• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk oszczędzi 20 mln na śmieciach. Mieszkańcy także?

Katarzyna Moritz
25 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Obecnie 67 proc. rynku śmieciowego w Gdańsku ma PRSP, ale w trwającym przetargu złożyła najtańszą ofertę tylko na dwie z sześciu stref, na jakie podzielono Gdańsk. Obecnie 67 proc. rynku śmieciowego w Gdańsku ma PRSP, ale w trwającym przetargu złożyła najtańszą ofertę tylko na dwie z sześciu stref, na jakie podzielono Gdańsk.

W poniedziałek w Zarządzie Dróg i Zieleni otwarto koperty z ofertami pięciu firm, które chcą odbierać i wywozić śmieci w Gdańsku. Oferty są tańsze o ok. 20 mln zł, niż zakładało miasto.



Ogłoszony w lutym przetarg na odbiór i transport odpadów od początku cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Zgłosiły się firmy z całej Polski, a nawet z Niemiec.

Firmy miały składać oferty do 8 marca, jednak z powodu odwołania jednej z nich termin ten przesunięto do 25 marca. Początkowe zainteresowanie przetargiem nie przełożyło się na ilość złożonych ofert. W sumie złożyło je pięć firm.

- Oferty są dużo niższe od zakładanych. Szacowaliśmy koszt odbioru odpadów na 71 mln zł, obecne oferty oscylują na poziomie 50 mln zł, czyli o jedną trzecią mniej niż zakładaliśmy - wyjaśnia Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki komunalnej.

Gdańsk został podzielony na sześć sektorów po ok. 75 tys. mieszkańców każdy. Każda firma złożyła oddzielną ofertę na każdą ze stref. Aż na trzy sektory najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Komunal ExpressCespa Compania Espanola de Servicios. Obecny lider rynku śmieci w Gdańsku, firma PRSP złożyła najniższe oferty na dwa sektory, na jeden firma Remondis z Warszawy.

Firma, która wygra przetarg, będzie też dostarczać zaczipowane pojemniki na odpady. Kiedy miasto planuje rozstrzygnąć przetarg, a także zweryfikować stawki podatku śmieciowego?

- Mamy na to 90 dni, ale myślę, że jeżeli nie będzie odwołań może to nastąpić w przyszłym tygodniu - zapowiada Mieczysław Kotłowski, dyrektor ZDiZ.

- Wybrana oferta przełoży się na obniżkę, ale możemy rozmawiać o zmianach stawki za wywóz śmieci na przełomie roku. Patrzymy na to bardzo optymistycznie - zapowiada Lisicki.

Z nowymi odbiorcami odpadów zostanie zawarta umowa na dwa lata i trzy miesiące. Przy rozpatrywaniu ofert pod uwagę brane będą: cena ofertowa ogółem brutto: 60 proc. oraz cena jednostkowa netto za odbiór i transport 1 tony odpadów mokrych, suchych i nieposegregowanych - 40 proc.

Gdy w styczniu podobny przetarg rozstrzygnięto w Gdyni, proponowana stawka ryczałtu spadła z zakładanych 35 zł do 30 zł (później Gdynia zaproponowała swoim mieszkańcom jeszcze korzystniejsze stawki).

Sektor I: Wyspa Sobieszewska, Krakowiec - Górki Zachodnie, Rudniki, Olszynka, Orunia - Św. Wojciech - Lipce, Chełm, Wzgórze Mickiewicza (razem 7574 punktów adresowych, powierzchnia - 97,5647 km kw., 77 205 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 9,5 mln zł.

Sektor II: Stogi, Przeróbka, Nowy Port, Letnica, Młyniska, Śródmieście (3799 punktów adresowych, powierzchnia - 34,1746 km kw., 60 802 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 7,4 mln zł.

Sektor III: Brzeźno, Wrzeszcz Dolny, Wrzeszcz Górny, Aniołki, Strzyża (6698 punktów adresowych, powierzchnia - 16,1142 km kw., 74 050 mieszkańców).

Najniższa oferta: PRSP SA - 8,4 mln zł.

Sektor IV: Przymorze Wielkie, Przymorze Małe, Zaspa Młyniec, Zaspa Rozstaje (2807 punktów adresowych, powierzchnia - 8,7088 km kw., 71 526 mieszkańców).

Najniższa oferta: konsorcjum Komunal Ekspress i Cespa Compania Espanola de Servicios - 8,2 mln zł.

Sektor V: Żabianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysiąclecia, Oliwa, Osowa, Matarnia, Kokoszki, Jasień (9274 punktów adresowych, powierzchnia - 80,6219 km kw., 81 497 mieszkańców).

Najniższa oferta: Remondis - 9,6 mln zł.

Sektor VI: VII Dwór, Brętowo, Piecki - Migowo, Suchanino, Siedlce, Ujeścisko-Łostowice (6736 punktów adresowych, powierzchnia - 26,2508 km2, 79 211 mieszkańców).

Najniższa oferta: PRSP SA - 8,6 mln zł.


Gdańsk: od 1 lipca opłata będzie zależeć od metrażu lokalu i wyniesie 0,66 zł za 1 m kw. mieszkania i 0,05 zł za każdy dodatkowy 1 m kw. powyżej 110 m kw. w przypadku śmieci posegregowanych na mokre i suche. Przy braku segregacji odpadów stawki są wyższe i  wynoszą odpowiednio 0,88 zł i 0,07 zł.

Gdynia: 19 zł za mieszkanie do 40 m kw., (28 zł przy braku segregacji), 32 zł za mieszkanie do 80 m kw. (48 zł) i 39 zł - gdy lokal przekracza 80 m kw. (58 zł).

Sopot: będzie głosował stawki 5 kwietnia, proponowane są dwie wersje. Metrażowa: lokale o powierzchni do 110 m kw. opłata 1,14 zł od m kw. w wypadku śmieci zmieszanych i 0,57 zł od m kw. w wypadku odpadów posegregowanych. Za każdy kolejny m kw. zapłacić trzeba będzie 20 gr (w wypadku braku segregacji śmieci) i 10 gr (w wypadku segregowania odpadów).

Drugi wariant ryczałtowy zależny od powierzchni lokalu: do 45 m kw. powierzchni - 34 zł za śmieci nieposegregowane, bądź 17 zł za śmieci po segregacji. Od 45 do 90 m kw., odpowiednio: 82 zł lub 41 zł. Większe niż 90 m kw.: 124 zł lub 62 zł

Opinie (198) 9 zablokowanych

  • A co za problem teraz zmienic stawke? (1)

    POkazemy wam co o was myslimy przy urnie!

    • 6 0

    • Co jest grane z tymi opłatami za śmieci ?

      Kto będzie płacił Spółdzielnia- miastu czy każdy mieszkaniec z osobna miastu ?Bo jeśli Spółdzielnia będzie płacić miastu za metry to np. jak ma 100 tys m2 powierzni mieszkanej w zasobach to zapłaci miastu
      100 X 0,66 zł/m2= 66 tys. zł m-cznie co przy ca
      5 tys. mieszkańców Spółdzielni da 13,2 zł m-cznie na osobę , a jeśli będzie rozliczać Spółdzielnia od metrów mieszkania to by wyszło np. 44 m2 X0,66 z=ca29 zł m-cznie a nie 13,2 zł od osoby jak wyszło wyżej , przy 4 osobach w mieszkaniu jest problem bo by zapłaciły 4 X13,2 = 52,8 zł/m-cznie czyli więcej niz za metry ale to ludzie jak wiadomo produkuja śmieci. Czyli jak Spółdzielnie będą rozliczać mieszkańców?

      • 1 0

  • (3)

    Uważam, że śmieci produkują ludzie a nie powierzchnia mieszkania. Dla mnie jest to słabo przemyślana decyzja Rady Miasta Gdańska. Zastanawiam się cały czas, kto dostarcza więcej odpadów 3 osobowa rodzina zajmująca mieszkanie 30 m2 czy 1 osoba mieszkająca w mieszkaniu 50 metrowym?

    • 10 0

    • tylko policz ludzi dokładnie (1)

      u mnie w bloku w mieszkaniu "samotnej staruszki" od roku garuje czworo studentów. zgadnij - ile płacą? :)

      • 1 1

      • a u mnie w bloku nie garuje

        co to w ogóle za argument??

        • 0 1

    • więcej śmieci oczywiście generuje osoba samotna

      Przecież ona zastawiła 50m3 swojego mieszkania telewizorami, podczas gdy trzyosobowa rodzina tych telewizorów ma tylko 2- 3.

      • 0 1

  • Czyli urząd będzie KRADŁ 1/3 opłaty! (5)

    Jednak Pan Lisicki oderwał się od rzeczywistości (a raczej normalności) bardzo mocno.
    A dlaczego wszyscy mieszkańcy przez pół roku mają przepłacać o jedną trzecią?
    Przecież to jest kradzież w biały dzień!

    • 274 10

    • To nie jest żadeden przypadek - oderwanie się od rzeczywistości.

      Ze strony urzędasów w/w jest to działanie systemowe.
      Jaki pan, taki kram.

      • 4 0

    • (2)

      ciekawe co za gn(o)je minusują

      • 22 1

      • Minusują Ciebie ludzie z PO

        • 11 9

      • Przydupasy Budynia i rodzina Lisickiego!!!

        • 16 1

    • zapomniałeś o premiach świątecznych dla nowego działu w ZDiZ

      • 25 3

  • no i wporzo,mozna nie sortowac dalej (5)

    • 48 15

    • jak komunal ekspres wygra to zobaczysz jak będziesz dopłacał... (3)

      kiedyś gość przyjechał po gruz ( wcześniej podstawił kontener) a po załadowaniu zdecydował że za kontener chce 1200 zł ( 2010 rok) kontenery wtedy kosztowały po 400 zł, powiedziałem że to wymuszenie to wywalił gruz przed klatkę. Styczeń 2010 Gdańsk Osowa osiedle na ul. Wodnika

      • 2 1

      • Re: jak komunal ekspres wygra to zobaczysz jak będziesz dopłacał... (1)

        jak się zamawia kontener na gruz to się sypie do niego GRUZ a nie wszelki syf jaki był w trakcie remontu , niestety to zawartość kontenera stanowi o cenie utylizacji na wysypisku a nie to co deklaruje zleceniodawca . wkur... mnie takie cwaniaczki jak ty , gdybyś nie ściemniał przy zamawianiu nie było by tej sytuacji , niby dlaczego ktoś miałby zapłacić dwa razy więcej za utylizacje twoich odpadów niż ty raczyłbyś zapłacić za całą usługę ?

        • 1 1

        • Skąd wiesz, co grasik wrzucił do kontenera?

          Byłeś tam?

          • 2 0

      • I dlatego ja zawsze podpisuję przy odbiorze pustego

        kontenera kwit, z którego wynika cena wywozu itp. Jak się załatwia sprawę na ładne oczy, to d.... zimna.
        Oczywiście nie bronię cwaniaka, ale o własne interesy trzeba zadbać, żeby żaden buc nie wciskał potem ciemnoty.

        • 3 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Reforma nie tylko śmieciowa... (1)

    Mam 4 osobową rodzinę i zajmuję mieszkanie o pow. 40 m kw. Dotychczas płaciłem za wywóz śmieci 36 zł miesięcznie. Samotny sąsiad z mieszkania piętro niżej płacił tylko 9 zł. Dzięki naszym kochanym radnym będziemy teraz płacić po równo tj. ok. 20 zł. Nareszcie moja krzywda zostanie wynagrodzona, a sprawiedliwości stanie się zadość. W związku z długotrwałą zimą, a także brakiem perspektyw na ocieplenie klimatu udało mi się przekonać żonę do rezygnacji z lodówki i wstawienie w jej miejsce kubłów do segregacji odpadów. Mam prośbę do radnych PO o przyjęcie jeszcze jednej uchwały o wprowadzeniu opłat za korzystanie z wody, prądu, ogrzewania, telefonów komórkowych, ilości programów TV, benzyny, art. żywnościowych, alkoholu, tytoniu, biletów samolotowych, a także wycieczek zagranicznych na podstawie powierzchni mieszkania. Swoją wdzięczność okażę przy najbliższych wyborach samorządowych :)))

    • 12 1

    • Ja placilem 10 zl za trzy osoby

      bo mialem rozliczane od lokalu, teraz 35 zl bedzie ...

      • 1 0

  • A teraz ciekawostka !!! (14)

    W moim rejonie...wygrała oferta za 9,6mln...mamy tam 81,5 tys mieszkańców.
    Wychodzi z tego, że na jednego mieszkańca na miesiąc przypadnie niecałe 10zł, czyli tyle ile obecnie płacimy.

    Ale jest jedno ale, nastąpi zmiana sposób naliczania i w ten sposób, przez to, że mieszkam sam na 40m2, będę płacił ok 40zł czyli 4 razy więcej.

    Dziękuję bardzo !!!!

    • 68 3

    • nie powinieneś płacić więcej !!

      To zależeć powinno od spółdzielni! T.j. od ilości powierzchni mieszkalnej np. Spółdzielnia Budowlani Oliwa ma 118,8 tys m2 - zapłaci więc do miasta 118,8 X 0,66 zł/m-cznie = ca 78,4 tys zł , co daje przy ca 5 tys mieszkańców m-cznie ok.15,7 zł m-cznie na osobe i to Spółdzielnia powinna zbilansować opłaty na wszystkich mieszkańców -czyli może ustalić czy będzie pobierać od jednego mieszkańca czy od metrów danego mieszkania np od mieszkania 44 m2 przy stawce miasta o,66 zł.m2 wyjdzie m-cznie 29 zł a tam mieszka 1 osoba i powinna płacić ok 15,7 zł m-cznie jak wyżej wyszło z ogólnych wyliczeń na osobę w całej Spółdzielni . Pytajmy się w Spółdzielniach jaki przyjmą system rozliczeń bo to one będą składać deklaracje za nas !!!

      • 0 0

    • jak to policzyłeś kolego? (10)

      • 3 2

      • Bardzo prosto... (8)

        9 600 000/81 500 = 117 zł
        117/12 = 9,80 zł
        Tyle miesięcznie przypadnie na jednego mieszkańca z mojego rejonu.

        Jednak ja mieszkając sam na 40m2, zapłacę wg. tej nowej durnej metody 0,88 zł * 40m2 = 36 zł

        • 17 2

        • a dlaczego podzieliłeś to na 12 miesięcy? (2)

          przecież od lipca do grudnia to jest 6 miesięcy

          • 1 4

          • przecież cena miała dotyczyć 2,5 roku - na taki okres zawierana jest umowa - czyli powinien podzielić na 30 a nie na 12

            • 0 0

          • hmm...

            A czy przetarg i kwoty były zaoferowane na okres 6 miesięcy???
            Ale słuszna uwaga, czy to 9,6 mln to nie jest czasem za 2,5 roku??? Na tyle był ogłaszany przetarg...jeśli tak, to wychodzi na osobę na miesiąc 4 zł !!!!!!

            • 10 1

        • (2)

          Fajne obliczenie, tylko jest kilka małych ale:
          - oferta jest na 2.5 roku - czyli dziel nie przez 12, ale przez 30 miesięcy.
          - ta oferta to tylko "odbiór i transport" - do tego trzeba doliczyć jeszcze koszt wysypiska. A to chyba zmienia wszystko diametralnie!

          • 5 3

          • koszt wysypiska...

            a jaki będzie koszt wysypiska? przecież nie od ilości śmieci, ale raczej od metrażu mieszkań...

            • 2 0

          • ...

            Racja !!!
            Przy 30 miesiącach, wychodzi 3.90 zł !!!!

            • 9 2

        • Pytanie...

          Czy 117/12 czy 112/30 (długość trwania umowy)? Ktoś wie?

          • 2 0

        • ok dzięki

          • 4 0

      • Podzielił 9.600.000 przez liczbę mieszkańców 81 497

        a to co wyszło na mieszkańca przez 12(ilość miesięcy w roku) i wychodzi mniej niż 10 zł za łeb.

        • 3 2

    • zamelduj sobie kilku cyganów (1)

      wybrałeś PO to masz ... masz szczęście że nie musisz chodzić dla lekarza, dzieci do żłobka albo do szkoły oddalonej o 10 km..., itp itp zobaczyłbyś w całęj krasie bałagan tworzony przez PO...

      • 6 2

      • .

        Nie uczestniczyłem w wyborach, nie miałem na kogoś głosować. Nawet mniejszego zła nie było...

        • 2 2

  • A za rok bedzie drożej bo się rozkręcimy no i inflacja

    wzoerm opłat za wodę i ścieki, inflacja razy cztery taki wskaźnik wzrostu cen.A jak się komu nie podoba to komornik, albo LOTNISKO.......... ć bo my tu władza.

    • 4 0

  • słusznie słusznie i co nam zrobicie?

    nic, zawyżyliśmy opłatę stworzyliśmy 30 ciepłych posadek, przerzuciliśmy,windykację na spółdzielni i wspólnoty ale koszty doliczyliśmy do wywozu, firmy wywiozą o 1/3 taniej więc zostanie na premie ,organizacje festynów i takie tam zleconka dla rodziny królika.
    Wysypisko jako lokalny monopolista też zawyża opłatę ,taka umowa połowa dla nich połowa na sponsorowanie ECS Teatr Szekspirowski,Miniatura itp pokornych .

    • 7 0

  • a podatek od śmieci już zapłacił producent! i importer! więc teraz obywatel,ludzie jaka ta złotówka droga opodatkowana z 10 razy to już druga Japonia !! jak nam obiecał p.W ! a wiec cieszmy się że żyjemy w tak bogatym państwie !!!

    • 5 0

  • widac krętactwo i złodziejstwo władz! (3)

    OSZUŚCI!
    Wmawiali miesiącami mieszkańców, że śmieci rozliczać należy metodą powierzchniową bo to jedyny sposób. Ludzie niby oszukują itd. Tymczasem... sami przetarg ogłosili dzieląc Gdańsk na strefy o przybliżonej równej ilości mieszkańców! Nagle można zliczyć mieszkańców?! Jakoś nie podzielili Gdańska na równą powierzchnię, tylko policzyli obywateli! To pokazuje jak bardzo mają nas głęboko w odbycie!

    • 51 2

    • co innego - szacowac ilość (2)

      a co innego potem biegać i liczyć dokładnie czy tych pięciu chińczyków u kowalskiego to lokatorzy, czy rzeczywiście goście z wizytą, tak jak kowalski twierdzi...

      • 0 7

      • brak konsekwencji i tyle (1)

        Albo szacujesz po ilości ludzi albo po powierzchni. Miasto doskonale wie, że powierzchnia nie śmieci dlatego z zewnętrznymi firmami chce się rozliczać według szacunków liczby ludzi. Dba o swoje interesy. Natomiast sama wybrała sposób ściągania kasy z ludzi najmniej korzystny dla obywateli. To są fakty.

        • 11 1

        • jeszcze raz:

          co innego szacować, a co innego się rozliczać.

          według GUS na przykład w Gdańsku jest 180 tys. gospodarstw domowych. a według danych meldunkowych - 192 tys. jak więc zbierać kasę? przyjąć że jest 180 tys. i wyznaczyć wyższe stawki, czy biegać i liczyć dokładnie co do mieszkania?

          • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane