i Cygańska Góra). W zamian budowa wysepek, aby utrudnić ominięcie skręcającego pojazdu.
    - zwężanie istniejących dróg, aby zwiększyć ryzyko kolizji i aby karetki nie mogły przejechać pomiędzy pojazdami stojącymi w korku (np. Trakt Św. Wojciecha, planowane zwężenie Podwala Przedmiejskiego).
    - słupkowanie całego miasta, aby auta nie mogły się nawet na minutę zatrzymać i rozszerzanie stref płatnego parkowania
    - brak zatoczek na przystanki autobusowe np. ulice Sobieskiego-Schuberta, Świętokrzyska itp. Szczególnie mile widziane jest lokowanie przystanków w obrębie skrzyżowania, aby powstający za takim autobusem korek zablokował na nim ruch.
    - tymczasowe płyty betonowe zamiast asfaltu (a potem okazuje się ze rozwiązania tymczasowe staja się rozwiązaniami docelowymi)
    - budowanie rond "na siłę" np. ul. Częstochowska obok zbiornika retencyjnego.
    - biurowce skoncentrowane w wybranych dzielnicach (np. jest ich bardzo mało na południe od trasy WZ) – to wszystko po to aby trudniej było ludziom dojechać do pracy.
    - usilne inwestowanie w rozbudowę powolnej sieci tramwajowej, gdy ten sam efekt można osiągnąć 10 razy mniejszym kosztem puszczając autobus bez konieczności przesiadek. Tramwaj, mimo że pozwala ominąć korki, jest zwykle najwolniejszym środkiem komunikacji i kosztuje 8-10 razy więcej.
    - zaniechanie budowy dróg na Południu Gdańska – ostatnią nowo zrealizowaną inwestycją jest ul. Havla z 2011 roku. 7 lat i nic…
    - wydawanie pieniędzy na rzeczy mało potrzebne np. ECS, lub potrzebne, ale bardzo drogie (np. Tunel pod Martwa Wisłą), ignorując przy tym potrzeby zwykłych mieszkańców.

    • 2 1

  • A Ja mam wizje , ze do czasu (2)

    kiedy sie nie POzbędziecie budynia , będziecie mieli wizje tylko PO grzybkach...
    i deweloperskie.

    • 27 19

    • Oczywiście!

      Jeżeli Gdańskiem przestanie rządzić PO i jeden z najlepszych polskich prezydentów miast - Adamowicz, to żadna z opisywanych na tym portalu inwestycji już nie powstanie. Zamiast tego zacznie się budować dziesiątki, jak nie setki, nowych kościołów, na każdej ulicy stanie pomnik Kaczyńskiego, a może nawet i dwa, a jeżeli mimo tego jakieś pieniądze w kasie miejskiej jeszcze pozostaną, to się je przekaże łojcu rydzykowi!

      • 0 0

    • A co to ma wspólnego prezydent Miasta Gdańska z budyniem...hmm trochę dziwne skojarzenie jak dla mnie

      • 0 0

  • Ktoś tu chyba żyje w innym Gdańsku (4)

    Czytam komentarze i oczom nie wierzę... naprawdę ktoś śmie porównywać Gdańsk do Wrocławia (o Warszawie nie wspominam, bo to inna liga...)? Przecież w porónaniu do stolicy Dolnego Śląska jesteśmy wiochą która się zapada. Syf na ulicach, brudne chodniki i fatalna komunikacja, której częstotliwością bliżej do PKS-u na kaszubach niż miasta wojewódzkiego... Menele na każdym rogu, kilka razy dziennie można zwymiotować mijając niektórych na ulicach, a po skorzystaniu z siedzenia w tramwaju, należy się odkazić. Miasto nie do życia i gdyby nie morze już dawno by tu nie został kamień na kamieniu. Żal mi ludzi zachwyconych Gdańskiem - Wrocław, Kraków, Katowice, Poznań zjadają Gdańsk na śniadanie. Jak tak dalej pójdzie to zjedzą nas również wiochy typu Lublin czy Rzeszów a także tak wyśmiewana Łódź.

    • 15 6

    • Boże, jakiś ty głupi!

      Dobrze, że chociaż podpisujesz się "niezadowolony" (trzeba by jeszcze dodać "wiecznie"). Gdańsk w rankingach turystycznych Europy jest uważany za jedno z najpiękniejszych miast tego kontynentu. Gdzieś ty baranie widział brudne tramwaje i fatalną komunikację? ty (celowo z małej litery) chyba nigdy nie byłeś w Gdańsku!

      • 1 1

    • Masz rację. Mieszkamy w różnych miastach.

      • 1 0

    • dlatego siedzenia w tramwaju zostaną zlikwidowane

      na razie jest 28. Docelowo jeden kojec do ubojni

      • 3 2

    • Ale Gdańsk jest mistrzem świata w układaniu progów na dziurawych ulicach z jednoczesnym wprowadzaniem strefy 30 , co jest dosyć ryzykowną prędkością na takie warunki drogowe.

      • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane