• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg

Krzysztof Koprowski
23 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów. Zakończenie najmu hulajnóg "na minuty" na wyznaczonych miejscach, w pobliżu stojaków Mevo, będzie premiowane przez operatorów.

Gdańsk zamierza wyznaczyć miejsca do parkowania hulajnóg współdzielonych. Specjalne miejsca do ich odstawiania pojawią się w 200 lokalizacjach - przede wszystkim w rejonie stojaków Mevo. Ponadto na terenie Głównego Miasta prędkość hulajnóg zostanie ograniczona do 12 km/h. To kolejna próba uporządkowania hulajnóg w przestrzeni publicznej po zeszłorocznym spocie reklamowym.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Jak oceniasz rozwiązanie przedstawione przez władze Gdańska?

Mieszkańcy Trójmiasta oraz innych aglomeracji coraz chętniej korzystają ze współdzielonych elektrycznych hulajnóg, które nadal pozostają nieuregulowane w polskim prawie. Hulajnoga w myśl przepisów nie jest traktowana jako pełnoprawny pojazd, lecz odmiana zabawki lub gadżetu, a jej użytkownik z prawnego punktu widzenia jest... pieszym.

Legislacyjna obstrukcja sprawia, że piesi muszą dzielić się chodnikiem już nie tylko z parkującymi kierowcami aut, ale uważać na użytkowników hulajnóg oraz postawione przez nich hulajnogi - często na środku chodnika.

Czytelnicy Raportu z Trójmiasta regularnie piszą o problemach z parkującymi gdzie popadnie hulajnogami, które przeszkadzają w normalnym korzystaniu z chodników.

  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.
  • Zdjęcie czytelnika Raportu z Trójmiasta.


Czytaj też:

Artykuł z 2018 r.: Hulajnogą elektryczną po drodze rowerowej?



Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych. Użytkownik hulajnogi to w myśl przepisów pieszy, choć prędkości rozwijane przez te urządzenia są bliższe rowerom. Także komfort jazdy po asfalcie jest wyższy niż po płytach chodnikowych.

Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg



Władze Gdańska oraz radni Koalicji Obywatelskiej i Wszystko dla Gdańska ogłosili we wtorek wprowadzenie rozwiązania, które ich zdaniem choć częściowo rozwiąże problem konfliktów między pieszymi a użytkownikami elektrycznych jednośladów "na minuty".

- Hulajnogi elektryczne stają się istotnym elementem gdańskiego ruchu. Dzięki inicjatywie radnych miasta Gdańska i współpracy w ramach Wydziału Gospodarki Komunalnej podpisujemy w najbliższym czasie porozumienie z operatorami hulajnóg po to, żeby usankcjonować i znormalizować ich ruch - zapowiada Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

Hulajnogi porzucone na chodniku w Sopocie



Premia za oddanie hulajnogi w wyznaczonym miejscu



Porozumienie z operatorami współdzielonych hulajnóg będzie polegało na promowaniu pozostawiania w specjalnie wyznaczonych miejscach urządzeń tego typu. Ponadto użytkownicy mają otrzymywać drobne bonusy za przestawienie hulajnóg z chodników do wyznaczonych parkingów.

Dokładna wartość bonusów i zasady przyznawania nie są jeszcze znane.

Co za geniusz ustawia tak hulajnogi?


Podobne zasady obowiązywały w systemie rowerów Mevo, gdzie za "przyprowadzenie" roweru do stojaka można było otrzymać 2 zł do wykorzystania na kolejne przejazdy.

W ubiegłym roku jeden z operatorów również zachęcał do pozostawienia hulajnóg w stojakach Mevo - użytkownik w nagrodę otrzymywał trzy darmowe minuty na kolejny przejazd (obecnie użytkownik otrzymuje 1 zł za pozostawienie hulajnogi w wybranych lokalizacjach).

Czytaj więcej:

Hulajnogi zamiast rowerów. Nowe życie stojaków Mevo



Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome. Obecnie hulajnogi są często pozostawiane w miejscach zupełnie przypadkowych, utrudniając przejście na wąskich chodnikach. Problemem z ich odpowiednim rozpoznaniem mają również osoby niewidome.

200 miejsc do parkowania przy stojakach Mevo



- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc są to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówi Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim - Proces malowania parkingów rozpoczynamy w środę [23 września - dop. red.], umowa z wykonawcą tych prac została już podpisana.
- Otrzymywaliśmy liczne sygnały od mieszkańców dotyczące pozostawienia hulajnóg na podwórkach czy skrzyżowaniach, co było niebezpieczne. Prosimy przyszłych przedsiębiorców, którzy podpiszą porozumienie, by je przestrzegali, abyśmy nie musieli jako komisja Rady Miasta Gdańska "naciskać" na prezydenta celem wprowadzenia bardziej drastycznych konsekwencji - mówi Piotr Dzik, radny WdG, przewodniczący komisji Polityki Gospodarczej i Morskiej RMG.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
  • Miejsca do parkowania hulajnóg są już wyznaczane na ulicach śródmieścia Gdańska.
- Chcemy, żeby mieszkańcy korzystali z hulajnóg, ale chcemy by funkcjonowało to w sposób uporządkowany. Będziemy przyglądać się, by te porozumienia były realizowane. Jeżeli nie przyniesie to rezultatów, przejdziemy do twardszych rozwiązań, jak usuwanie hulajnóg - zapowiada Cezary Śpiewak-Dowbór., przewodniczący klubu KO w RMG.

Hulajnogi w śmietniku na Hallera

Dodajmy, że temat problemu z pozostawionymi hulajnogami na chodnikach poruszali w indywidualnych interpelacjach do prezydent Gdańska również radni: Joanna Cabaj z PiS (w listopadzie 2019 r.) oraz Karol Ważny z KO (maj 2019 r.).

Wspólną interpelację w tej samej sprawie wystosowała także grupa 15 radnych KO - w listopadzie 2019 r., dwa dni po interpelacji radnej PiS, która w swojej interpelacji pytała o sposób rozwiązania problemów szerzej opisanych wcześniej przed radnego Karola Ważnego.


Nie szybciej niż 12 km/h na obszarze Głównego Miasta



Władze Gdańska zdecydowały się pójść jeszcze o krok dalej i dodatkowo wymusić na operatorach zmniejszenie prędkości hulajnóg w wybranych obszarach miasta do 12 km/h

Oznacza to, że użytkownik nie będzie mógł rozwinąć wyższej prędkości mimo przekręcenia manetki przyspieszenia do oporu, ponieważ prędkość jest blokowana na podstawie lokalizacji hulajnogi w terenie.

- Pracujemy nad obszarami, w których powinno dojść do ograniczenia prędkości, bo ta nadmierna prędkość hulajnóg może być niebezpieczna. W porozumieniu z operatorami wskazaliśmy w tym zakresie na początek obszar Głównego Miasta - informuje Grzelak.
Dodajmy, że obecnie większość operatorów posiada w swojej ofercie hulajnogi, których użytkownicy są zdolni rozpędzić się do ok. 20-25 km/h.

Prędkość 12 km/h to odpowiednik bardzo powolnej jazdy rowerem, niemal pozbawionej wysiłku fizycznego. Rowery Mevo posiadały wspomaganie elektryczne do prędkości 25 km/h, zaś współdzielone skutery elektryczne (także obecne na ulicach Trójmiasta) rozpędzają się do prędkości ok. 40-45 km/h.

Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg. Kwota przeznaczona na przygotowanie spotu promującego poprawne parkowanie hulajnóg.

Spot reklamowy, który niczego nie zmienił?



Przypomnijmy, że w ubiegłym roku na zlecenie Gdańska przygotowano spot reklamowy "Lepiej na boku", który miał zachęcić do użytkowników hulajnóg do parkowania z szacunkiem dla innych użytkowników przestrzeni publicznej. Miasto za przygotowanie tego materiału promocyjnego zapłaciło ok. 17,7 tys. zł.

Czy nowe propozycje okażą się bardziej skuteczne od spotu reklamowego? Zapraszamy do dyskusji pod artykułem.

10:16 28 WRZEśNIA 20

Nierozwiązany problem parkowania hulajnóg (4 opinie)

Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach
Przy City Forum powstał parking na hulajnogi elektryczne i co? Dalej walają się obok na chodnikach

Opinie (243) 9 zablokowanych

  • 1,5 m

    Parkując cokolwiek na chodniku, wypadałoby zachować zasadę zachowania przejścia o szerokości min 1,5 m. Ot i wszystko. Zakładam, że system rejestruje kto i gdzie zostawił hulajnogę oraz czy była poruszona od momentu zaparkowania. Można zatem zidentyfikować ostatniego użytkownika. Za źle zaparkowany pojazd policja lub straż miejska powinna wystawić mandat operatorowi, a ten powinien mieć możliwość jego egzekucji od klienta, lub odwołania się na podstawie posiadanego zapisu GPS, np. w razie gdy osoba postronna przestawi hulajnogę.

    • 3 0

  • masakra

    skoro władze nie potrafią do tej pory dogadać się nad wspólnym biletem no to ja nie chcę takich władz, bo strach pomyśleć co to będzie jak na prawdę trzeba będzie rozwiązywać wspólnie jakieś poważniejsze tematy ( katastrofy pogodowe np lub terroryzm )

    • 3 0

  • Ja rozumiem że ktoś na tym zarabia

    ale wystarczy skasować hulajnogi !!!

    • 7 1

  • Najpierw biadolenie w temacie otyłości nadwagi

    a potem te nikomu tak na prawdę nie potrzebne hulajnogi tylko czekać aż któryś wpadnie na kogoś pieszego długo nie trzeba będzie czekać nieszczęście gotowe może wtedy władze się obudzą i skasują temat ruch propagować sport !!! A nie hulajnogi !!! Nigdzie na zachodzie nie widziałem tego wynalzaku w Anglii wszyscy biegają i to masowo no i rowery też sportowo , do roboty tylko bidusy na rowerach dymają Niemcy Holandia to inny temat i porządek zrobić z rowerzystami we Wrzeszczu !!! Mają ścieżkę po jednej stronie mimo tego jeżdżą po drugiej po chodniku no co to za porządki ???!!!

    • 6 2

  • Kolejny niebywały deal. (2)

    Firma wypożycza hulajnogi klientom, czerpie z tego zyski. Klient zostawia sobie wypożyczony sprzęt gdzie mu się podoba a podatnicy teraz zrzucą się na "miejsca postoju". Nie zgadzam się żeby z moich podatków organizować miejsca dla prywatnych podmiotów. Miasto ma teraz narzędzia jak służby porządkowe i niech zabierają porozrzucane hulajnogi i do magazynu. Termin odbioru 7 dni + opłata za usługę i zarabiamy a nie tracimy. To firmy które organizują takie usługi muszą z własnych kieszeni zbudować sobie infrastrukturę i nakładać kary na nie solidnych wynajmujących a nie miasto czy podatnik. Ludzie. Czy wam to naprawdę jest bez różnicy na co wydaję się Wasze pieniądze z podatków?

    • 30 1

    • Akurat miejsca na postój różnego rodzaju małych pojazdów

      Jak hulajnogi, czy rowery bardzo by się w mieście przydały. Dużo bardziej niż miejsca parkingowe, które od lat z podatków finansujemy.

      • 1 0

    • Zgadzami się z Tobą

      Miasto ma narzędzia, tylko te narzędzia są dosyć nieskuteczne. Przecież zawalających chodniki są tysiące, a jak posłuchasz tych ze straży miejskie, co mają na ten temat do powiedzienia, to stracisz nadzieje na jakąkolwiek poprawę. Uważam, że należy rozwiązać straż miejską skoro nie radzi sobie z usunięciem sprzętu zawalającego chodniki i wystawienie takiej osobie mandatu. Jeżeli tego nie potrafią, to co oni potrafią?

      • 1 0

  • Straz miejska powinna kazda ustawiona na srodku chodnika hulajnoge zabierac do auta i oddawac operatorowi po 1000 pln za sztuke (3)

    • 7 2

    • (2)

      to nie beda odbierac bo taka hulajnoga kosztuje operatora mniej niz 1000zl

      • 0 0

      • (1)

        No i idealnie - hulajnogi potem oddamy szkołom i domom dziecka.

        • 0 0

        • Albo do strumyczka

          • 0 0

  • Koszmar

    Te hulajnogi są kompletnie nie przydatne, a szalenie niebezpieczne.
    Dlaczego nie przywrócono wypożyczalni rowerów??

    • 4 3

  • kiedyś hołota była trzymana krótko, a teraz te parę procent dewastuje miasto

    kategoria "człowiek" jest zbyt szeroka.

    • 7 1

  • dramat do czego doprowadzili rodzice i nauczyciele (3)

    brak wychowania parkowanie byle gdzie i byle jak, nie tylko hulajnogi skutery i rowery a przede wszystkim samochody!!!! jestem 40 latkiem wychowanym jeszcze za prl....nie wiem czy wtedy nie było wiekszego porzadku niz teraz wychodzi na to ze demokracja jest do d...y

    • 17 8

    • Spójrz jak jeżdżą kierowcy z twojego rocznika.... (2)

      • 2 4

      • Jak będzie artykuł o kierowcach to się wpisz. Jak na razie to trollujesz (1)

        • 3 2

        • To zupełnie jak 4olatek

          • 2 0

  • jak nie ma przepisów to karać za pozostawienie hulajnogi na chodniku

    tj. firmę która tym dziadostwem zarządza.
    1tys. za każda hulajnogę która zalega na chodniku.

    W ogóle wygląda to tak jakby mafia była "właścicielem" firm które mają hulajnogi, zreszta świetny sposób na pranie brudnych pieniędzy. Jakoś się tak dziwnie składa że "punkty gry" wyparowały a pojawiło sie mnóstwo "firm" od hulanóg.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane